Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. december 2014 | 02:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Selvbyggeri
 HIFI4ALL Forum : Selvbyggeri
Emne Emne: Bånd/planar højt. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 22 August 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

En ide til planar højtaler.Magneterne skal sættes i en svag krumning. Set fra oven.Skal være 120cm.høje. Membran evt mylar med alu ledere i stil med La folie. Jeg har lavet magnetfeltssimuleringer. Magneter neodyn 10x10, åg bag 50% åbent,magneter på 10x10 blank stål,åg foran: Trekantet  90´,ikke ligesidet 60´. Iflg. simmulation er et magnetfelt på 0.3 T til 0.45T muligt.! ! ! magnetgab fra spidserne af trekanterne på 20mm. Åbning mellem magneterne 10 mm. Der skal være 4 lodrette magnetrækker til 3 "bånd".Højde120cm.

Her er et billede af det princip som jeg vil ændre til planarhøjt. Der er 5 bånd sat i et buestykke

Herunder er en måde at lave bånd på.

Rullen som jeg lader køre rundt med ca 500 omdr/min er brugsens madpapir, alu 0,007mm.på papir.Kniven er lille hobbykniv,men det er bedre at bruge en skalpel, jeg har bare ikke flere blade til den.Batteriboremaskinens afbryderknap justeres med et spændebånd af en slags som kan åbnes.Opstillingen kan også bruges til at skære ruller i forsk. bredder af micropore tape "englehud" fra apoteket.

Billedet herover viser 2 alustrimler på 10mm. som er klistret sammen med microporetape på 2-3mm.bredde. Derefter er det blevet korugeret på en hulplade med 5mm. huller. Jeg har brugt en rulle microporetape til at trykke med. Rullen er tilpas blød,skal helst være mere end halvt fuld. Korugeringen er lavet for at undgå raslen fra båndet. Hvis man ønsker at båndets tape ikke skal klistre nåår det er færdigt kan det drysses med kartoffelmel.

Herover et eksempel på hvordan man kan klistre 3 eller flere "båndsæt" sammen. Jeg bruger microporetape her i en bredde på ca. 4-5 mm.

Til top Vis Båndsei's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Båndsei
 
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3646
Sendt: 22 August 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

hehe. nej ikke lige.

Men meget fedt brugernavn du har kapret dig der

Og velkommen til iøvrigt

MVH WRONG



__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3646
Sendt: 22 August 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

iøvrigt virker dit billede ikke.

MVH WRONG



__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 
MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 169
Sendt: 24 August 2008 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Følger spændt med og ønsker deig mere fredrift end mit eget projekt

Har selv været inde på lidt af de samme ideer. Jeg tror at du får spredningsproblemer med den relativt brede membran - men måske kan du lade kun et enkelt "bånd" være/spille diskant ?

Derudover skal du kigge lidt på dine simuleringer - der er noget galt med dem. Det du skal vise er "tangientelt" felt altså i samme retning som den røde linie - det er kun det felt der bidrager til at bevæge membranen frem og tilbage - iøvrigt skal dette felt variere mellem plus og minus - så dine simuleringer viser desværre lidt for optimiske værdier. Det kan nogen gange hjælpe at tegne lidt ekstra linier ind i FEMM for at øge præcisionen i simuleringerne.

Har du en leverandør af trekantsprofilen ?

Morten

 

 

 

 

 

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted
 
Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 24 August 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hej morten

jeg har ingen leverandør. Håber jeg kan dele 10x10 jernet i to stykker. Der er 3-4mm gods at skære i. Hvis du ser på simuleringerne kan du se jeg har sat tre prikker i hver side af åget så jeg mener jeg har set på feltet i "dybden også .Disse simuleringer har jeg ikke vist. Jeg tror du selv sagtens kan efterprøve magnetsystemet. Der er sket noget med bredden på siden så der er mere tekst og billeder sideværts. Båndet skal ligge an på spidserne af trekanterne samt "knækkes" så membranen bliver buet.Derer kun 20 mm. mellem spidserne af trekanterne og kun 10 mm. mellem magneterne.

Til top Vis Båndsei's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Båndsei
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2784
Sendt: 24 August 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Fedt projekt, men du laver totalt koks i siden med alle de billeder ved siden af hinanden.

Lav nogle linieskift imellem, så du bevarer en sidebredde, der svarer til skærmen. Lige nu, kan jeg kun se en brøkdel af det du har lagt ud.



__________________
Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk - Råd/vejledning om pladespillere samt salg af pickup'er!
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1436
Sendt: 24 August 2008 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Hej Båndsei

Må sige ja til at du er sej mht. bånd, bare fedt at se at der stadig er folk som kommer på nye ideer indenfor dette område.

Smart opskæringsmetode af alufolien og ligeledes hulkorugeringen.  

Kan huske at der var en gut som lavede noget i stil med det du gør, med at sætte flere bånd ved siden af hinanden

, han havde lavet en elastikopstramning i bunden af hvert bånd, med forskellig stramning. ( artikel i High Fidelity ).

Håber at du får rettet tekst og billeder, bed evt. administrator/moderator om hjælp til dit indlæg

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 25 August 2008 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Tak for den venlige modtagelse jeg har fået her i forummet.

Højtaleren med de 5 bånd hed "Tagliatelle".Den udnyttede begge sider af magneterne dvs,6 rækker magneter til 5 bånd.Min konstruktion vil også kunne udnytte magneterne på  lidt den samme måde.Da magneterne sættes på en måde så hveranden række har modsat polaritet kan alubanerne laves i et mønster som på Lafolie´s basmembran, et mønster som kaldtes doppelt serpentiner.I det mønster kan membranens alubaner laves i et stykke,dvs. uden returledere.Dette medfører at mønstret skal tegnes op på et stykke alufolie som derefter skæres eller klippes. Modstanden i en strimmel af brugsens "nye" madpapir på 10mm.x 6 meter er ca.2.1 ohm. Banerne i mit projekt skal nok nærmere være 8mm.brede. Håber det ken forstås. Ellers så spørg.Jeg vil sætte fotos på når jeg har magnetsystemet. SKAL det være med 3 eller 5 eller flere "bånd" ved jeg ikke endnu. Membranen skal bue for ikke at blive for direktiv,spredningsproblemet som Morten forudså. Kommentarer imødeses med spænding

Til top Vis Båndsei's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Båndsei
 
Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 31 August 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Her er nogle billeder som viser hvordan jeg bukker den bue som skal være åg bagpå. Ågene er lavet af 6x6mm. sort jern som er bukket 5 steder med en borestander med en passende udveksling.

Dette er foreløbige billeder af det jern som skal bære magneterne.Åget foran magneterne er droppet,hjælper ikke og er svære at fremstille.De skal derfor afløses af nogle trekanter af træ eller aluminium.

Til top Vis Båndsei's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Båndsei
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1436
Sendt: 02 September 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Båndsei:

Du skal nok skrive direkte til admin istedet, de ser ikke nødvendigvis dit indlæg.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1342
Sendt: 02 September 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Har faktisk lige læst om et lignende ("gammel") projekt a la dit --- Et JANILS var på hjemmebesøg for at høre.

Det fik god kritik.

To ting ligger alligevel i baghovedet - og holder mig væk fra sådan et projekt;

1. overgangen til et bassystem.

2. afstanden fra hvert bånd (af de 5) til lyttepositionen (Det foreste må være en smule ude af fase med dem ved siden af, som så er lidt ude af fase med de 2 yderste)
Med mindre de spiller hvert sit frekvensområde.
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2659
Sendt: 03 September 2008 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Imponerende project du har gang i, meget stort arbejde - havde du dog bare brugt "glatstål", som er blankt og ikke har en rustent "glødeskal" 

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 03 September 2008 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Her er nogle nye tanker om matrialer til planarenheden, hvis den da kan kaldes sådan. Magneterne skal være 6x10x70 neodym. og monteres direkte på ågene. De består stadig af 6x6 mm.jern som er let buet,samt 3 lodrette 6x6mm. jern, se Femm. tegning, der er 2.5 mm.mellem prikkerne på tegningen.Foran magneterne er en aluprofil bukket 120´.På tegningen er åget 2.5mm.tyk.,det er fordi den kun dækker ca. 40%.Der skal være 10mm.mellem de buede åg.

Her er en simulation af tegningen,den røde streg er der hvor membranen skal være. Man skal forestille sig magneternes åg buer let.

Her er et snit som den røde streg.

Her er 2 snit, set +- 2.5mm fra den røde streg.

Der er kun 6mm. fra toppen af buen til det laveste sted,så jeg tror ikke det giver problemer med faseliniariteten. Jeg har selv bygget Tagliatelle modellen som der er billede af i starten af indlægget. Dem havde jeg netop svært ved at integrere med basserne. Jeg håber de her kan gå længere ned end de 150 hz. jeg delte ved dengang,og atovergangen derved lettes. Jernet er valgt da det var billigst og nemmest at få fat i.Jeg mener også det er forholdsvist blødt.

Til top Vis Båndsei's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Båndsei
 
MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 169
Sendt: 03 September 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Beklager men der er altså noget galt med dine simuleringer. Du skal bruge den funktion der hedder tangientielt felt (Bx) så får du magnet feltet som ligge i liniens retning. Det magnetfelt som er vinkelret på den røde linie ( By -  normal felt) får du ikke noget glæde af til at bevæge membranen. Når du bruger tangentielt felt så vil du se at feltet svinger fra plus til minus langs den rødelinie da magneterne jo sidder n-s-n-s osv.  

Endvidere er dine kurver jo meget "hakkede" - det er et udtryk for at du ikke får brugt femm optimalt - tegn gerne en masse hjælpelinier således at nettet som der udregnes efter bliver meget finmasket.

Prøv feks at se nederste på siden her for et eksempel på hjælpelinier og "bløde" grafer

http://home19.inet.tele.dk/henckel/release_kandidater.htm

 

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted
 
Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 04 September 2008 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Morten

Jeg har set på mine simuleringer igen.Jeg tror stadig på de passer.Jeg plejer kun at sætte prikker på tegningen der hvor jeg vil lave snit/grafen.På denne tegning har jeg prøvet med streger også.Det giver roligere kurver,men syntes også at påvirke målingerne.Jeg har denne gang også vist en graf som viser "magnetgabet" som kun er 10 mm."Båndet" hviler jo på toppen af trekanterne og bliver således ca. 20mm.

Grafen med alle takkerne på er målt på tværs så toppene er magneterne.der er målt 2,5 mm.fra spidserne af trekanterne da membranen nok ikke kan bevæge sig længere ud. Jeg er mere bekymret for reflektioner fra åg samt trekanterne.

Til top Vis Båndsei's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Båndsei
 
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1342
Sendt: 05 September 2008 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Håber virkelig det hele lykkedes for dig............. For i #%¤#¤¤ et arbejde du lægger i det 
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny
 
Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 07 September 2008 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Her er flere billeder.Herunder den måde jeg skærer ågene på. Skæreskiven er af den slags som bruges til at skære rustfrit stål med, den er kun 1,6mm. tyk og varmer ikke emnet så meget som en tykkere model.

Her er det jern som skal bruges til en højt.

Her er en ide til et åg fremstillet af perforeret plade.Der skal bukkes langs den stiplede streg. Pladen kan fåes i 4mm. varmvalset (sort) plade med 8mm. huller. Hullerne er placeret så der er 9.5mm. mellem rækkerne på den ene led og 11mm. på den anden, det giver 48% luft. Er set hos RMIG dk.

Til top Vis Båndsei's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Båndsei
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1436
Sendt: 07 September 2008 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Båndsei skrev:

Her er flere billeder.Herunder den måde jeg skærer ågene på. Skæreskiven er af den slags som bruges til at skære rustfrit stål med, den er kun 1,6mm. tyk og varmer ikke emnet så meget som en tykkere model. Her er det jern som skal bruges til en højt. Her er en ide`til et åg fremstillet af perforeret plade.Der skal bukkes langs den stiplede streg. Pladen kan fåes i 4mm. varmvalset (sort) plade med 8mm. huller. Hullerne er placeret så der er 9.5mm. mellem rækkerne på den ene led og 11mm. på den anden, det giver 48% luft.Er set hos RMIG dk.

Ser endnu engang godt ud og så har du lavet specialværktøj til skæring af jernet ...sådan

Følger fortsat spændt med.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 11 September 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Flere billeder.

Sådan skærer jeg dobbeltklæbende tæppetape i"skiver" på 10mm. samt 20mm

Et billede af svejselæren. Jeg blev nødt til at svejse alle steder hvor der er kryds, dvs. 240 steder pr. enhed.

Her er jeg ved at tape magneterne fast,men det lader til at de kan trække sig mod hinanden, så der er nogle midlertidige afstandsklodser.

Et billede fra den anden ende.

Til top Vis Båndsei's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Båndsei
 
Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 14 September 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Et billede som viser magneterne monteret, samt et par plader for at undgå for tidlig afrulning.

Til top Vis Båndsei's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Båndsei
 

Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2014 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes