Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 00:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Audioscan og udstyr derfra (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 13 September 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Netop som vi kom ind på audioscan i en anden tråd og talen faldt meget off topic på Gamma monitor stødte jeg på følgende på genbrugssationen.

Kabinetter med basrefleks rør - c. 65 x 40 x 30 cm (øjemål) med en aluplde på front med en voumekontrol hvor der stod Coral AT 60  Meeeeen enhederne var følgende

Diskant horn med munding på ca 10 x 20 cm, med ca 6-7 cm bæk og bølge båndiskan i bunden af hornet og en ret stor driver - enheden hedder Gamma VLD 13

Mellemtone ca 10 cm hvid/gul mellemtone(troede først det var coral) også fra gamma VK 140

Bass 12 " Sort enhed med tekstil ophæng og sortgumieret cone og støvhætte model LA 1231

er der nogen der har en ide om det er noget gamma monitor eller noget gamma misk mask ?

derudover kan denne tråd bruges til alt muligt om de gode gamle dage med audioscan og deres mange gode produkter


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
kalleklat
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 13 September 2008 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Det lyder præcist som Gamma Monitor enhederne. Kig på delefiltrene: Er de propfyldt med (store klatter) sølvblanke 1,5uf (vist nok RIFA) kondensatorer, uden andre størrelser kondensatorer, så er den original.

Ja Audioscan (og Lydkilden) var fede forretninger. Jeg købte især Coral og Fostex enheder, til selvbyg. OG Gamma selvfølgelig. Jeg havde kæmpe TL højttalere med 3-vejs Gamma Monitor enheder i, først i 70´erne. Senere blev det den ægte vare: IMF (også Audioscan).
I 80´erne købte jeg et sæt Onkyo monitors (2000 X), hos Audioscan, med 12" bas med kulfibermembran, 3" metal mellemt. og 1" metal dome diskant. De kunne bare der med rockmusik. WOW.
Ja så er der jo også Nikko. Og man kunne blive ved (Accuphase havde de også en overgang).
Synd vi ikke har tilsvarende forretninger i dag.

__________________
Finn Nielsen
Til top Vis kalleklat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kalleklat
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 13 September 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Jeg arbejdede i Audioscan i en periode (mener det var fra 1979 - 82) i Herning afd. Husker Accuphase - Coral - IMF - AMT - Nikko - Stax. Vi havde bl.a. også ATC - monitors.  Det var nu skægt med en forretning, som også havde rigtig fedt grej, selv om der selvfølgelig også var mere "dagligdags betonede" varer på hylderne.

Jeg husker Audioscan for mange dejlige ting, men især synes jeg jeg, at det var rigtig godt, at man kørte pænt hårdt på med højttalerselvbyg - husker I ikke "Højttalerbyggebogen"???

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
kalleklat
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 13 September 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Jeg arbejdede i Audioscan i en periode (mener det var fra 1979 - 82) i Herning afd. Husker Accuphase - Coral - IMF - AMT - Nikko - Stax. Vi havde bl.a. også ATC - monitors.  Det var nu skægt med en forretning, som også havde rigtig fedt grej, selv om der selvfølgelig også var mere "dagligdags betonede" varer på hylderne.


Jeg husker Audioscan for mange dejlige ting, men især synes jeg jeg, at det var rigtig godt, at man kørte pænt hårdt på med højttalerselvbyg - husker I ikke "Højttalerbyggebogen"???


Vh


Freddy



Jo, jeg husker godt HØJTTALERBYGGEBOGEN, og har den vist nok endnu, i en flyttekasse på loftet. Sammen med en masse brochure fra Audioscan og Lydkilden. Man forlod ikke en Audioscan butik uden 1,5kg. brochurer. Jeg må hellere komme en tur på loftet i morgen.

__________________
Finn Nielsen
Til top Vis kalleklat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kalleklat
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 13 September 2008 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

det kunne være sjov at lave en pdf af højtalerbyggebogen hvis den da kan bruges til noget i dag

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 14 September 2008 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Netop som vi kom ind på audioscan i en anden tråd og talen faldt meget off topic på Gamma monitor stødte jeg på følgende på genbrugssationen.

Kabinetter med basrefleks rør - c. 65 x 40 x 30 cm (øjemål) med en aluplde på front med en voumekontrol hvor der stod Coral AT 60  Meeeeen enhederne var følgende

Diskant horn med munding på ca 10 x 20 cm, med ca 6-7 cm bæk og bølge båndiskan i bunden af hornet og en ret stor driver - enheden hedder Gamma VLD 13

Mellemtone ca 10 cm hvid/gul mellemtone(troede først det var coral) også fra gamma VK 140

Bass 12 " Sort enhed med tekstil ophæng og sortgumieret cone og støvhætte model LA 1231

er der nogen der har en ide om det er noget gamma monitor eller noget gamma misk mask ?

derudover kan denne tråd bruges til alt muligt om de gode gamle dage med audioscan og deres mange gode produkter

Et billede kan lynhurtigt afgøre om det er den ægte vare. Hvis det er en "monitor" skal der stå en stump rockwoolbat "på skrå" inde i kabinettet, men dimensionerne lyder rigtigt. Er kabinettet fineret eller er det hjemmesløjd ? Jeg mener også der står "gamma monitor" på filterprintet.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 14 September 2008 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

kalleklat skrev:
Det lyder præcist som Gamma Monitor enhederne. Kig på delefiltrene: Er de propfyldt med (store klatter) sølvblanke 1,5uf (vist nok RIFA) kondensatorer, uden andre størrelser kondensatorer, så er den original.

Ja Audioscan (og Lydkilden) var fede forretninger. Jeg købte især Coral og Fostex enheder, til selvbyg. OG Gamma selvfølgelig. Jeg havde kæmpe TL højttalere med 3-vejs Gamma Monitor enheder i, først i 70´erne. Senere blev det den ægte vare: IMF (også Audioscan).
I 80´erne købte jeg et sæt Onkyo monitors (2000 X), hos Audioscan, med 12" bas med kulfibermembran, 3" metal mellemt. og 1" metal dome diskant. De kunne bare der med rockmusik. WOW.
Ja så er der jo også Nikko. Og man kunne blive ved (Accuphase havde de også en overgang).
Synd vi ikke har tilsvarende forretninger i dag.

Audioscan begyndte tidligt (som de første i DK) med de oprindelige "Accuphase modeller" fra Kensonic C200/P300 (P250) T100 samt de "små" 202/101. Før det havde Audioscan Luxman på programmet, det var dengang man skulle op af bagtrappen i Ryesgade for at hente ugens forbrug af Flat8 enheder, det var for dyrt i længden med Beta'erne.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 14 September 2008 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Jeg arbejdede i Audioscan i en periode (mener det var fra 1979 - 82) i Herning afd. Husker Accuphase - Coral - IMF - AMT - Nikko - Stax. Vi havde bl.a. også ATC - monitors.  Det var nu skægt med en forretning, som også havde rigtig fedt grej, selv om der selvfølgelig også var mere "dagligdags betonede" varer på hylderne.

Jeg husker Audioscan for mange dejlige ting, men især synes jeg jeg, at det var rigtig godt, at man kørte pænt hårdt på med højttalerselvbyg - husker I ikke "Højttalerbyggebogen"???

Vh

Freddy

Det var da de dansk byggede højttalere med ATC bas og, så vidt jeg husker, Seas for resten. Hed de ikke "Monitor 80" og "Monitor 100" afhængig af bassen (9" eller 12")

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 14 September 2008 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Jamen - det er tæt på bingo!!  Den hed og det gør den jo så stadig "ATC-9 monitor"

De omtales bl.a. i denne tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52669&K W=fredmarantz

Der er også et billede

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 14 September 2008 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

Min første bil - en vw fra 62 - købte jeg i 1980 for 3000 kr. Bag basædet var der en tæppebelagt fordybning - den fik en træplade hen over og to stk. Coral flat 10 eller 8 - det kan jeg ikke huske.

Anyway de var så effektive at min 2 x 1½ watt kassette bil båndoptager kunne spille kanon højt uden at forvrænge - ak ja det var den gang - i dag kan man ikke komme i nærheden af en folkevognsbobel for under 40.000 kr.

Coral var i øvrig underleverandør til mange bilfabrikanter




__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2007
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 14 September 2008 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  




































Mvh Rune



__________________
Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
Til top Vis ulfsn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulfsn
 
Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1596
Sendt: 14 September 2008 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Flot scan Rune

Fredmarantz, så må du kende Erik der stod for Herning afdelingen ? han ringede næsten hver dag for at høre hvem der havde solgt mest, Herning eller Esbjerg afdelingen hvor jeg arbejdede

Jeg arbejdede der fra 82 til ca 88 mens jeg studerede, det var ret sjovt at se det gamle katalog igen. Dog var det der Nikko begyndte at blive lidt kedeligere, omend NA2090 var ret fed dengang. Accuphase E-203 solgte vi også fint af, og Coral A-80 byggesættet var meget populært. Rega Planar 3 med Lustre armen, (og 1-2 år efter det katalog med RB300), var sjovt nok ikke specielt populært, hvorimod Nikko grammofonerne kunne skovles ud. Selv fik jeg bl.a. ND-1000C båndoptageren, med noget så avanceret som en kabel fjernbetjening

Coral fuldtonerne var for vilde, jeg havde en lam Alpine radio (2x6w), men 2  Coral Flat 8 i hattehylden kunne spille så højt at man ikke kunne se ud af bakspejlet, fordi det rystede så meget



__________________
Med Venlig Hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen
 
lexus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1037
Sendt: 14 September 2008 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

 Ha,ha...det er jo kult det her...kan godt lide

ham der ligger med hovedtlf-erne på...og hvide

tennissokker... må sige accuphase er blevet

noget dyrere......uha-da!!!

Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 14 September 2008 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Tak tak og tusin tak,

Jeg kom lige lukt ned af memory-lane.

Da dette katalog kom ud var jeg 15 år, uden penge! Byggede de billigste bygselv-kit sammen med min kammerat som var i lære som tømrer. Det var sager :O)

Senere købte jeg Ariston RD-80, mange år senere altså.

mvh. M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 14 September 2008 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Flot scan Rune

Fredmarantz, så må du kende Erik der stod for Herning afdelingen ? han ringede næsten hver dag for at høre hvem der havde solgt mest, Herning eller Esbjerg afdelingen hvor jeg arbejdede

Jeg arbejdede der fra 82 til ca 88 mens jeg studerede, det var ret sjovt at se det gamle katalog igen. Dog var det der Nikko begyndte at blive lidt kedeligere, omend NA2090 var ret fed dengang. Accuphase E-203 solgte vi også fint af, og Coral A-80 byggesættet var meget populært. Rega Planar 3 med Lustre armen, (og 1-2 år efter det katalog med RB300), var sjovt nok ikke specielt populært, hvorimod Nikko grammofonerne kunne skovles ud. Selv fik jeg bl.a. ND-1000C båndoptageren, med noget så avanceret som en kabel fjernbetjening

Coral fuldtonerne var for vilde, jeg havde en lam Alpine radio (2x6w), men 2  Coral Flat 8 i hattehylden kunne spille så højt at man ikke kunne se ud af bakspejlet, fordi det rystede så meget

Ja - jeg husker udemærket Erik i Herning.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 14 September 2008 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Super med det katalog - tak

Ja det var fra den gang hvor det alm. Nikko var begyndt at blive lidt kedeligt

Der har en sjælden gang i mellem været udbudt Corals store højtaler X-15 - kan i huske om den var god - jer der arbejdede i audioscan?

Billede med de hvide tennissokker i hytteskoene og det for store overskæg minder lidt om den Tommy Tvebak video med "apache" der ligger på youtube - det er godt nok fesent


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 861
Sendt: 14 September 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Herlige billeder der.....helt vildt back flash

TAK for det Rune   

Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas
 
Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2539
Sendt: 14 September 2008 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Wow! Flashback

Og min fætter har stadig en Dynavector DV-6Z. Og jeg har en Nikko FAM-500, fra før mærket begyndte at blive sterilt og kedeligt, som Sillensen tidligere i tråden så rigtigt påpegede.

Btw: Var der ikke noget med at i visse Nikko produkter (de tidligere) sad der Accuphase komponenter. (mener jeg at have hørt en fugl synge noget om)!

Coral X-15! Var det ikke nærmest et rip off af Jamo´s Studio monitor serie (eller var det omvendt)?



__________________
Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
Til top Vis Scatcat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scatcat Besøg Scatcat's Websted
 
PINK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 354
Sendt: 14 September 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Ryesgade 106A i gården var også tiden med Dynaco rørforstærkere. Både som færdige produkter, og som kit. Dynaco Stereo 70 - pris 1200,- færdigbygget i 76.

Luxman har jeg personligt aldrig set hos Audioscan.  Jeg har altid troet at Rossing startede dette mærke i DK - tager jeg fejl?

Super billeder Rune

 



__________________
Venlig hilsen Pink
Til top Vis PINK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PINK
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3094
Sendt: 14 September 2008 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Rigtigt nostalgisk. Hvor har jeg båret meget udstyr hjem fra Audioscan .... og ja Ryesgade husker jeg også - hele vejen op ad trappen til de mange højttaler og den store Stax forstærker.

Har haft Accuphase E202, Coral Studie højttalere med 15" bas, Mikro Seiki pladespiller, Formula 4 armen med Pickering pickup - senere DV 17 og passende trafo. Købte masse af bånd og kabler hos Audioscan, samt deltog i de spændende demo-aftener i København.  De minder, de minder ......

Deres første "kataloger" var faktisk aviser i "BT-format" ... har dem stadig på loftet.

 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 

Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes