Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. maj 2024 | 22:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: SB Acoustics konstruktion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 09 September 2008 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke se noget argument for at to kamre skulle være en mere kompromisløs løsning !?! Begge løsninger har teoretisk som praktisk fordele og ulemper. I kan da ikke for alvor mene, man bør vælge den ene løsning fremfor den anden, bare fordi det letter arbejdet med målingerne. Det er målet (lyden) det handler om - ikke hvordan eller hvor let, man når det.

Der er også situationer, hvor jeg ville vælge (og har valgt) to separate kamre - jeg er bare oftest endt med et fælles kammer. Anyway, nu er 2½-vejs ikke min favoritkonstruktion.

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 09 September 2008 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:

Jeg kan ikke se noget argument for at to kamre skulle være en mere kompromisløs løsning !?! Begge løsninger har teoretisk som praktisk fordele og ulemper. I kan da ikke for alvor mene, man bør vælge den ene løsning fremfor den anden, bare fordi det letter arbejdet med målingerne. Det er målet (lyden) det handler om - ikke hvordan eller hvor let, man når det.

Der er også situationer, hvor jeg ville vælge (og har valgt) to separate kamre - jeg er bare oftest endt med et fælles kammer. Anyway, nu er 2½-vejs ikke min favoritkonstruktion.



Tja, Den kan nok vendes på begge måder, for mig er det med filterudviklingen nok til at vælge det ene over det andet.

Det kunne dog være informativt at liste fordele og ulemper ved begge systemer.


Separat:
+Nemmere filter udvikling
+Stivere kabinet
+Enheder påvirker ikke hinanden
-2 Porte
-Relativ lange porte
-Svær port/dæmpemateriale afstemning



Fælles:
+Nemmere kabinet/port afstemning
+Kun 1 port
+Relativ kort port
-Stående bølger
-Mere afhængig af afstivning
-Lidt højere forvrængning (ikke sikker på denne, kun hvad jeg har set ud fra målinger som var lavet på et tyndt grundlag)


Det var mit oplæg, jeg har selvfølgelig glemt noget så tilføj/ret hellere end gerne!

Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 09 September 2008 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Er det ikke særligt problematisk at lave en 2-vejs-konstruktion som en TMM? Der vil da blive en del fase/summeringsproblemer i delefrevensområdet og især opad når tweeteren skal summere med to enheder med forskellig afstand.

En MTM er i sig selv vanskelig at få til at virke fordi basserne akustisk kobler til hinanden og der opstår udfasninger i alle planer end enhedernes symmetriplan. Begge dele er ofte med til at give en lukket lyd, (som ikke bare kan løses med en mere følsom tweeter). Jeg har dog hørt vellykkede eksempler på MTM-konstruktioner. Det ender bare med en høj (eller bagudskrånende) konstruktion for at få diskanten (lyttevinduet) op i ørehøjde.

Hvad med en 2½-vejs med den ene bas tæt på gulvet?

 

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 608
Sendt: 09 September 2008 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Ser spændende ud!

Har selv luret lidt på de SB 5,25". De skulle efter sigende have specs ret tæt på SS 15W, og nogen kalder den en direkte replica. Ved dog ikke rigtig med tweeteren... Hva med en XT25 G60. Den duer rigtig fint i de nye Cremonaer, og er lysår bedre end den almindelige XT25. (mine øres vurdering. Kender ikke specsene:-)

Ved godt at tweeteren kommer til at sidde lavt, men hvad med lidt Dynaudio Contour 3.4 look-a-like? Det er et ret flabet look, og idéen med en slank søjle, og så en seperat baffel synes jeg er ser fint ud. Lidt samme udseende som en SA Ranger....

Mvh. Friman

Til top Vis Friman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friman
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 09 September 2008 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Er det ikke særligt problematisk at lave en 2-vejs-konstruktion som en TMM? Der vil da blive en del fase/summeringsproblemer i delefrevensområdet og især opad når tweeteren skal summere med to enheder med forskellig afstand.

En MTM er i sig selv vanskelig at få til at virke fordi basserne akustisk kobler til hinanden og der opstår udfasninger i alle planer end enhedernes symmetriplan. Begge dele er ofte med til at give en lukket lyd, (som ikke bare kan løses med en mere følsom tweeter). Jeg har dog hørt vellykkede eksempler på MTM-konstruktioner. Det ender bare med en høj (eller bagudskrånende) konstruktion for at få diskanten (lyttevinduet) op i ørehøjde.

Hvad med en 2½-vejs med den ene bas tæt på gulvet?

 

Jeg ville heller ikke lave en 2-vejs som TMM. En MTM-konstruktion kan sagtens komme til at virke, men en TMM bør være 2½-vejs.

 

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 09 September 2008 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:

Ser spændende ud!

Har selv luret lidt på de SB 5,25". De skulle efter sigende have specs ret tæt på SS 15W, og nogen kalder den en direkte replica. Ved dog ikke rigtig med tweeteren... Hva med en XT25 G60. Den duer rigtig fint i de nye Cremonaer, og er lysår bedre end den almindelige XT25. (mine øres vurdering. Kender ikke specsene:-)

Ved godt at tweeteren kommer til at sidde lavt, men hvad med lidt Dynaudio Contour 3.4 look-a-like? Det er et ret flabet look, og idéen med en slank søjle, og så en seperat baffel synes jeg er ser fint ud. Lidt samme udseende som en SA Ranger....

Mvh. Friman

SB15 er ingenlunde en kopi (eller forsøg på en kopi) af 15W, men den bygger grundlæggende på samme filosofi.

For info om Vifa XT25, se her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2979

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 608
Sendt: 09 September 2008 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Det er den med dobbeltmagneten jeg hentyder til.... Mener helt bestemt det er den SF har smidt i de nye Cremonaer....

Som du skriver, samme filosofi med hensyn til 5,25" og det var også det jeg mente, men nok ikke det jeg skrev....

Hvad er dine erfaringer med XT25BG60-04?

Ville den ikke være fin til et projekt som det Syncroniq har gang i her?

Mvh. friman

Til top Vis Friman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friman
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 09 September 2008 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:

Det er den med dobbeltmagneten jeg hentyder til.... Mener helt bestemt det er den SF har smidt i de nye Cremonaer....

Som du skriver, samme filosofi med hensyn til 5,25" og det var også det jeg mente, men nok ikke det jeg skrev....

Hvad er dine erfaringer med XT25BG60-04?

Ville den ikke være fin til et projekt som det Syncroniq har gang i her?

Mvh. friman



Lad ham endelig beholde den SB-diskant han allerede har i tankerne, den kunne jeg tænke mig at se lidt nærmere på .. Den er rigtig fornuftig ud på mange punkter, men den er alligevel lidt tvivlsom.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 09 September 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Hey,

XT25 er en fin diskant, også med dobbelt magnet. Men jeg vil her lave en ren SB konstruktion. Det står selvfølgelig folk
ligefor at lave deres egen version :)

Jeg vil som sagt prøve at lave begge dele og se hvad der kommer ud af det. En ren 2vejs er nemmere at måle og simulere
filter på, og dermed nemmere at få til at falde i hak tror jeg. Det kræver noget mere arbejde for en 2½vejs, og håb om at
nå et ligeså godt resultat inden for overskuelig tid.

Vi får se... :)
Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 09 September 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:

Det er den med dobbeltmagneten jeg hentyder til.... Mener helt bestemt det er den SF har smidt i de nye Cremonaer....

Som du skriver, samme filosofi med hensyn til 5,25" og det var også det jeg mente, men nok ikke det jeg skrev....

Hvad er dine erfaringer med XT25BG60-04?

Ville den ikke være fin til et projekt som det Syncroniq har gang i her?

Mvh. friman

Uden hensyn til den konstruktion, tråden handler om, vil jeg sige, at XT25TG60-04 og XT25BG60-04 er rigtig fornuftige diskanter (hvis man ellers er til ringstrålere). Der er som nævnt klar lydmæssig forbedring i forhold til XT25TG30-04.

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 608
Sendt: 09 September 2008 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:
Friman skrev:

Det er den med dobbeltmagneten jeg hentyder til.... Mener helt bestemt det er den SF har smidt i de nye Cremonaer....

Som du skriver, samme filosofi med hensyn til 5,25" og det var også det jeg mente, men nok ikke det jeg skrev....

Hvad er dine erfaringer med XT25BG60-04?

Ville den ikke være fin til et projekt som det Syncroniq har gang i her?

Mvh. friman

Uden hensyn til den konstruktion, tråden handler om, vil jeg sige, at XT25TG60-04 og XT25BG60-04 er rigtig fornuftige diskanter (hvis man ellers er til ringstrålere). Der er som nævnt klar lydmæssig forbedring i forhold til XT25TG30-04.

Takker for info... Og ja, jeg er bestemt til ringstrålere. Sys at XT25BG60-04 er den der kommer tættest på SS2904. Mangler kun lige det sidste luft og smæk....

Og tilbage til tråden. Jeg følger spændt med....

Til top Vis Friman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friman
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 09 September 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
USXX skrev:
Friman skrev:

Det er den med dobbeltmagneten jeg hentyder til.... Mener helt bestemt det er den SF har smidt i de nye Cremonaer....

Som du skriver, samme filosofi med hensyn til 5,25" og det var også det jeg mente, men nok ikke det jeg skrev....

Hvad er dine erfaringer med XT25BG60-04?

Ville den ikke være fin til et projekt som det Syncroniq har gang i her?

Mvh. friman

Uden hensyn til den konstruktion, tråden handler om, vil jeg sige, at XT25TG60-04 og XT25BG60-04 er rigtig fornuftige diskanter (hvis man ellers er til ringstrålere). Der er som nævnt klar lydmæssig forbedring i forhold til XT25TG30-04.

Takker for info... Og ja, jeg er bestemt til ringstrålere. Sys at XT25BG60-04 er den der kommer tættest på SS2904. Mangler kun lige det sidste luft og smæk....

Og tilbage til tråden. Jeg følger spændt med....



Aha, interessant.

Jeg har faktisk aldrig direkte sammenlignet XT25BG60-04 og r29 direkte, men har sammenlignet XT25TG30-04 og r29 og der er da en verden til forskel.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 608
Sendt: 09 September 2008 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Friman skrev:
USXX skrev:
Friman skrev:

Det er den med dobbeltmagneten jeg hentyder til.... Mener helt bestemt det er den SF har smidt i de nye Cremonaer....

Som du skriver, samme filosofi med hensyn til 5,25" og det var også det jeg mente, men nok ikke det jeg skrev....

Hvad er dine erfaringer med XT25BG60-04?

Ville den ikke være fin til et projekt som det Syncroniq har gang i her?

Mvh. friman

Uden hensyn til den konstruktion, tråden handler om, vil jeg sige, at XT25TG60-04 og XT25BG60-04 er rigtig fornuftige diskanter (hvis man ellers er til ringstrålere). Der er som nævnt klar lydmæssig forbedring i forhold til XT25TG30-04.

Takker for info... Og ja, jeg er bestemt til ringstrålere. Sys at XT25BG60-04 er den der kommer tættest på SS2904. Mangler kun lige det sidste luft og smæk....

Og tilbage til tråden. Jeg følger spændt med....



Aha, interessant.

Jeg har faktisk aldrig direkte sammenlignet XT25BG60-04 og r29 direkte, men har sammenlignet XT25TG30-04 og r29 og der er da en verden til forskel.

Har ikke hørt direkte sammenligninger. Altså hvor man i samme højttaler har skiftet imellem dem (og selvfølgelig filter)

Men samtlige af de konstruktioner jeg har hørt, er G30éren flad, grovkornet og udynamisk, set i forhold til kostruktioner med r29. r29 er klasser bedre på alle områder, og særligt impulsresponsen imponerer syntes jeg. BG60 lægger sig i baghjulet af r29 efter min mening.... I hvert fald for alvor første kan jeg har hørt en Vifa ringradiator jeg bryder mig om.

Dog findes der da højttalere med r29 der mindre heldige i forhold til andre. Men skyldes måske at den er sværere at arbejde med.

Mvh. Friman

Til top Vis Friman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friman
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 09 September 2008 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Hey,

Undskyld mig... kan godt være jeg for nyelig har fået briller (er stadig ved at vænne mig til dem), men ligner det her ikke SB enhederne jeg har gang i?

SBmaaske

Og her fra deres webside... ?

wilsonSBmaaske

I så fald ÆV.. jeg kom ikke først.

Her SB i stor:

Der er godt nok flere skruehuller i wilson ht'n.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 608
Sendt: 09 September 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

He he... Jo de ligner mistænkeligt meget hinanden.

Om end dine ser ud til at være coatede kontra dem i Wilson...


Mvh. Friman
Til top Vis Friman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friman
 
gx55
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 523
Sendt: 09 September 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

hej jeg havde lavet en 2½ vejs, med lukket kammer til bas/mellemtone. Og så med basrør til bunden, og så måler hvornår bas/mellemtone ruller af og sætte bassen ind der.

__________________
Rigtige mænd kører A-klasse
Til top Vis gx55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gx55
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 09 September 2008 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Syncroniq, du bruger 5.25". Jeg synes da, dem i Wilson's ligner 6.5" ;-)
Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 09 September 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hey,

Usxx >

Jeg glæder mig rigtig meget til det her. Har lige bestilt terminal og port. Så må vi se hvornår kabinetterne kan være færdige. Så skal de gøres klar til målinger. Umidelbart, siger ham der laver mine kabinetter, at han gerne vil lave flere. Hvis nogen var interesseret, må de lige sige til, så kan i få en mail i kan skrive til. Jeg vil dog først gerne lige se det han laver inden jeg sender nogen videre.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 09 September 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:
Syncroniq, du bruger 5.25". Jeg synes da, dem i Wilson's ligner 6.5" ;-)

Neej, det ligner en 6"

Forøvrigt må den Wilson da have virkelig alvorlige diffractions problemer

Syncronoic/Henrik,  jeg håber at du runder alle kanter  prøv at fylde voks i diskanten skruehuller, du vil blive overrasket

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 09 September 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

USXX skrev:
Syncroniq, du bruger 5.25". Jeg synes da, dem i Wilson's ligner 6.5" ;-)

Neej, det ligner en 6"

Forøvrigt må den Wilson da have virkelig alvorlige diffractions problemer

Syncronoic/Henrik,  jeg håber at du runder alle kanter  prøv at fylde voks i diskanten skruehuller, du vil blive overrasket

 

Den er faktisk 6.5"

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes