Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 00:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: aktivt delefilter ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 23 September 2008 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

spasmus skrev:
jeg har ikke noget imod at modde lidt på det selv, hvis det bare er skift af opamp og nogle kondensatorer, så er det ikke noget problem. skal selv igang med en rør CD afspiller, der skal have en lille opfrisker..

Behringer DCX 2496 moddes til hifi

proff her

http://www.referenceaudiomods.com/Merchant2/merchant.mvc?Scr een=PROD&Product_Code=Behringer_2496&Category_Code=M ODS&Product_Count=23

andre

http://www.audioasylum.com/audio/digital/messages/13/136092. html

http://mysite.verizon.net/vze4c5pt/id14.html

http://www.pilghamaudio.com/index.asp?pgid=51

Skal der moddes seriøst kommer prisen efterhånden op i 4500 - 5000 kr., og så kan man jo lige så godt købe en rigtig løsning fra starten. Hvis en modded Behringer kan måle sig med DEQ er der selvfølgelig stadig ræsonnement i at modde.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 23 September 2008 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

spasmus skrev:
jeg har ikke noget imod at modde lidt på det selv, hvis det bare er skift af opamp og nogle kondensatorer, så er det ikke noget problem. skal selv igang med en rør CD afspiller, der skal have en lille opfrisker..

Nogen (bruger MHenckel på forummet) nøjes med at springe udgagntrinnet over og tage signalet lige fra da-konverteren. Min egen modifikation er baseret på en kit fra Pilgham Audio i Holland, som koster mere end Behringeren selv ... Skulle jeg begynde forfra ville jeg nok vælge noget softwarebaseret.

spasmus skrev:
jeg vil som sådan ikke ligge filter på filter, men hvis jeg kunne få rørforsætrkerne til kun at forstærker de frekvenser de er brug for, skulle det jo ikke påvirke lyden, de pasive filtre er jo med til at sørge for at højttaleren spiller liniært,, så dem vil jeg ikke pille ved, men f.eks hvis delefrekvensen er 3500Hz op og ned i højttaleren, hvis jeg så lavede aktiv deling ved f.eks 4500Hz lowpass til mellmtone og 2500Hz hi-pass til diskanten, så bliver forstærkren aflastet, og det pasive filter får lov til at filtrere som det var ment fra starten. ?

Men det du beskriver er netop at lægge filter på filter. Filtrene blander sig i faseforhold langt ud over det snævre bånd ved delefrekvensen.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 23 September 2008 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Skal der moddes seriøst kommer prisen efterhånden op i 4500 - 5000 kr., og så kan man jo lige så godt købe en rigtig løsning fra starten. Hvis en modded Behringer kan måle sig med DEQ er der selvfølgelig stadig ræsonnement i at modde.

Fuldstændig rigtigt. Men sådan er det ofte svært at træffe de rigtige valg fra starten.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 23 September 2008 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Kan man finde en brugt Behringer så bliver prisen efterhånden rimelig.

Problemet er også alle de forskellige løsninger der findes. Eks. har CAD audio en løsning med filter og DSP integreret i deres klasse D forstærkere. Så sparer man kabinet og strømforsyning.

Så er der PC løsningen (software), Ground Sound og alle speaker management systemerne fra PA verdenen. I gamle dage skulle man bare have en bunke spoler og kondensatorer

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 23 September 2008 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

 

 jeg har lige fået tilbudt at låne et meget dyrt proffesionelt filter, med display og tonsvis af instillinger. og han siger at jeg kan få det for ca 3000kr. hvis jeg beslutter mig for at beholde det. men så kan jeg da få en ide omkring hvordan det lydder og virker.  så må vi se om jeg kan få det til at spille som jeg vil have det ;-)

 

  men jeg kan godt se at det er noget der piller meget ved lyden, så måske jeg bare skal køre aktivt mellem front og sub..  men nu prøver jeg det der proff filter og ser om jeg overhovedet kan finde ud af at justere på det, for han sagde selv at det var multi meget avanceret, og det var et filter til måske en 10.000kr..

Til top Vis spasmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spasmus
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 23 September 2008 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Mener du at det er noget vrøvl, du har skrevet her ovenfor?

Der er naturligvis forskel på om signalet dele før eller efter forstærkeren. Forstærkeren arbejder med fuldfrekvens når delefilteret er efter forstærkeren, men den belastes naturligvis ikke i basområdet. Om det påvirker forstærkeren negativt at arbejde med fuld frekvens på linieniveau, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men et passivt filter efter forstærkeren er en hårdere belastning end et aktivt filter før forstærkeren.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 23 September 2008 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

spasmus skrev:

 

 jeg har lige fået tilbudt at låne et meget dyrt proffesionelt filter, med display og tonsvis af instillinger. og han siger at jeg kan få det for ca 3000kr. hvis jeg beslutter mig for at beholde det. men så kan jeg da få en ide omkring hvordan det lydder og virker.  så må vi se om jeg kan få det til at spille som jeg vil have det ;-)

 

  men jeg kan godt se at det er noget der piller meget ved lyden, så måske jeg bare skal køre aktivt mellem front og sub..  men nu prøver jeg det der proff filter og ser om jeg overhovedet kan finde ud af at justere på det, for han sagde selv at det var multi meget avanceret, og det var et filter til måske en 10.000kr..

Prøv at lave en indstilling uden filter, og lade lyden passere igennem. Så kan du høre om lydebilledet ændrer sig. Det kan være støj, mindre rum eller et "tæppe" foran højttaleren.

Et digitalt delefilter piller mindre ved lyden, end et analogt, men det kan sikkert være svært at ramme præcis den samme afstemning, som den oprindelig højttaler, hvis du piller hele det analoge filter ud og kun bruger det aktive.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 23 September 2008 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

 

[/QUOTE]

Prøv at lave en indstilling uden filter, og lade lyden passere igennem. Så kan du høre om lydebilledet ændrer sig. Det kan være støj, mindre rum eller et "tæppe" foran højttaleren.

Et digitalt delefilter piller mindre ved lyden, end et analogt, men det kan sikkert være svært at ramme præcis den samme afstemning, som den oprindelig højttaler, hvis du piller hele det analoge filter ud og kun bruger det aktive.

[/QUOTE]

 

  jeg er slet ikke i tvivl om at jeg ikke kan ramme det samme uden det pasive filter, så ærligt vil jeg slet ikke forsøge på at skille højttalerne ad.   jeg er helt grøn på dette område, så jeg kan kun prøve mig frem. men det ville være ærgeligt at invistere en masse penge på noget der aldrig bil blive godt.

Til top Vis spasmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spasmus
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 23 September 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte nu også mest på belastning af effekttrinet. For i et eksempel med en tri-ampet trevejs-højttaler vil de enkelte passive filtre jo have høj impedans uden for enhedernes arbejdsområde, og det vil jo aflaste de enkelte forstærkertrin. Der er så det med at varierende impedans i sig selv påvirker den elektriske fase, hvilket også er af betydning for hvor hårdt forstærkeren har det. 

Kjeldsen skrev:
Men et passivt filter efter forstærkeren er en hårdere belastning end et aktivt filter før forstærkeren.

Generelt er det måske rigtig nok, men et passivt filter med optimeret jævnt impedansforløb kan vel være en mildere belastning end rå, ufiltrerede enheder som udviser bjerglandskaber i impedansen. Altsammen afhængig af forstærkeren, for eksempelsvis rørforstærkere er vel teoretisk mere følsomme over for variationer i impedansen end transistor-ditto?

Det er bl.a. derfor jeg gerne vil vide hvilke højttalere der er tale om, for der er jo en gevaldig forskel mellem et trevejs-system og et tovejs med sub.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 23 September 2008 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

 

 

   der er tale om 2 stk  2 vejs monitor audio stander højttalere

 og en diy aktiv 15" subwoofer, med dobbel spole. subben bliver nok udskiftet med 2 stk peerles xls 10" aktiv subs.. 

   de vil blive udskiftet til noget bedre med tiden, men jeg holder mig nok til 2 vejs stander højttaler og 2 aktive bund moduler.

 

Til top Vis spasmus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spasmus
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes