Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. maj 2024 | 15:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY HTPC /ICEPower, opdateres ikke mere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Hej drenge og piger


Som nogen allerede ved, så er jeg i fuld gang med at lave en færdig udgave af min HTPC. Under projektet erfarede jeg at det også var nødvendigt at lave effektforstærkere som jeg ligeledes kunne styre via HTPC'en. Da der er talt meget godt om B&O's ICEPower teknologi, har jeg selvfølgelig kastet mig over dette, så jeg alene kan koncentrer mig om at konstruere en stabil strømforsyning og et lækkert design. Samt kontrolstyring via Ethernet.









Jeg starter med at poste de mange samples (kassevis) jeg har købt, herunder nogle færdige evalueringboards for at komme lynhurtigt igang.


Jeg vil poste projektets gang når der er nyt at berette, fortælle og fremvise.


Glæder mig selv som et lille barn til at få det hele til at hænge sammen, men gør også en ihærdig indsats, trods døgnets 24 timer og en krævende kæreste.


Venligst, Christian


PS: Til dem der skulle sende PM'er med forespørgelser om de må købe ICEPower moduler, der må jeg desværre blankt afvise og henvise til Bang & Olufsen Powerhouse A/S, der sælger til firmaer der beskæftiger sig med udvikling og produktion.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
luis figo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 456
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

 

"Cool" med alt det ICEpower.

Er det dem der skal drive alle dine nautilus 802er?

Glæder mig til at se flere billeder og selvfølgelig det endelige resultat med kommentarer .

Held og lykke med projektet

Til top Vis luis figo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af luis figo
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Nemlig

Jeg arbejder lige nu på kabinet, det bliver også anerledes end det man hidtil har set, og i ekstremt lækre materialer. Det skal spille max og se pænt ud.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Glæder mig meget til at se designet og som ejer af et ICE powered anlæg så skal lyden nok blive god.
Held og lykke og så må kæresten jo lige bærer over med dig endnu en gang.

Venlig hilsen

Mir



__________________
The good news is that we're quick, but the bad news is that we're worried about the brakes.
Til top Vis Mirovich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mirovich Besøg Mirovich's Websted
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Javel-så, nu er der rigtig gang i "køkkenbordsprojektet"...?

Held og lykke med det.

MVH
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Jo tak, poster lige så snart at jeg kan. Køkkenbordsprojekt?  Det foregår i stue og kælder, ja min mørke skumle kælder. Men det skal nok blive kommercielt når jeg selv er helt tilfreds. Just wait. Og tak, jeg får nok brug for lidt hjælp hen ad vejen 

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
Johansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 173
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Skal der 28 moduler til at drive 7 802'er?

Eller har du nogle flere moduler til at supplere med, hvis det ikke er nok?

Det ser rigtig nice ud



__________________
Mvh.
J. K. Johansen
Til top Vis Johansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johansen Besøg Johansen's Websted
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

De kan desværre kun bi-ampes, jeg troede der var tribel-amp tilslutning. Men ja, 1 x 1000W til bunden og 1 x 500 til resten. Det er 14 stykker til et 7.1 setup.
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

ctacta,

Såvidt jeg har forstået (dette kan selvfølgelig være forkert ;-),
så er nøglen til success med ICEpower en g o d strømforsyning med masser af små kvali-lytter, de "rigtige" filtre, plus en speciel opmærksomhed på stel (ind/ud - stråling)

MVH
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
Johansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 173
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

De sidste 14 er de så til en DIY Sub der kan matche dine N802?

__________________
Mvh.
J. K. Johansen
Til top Vis Johansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johansen Besøg Johansen's Websted
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
ctacta,

Såvidt jeg har forstået (dette kan selvfølgelig være forkert ;-),
så er nøglen til success med ICEpower en g o d strømforsyning med masser af små kvali-lytter, de "rigtige" filtre, plus en speciel opmærksomhed på stel (ind/ud - stråling)

MVH
G&S

Du har helt ret, jeg har drøftet dette med gutterne (ex-kollegaer) i Lyngby hos ICEpower. Jeg arbejder p.t. med et design der hedder 2 ringkerner, og 2 x 6 lytter fra Rifa og i rigtig god kvalitet. En ordentlig (hurtig) ensretter, korte kabeltræk, god afskærmning og som du selv er inde på stel. Det skal også være en sand fryd at stikke hoved ned i, så der bliver gjort ekstra meget ud af det. Men det primære er lyden, ikke designet, hverken indvendigt eller udvendigt.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Johansen skrev:
De sidste 14 er de så til en DIY Sub der kan matche dine N802?

Jeg har bestilt 2 stk. 850'ere, men de kan først hentes engang sidst i indeværende måned. Men p.t. har jeg 2 stk. ældre AS6'ere fra B&W med 1000W ICEPower i den ene og 500W i den anden (skal upgrades til 1000W) så det må jeg nøjes med p.t.

Jeg har købt en del moduler, så der er nok at tage af. Meningen er at få bygget nogle forskellige konstruktioner, få lyttet på dem, målt og hørt andres mening. Sætte dem op hos mine 2 gode venner og en kunde i Monaco, for at få så meget feedback som muligt.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Ghammel & Suhr skrev:
ctacta, Såvidt jeg har forstået (dette kan selvfølgelig være forkert ;-), så er nøglen til success med ICEpower en g o d strømforsyning med masser af små kvali-lytter, de "rigtige" filtre, plus en speciel opmærksomhed på stel (ind/ud - stråling) MVH G&S


Du har helt ret, jeg har drøftet dette med gutter i Lyngby hos ICEpower. Jeg arbejde p.t. med et design der hedder 2 ringkerner, og 2 x 6 lytter fra Rifa og rigtig god kvalitet. En ordentlig (hurtig) ensretter, korte kabeltræk, god afskærmning og som du selv er inde på stel. Det skal også være en sand fryd at stikke hoved ned i, så der bliver gjort ekstra meget ud af det. Men det primære er lyden, ikke designet, hverken indvendigt eller udvendigt.



Jepsen-bepsen, du. Stel og atter stel!

Jeg synes, det er forfærdelig dejligt, at nogen orker at give sig i kast med en slags projekter.

Selv nyder jeg dagligt en herlig ICEpower, så du har bestemt noget at se frem til.

Men nu har du i hvert fald fået mere end ét fingerpeg om, i hvilken retning, du kan gå.

Held og lykke med det - og hold endelig dette forum orienteret om, hvordan det går.

MVH
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
Johansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 173
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Det er rart at høre at der er styr på tingene, både med hensyn til bunden i dit kommende setup og udviklingen.

Har du også planer om at "behandle" de 2 850'ere med ICE?

Eller slipper de i første omgang?



__________________
Mvh.
J. K. Johansen
Til top Vis Johansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johansen Besøg Johansen's Websted
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Johansen skrev:

Det er rart at høre at der er styr på tingene, både med hensyn til bunden i dit kommende setup og udviklingen.

Har du også planer om at "behandle" de 2 850'ere med ICE?

Eller slipper de i første omgang?

Nej, jeg mener klart at B&W har optimeret 850'eren så godt som muligt. At modificere dem, vil være lidt selvmord. At mine gamle AS6'ere fik et pift, var den, at deres indbyggede 150W effektdel mildest talt er noget være bras. Det er bla. derfor at AS6 er velkendt for at have en slap men dyb bund. Det har hjulpet meget at smide ICEpower i dem, især den med 1000W er blevet helt vild stram og imponerende at høre på.

Jeg kender også mine grænser, meningen er at tilbyde nogle rigtig gode effektforstærkere som jeg kan kontrollere. Tænde for alle når der ses film, sætte de 5 andre i standby, så der er 2 i stereo-mode når der skal lyttes seriøst til musik.

Nu vil jeg i seng, klokken er mange, god nat til alle herinde

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg brugt hele natten på at fedte lidt rundt med design og placering af hovedkomponenter. Front og bagside fremgår af 2 og 3. Man skal forestille sig et sortmalet metalkabinet som det indre. Uden om denne monteres en svævende MDF-baseret "ramme" der lakeres i pianolak med højglans. På toppen monteres en glasplade med facetslebet kant hele vejen rundt.

Designbeskyttet. Copyright © Christian M. Andersen. Alle rettigheder forbeholdes.

Farvekombinationerne kan være mange. I mit udgangspunkt forestiller jeg mig altid et sort metalkabinet. Rammen kan være hvid, sølv eller sort. Toppen kan være glasklar og hvid og sandblæst i bunden (helt glat og blank på toppen) eller en helt mørk røgfarvet næsten sort glasplade.

Der vil ikke være nogen synlige skruer overhoved, bortset fra de stik der monteres på bagsiden i metalkabinettet. Resten er forsænkede i bunden. Det er denne konstruktion jeg har søgt mønsterbeskyttelse på efter brugsmodellen. Det overordnede design vil ligeledes være beskyttet.

Der er nok nogen der vil mene at det er et meget "stramt" og banalt design. Men det skal ses i de rigtige materialer og udformning, en prototype er ved at blive færdiggjort i forholdet 1:1. Jeg vil tage billeder og lægge det op når de 4 første er mig i hænde.

Jeg skal for en god ordens skyld henlede opmærksomheden på at hele illustrationen er omfattet af loven om ophavsret. Og jeg ser frem til at høre nogle kommentarer til det, ris som ros, men lad først hammeren falde når et rigtigt billede foreligger. Det kan være svært at bedømme hvis ikke man har "fantasibrillerne" på

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

Og således vil HTPC - ikke overraskende - komme til at se ud. Det optiske drev vil bestå af en tynd aluplade som cd-skuffe, hvori medier kan lægges til afspilning. Motherboardet (HTPC'en) er et referencedesign der er videreudviklet fra Intel og baseret på Centrino chipsæt samt Pentium M på 2,0 GHz (svarende til en Desktop variant af Pentium 4 Prescot på 3,2 GHz. Altså rigeligt at afvikle HDTV materiale for fuld opløsning. Strømforsyningen vil være ekstern pga varme og støj.

Designbeskyttet. Copyright © Christian M. Andersen. Alle rettigheder forbeholdes.

Der kommer ligeledes en enhed mere, og som vil indeholde op til 3 stk. 3½" harddiske som HTPC'en kan anvende som lagermedie. Der kan tilsluttes op til 63 af disse enheder, da jeg anvender 1394b (FireWire 800)

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
Azo^
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 501
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

Wow det ser fedt ud ..! Keep up the good work !
Til top Vis Azo^'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Azo^
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Hej Christian

Som gammel Bang&Luffe MM mand, er det spændende at se hvad de gamle rødder laver. Og dit projekt ser ganske ambitiøst ud.

Jeg har lige kigget på dit kabinet. Det ser fint ud, men har du ikke glemt noget? Jeg mener.... der er plads til to store ringkerner, en brokoblet ensretter, nogle elektrolytter og selvfølgelig selve ICEPower modulerne. Men der skal jo også en 2x12Volt forsyning til. Den er der så vidt jeg kan se ikke gjort plads til.

Du skal overveje, om ikke du skal bruge en brokoblet ensretter til hver ringkernetrafo. På den måde får du en mere effektiv ensretning, idet du drager nytte af begge halvperioder.

Din 2x12volt forsyning er også kritisk. Det er jo den der leverer strøm til audiokredsløbene, herunder bl.a. selve PWM modulatoren (Power forsyningen leverer kun strøm til selve H-broen i udgangen, og her er kravet bare at den skal kunne give noget strøm). Du skal derfor få lavet en fornuftig forsyning baseret på nogle Low Noise regulatorer. Jeg har et par forslag liggende måske endda med printlayout, fra da jeg selv legede med ICEPower.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Hej Christian

Som gammel Bang&Luffe MM mand, er det spændende at se hvad de gamle rødder laver. Og dit projekt ser ganske ambitiøst ud.

Jeg har lige kigget på dit kabinet. Det ser fint ud, men har du ikke glemt noget? Jeg mener.... der er plads til to store ringkerner, en brokoblet ensretter, nogle elektrolytter og selvfølgelig selve ICEPower modulerne. Men der skal jo også en 2x12Volt forsyning til. Den er der så vidt jeg kan se ikke gjort plads til.

Du skal overveje, om ikke du skal bruge en brokoblet ensretter til hver ringkernetrafo. På den måde får du en mere effektiv ensretning, idet du drager nytte af begge halvperioder.

Din 2x12volt forsyning er også kritisk. Det er jo den der leverer strøm til audiokredsløbene, herunder bl.a. selve PWM modulatoren (Power forsyningen leverer kun strøm til selve H-broen i udgangen, og her er kravet bare at den skal kunne give noget strøm). Du skal derfor få lavet en fornuftig forsyning baseret på nogle Low Noise regulatorer. Jeg har et par forslag liggende måske endda med printlayout, fra da jeg selv legede med ICEPower.

Hehe, ja der er mange af os fra B&O  Ej hvor sjovt, jeg sad også i MM (MultiMedia) 3700-1 til at starte med, over i A/S'et og så tilbage til Audiovisual.

Du har helt ret, jeg mangler faktisk 2 print, omtalte forsyning og noget logik til at fortælle HTPC'en hvad pågældende effektforstærker er sat op til (mode og tilstand i setup) Jeg vil da meget gerne se nærmere på det du liggende, har dog også fået en masse fra Powerhouse, men meget gerne ting der er prøvet i praksis. Jeg pinger dig lige på PM'en herinde. Tak!

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 

Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes