Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 02:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Jamo 7.2 kælderbio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thesos
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 10 August 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Hejsa  efter nu i gennem længere tid at have savlet over alle de fede dedikerede bio'er folk har herinde er min egen tur til at komme i gang med at lave en bio der forhåbentlig engang ender ud med at være fed

Men for ca. 1 år siden købte vi et andet hus og mine 2 eneste krav var at der var en fed og stor garage så jeg kan rode med bilen og en kælder så jeg endelig kunne få realiseret min drøm om en kælderbio. Det lykkedes os at finde et hus der kunne leve op til begge krav og nu et år efter er jeg ved at være færdig med at renovere huset og endelig kan jeg få tid til at starte på projektet i kælderen.

Desværre er rummet som i nok kan se ud fra nedenstående billeder ikke et firkantet rum men 6 kantet, hvad det så vil byde på af udfordringer mht. lyden må tiden vise. Min oprindelige plan var også at vælte en væg for at få et firkantet og meget større rum, men en ting er planer noget andet er at føre dem ud i livet. Det viste sig at den væg jeg gerne ville vælte var en bærende væg. Det kan selvfølgelig også sagtens lade sig gøre at vælte en bærende væg men i mit tilfælde skulle der også hugges hul i ydermuren for at få en 5,5 meter lang jernbjælke ind, det projekt kunne jeg ikke lige overskue og den ide blev derfor droppet. Rummet ender op med at være på ca. 19 kvm. når jeg er færdig.

På nedenstående billede kan i se at der er sat stålprofiler op til at lave frontvæggen, der hvor mit lærred skal hænge. Til venstre kan man også se min helt nye og nymalede (sort) radiator. Jeg var så heldig at den radiator der var i rummet lige præcist sad der hvor jeg skulle rejse en sidevæg så derfor måtte stort set alt rørføringen til varmen laves om og en ny radiator måtte sættes op et sted hvor den ikke lige var i vejen. Jeg har også prøvet at male lidt med en antracit farvet maling fra Flugger og den er jeg egentlig meget godt tilfreds med.

Her ses så stålprofilerne til bagvæggen og det eneste kabel der er trukket endnu er antennekablet, det der ligger og flyder henover gulvet

Her ses så den nye sidevæg og døråbningen hvor der forhåbentlig kommer en dør i på et tidspunkt.

Her kan i så rigtigt se hvad jeg mener med at rummet er 6 kantet, men nok om det sådan er det desværre bare

Ja jeg har ikke så meget grej at vise frem endnu, men i skal da ikke snydes for et billede af mit ny indkøbte Van Den Hul ClearWater kabel, damn sådan en mængde kabel koster en mindre gård på landet, men det skal jo til. I øvrigt havde jeg været ved at trække flexrør til at føre højtalerkabler i, men jeg havde brugt 16 mm. rør og det er lige nøjagtig ikke stort nok til at Clearwater kablet kan gå igennem det, mega surt  så det kunne jeg så pille ned igen.

Som i jo nok har lagt mærke til så er der klinker på gulvet og betonloft, ikke ligefrem ideelt for et godt lydbillede, men der kommer troldtex loft op og gulvtæppe på gulvet. De 2 eller skal vi kalde dem 1,5 sidevægge er også i beton og dem bliver der ikke lavet noget ved da biografen ellers vil blive for smal så jeg må se om jeg kan løse evt. lydproblemer af anden vej, hvis det skulle blive aktuelt.

Det her er jo kun den spæde start, meget mere følger efterhånden som projektet skrider frem.

Udstyrsliste

 

 

 

Forstærker

 

Onkyo TX-SR875

 

 

Blu-Ray afspiller

 

Samsung BD-P1500

 

 

Projektor

 

Benq W5000 1080P

Vogels PP200 ophæng

 

 

HTPC

 

DIY HTPC med Windows XP media center og digital Tv så jeg kan se Formel 1 i kælderen og selvfølgelig

spille en gang i mellem.

 

 

Buttkicker

 

Buttkicker LFE kit bestående af en BKA1000-4A forstærker og 2 Buttkicker LFE enheder.

 

 

Højttalere

 

Jamo D6 THX højttalere bestående af

3 stk. Jamo D 6LCR, en center og to fronter

4 stk. Jamo D 6sur som side og baghøjttalere

2 stk. Jamo D6sub

 

 

Lærred

 

Lissau Vision Frame Lærred med White Flex dug gain 1,0 og ramme beklædt med Veltex Velour på ca. 106"

 

 

 

Kabler

 

Ca. 60 meter Van Den Hull Clearwater højttalerkabel

Ca. 10 meter noname højttalerkabel til buttkickerne

Det hele er forbundet med Supra High-end HDMI kabler i forskellige længder

Supra Sublink High-end subwoofer audio kabel til begge D6sub

Bals schuko monster 7306 netstik sat på alt og forbundet med netkabel fra LAPP af mærket Oelflex classic.

 

 

 

Møbler

 

Audiomøbel fra AudioMagic

DIY hifirackskab

6 stk. Recliners med påmonterede drinkholdere

Div. skilte for at skabe den rette stemning

Køleskab så man kan holde sine Pepsi kolde

DIY slikrack

Popcorn maskine

 

 

 

Lys

 

IHC styring af lyset, spot i loftet og en lysslange ved trin til podium.

 

Jeg overvejede godt nok kraftigt rigtige biostole for at få den rette stemning, men når alt kommer til alt mener jeg bare ikke man sidder ret godt i længere tid i biostole, derfor blev det behagelige lænestole.

I næste uge kommer elektrikeren forbi og trækker nye kabler til strøm, både til stikkontakter og spots som bliver fjernstyret. Men som sagt flere billeder følger når der er nyt at vise frem.



__________________
Jamo 7.2 kælderbio
Til top Vis Thesos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thesos
 
MC_Disko
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 383
Sendt: 10 August 2008 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

 meget fint. skal nok blive godt. hvilket gulvtæppe har du overvejet ? nået rød velure ? 

hva måtte du gi for dit Van den Hul Clearwater kabel ? er det en 100 meter rulle ?



__________________
Se min lille bio her.
Til top Vis MC_Disko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC_Disko
 
Thesos
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 10 August 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Mange tak, ja jeg er stadig i syv sind mht. gulvtæppe, så det kunne godt blive rødt, eller måske et mørkt tæppe med noget rødt i, svært at sige.

Nej der er godt nok kun 60 meter til den nette sum af 60 kr. pr. meter.

Til top Vis Thesos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thesos
 
bpep
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 507
Sendt: 10 August 2008 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

lækkert. så man man savle over hele byggeriet af en kælderbio.

bare jeg havde en kælde til at bygge en bio i.

tror nu ikke det har det helt store at sige at rummet ikke er 100 %,  4 kantet nu hvor du bruger det mindtst sted til front.



__________________
brian pedersen

7,1 Onkyo, Tannoy, REL BIOstue med 42" plasma

Film skal se i BIO eller HjemmeBIO.
Til top Vis bpep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bpep
 
Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1258
Sendt: 10 August 2008 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Uhhh... Det ser spændende ud . Glæder mig til at se mere...

__________________
Se min tidligere HD bio-kælder her!
Til top Vis Ingeniøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniøren
 
Thesos
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 10 August 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

bpep: ja jeg håber også at det med lyden ikke bliver et stort problem, når det som du skriver er det mindste sted der bliver brugt til front.

Ingeniøren: Ja man må jo sige at der er noget at leve op til når man ser din bio  Din tråd er nok en af dem jeg har kigget i flest gange herinde når jeg har drømt om egen bio eller har haft brug for lidt inspiration. Især dit kiosk hjørne er jeg helt vildt med, sådan et må jeg bare lave plads til engang hen af vejen.

 

Til top Vis Thesos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thesos
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 14 August 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for subs du har 2 af?

Lyder spændende, og flot genneført.

Held og lykke med "det sidste".

Mvh. Offcourse


__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
Thesos
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 14 August 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Det er Jamo D6 det hele og altså også begge subs.

Nå men elektrikeren har været her og ført ledninger, men så har han endnu ikke fået fat i det 2,5 cm. flexrør jeg havde bestilt til at trække mine højtalerledninger i, det er dælme surt for jeg kan jo ligesom ikke komme videre før jeg får det og ferien er ved at være slut for mit vedkommende.

Jeg skulle nok bare have bestilt flexrøret på nettet så havde jeg haft det for længe siden.

Men har lige idag solgt min Infocus 7205 samt motorlærredet jeg havde dertil og faktisk også lige gjort en super handel på en Benq W5000 til den nette sum af 11.500 incl. fragt det kan man da kalde billigt

Så nu kommer der Full HD i den lille bio, bliver helt kanon

Men mangler stadig et godt lærred i ca. 230 bred, er der nogen der har et forslag i max ca. 5.000 klassen.

Til top Vis Thesos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thesos
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 15 August 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Uha - er den BenQ brugt ?
eller kan det gentages?

Mvh. Offcourse


__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
Fernandez
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 184
Sendt: 15 August 2008 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Ser spændende ud

 

m.v.h

Ronni



__________________
mine DVD`er ikke opdateret

Min HjemmeBio
Til top Vis Fernandez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fernandez
 
Thesos
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 15 August 2008 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Den er skam spritny. Er de ikke gode brugte siden du skriver sådan.
Til top Vis Thesos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thesos
 
Thesos
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 17 August 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Nå er lige ved at trække kabler, det er da godt nok et slid, men billeder følger snarest.

Men der melder sig lige et spørgsmål om baghøjtalernes placering for normalt ville jeg gøre som nedenstående link viser.

http://www.thx.com/home/setup/speakers/71.html

Men iflg. nedenstående link skal det gøres sådan her efter de nye lydformater.

http://www.thx.com/home/setup/speakers/dolby.html

Så jeg bør vel følge det sidste af de 2 link eller ?

Til top Vis Thesos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thesos
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 18 August 2008 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Jo - også gode brugt - men det var da billigt fra ny af! - så mere en slags - "købt hvor"-forespørgsel
Mvh. Offcourse

__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
Thesos
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 18 August 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jeg sad tilfældigvis og surfede lidt en aften i sidste uge og pludselig opdagede jeg at der var en til salg på QXL. Sprit ny og med garanti og til den pris kunne jeg ikke andet end slå til.

Men er ved at være færdig med at trække kabler og få sat isolering på plads, så flere billeder følger i aften.

Men jeg skal også være færdig med at opsætte væggene senest fredag da jeg får besøg af en tømrer jeg kender der har lovet at hjælpe med at sænke loftet lørdag, så der er fuld fart på lige nu

Til top Vis Thesos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thesos
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 18 August 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Spændene.[] Og heldigt med den projektor misundelig er man altså lidt...

Offcourse


__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
NichlasKofoed
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 August 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 18 August 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Sp?ndene

__________________
Mvh Nichlas.
Til top Vis NichlasKofoed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NichlasKofoed Besøg NichlasKofoed's Websted
 
Thesos
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 18 August 2008 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Nå så må den arbejdsdag da vist snart være ovre, så her er som lovet lidt opdaterede billeder.

Jeg bliver godt nok aldrig særligt vild med at arbejde med rockwool, det klør over hele kroppen, men nu er det da oppe.

Jeg vil godt fraråde alle der påtænker at trække deres højtaler kabel i flexrør at købe The Clearwater. Kablet er simpelthen så blødt og overfladen meget gummiagtig og ru, de ting gør at det næsten er en umulig opgave at trække kablet igennem et flexrør. Jeg måtte udenfor med næsten samtlige flexrør og folde dem helt ud i et lige stræk for at få kablet igennem. Stadig kunne det kun lykkedes med en søgefjeder og 2 personer, en til at føde kablet i den ene ende og en anden til at trække i søgefjederen i den anden ende.

Dette er frontvæggen hvor man nederst kan se de 3 røde flexrør stikke ud med kablet monteret. I øverste venstre hjørne er der lavet plads til en ventilator, det er jo et absolut must i en kælder.

Her ses indgangen til biografen og man kan igen se et rødt flexrør, til en sidehøjtaler.

Her ses så bagvæggen og et helt hav af røde flexrør, men det skulle der gerne komme meget mere styr på når der kommer beklædning på væggen. Der er også trukket antenne kabel ned i kælderen så jeg kan få lov at se Formel1 på stor skærm, det bliver fedt. Internet kabel er ligeledes trukket så min HTCP kan komme på nettet.

Det var alt for nu, i morgen skal jeg ud og skaffe et HDMI kabel og der skal sættes dampspærre op på væggene.

 



__________________
Jamo 7.2 kælderbio
Til top Vis Thesos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thesos
 
NichlasKofoed
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 August 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 19 August 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Spændene projekt, vil følge det skarpt (:

__________________
Mvh Nichlas.
Til top Vis NichlasKofoed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NichlasKofoed Besøg NichlasKofoed's Websted
 
Thesos
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 19 August 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Så blev der sat dampspærre op og monteret spånplader på noget af væggen.

I morgen skal jeg have sat resten af spånpladerne op og fredag kommer der gips på det hele.

I morgen kommer i øvrigt også min nye projektor samt et nyt supra HDMI kabel

 

Til top Vis Thesos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thesos
 
NichlasKofoed
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 August 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 27 August 2008 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

We wan't update!

__________________
Mvh Nichlas.
Til top Vis NichlasKofoed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NichlasKofoed Besøg NichlasKofoed's Websted
 

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes