Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. maj 2024 | 01:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Fra PQRs vintagerum - nu: farvel og tak! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Alle burde have lov at have sådan et 'herre-værelse'...det ser super-hyggeligt ud.


mvh



Enig!

__________________
Mvh.
Thomas

...det 'rør' på sig...
Til top Vis TMFH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TMFH
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

Max enig 
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Zakken skrev:

Flotte billeder, og hyggeligt ser det jo ud.

Kunne man være så heldig at høre den DL103 en dag? Jeg tror det er det der skal til for at få 1210éren til at synge. 

 

Teoretisk set kan det lade sig gøre den 27. februar, men som en slags Nemesis (retfærdig straf) for disse posters Hybris (overmod), er min Braun lige nu gået i stykker.

Et eller andet mekanisk dur ikke, således at mellemhjulet ikke bliver trukket til, når jeg tænder for den.

Den skal i alt fald på værkstedsbordet en af dagene!

PQR



Jeg havde lige min Braun grammofon vendt rundt på hovedet på værkstedsbordet.

Fejlen er fundet!

Der var sprunget det stykke sejlgarn, som får tænd/sluk knappen til at trække mellemhjulet ind på hhv. motorens og drivehjulets akse.

Snoren er nu (delvis) udskiftet, og vi er kørende igen!

Og derfor er det, at jeg eeeeeeeeeelskeeeeeeeeeeeeeeeeeeer vintage grej.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Ej hvor dejligt! - ja det er netop derfor vintage grej er så fedt! det er faktisk muligt for en almindelig mand at vedligeholde et
pænt setup uden brug af computer og diverse mærkværdigt udstyr...
Tillykke med reperationen - det kunne have været mange andre ting!

mvh.
Søren


__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:
Ej hvor dejligt! - ja det er netop derfor vintage grej er så fedt! det er faktisk muligt for en almindelig mand at vedligeholde et
pænt setup uden brug af computer og diverse mærkværdigt udstyr...
Tillykke med reperationen - det kunne have været mange andre ting!

mvh.
Søren


Tak, Santa.

Her er for "future reference" et billede af Braun'en uden klæ'r på:



PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

din northport forstærker minder mig lidt om den patina der var tilkommet en bugatti efter at have ligget på bunden af en svejsisk sø i 60 år - glæder mig at din forstærker kan spille så godt - der var vist ikke så meget tilbage af drivkraften i bugattien




__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
din northport forstærker minder mig lidt om den patina der var tilkommet en bugatti efter at have ligget på bunden af en svejsisk sø i 60 år - glæder mig at din forstærker kan spille så godt - der var vist ikke så meget tilbage af drivkraften i bugattien




Ja, patina'en er ikke god (eller så er den). I alt fald er der ikke noget at gøre, hvis man ikke vil slibe fronten ned og "gulde" den op igen. Og det vil man ikke - man vil hellere beholde den originale skrift på fronten og så i øvrigt nyde musikken!

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

jo - ja - patinaen er da bestemt god og flot - spiller den gudeskønt samtidig med at den ser ud som den gør er det pragtfuldt - helt enig - 

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 06 Februar 2010 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Januar er ovre for denne gang.

Uha, det har atter været en lang måned, som slet ikke har villet tage en ende. Tillige har jeg gået og tørhostet (hoste med ”opspyt”, kan jeg se på nettet, at det egentligt hedder) siden før jul. En læge og blodprøve konstaterede, at det var en virus, og at antibiotika ikke ville gøre nogen forskel. Her i ugen blev det til en række slappe dage og en regulær sygedag. Vejrudsigten lover frost så langt nogen kan se frem: altså er der ikke udsigt til forår med det første.

I ugen fik jeg prøveopstillingen af min C-22 rørforforstærker hjem fra Nils, som har hjulpet mig med at få den standeret. Hos ham lød den ganske godt. Her hos mig brummede den, så den umiddelbart ikke kunne bruges. Vi fejlsøger på strømforsyningen, og det skal nok løse sig.

Men det kunne nu have været spændende at prøve den rigtig, af med mine Siemens Klangfilm el84 SE monoblokke og Klipsch Heresy, som ”selv” med min Sansui AU-9500 (tal bare om overkill) som forforstærker har spillet dejligt her i hifirummet på det sidste.

Et lille lyspunkt var det dog, at nogle lokale spejder i dag afholdt et af de to månedlige loppemarkeder. Jeg kom tids op i morges til at sidde og samle lidt kræfter og så trille af sted på delvist isede bivej til den lille by, hvor markedet blev afholdt.

Da jeg 1 minut over åbningstid (jeg lå bag en traktor en del af vejen) trillede ind på parkeringspladsen foran markedshallen, så jeg straks den gamle hvide stationcar, som en af de lokale (regionale) hifi-hajer kører i,. Jeg vidste, at havde der stået en en TD-124, en Empire grammofon eller en større Garrard grammofon og ventet på mig, var den væk for længst borte

Og rigtig nok, inden for var hifi-hajen ved at prøve en eller anden plasticgrammofon af. Jeg kiggede på de øvrige sager, og selv om der stod et par pæne Tandberg træfronthøjttalere, var der umiddelbart ikke noget der, som skulle med mig hjem. For en ordens skyld kiggede jeg lidt på grammofonplader (hifi-hajen køber ikke plader), men der var nu ikke noget at komme efter.

På vejen ud så jeg imidlertid en iøjnefaldende grøn kasse. Kassen stor åben, og i den var der en gammel filmfremviser. Men ikke hvilken som helst filmfremviser, men ”Ein Traum von einem Filmprojektor: Der SIEMENS 2000”:


(billedet er lånt på nettet)

Som kender ved man godt, hvad det kan betyde. Og, ja ved siden af den grønne kasse med fremviseren stod en anden kasse, en Siemens højttalerkasse. Med tilbageholdt åndedræt og bankende hjerte, men uden synlig ophidselse (sælgeren stod jo lige ved) lukkede jeg kassens bagside op og så, ja det så jeg, en flot 8'' Siemens Klangfilm fuldtoneenhed.

(her er så to: billedet er lånt på nettet)

Men jeg så også noget andet. Jeg så i bunden af kassen en hammerlakmalet Siemens Klangfilm mono rørforstærker.

(billedet er lånt på nettet, det er en af de andre modeller)

Med kontrollet, men indvendigt rystende hånd lirkede jeg forstærkeren ud af kassen, lukkede den lille lem bag på den i øvrigt velholdte forstærker op og så … et stk. el84 og to stk. ef40 – jo, det var den selv samme forstærker, som mine to Siemens Klangfilm blokke der hjemme (der findes en 4-5 varianter, bare spørg LouBP).

Det var så her, jeg skulle spørge til prisen.

Jeg vidste, at jeg havde godt 400 kr. med og var parat til at bruge dem alle sammen. Jeg spurgte første en sælger. Han var i tvivl og sendte spørgsmålet videre til en anden sælger. Han så på mig, tænkte sig lidt om og sagde så tøvende, spørgende ”halvtreds kroner?” Det ville jeg godt give. ”Man må jo tage nogle chancer” sagde jeg og fandt en krøllet halvtredser frem, inden jeg bar af med de tunge kasser.

Hjemme kan jeg konstatere, at forstærkeren er i rigtig flot stand, og at dens cover uden videre kan erstatte coveret på en af mine blokke, der er ret skrammet, og at den fantastiske Siemens Klangfilm Ruf Lsp15p fuldtoneenhed trods lidt ir på chassis'et spiller blødt og sprødt med en flot klar top.

Jo, det blev vist en dejlig dag alligevel. Jeg skal bare have fundet en Siemens Klangfilm Ruf Lsp15p enhed til.

PQR




__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 06 Februar 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

 

Flot sag - tillykke med den.

Jeg har engang kasseret en magen til, da jeg ikke anede hvad den skulle bruges til

- og hvem siger forøvrigt at vi altid er heldige herovre!

Jeg skal i fremtiden nok vogte mig for hvide stationcars i lokalområdet og omkring de lokale

 'vandhuller'.

Jesper

 



__________________
Jesper
Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 06 Februar 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

 Flot sag - tillykke med den.

Jeg har engang kasseret en magen til, da jeg ikke anede hvad den skulle bruges til

- og hvem siger forøvrigt at vi altid er heldige herovre!

Jeg skal i fremtiden nok vogte mig for hvide stationcars i lokalområdet og omkring de lokale

 'vandhuller'.

Jesper



Ja, pas på ham i den hvide (Volvo) stationcar. Han er også set på Århuskanten. Nu seneste fandt han en ERA med SME arm i Silkeborg (fortalte han fornylig).

Filmfremviseren (og to ekstra pærer og et par spoler - men ikke den grønne kasse) skal jeg selvfølgelig have fundet et kærligt hjem til. Den har jeg ikke noget at bruge til.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 06 Februar 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

held sukker i tanken på den Volvo inden han krydser broen 

Det tegner altså godt for dit vintage træf at der lige dukker sådan en dejlig lille sag op - vi vil gerne høre noget klangfilm

Jeg spille mono på en pragtfuldt hjørnekabinet som jeg fik fra Jesper - philips står der i bunden med fine messing bogstaver - men bag frontstoffet og det lille 8" hul gemmer der sig nu en fruygtindgydende Tannoy 15" DC enhed


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 06 Februar 2010 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Hej r-l-b!

Nå,så nåede du at få tannoyén færdig - endda i god tid.

Jeg glæder mig til d. 27. énde!!!

mvh

Søren

Til top Vis rørgrej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rørgrej
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 06 Februar 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

rørgrej skrev:

Hej r-l-b!

Nå,så nåede du at få tannoyén færdig - endda i god tid.

Jeg glæder mig til d. 27. énde!!!

mvh

Søren



http://img246.imageshack.us/img246/418/tannoy15in.jpg

det er en femte enhed og lidt en lappeløsning ( i bogstavligste forstand) - men det skal nok komme til at lyde godt Søren - det lover jeg




__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 06 Februar 2010 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
held sukker i tanken på den Volvo inden han krydser broen 

Det tegner altså godt for dit vintage træf at der lige dukker sådan en dejlig lille sag op - vi vil gerne høre noget klangfilm

Jeg spille mono på en pragtfuldt hjørnekabinet som jeg fik fra Jesper - philips står der i bunden med fine messing bogstaver - men bag frontstoffet og det lille 8" hul gemmer der sig nu en fruygtindgydende Tannoy 15" DC enhed


Jeg tror - heldigvis - ikke den Volvo har så stor aktionsradius.

Og ja, det vil være godt at have nogen til at lytte med på Siemens blokkene, så mit hype her ikke skal stå alene, men kan blive sat lidt i perspektiv.

Men tag nu her alligevel et kig ind i sådan en el84 SE blok:



Alt er hardwired med tysk grundighed (flere billeder her).

www.tube-classics.de, som er min hovedkilde til info om disse forstærkere og som på siden viser, hvordan man luser en "main in" ind mellem den uinteressante forforstærkerdel og den fantastiske effektforstærkerdel, skriver sådan om den model, som jeg nu har tre stk af:

Introduced together with the above amp [Smf V 3b], this is my favourite one from this series. 5 watts of single ended output power. Bigger ouput transformer than in the later EF86 type. Better sound!"

og dette"

"This is the best single ended EL84 amp from this series. It has a built in preamp for photographic sound film and pick up / microphone.

You should only use the power amp section to get hifi reproduction [...]. Using the main amp input they work as power amps and the signal does not pass any controls.

Some test results (using the power amp section only)

- power output: 4.5 watts rms into 16Ohms @ 1kHz

- frequency response (8Ohms load resistor @ 1 watt - 1kHz = 0dB):

- highs: -3dB at 58kHz

- bass: down to 20Hz with less than 0.2dB of loss

- hum and noise is very fine: below -54dB (unweighted)."

Så tror pokker at jeg synes, at de med 8+ ohm højttalere lyder enestående.

PQR



__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
KlausM
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 December 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 06 Februar 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:


Tillige har jeg gået og tørhostet (hoste med ”opspyt”)



Hej Peter

Lidt off topic, men alligevel når du nu selv bringer det på bane, en tør hoste er karakteriseret ved ikke at have noget opspyt,
deraf navnet tør. Virus og visse bakterier giver såkaldt kold lungebetændelse, der ofte er ledsaget af en tør hoste.

Det var der ikke meget vintage over, glæder mig til den 27.

Mvh Klaus

__________________
Acoustic Research AR-2ax, AR-3a, AR-5, AR-6, AR-7, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-666, TU-666, AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-110, DH-200, DH-220, XL-280, DH-500
Til top Vis KlausM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausM
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 06 Februar 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

KlausM skrev:
pqrannes skrev:


Tillige har jeg gået og tørhostet (hoste med ”opspyt”)



Hej Peter

Lidt off topic, men alligevel når du nu selv bringer det på bane, en tør hoste er karakteriseret ved ikke at have noget opspyt,
deraf navnet tør. Virus og visse bakterier giver såkaldt kold lungebetændelse, der ofte er ledsaget af en tør hoste.

Det var der ikke meget vintage over, glæder mig til den 27.

Mvh Klaus


Tak for det.

Nej, helt tør er hosten ikke. Den føles bare nogle gange sådan. Men vintage det er den, den startede sidste år!

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

I vintage 2.0 tråden kom jeg til at lufte, at jeg var blevet tilbudt et sære par DCM højttalere.

Jeg takkede for min nysgerrigheds skyld ja, og har i dag fået den første - begge kunne ikke være i en lille bil.

Sådan ser den ud:



Det er, hvad jeg frygtede: et par Time Window 2 (eller Time Window Square).

Nederst er en subwoofer med to basser på hver sin side og et par specielle refleksporte.

Ovenpå en selvstændig diskant- og mellemtonekasse:



Når man skruer bunden af topkassen kommer det særeste delefilter til syne:



Selvom der sidder 3 drejeknapper på bagsiden, er der gudhjælpemig også 5 (forseglede) potmetre - det må være til en eller anden form for fabrikstuning.

Der er (vist) to mellemtoneenheder og to diskantenheder i topkassen.

De er vist ikke vintage, et af de ganske få steder på internettet, hvor de er nævnt, stod der at de er produceret fra 1999. Selv om fineren er malede på min, er det svært at tro, at den kun er godt 10 år gammel.

Den spiller, og den fremviser en dyb bund (40 hz?), som jeg slet slet ikke er vant til her i min bundløse hornverden. Jeg ved faktisk ikke, om jeg overhovedet kan lide den slags bund - det er som om noget rasler i mit hoved, når bassen går dybt på Cohens "Ten New Songs". Nå,det behøver ikke være højttalerens skyld.

Jeg trækker den bare med værkstedsbordets Sansui 661 receiver, og den skal arbejde for føden; følsomheden er ikke stor i DCM'erne.

I morgen får jeg den anden højttaler. Dur den, får jeg at se om Time Window'erne leverer det særlige, flotte lydbillede de er kendt (og hadet?) for.

PQR 




__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

OMG!!!!Cry - der sidder jo en hel perlerække "orange drops" i det filter!!! Skynd dig at fjerne billedet, før evt. guitarister,med Diy-tendenser, ser det!!!!

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

imponerende at nogen har kunnet patinere en maks 11 år gammle højtaler så den ligner en kulkasse fra den gamle by i Århus  - det bliver spændende at høre hvad du synes -

Dine Horn og din Klipsczh spiller bas - rigeligt med bas - de opfinder bare ikke en bas som ikke er der Der jo ingen grund til at en Ukelele skal lyde som en kontrabas bare fordi det kan lade sige gøre


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes