Forfatter |
|
per_zk Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 452
|
Sendt: 31 August 2008 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en PC, der er koblet til en Z4 projektor via HDMI. Men nu har jeg fået TFT TV også og vil gerne have PC'en sat til her også. Jeg tænker man nok kan gøre det via en HDMI splitter http://www.av-connection.dk/?ML=428
Men!... Projektoren og TV'et skal jo sende et signal tilbage til PC'en om hvilken enhed det er og at der ER en enhed tændt. Ellers kan man ikke skifte om i Nvidia driveren. Vil dette fungere igennem en splitter? Projektor og TV kører ikke samme opløsning, men her er det også vigtigt at signalet tilbage fortæller hvilken opløsning TV'et kan køre. __________________ Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
per_zk Forum Bruger

|
Sendt: 02 September 2008 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der virkelig ingen der kender noget til dette?!?  __________________ Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 02 September 2008 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej per.
Jeg tror du har misforstået splitteren lidt. Dét den gør er i virkligheden bare det samme som et y-kabel (hvis man ellers kunne få et HDMI y-kabel). Det signal der kommer ind i splitteren fra din PC er altså det samme der komme ud til skærm og projektor. Hvis du vil bruge forskellige opløsninger, er du nødt til at bruge to forskellige signaler.
Dit grafikkort vil derfor heller ikke kunne "se" de to enheder. Det vil kun kunne se splitteren. Det kan derfor være nødvendigt manuelt at tvinge din PC til at bruge en bestemt opløsning, da det ikke er sikkert at den vil genkende splitteren som en skærm (det vil de fleste dog).
Hvis du vil bruge forskellige opløsninger, så er du nødt til at forbinde dem som to seperate enheder. Du skal altså have 2 stk. DVI-HDMI adaptorer på dit grafikkort og trække 2 HDMI kabler fra kortet. Men så er det i Windows sammenhæng også to seperate skærme der ikke nødvendigvis viser det samme billede.
Mange TV kan sagtens klare en højere opløsning. De scalere bare automatisk billedet ned til deres egen opløsning, så det er ikke sikkert du vil have nogen som helst problemer med at bruge en splitter.
/Stefan
|
Til top |
|
|
per_zk Forum Bruger

|
Sendt: 02 September 2008 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret Stefan.
Jeg vil lige klargøre lidt: Jeg har to DVI udgange på mit GeForce 8800gts kort. Den ene er til min 20" TFT monitor og den anden bruges pt. til min projektor. Jeg har nu fået en 42" TFT og vil dele udgangen til projektoren i to, så jeg kan bruge mit TV også. Jeg vil IKKE bruge projektor og TV samtidig, men kun én ad gangen. Projektoren kører 720p og TV'et kører 1300-et-og-andet opløsning. __________________ Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 02 September 2008 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så forstår jeg hvad du vil.
Som sagt, så vil en splitter "bare" dublikere signalet. Det lyder som om du skal have en HDMI switch som du skifter til enten den ene eller den anden skærm. Jeg har bare aldrig hørt om sådan en 
Der findes switche som lader flere kilder dele om én skærm, men jeg ved ikke om de virker begge veje. Hvis du ikke får et var herinde, vil jeg råde dig til at smutte ned i nærmest Merlin butik (eller hvad du nu har i nærheden) og spørger dem. De kan højest lyde lige så uvidne som de plejer, men det kan også være du er heldig og får et brugbart svar eller forslag til løsning.
/Stefan
(p.s. jeg har ikke tidligere være heldig med den betjening jeg har fået i Merlin).
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 02 September 2008 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke VGA indgang på dit TFT TV, for hvis grafik korte i din PC både har DVD (HDMI) og VGA udgange ? Kunne det jo værre en mulig løsnings.
|
Til top |
|
|
per_zk Forum Bruger

|
Sendt: 02 September 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Der er ikke VGA indgang på dit TFT TV, for hvis grafik korte i din PC både har DVD (HDMI) og VGA udgange ? Kunne det jo værre en mulig løsnings.
|
|
|
Tak for forslaget, men jeg tror ikke du har læst hvad jeg skriver 
"Jeg har to DVI udgange på mit GeForce 8800gts kort. Den ene er til min 20" TFT monitor..." __________________ Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 02 September 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en sådan en du skal havde fat i (HDMI aktiv 2-vejs forstærker/splitter) ?
http://av-connection.com/?PGr=1208&ML=428
Eller
http://av-connection.com/?PGr=1849&ML=428
Havde ikke lige se at du også havde PC sat til en computer monitor også
|
Til top |
|
|
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
Sendt: 02 September 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror, ligesom StefanR kommer ind på, at den bedste løsning vil være at bruge en HDMI switch på den DVI-udgang, som TV'et og projektoren kører på.
På den måde kan du selv styre om du vil bruge TV eller projektor, uden at skulle skifte stik osv.
http://av-connection.com/?ML=434
|
Til top |
|
|
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
Sendt: 02 September 2008 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du leder vist efter en HDMI cross switch, det jeg har set var så dyrt,
at jeg har et motherboard med 2x PCIe-16x (2 grafikkort) for ikke at få samme problem
som du nu sidder med __________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
Til top |
|
|
per_zk Forum Bruger

|
Sendt: 02 September 2008 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Der er en sådan en du skal havde fat i (HDMI aktiv 2-vejs forstærker/splitter) ?
http://av-connection.com/?PGr=1208&ML=428
Eller
http://av-connection.com/?PGr=1849&ML=428
Havde ikke lige se at du også havde PC sat til en computer monitor også  |
|
|
Det er den jeg har bestilt. Så må vi se om det virker. __________________ Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
per_zk Forum Bruger

|
Sendt: 02 September 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
wildstyle skrev:
Jeg tror, ligesom StefanR kommer ind på, at den bedste løsning vil være at bruge en HDMI switch på den DVI-udgang, som TV'et og projektoren kører på.
På den måde kan du selv styre om du vil bruge TV eller projektor, uden at skulle skifte stik osv.
|
|
|
Det du linker til er beregnet til at køre to forskellige HDMI signaler ind til et TV med ét HDMI stik og virker ikke den anden vej har jeg fået oplyst. __________________ Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 02 September 2008 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen hvis din monitor kører 1300 et eller andet er det sandsynligvis også 720p (1366x768). Altså vil samme signal kunne bruges til begge.
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
Sendt: 02 September 2008 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
per_zk skrev:
wildstyle skrev:
|
|
|
Det du linker til er beregnet til at køre to forskellige HDMI signaler ind til et TV med ét HDMI stik og virker ikke den anden vej har jeg fået oplyst. |
|
|
Hov, det er sgu også rigtigt. Jeg sov i timen, det beklager jeg.
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 02 September 2008 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
jamen hvis din monitor kører 1300 et eller andet er det sandsynligvis også 720p (1366x768). Altså vil samme signal kunne bruges til begge. |
|
|
720P er 1280x720, ikke 1366x768.
Mht. splitteren, så kan de faktisk være lavet forskelligt. Jeg har ikke specifikke erfaringer med hvilke der gør hvad, men principielt set kan en splitter være designet til at gøre én af flere forskellige ting: 1: Have sine egne EDID informationer. 2: Videresende EDID for det først tilsluttede apparat. 3: Videresende EDID for f.eks. output 1 såfremt det er tilsluttet, ellers EDID for output 2. 4: Generere en ny, kombineret EDID ud fra de to tilsluttede apparater, og videresende de opløsninger begge apparater understøtter.
Alt efter konfiguration kan du så opleve at resultatet bliver forskelligt alt efter hvilke apparater du tænder og slukker først. Hvem sagde HDMI er kompliceret? 
(EDID er de data der fortæller hvilke opløsninger der understøttes).
I de par opstillinger jeg har lavet med splittere, har alle apparater understøttet 1080P og det har fungeret fint, så derfor har jeg som sagt ikke rigtigt praktiske erfaringer med noget specifikt. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 03 September 2008 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
brasch skrev:
jamen hvis din monitor kører 1300 et eller andet er det sandsynligvis også 720p (1366x768). Altså vil samme signal kunne bruges til begge. |
|
|
720P er 1280x720, ikke 1366x768. |
|
|
sandt, jeg tror jeg inde i mit hovede havde byttet om på hvad der kører med hvilken opløsning. Jeg tror nemlig ikke en monitor selv tilpasser billedet.
AV Precision skrev:
Mht. splitteren, så kan de faktisk være lavet forskelligt. Jeg har ikke specifikke erfaringer med hvilke der gør hvad, men principielt set kan en splitter være designet til at gøre én af flere forskellige ting: 1: Have sine egne EDID informationer. 2: Videresende EDID for det først tilsluttede apparat. 3: Videresende EDID for f.eks. output 1 såfremt det er tilsluttet, ellers EDID for output 2. 4: Generere en ny, kombineret EDID ud fra de to tilsluttede apparater, og videresende de opløsninger begge apparater understøtter.
Alt efter konfiguration kan du så opleve at resultatet bliver forskelligt alt efter hvilke apparater du tænder og slukker først. Hvem sagde HDMI er kompliceret? 
I de par opstillinger jeg har lavet med splittere, har alle apparater understøttet 1080P og det har fungeret fint, så derfor har jeg som sagt ikke rigtigt praktiske erfaringer med noget specifikt.
|
|
|
hva? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 03 September 2008 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
AV Precision skrev:
brasch skrev:
|
|
720P er 1280x720, ikke 1366x768. |
|
|
sandt, jeg tror jeg inde i mit hovede havde byttet om på hvad der kører med hvilken opløsning. Jeg tror nemlig ikke en monitor selv tilpasser billedet.
AV Precision skrev:
I de par opstillinger jeg har lavet med splittere, har alle apparater understøttet 1080P og det har fungeret fint, så derfor har jeg som sagt ikke rigtigt praktiske erfaringer med noget specifikt.
|
|
|
hva?
|
|
|
Det er jo ikke bare EDID dataene der skal kunne aflæses... Og jeg tror desværre at AV-Precisions erfaring bygger på tilfældigheder, for hvis du blander to digitale signaler med hinanden er det bestemt ikke altid ensbetydene med en kombination af disse!
Og så er der jo også lige det ret væsentlige punk som CEC signalerne, hvor der bliver sendt kontrol data frem og tilbage. Og det punkt hvor det kan falde helt igennem, det er jo HDCP krypteringen, hvor to apparater indgår en krypteret kommunikation, som ikke kan bruges af andre enheder... Så hvis man ikke benytter en eller anden form for aktiv distribution af signalet, så har jeg svært ved at se det kan fungere efter standarderne?
|
Til top |
|
|
per_zk Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu prøvet den HDMI splitter men kunne ikke få noget signal igennem til mit TV, så den ryger retur  __________________ Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ved at være et meget traditionelt problem, jeg har det selv her i skrivende stund og snublede over tråden ved søgning på google  Jeg har i en del måneder rodet med at få min pc til at sende 720p ud af dens ene dvi udgang men dette fejler gang på gang fordi den ikke for et brugbart edid signal igennem min splitter. Der er dog løsninger på dette problem. - Skaf dig en hdmi splitter som forstår sig på at splitte et signal ordentligt og sende edid information ordentligt tilbage til pc'en. Her vil jeg foreslå en af gefens splittere hvor der står i manualen at den sender edid signalet tilbage fra udgang 1, og derfor tilslutte tvet til denne udgang. Dog ville jeg nok vælge at sætte projektoren her da den nok vil sende et edid signal tilbage og be om at få opløsningen 720p som dit fjernsyn helt sikkert også vil modtage.
- En anden løsning er i mine øjne en lidt federe løsning som også giver dig lidt mere kontrol over edid signalet, nemlig at købe en HDMI Detective, den har en hdmi indgang og en hdmi udgang. Her sætter man så hdmi detective til den enhed man gerne vil have skal sende edid signalet til computeren, herefter trykker man på en knap og den optager så edid signalet. Så sætter man HDMI detective over mellem udgangen på computeren og splitteren, og alt fungere forhåbentligt i den skønneste orden. Denne løsning er god hvis man allerede har købt en hdmi splitter og udover det gerne vil styre edid signalet bedre.
Jeg har valgt løsning nr 2, men har endnu ikke bestilt hdmi detectiven. Har undersøgt diverse priser og skal man købe den her i landet koster den i omegnen af 1600kr, jeg har fundet den i USA til 99$ men med fragt og diverse betalingsgebyrer og en mulig told oveni kommer den hurtigt op på 1000kr , men hvis folk er friske kan vi måske lave et samkøb så vi kan få fragten og gebyre ned. Hvis nogen kender til et andet produkt der kan det samme høre jeg meget gerne til det. EDIT:Fandt lige nogle links, fandt også et link til et produkt magen til gefens men desværre ingen pris. Har sendt en mail for at forhøre mig om man kan købe direkte hos dem og hvad den koster  Gefen HDMI Detective 100$ Gefen HDMI Splitter 1:4 med EDIDGefen HDMI Splitter 1:2 med EDIDSpatz HDMIFIX 299 EURO
EDIT:Fandt lige en mere og en pris på Spatzen desværre temmelig dyre begge to, Lightware HDCP Manager ca 300-400 EURO __________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
Til top |
|
|