Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 11:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Elektrisk Rullelærred - Hjælp! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dreamcaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 16 August 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Det er med stor sorg jeg først finder dette forum nu, for jeg ville her kunnet have læst mig til at undgå et ret irriterende problem.

Jeg har investeret i et elektrisk rullelærrede på 108" til vores stue, for at det skulle være muligt at skjule lærredet når det ikke er i brug. Problemet er bare, at når det så endelig ER i brug, så bølger lærredet let hen over overfladen, hvilket giver, et til tider irriterende billede.

Jeg har så kunnet læse mig frem til, at man kan købe nogle med snorre, som strammer lærredet mere op, men det hjælper ikke mig så meget i min situation.

Er der nogen der har et godt råd til hvordan der rettes op på problemet, eller er det helt umuligt?

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 August 2008 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

hej dreamcaster

Så vidt jeg ved så kan man ikke bare lige lave et almindeligt motorlærrede om til "tab-tension" lærrede, desværre  Der vil desværre altid være lidt buler på et rullelærrede uden teb-tension. Hvis det er meget slemt så prøv at kontakte den forhandler du har købt det hos og hør om der er noget at gørre. Umiddelbart kan jeg ikke komme til nogen tricks til hvordan man kan rette det ud, er du 100% sikker på at kasetten er i vatter? Hvis den sidder skråt så kan det betyde at lærrede hænger lidt mere i den ene siden end den anden og foresage buler.

Mvh. Henrik

dreamcaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2008 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik

Ja, det er lidt ærgerligt jeg først finder ud af det efter købet.

Jeg har haft et vatterpas på igen - og det hænger nøjagtigt som det skal. Jeg har så overvejet at arbejde lidt på at få lærredet "afstivet" mere i bunden ved at lave en eller anden form for fancy anordning, der kan trække lidt ned i lærredet når det er rullet ud. Det er nok den nærmeste løsning jeg kommer, hvis jeg ikke vil ud og smide adskillige tusinde kroner i et nyt lærrede.

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 August 2008 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hvis du finder en løsning der kan bruges, så sig endelig til

Mvh. Henrik

Lissau Vejle
Branchemedlem
Branchemedlem

Lissau A/S

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 August 2008 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Hej Dreamcaster

Vi har produceret lærreder i over 50 år, så skulle du finde en fornuftig løsning er vi også interesseret, tab-tension er det eneste rullelærred der hænger helt plant i vores verden.

Skovsgaard 

Til top Vis Lissau Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lissau Vejle

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 August 2008 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

God med lidt xpert-info.

Det hjælper altså ikke at hænge 5kg. håndvægte på den nederste stang/ kant - eller hvad?
Det ville være mit bedste bud på tweaking.

Fandt dette på AVF:
Hi
I've come up with a DIY tab tensioning system which worked really well for me and has removed a large "V" wave from my Hitachi branded 2m 16:9 pulldown screen.
What I did, was to bore two small holes in either end of the roller casing in a vertical line with the screen fabric, avoiding the roller by drilling below it. I then drilled two small holes in either end of the pull down bar through the plastic end caps, again in line with the screen fabric. The roller casing on my screen is about 70mm longer than my screen on either side but the pull down bar is only 20mm longer on either side so I used eyebolts through the holes in the pull down bar to give me 70mm of projection to match with the casing above.
Next I threaded nylon cord through the casing holes, Knotted on the inside of the casing on either side and dropped the two cords through the eyebolts. Next I fitted eight self adhesive (4 on the front and 4 on the back) heavy duty velcro (eye)pads approximately 20mm x 20mm wide onto the black border of my screen, centred to divide the screen into three equal portions vertically. Next I got 5mm smooth plastic tube which I cut into four sleeves for the cord to pass through approximately 25 mm long.I then wrapped the 4 sleeves with velcro (eye).
Finally cut the (hook) velcro into 4 strips about 3 inches long which I attached to the screen pads at the front , put the sleeves on the strips after threading the cords through them, then wrap the end of the strips around the screen onto the back pads, tying the ends of the 2 cords onto 2 heavy Knitting machine weights. You should then have the two cords coming down either side sliding freely through their sleeves,wider at the top pinching in vertically at two velcro strips on either side,then flaring back out through their eyebolts. To pull out stubborn waves try more weight.

Get in touch if you need clarification of any points.
Cheers !
Jim (Kilde)

Kan med garanti laves pænere er jeg sikker på
Tyndere sort tråd stedet for flagline! Lille sort velour-pose med vægten i?

Men ideen er god nok skulle jeg mene!..

Læs evt. tråden for flere pointers etc. (se kilde tidl.)

Mvh. Offcourse

Lissau Vejle
Branchemedlem
Branchemedlem

Lissau A/S

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 August 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har set indlægget, men er dette ikke et kikset forsøg på at trække et ikke flexibelt lærrede ud til siderne, og skal snorrene og vægten hænge ned langs siden nå lærredet er kørt op ?

Skovsgaard

Til top Vis Lissau Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lissau Vejle

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 August 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

dreamcaster skrev:

Er der nogen der har et godt råd til hvordan der rettes op på problemet, eller er det helt umuligt?

Du kan eventuelt bruge dugen til et DIY rammelærrede.

dreamcaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2008 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Det er selvfølgelig rigtigt. Men så forsvinder idéen jo netop i at have et rullelærred.

Jeg tænker stadig på at finde en løsning - og skulle der dukke noget op der bare ligner noget brugbart, så skal jeg nok rå´we op.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Der er godt nok gået lidt tid - men hvad pokker....

Jeg har nu fået et lærred og en projektor - og har efter en periode fået lidt bugten på mit ultra-low-cost Ikea-lærred.
En stor hjælp har det været, da jeg fandt på at hænge lidt vægt på enderne af den nederste kant / stang.

Nu er lærredet væsentligt mere fladt ifht. tidligere / uden vægtene. Derfor - til jer med billige lærreder uden tab-tension eller fastramme-folket - kig lige med.

De 30 sekunder det tager at montere er intet i forhold til hvad det gør. Resultatet er ikke perfekt - men meget bdre end tidligere.

Kig evt. her:

Før Opstramning:

Kanten "folder bagud" en smule.. øv. linierne forekommer tydeligt skæve / vredne.

Her er den justerbare (vægten på vandet ) anordning - billigt men effektivt.
Der er brugt et stykke eger som er klipet over som "stang" - og lidt ståltråd som "snor".
Det holder.

Og stangen puttes ind i samme "hul" som den stand der udgør bunden på mit lærred.

Herefter fremstår kanten væsentligt mere lige.

Der er meget mindre bue nu end tidligere.

Hurrah  -  Mvh. Offcourse.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes