Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. maj 2024 | 15:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: CD eller vinyl - hvad foretrækker du? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Spørgsmålet: Hvad kan du bedste lide at lytte til?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
86 [47,78%]
81 [45,00%]
7 [3,89%]
6 [3,33%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

Efter at have lavet en del tests frem og tilbage sammen med venner og bekendte, er jeg endt med at foretrække FLAC. Selvom jeg har vinyl og CD, er der ingen tvivl om at FLAC rent lydmæssigt er det bedste.


Jeg benytter dog ofte CD, da jeg er en deoven rad, men i en A/B test måjeg jo indrømme at FLAc slår det.




Så må det være fordi dine Flac filer er noget high definition 96 k/bit agtigt noget?


__________________
Jesper Juul
Til top Vis Jesper Juul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Juul
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Principielt foretrækker jeg MUSIK - næsten uanset hvilket format. Men skal jeg vælge, vil jeg sige LP'er kan noget som hverken CD eller SACD kan. Direkte optagelser til spolebånd overgår dog LP!

Men der mangler lige noget her. Sammenligner vi en komplet analog kæde pladespiller/arm/pikcup/RIAA med en CD-afspiller i f.eks. 8.000,- kroners klassen, så vil CD-mediet på mange området være LP overlegent. Dermed ikke sagt, at LP lyder dårligt, men mediet er langt fra det niveau, som flere af os ved er muligt. Sammenligner man ud fra disse parametre, kan jeg godt forstå, at mange foretrækker CD.

Men sammenligner du et tilsvarende set-up i prisklassen 100.000 kroner, så vil LP vinde stort! Jeg har gjort det flere gange overfor såvel hifi-interesserede som mere "almindelige musikinteresserede", der slet ikke vidste at man stadig kunne købe pladespillere. Ingen har været i tvivl, selv om de beskriver forskellene med andre ord end vi normalt bruger. En af de sjoveste kommentarer jeg fik var "Ja, man jeg har da altid fået at vide, at CD er bedst?" Han troede på sine ører, men havde svært ved at forstå, hvordan det kunne lade sig gøre.

Til tider er forskellen faktisk så stor, at man må undre sig over, hvad der er galt med CD/SACD mediet?



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2090
Sendt: 06 August 2008 kl. 06:57 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Principielt foretrækker jeg MUSIK - næsten uanset hvilket format. Men skal jeg vælge, vil jeg sige LP'er kan noget som hverken CD eller SACD kan. Direkte optagelser til spolebånd overgår dog LP!

Men der mangler lige noget her. Sammenligner vi en komplet analog kæde pladespiller/arm/pikcup/RIAA med en CD-afspiller i f.eks. 8.000,- kroners klassen, så vil CD-mediet på mange området være LP overlegent. Dermed ikke sagt, at LP lyder dårligt, men mediet er langt fra det niveau, som flere af os ved er muligt. Sammenligner man ud fra disse parametre, kan jeg godt forstå, at mange foretrækker CD.

Men sammenligner du et tilsvarende set-up i prisklassen 100.000 kroner, så vil LP vinde stort! Jeg har gjort det flere gange overfor såvel hifi-interesserede som mere "almindelige musikinteresserede", der slet ikke vidste at man stadig kunne købe pladespillere. Ingen har været i tvivl, selv om de beskriver forskellene med andre ord end vi normalt bruger. En af de sjoveste kommentarer jeg fik var "Ja, man jeg har da altid fået at vide, at CD er bedst?" Han troede på sine ører, men havde svært ved at forstå, hvordan det kunne lade sig gøre.

Til tider er forskellen faktisk så stor, at man må undre sig over, hvad der er galt med CD/SACD mediet?

kan ikke blive mere enig sidder tit med min svigfar og hører lp det er ligesom der er mere nærver i lyden og ikke så klinisk ..
Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad
 
plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 976
Sendt: 06 August 2008 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Der er IMHO noget helt fantastisk ved LP-mediet, som meget svært overgås af hhv CD eller tabsfri afspilning via mediecenter.

LP'en bruger jeg når jeg skal have den helt ekseptionelle oplevelse, hvorimod CD og mediecenter er til mere daglig lytning i det daglige.

Den største oplevelse har jeg bla fået med Roger Waters' Amused To Death, som jeg har på både LP og CD. CD'en er fantastisk, men lydbilledet fra LP'en eksceptionel i mere end 180 grader - der får jeg helt gåsehud. Det skal opleves på en rigtig god pladespiller og med en rigtig god pickup.
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer
 
flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 919
Sendt: 06 August 2008 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
flpdk skrev:

Jeg synes vinyl lyder godt (når det er fri for støj), men mediet er for skrøbeligt - desværre.



Hej "flpdk"...

Du skriver, at LP-mediet er "for skrøbeligt". Hvordan skal det forstås?


Mvh.
Niels


Vinylplader er jo nærmest bløde som smør, så der skal ikke meget til før ulykken er sket. Samtidig ligger musikken i en rille, og her elsker støv og skidt sig åbenbart at lægge sig, som desværre ikke er helt nemt at få op igen uden de helt rigtige og dyre hjælpemidler. Man kæmper en brav kamp for at undgå støj ved afspilningen, men i mit tilfælde var jeg altid taberen og det blev jeg godt og grundigt træt af, så pladespilleren og pladerne endte i skraldespanden.

Der er en del som skriver, at man tit kan finde billige brugte vinylplader og det er også rigtigt. Desværre ved man ikke rigtig hvad man får med hjem. En plade som med det blotte øje ser fin ud kan lydmæssigt være en katastrofe.

Ingen tvivl om, at lyden fra vinyl er noget særligt, men desværre er der langt mellem de gode oplevelser p.g.a. skrøbeligheden af mediet.



__________________
Mvh Flemming
Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk
 
plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 976
Sendt: 06 August 2008 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Jeg ved nu ikke om LP'er er så specielt skrøbelige - jeg har da flere der er 30 år gamle - købt i mine unge dage, der er fuldstændig fejlfri og lyder endnu bedre end da de var nye (har sikkert noget med anlæggene at gøre  )

Men jeg har måske behandlet dem bare nogenlunde pænt
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer
 
Bøgely
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 06 August 2008 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

CD'en tak.

Solgte pladespilleren i midten af 90'erne, hvor den trængte til ny pick-up (igen) og jeg ikke havde lyst (råd) til en ny Linn Asaka, som kostede 5 kilo dengang. I en periode havde jeg begge dele, men i praksis var kun CD'en i brug - undtagen i helt vildt nostagiske øjeblikke, hvor det sikkert ikke var klogt at betjene pladespilleren...

Siden har jeg ikke set tilbage og selv om Janils skriver fine artikler i det resterende trykte medie, savner jeg ikke at være i tvivl om justeringen af nåletryk, antiskating og om vinklerne nu også er korrekte bare fordi jeg har lyst til at høre lidt musik. Janils har måske ret i, at opsætninger i 100 kilosklassen er digitale medier overlegne, men derop kan og vil jeg slet ikke drive vor lille hobby.

Med venlig hilsen



__________________
Rolig nu, det er bare en hobby!
Til top Vis Bøgely's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bøgely Besøg Bøgely's Websted
 
flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 919
Sendt: 06 August 2008 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Jeg ved nu ikke om LP'er er så specielt skrøbelige - jeg har da flere der er 30 år gamle - købt i mine unge dage, der er fuldstændig fejlfri og lyder endnu bedre end da de var nye (har sikkert noget med anlæggene at gøre  )

Men jeg har måske behandlet dem bare nogenlunde pænt

Jeg kan selvfølgelig ikke sige det med sikkerhed, men jeg tror ikke en fuldstændig fejlfri LP eksisterer. Prøv at overføre en ellers vellydende LP til en PC og lav derefter en spectral-analyse, så finder man hurtig ud af hvor meget støj der følger med.



__________________
Mvh Flemming
Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk
 
plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 976
Sendt: 06 August 2008 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

flpdk skrev:
Jeg kan selvfølgelig ikke sige det med sikkerhed, men jeg tror ikke en fuldstændig fejlfri LP eksisterer. Prøv at overføre en ellers vellydende LP til en PC og lav derefter en spectral-analyse, så finder man hurtig ud af hvor meget støj der følger med.


Den fuldstændig fejlfri LP eksisterer måske ikke, men det samme gælder for en CD - måske ikke i teorien, men ihvertfald i praksis.

Jeg nyder musikken, der kommer fra en LP - med eller uden støj - selvfølgelig kan der være for meget af det

Jeg foretrækker det større dynamikområde, der er i en LP. Hvorfor skal det hele være støjfrit, verden omkring os er heller ikke støjfri
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer
 
Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 408
Sendt: 06 August 2008 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Principielt foretrækker jeg MUSIK - næsten uanset hvilket format. Men skal jeg vælge, vil jeg sige LP'er kan noget som hverken CD eller SACD kan. Direkte optagelser til spolebånd overgår dog LP!

Men der mangler lige noget her. Sammenligner vi en komplet analog kæde pladespiller/arm/pikcup/RIAA med en CD-afspiller i f.eks. 8.000,- kroners klassen, så vil CD-mediet på mange området være LP overlegent. Dermed ikke sagt, at LP lyder dårligt, men mediet er langt fra det niveau, som flere af os ved er muligt. Sammenligner man ud fra disse parametre, kan jeg godt forstå, at mange foretrækker CD.

Men sammenligner du et tilsvarende set-up i prisklassen 100.000 kroner, så vil LP vinde stort! Jeg har gjort det flere gange overfor såvel hifi-interesserede som mere "almindelige musikinteresserede", der slet ikke vidste at man stadig kunne købe pladespillere. Ingen har været i tvivl, selv om de beskriver forskellene med andre ord end vi normalt bruger. En af de sjoveste kommentarer jeg fik var "Ja, man jeg har da altid fået at vide, at CD er bedst?" Han troede på sine ører, men havde svært ved at forstå, hvordan det kunne lade sig gøre.

Til tider er forskellen faktisk så stor, at man må undre sig over, hvad der er galt med CD/SACD mediet?

Fullstendig enig. Det er særlig frekvensfløyene og perspektivet jeg opplever at krever kvalitet på vinylsiden for å kunne matche cd-mediet. Men har man fått vinylen til så er den, i hvert fall hos meg, cd-mediet fullstendig overlegent. Jeg tror dessuten at jeg spiller 75 % vinyl og 25% CD.

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted
 
HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 692
Sendt: 06 August 2008 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hos mig er der ikke så stor forskæld, dog er der mere dybde på vinyl (gamle lp'er, det nye er noget rod) dog har jeg oplevet at smasing pumkins (siamese dreams ) og Tool (laserrus?) er godt presset, af nye lp'er at være ;-) og Nick Cave's Grindermann er meget bedre på LP (uhadada) end cd.

Men der er vel osse det i det, at fornemlsen ved at side med et plade cover contra cd cover, og da jeg bruger briller bliver det noget lættere at læse det HELE ;-)


PS; som andre er inde på, koster det jo en bondegård at få god vinyllyd da så mange ting skal passe sammen...(men det er jo osse det der er sjovt)


__________________
                        Mvh HenJ
-----------------------------
Lidt rør har man vel altid.

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 06 August 2008 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Bøgely skrev:

Siden har jeg ikke set tilbage og selv om Janils skriver fine artikler i det resterende trykte medie, savner jeg ikke at være i tvivl om justeringen af nåletryk, antiskating og om vinklerne nu også er korrekte bare fordi jeg har lyst til at høre lidt musik. Janils har måske ret i, at opsætninger i 100 kilosklassen er digitale medier overlegne, men derop kan og vil jeg slet ikke drive vor lille hobby.

Med venlig hilsen

Takker for de pæne ord Bøgely. Overdrivelse fremmer forståelsen og i 100.000 kroners klasser er der VIRKELIG forskel. Men en god fornuftig pladespiller (f.eks en gammel Garrard, Thorens eller Technics - eller Linn for den sags skyld) med en god arm og pickup kan gøre det rigtigt godt. Med andre ord - 20.000 til 25.000 kr. - så har du en pladespiller hvor CD afspillere i samme prisklasse får svært ved at følge med.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Bøgely
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 22
Sendt: 06 August 2008 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Selv tak Janils,

senest jeg og nogle venner sammelignede en Gyrodec, UP4 og Denon DL304 + hjemmebygget luxus RIAA med Benchmark DAC 1 + fint gammelt Teac drive var jeg ikke i tvivl om at jeg foretrak CD'en, men nævnte pick-up er vist heller ikke noget særligt. Det skal dog nævnes at vi hovedsageligt hører elektronisk forstærket musik og aldrig klassisk.

Fortsæt endelig de analoge skriblerier, herlig (nostalgisk) læsning!

Med venlig hilsen



__________________
Rolig nu, det er bare en hobby!
Til top Vis Bøgely's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bøgely Besøg Bøgely's Websted
 
flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 919
Sendt: 06 August 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
flpdk skrev:
Jeg kan selvfølgelig ikke sige det med sikkerhed, men jeg tror ikke en fuldstændig fejlfri LP eksisterer. Prøv at overføre en ellers vellydende LP til en PC og lav derefter en spectral-analyse, så finder man hurtig ud af hvor meget støj der følger med.


Den fuldstændig fejlfri LP eksisterer måske ikke, men det samme gælder for en CD - måske ikke i teorien, men ihvertfald i praksis.

Jeg nyder musikken, der kommer fra en LP - med eller uden støj - selvfølgelig kan der være for meget af det

Jeg foretrækker det større dynamikområde, der er i en LP. Hvorfor skal det hele være støjfrit, verden omkring os er heller ikke støjfri

Du har ret i at CD-mediet langfra er perfekt og heldigvis findes der fejlkorrektion på cd-afspillerne.

Jeg ved ikke lige hvorfor jeg går så meget op i en støjfri afspilning, men sådan er det nu engang for mit vedkommende. Det burde egentlig være musikken der er det primære.

Jeg vil ikke udelukke, at jeg på et tidspunkt prøver med vinyl igen. Jeg har bestemt mig for, at hvis det bli'r tilfældet, skal jeg først ha' en fornuftig pladespiller samt en pladerenser og så skal der for det meste spilles vinyl som er nyt.



__________________
Mvh Flemming
Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk
 
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 875
Sendt: 06 August 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller selv udelukkende digitale medier. Særligt er jeg glad for min gennemmodificerede DENON multiformatafspiller, der spiller på fod med afspillere til mange gange prisen (som er 10kkr).

Min kammerats vinyl-setup baseret på en nottingham analogue (muligvis hyper-) space er dog en stadig torn i mit øje da hans plov spiller MARKANT bedre end både min egen og de øvrige digitale afspillere jeg har hørt.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 06 August 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Man kan komme ganske langt med digital-lyd, selv 16 bit/44.1 kHz. Men der er if. min erfaring stadig en større naturlighed over LP-mediet. Vel at mærke når man er i yderrillerne. Det er egentlig MIN væsentligste anke mod vinyl, lyden i inderrillerne. De inderste 5-10 minutter er - i hvert fald - på min pladespiller - plaget så meget af forvrængning, især på opera- og korværker at jeg alt i alt foretrækker en digital udgave. Noget kan måske reddes med en bedre opsætning, men hvor meget ved jeg ikke - informationen er jo tættere sammenpresset i inderrillerne.

j.

Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 06 August 2008 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
Efter at have lavet en del tests frem og tilbage sammen med venner og bekendte, er jeg endt med at foretrække FLAC. Selvom jeg har vinyl og CD, er der ingen tvivl om at FLAC rent lydmæssigt er det bedste.

Hvordan er FLAC'en afspillet Kim?

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 875
Sendt: 07 August 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg bidt i det sure og købt mig en Technics SL-10 DD pladespiler med tangential arm.


Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner
 
FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 20 August 2008 kl. 06:45 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Principielt foretrækker jeg MUSIK.....

Til tider er forskellen faktisk så stor, at man må undre sig over, hvad der er galt med CD/SACD mediet?



For mig er der intet princip, der er musik og intet andet (fraset ragelse selvf. .

Da Philips i sin tid fik låst CD formatet til 44.1 kHz, 16 bit lavede de selvmål, som koster og vil koste brancen formuer (de fleste vil dø af den dumhed). De åbnede en port, så der kunne startes en massiv nedtur i form af enorme produktionsmængder med elendig kvalitet og fortsætte ned af denne trend til endnu ringere kvalitet (DVD, MP3, DAB etc)..

Når valget står mellem kvantitet (grådighed) og kvalitet vælger hovedparten af en population kvantitet... dumt Bøv, virkeligt dumt

Før digital lyd var lydydstyr udviklet meget langt til et rimeligt højt niveau af kvalitet, og prisen var for alm. mennesker i 1985-95 ikke særlig høj ift. kvaliteten.

Jeg har prøvet hele turen med - lige siden mono, rørudstyr, 78-lakplader og København-Kalundborg langbølge dampradio var dagens standard.



__________________
Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
Til top Vis FinnC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FinnC
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 20 August 2008 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Fortrækker helt klart vinyl, pladesamlingen tæller 10 gange så meget som cd samlingen.

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes