Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 08:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Dunlavy SC-V (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

EIII skrev:

Ganske enkelt super det du laver , hvis jeg må komme med et enkelt forslag (hvis det ikke er forsent):

For at dæmpe resonanserne fra enhederne endnu mere, har jeg altid brugt det at sætte enhederne i spænd, på denne måde (tegningen er ikke korekt, bare for at vise princippet):

det gør at enheden bliver en del af kabinettet, og det eneste der vibrere er membranen.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hey,

dfms> Målinger bruges til at finde ud af hvad man egenlig har med at gøre. 6dB/oct filtre dur netop kun i teorien, ikke i praksis. På en lille 2 vejs kan man for sjov godt prøve uden målinger, men jeg ville aldrig gøre det selv. En 4 vejs er UMULIG uden. Du aner simpelhen ikke hvad der sker.

Tror vi skal have en lille worksshop tråd herinde med filtre. Delefiltre KAN ikke beregnes. Det er ikke en menning, det er et fact !

Din ide med at støtte enheden er fin.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Hel enig med syncroniq. Udenn målinger famler du rundt i blinde. Husk på at filteret er afghæng af både frekvens, impedans og fase - det kan man altså ikke bare gætte sig til.

Noget helt andet er det så, at man efterfølgende kan "tweake" og lave de sidste finjusteringer med øret.

Har prøvet 6dB filtre, men har aldrig fået det til at virke optimalt. Holder mig normalt til 2. ordens elektirisk (4. ordens akustisk) filtre.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg vil lige tilføje, at fordi man bruger måleudstyr, betyder det ikke nødvendigvis at man SKAL gå efter en liniær højttaler. Man kan jo stadig godt tilføje smag og behag fordi man har brugt måleudstyr. Faktisk er det meget nemmere, når man har brugt det et par gange.

I aften prøver jeg lige og ser, om jeg kan få tid til at lave en tråd. Så har jeg en højttaler hvor folk kan få lov at komme med foreslag til filter, og så viser jeg resultatet. Så må alle dem der har råbt SÅ højt om at måleudstyr er unødvendig da kunne komme med lidt foreslag, og andre er jo også velkommen til at prøve. Senere frigiver jeg målinger, så kan folk simulere filtre og så er det spændende at se om der er forskel.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Lyder som en RIGTIGT GOD IDE.

Er selv lidt træt af at blive "overfaldet" hver gang jeg antyder at målinger er en god ting.



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Og hvor vil I så foretage disse målinger ?
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Hey,

Daniels > Lige præcis.

Dfms > Altså, set i lyset af højttalerens størrelse, ville jeg nok slæbe måleudstyret TIL højttaleren

Men det er en svær opgave, om man har måleudstyr eller ej. Diskant og mellemtoner er nemme nok, men det bliver sværrere og sværrere at måle de andre enheder, grundet reflektioner.

Synd han bor på øen. Jeg kom gerne forbi med mit Clio 7.3. Men kører ikke så langt, for sjov. Men mon ikke der er nogen på øen der har måleudstyr? Det skulle da være mærkeligt andet.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Dfms > Altså, set i lyset af højttalerens størrelse, ville jeg nok slæbe måleudstyret TIL højttaleren

Skal der måles skal det også være der hvor højtaleren skal stå, alt andet er da dybt useriøst !

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Hey,

Dfms > "Skal der måles skal det også være der hvor højtaleren skal stå, alt andet er da dybt useriøst !"

Det kommer an på hvad du vil, og hvordan du arbejder med måleudstyr. I min verden er det helt hul i hovedet at måle i lyttepositionen. Jeg måler 1m ca og kontrollere stuen længere ude. 

Det handler om fase og frekvens. Akustisk. Måler du f.eks. en 2vejs, er 1m måling helt fint, hvis du måler imellem de to enheder. Afstandsforskellen imellem de to enheder ud til mikrofonen vil ikke være anderledes ved lyttepositionen. Derfor vil fasen heller ikke. Problemmet er at du får rat og kravel med når du måler i lyttepositionen, da du ikke kan måle gated. Flytter du så højttaleren lidt, eller endnu værrere til en anden stue, vil den måle helt anderledes igen.

Jeg mener man bør lave et filter der for højttaleren til at måle og lyde godt. Hvis du så har en dårlig stue, skal du ikke rette højttaleren, men stuen/placering osv. Derfor måler jeg gated. Måler du ugated og udglatter, ødelægger du alt hvad der hedder fase, og grundlaget for filterkonstruktion er ødelagt totalt.

Har du selv måleudstyr? Det er en hård udtalelse for en der ikke ved ret meget om det så.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke nok at flytte på møblerne. Vægge, loft og gulve spiller også ind, og dem kan man altså ikke flytte ! 
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hey,

Ilva har flotte tæpper man kan hænge op. Ej pjat til side. Min stue er FOR dæmpet (jeg bestemmer desværre ikke), så det burde være mulig med mindre. Men jeg mener stadig ikke man bør tage højde for stuen, i en højttaler. Man bør gå til problemmet (hvilket ikke er højttaleren), stuen.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 22 Juli 2008 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Må sige at ovenstående lyder som et spændende projekt, håber det lykkedes med et tilfredsstillende resultat.

Nu kunne man jo også slæbe den med ud i have og smide den på ryggen, så er der i hvert fald hverken vægge, loft eller gulv .

dfms: Hvis du er nysgerrig hvorfor, hvordan og hvorledes angående måling, kunne denne side være lidt hyggelæsning:
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/index.htm

__________________
http://forum.speakerbuilder.dk/,
http://www.avtainment.dk
Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_ Besøg ubl_'s Websted
 
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 822
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  


[/QUOTE]

Ganske enkelt super det du laver , hvis jeg må komme med et enkelt forslag (hvis det ikke er forsent):

For at dæmpe resonanserne fra enhederne endnu mere, har jeg altid brugt det at sætte enhederne i spænd, på denne måde (tegningen er ikke korekt, bare for at vise princippet):

det gør at enheden bliver en del af kabinettet, og det eneste der vibrere er membranen.

[/QUOTE]

har du selv prøvet det? ville evt godt se billeder hvis du har det?
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU
 
C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 402
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Kæft de er store -

Men de passer faktisk godt ind i dit hus
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Det her er opspændingen lavet til min 12" i (midlertidige) Onken kasser:

 

P.s. At billederne ser lidt mærkelige ud, skyldes udelukkende Hifi4all's åndsvage resizer prg.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det ser sku find ud.
Kunne være sjovt at mærke forskel på chassiet med og uden.
Tror det er noget bedre dæmpet med.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 25 Juli 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Mine 12" er med standset metal chassis, og uden opspænding viberere chassiset (self. meget lidt) når man slår på det, men når højtaleren sidder i spænd er der ingen viberationer.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
EIII
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 05 August 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hej derude.

Så er ferien forbi og arbejdet kalder.

Projektet fortsættes straks, men tjek lige dækslet til min amp som jeg lige har fået glasblæst.

 

Til top Vis EIII's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EIII
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 06 August 2008 kl. 07:00 | IP-adresse registreret  

NMu ser forstærkeren rigtig fornuftig ud! Jeg glæder mig til at følge projektet, og håber meget du får lavet nogle målinger vi andre kan se!

__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 06 August 2008 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt som jeg ser frem til at følge.

Din stue må være rigtig svær at lave god lyd i. Der er godt nok mange kubikmeter luft



__________________
Hilsen Henrik
Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes