Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 18:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Fra PQRs vintagerum - nu: farvel og tak! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 16 September 2009 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Hey

Hvad med en A 1000 med rør?

Jeg har en ven der skal af med een.

Hilsen



__________________
Jesper
Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 16 September 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Hey

Hvad med en A 1000 med rør?

Jeg har en ven der skal af med een.

Hilsen



Hej Jesper,

Sådan en rør-Sansui receiver har jeg da ikke noget imod at ejer. Er han til bytte og/eller har den pris?

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 16 September 2009 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

 

 

Hej

Jeg ved at han ikke er til bytte og jeg skal nok spørge ham om prisen.

Til gengæld befinder den sig i jylland hos en rigtig kompetent rørtekniker til service.

Så den kommer frisk fra service.

Hvis du er interesseret kan den jo bare hentes hos ham.

Venligst



__________________
Jesper
Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 16 September 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

 

 

Hej

Jeg ved at han ikke er til bytte og jeg skal nok spørge ham om prisen.

Til gengæld befinder den sig i jylland hos en rigtig kompetent rørtekniker til service.

Så den kommer frisk fra service.

Hvis du er interesseret kan den jo bare hentes hos ham.

Venligst



Spændende! Lad mig høre nærmere.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 16 September 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

 

Hej igen.

 Han vil have 3 K for den, men så betaler han også for service.

Jeg har set og lyttet på den og det er ikke dårligt skulle jeg hilse at sige.

Visuelt er den også rigtig flot.

Hilsen

Jesper



__________________
Jesper
Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 16 September 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

 Hej igen.

 Han vil have 3 K for den, men så betaler han også for service.

Jeg har set og lyttet på den og det er ikke dårligt skulle jeg hilse at sige.

Visuelt er den også rigtig flot.

Hilsen

Jesper



Hej Jesper,

Tak for tilbuddet (også til din ven). Det er sikkert rigtig godt (jeg husker stadig, hvad jeg gav for min Fisher X-100), men jeg har desværre ikke den slags hifi-penge lige nu.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 02 November 2009 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

En lille update herfra det ca. midtjyske kunne være det, at min Heathkit AR-15 receiver spiller igen.

Jeg genbruger et detaille-billede af den:



Der er tale om en i samtiden ret kraftig amerikansk receiver  fra 1968 som oprindelig blev solgt som samlesæt, men den kunne vist også fås i en fabrikssamlet version.

Der er en grundig samtidig artikel om det mageløse apparat fra "Popular Mechanics" her på google books.

Her er en sjov lille historie om hvordan lyden af en AR-15 overgår lyden af en MacIntosh:

"Doug, the AR-15 is one of the real sleepers of hi-fi audio, these days. Because it's not a tube amp, it doesn't get the attention that, say, a W-5M would. You can get some real bargains. I have several AR-15's and their amp-only equivalent -- AA-15? I didn't pay more than $80 for any of them, on eBay.

FWIW, in 1968 I had just built an AR-15 when I had to go to the hospital. Left the newly finished amp on my test bench. While I was gone, the dogs got tangled up in the speaker wires and pulled the amp off onto the floor. The impact was enough to bend the chassis. My wife called over a friend, a macho gyrene, to see if he could fix it. He wailed on the chassis with a hammer and dolly <!>.

Afterwards, my wife got nervous that the electronics had somehow been compromised. McIntosh was running a hi-fi clinic then, where you could take your amps and get them tested for free. The general idea, of course, was to show you how much better a Mac was. Though the clinic was free, the plan was to get you to upgrade.

Well, when the tech did the tests on the AR-15, he did a double-take, and asked, "What _IS_ this thing?" My wife said, "A Heathkit. My husband built it."

The tech says, "He _BUILT_ it?"

She said, "Yes. Why, is there something wrong?"

He said, "No, it's just that this is the only amplifier I've seen that outperforms our McIntosh."(hentet her).

Nysgerrige kan se diagrammet her.

Nils, som har repareret den for mig, mente ikke at den lyder (måler?) særlig godt. Det var noget med forvræng pga. konstruktionen og måske noget forfald over årene. Men lige nu, hvor den står og spiller og lyser på mit arbejdsbord lyder det sgu meget ... vintage.

Tunerdelen arter sig ikke, men en flink audiokarma-amerikaner har stillet mig i udsigt at jeg modtager kopier af aligment/troubleshoot-delen af den ret omfangsrige Assembly and Service manual, så måske kan radiodelen også komme op og spille en dag.

God aften!

PQR






__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 02 November 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Update!

Jeg har nu spillet på Heathkit'en et par timer og jeg må altså indrømme at den gør et eller andet ved mig. Og endnu har jeg endda kunne spillet via mine "transparent sound" ja-det-er-en-plexiglas-front-test-højttalere:



(godt nok suppleret af en oldgammel (pre-subwoofer) Grundig Bas-box).

Jeg tør næsten ikke sætte et rigtigt par højttalere til. Hvad nu hvis magien forsvinder?

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 04 November 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Da ingen har gidet kommentere min fine Heathkit eller mine "transparent sound" speakers, er jeg nødt til at finde på noget "Nyt fra PQRs vintage hifirum" - eller rettere: "gammelt fra PQRs vintage hifirum".

Heathkit'en ovenfor deler sikringsholder (og sikring) med min SS Fisher 800 T, og da jeg kun har én af sådan én, må disse to tidlige SS-apparater skiftes til at spille.

Og nu, hvor Heathkit'en var tilbage fra rep., men væk fra værkstedsbordet, hvor der skulle findes plads til at skrue på fjedrene på min Braun PS-500 grammofon (pladetallerkenen mm. hang skævt), kunne sikringsholderen fint vende tilbage til den Fisher 800 T receiver, jeg købte for snart mange år siden.

Allerede, da jeg fandt Fisher'en, tog den mig med storm og især med et par (den gang) defekte AR-6 højttalere (se min begejstrede men korte tråd på audiokarma.org).

Siden er jeg blevet opmærksom på, at netop denne combo (Fisher/Acoustic Research) jf. audiokarma.org har 'followers' i f.eks. Vietnam.

Så da Fisher'en i aften skulle holde for, var det oplagt at lade den spille på de renoverede (jeg har sat nye bas-kanter på) AR-6 højttalere.

Hvordan lyder SS Fisher/AR-6 comboen så?

Jeg har jo ikke gyldne ører og er ikke nogen ørn til at beskrive, hvad jeg hører. Men jeg trives ved det, jeg hører lige nu!. Den 40 år gamle 1. generations (?) transisterreceiver, som går for at være skrøbelig, klarer med sin 65 watt flot de jævnaldrende to-vejs højttalere.

Jeg er faktisk sikker på, at de fleste vintage-hoveder her på lag, vil kunne finde ud af vippe med foden til det, jeg hører lige nu ("Dots Will Echo", flot - spillet og produceret - enkel musik "presented by High Street Records and Boston Acoustics").

Mit rum er nok lige lovligt stort (45 kvm), men alt i alt lyder det s** dejligt.

Solen er gået ned over Midtjylland, og jeg har desværre ikke fået taget nogle billeder af den fine 800 T Fisher (aka Fisher 500 TX), så jeg nøjes med dette (som jeg før har brugt) af 500 TX'eren fra nettet, selv om min er sort:



Hvis nogen har lyst til at komme forbi og lytte med, giver de bare lyd. Så fyrer vi op for Fisher, Heathkit mm.

PQR



__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 04 November 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Hej PQR - enig, gamle nyheder er ofte de bedste
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 04 November 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Hej PQR - enig, gamle nyheder er ofte de bedste


Ja, jeg må hellere skifte titel på tråden!


PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
stiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 04 November 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Update!

Jeg har nu spillet på Heathkit'en et par timer og jeg må altså indrømme at den gør et eller andet ved mig. Og endnu har jeg endda kunne spillet via mine "transparent sound" ja-det-er-en-plexiglas-front-test-højttalere:



(godt nok suppleret af en oldgammel (pre-subwoofer) Grundig Bas-box).

Jeg tør næsten ikke sætte et rigtigt par højttalere til. Hvad nu hvis magien forsvinder?

PQR


Hey PQR, sådan den plexi-front og denne årstid bør da udnyttes med et hyggeligt jule-tweak 


Anskaf nogle jule-lys slanger og put dem ind i kabinettet, lad os endelig se resultatet 
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 04 November 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg skrev:


pqrannes skrev:
Update!Jeg har nu spillet på Heathkit'en et par timer og jeg må altså indrømme at den gør et eller andet ved
mig. Og endnu har jeg endda kunne spillet via mine "transparent sound" ja-det-er-en-plexiglas-front-test-
højttalere:(godt nok suppleret af en oldgammel (pre-subwoofer) Grundig Bas-
box).Jeg tør næsten ikke sætte et rigtigt par højttalere til. Hvad nu hvis magien forsvinder?PQR
Hey PQR, sådan den plexi-front og denne årstid bør da udnyttes med et hyggeligt jule-tweak [:?
:]Anskaf nogle jule-lys slanger og put dem ind i kabinettet, lad
os endelig se resultatet 


Hvem har puttet et sammenfoldet russisk flag ind i din HT??
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 04 November 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hey.

Sorry at jeg ikke lige har kommenteret dit nye set-up. Sidder med opgave på RUC. og multitasker 4 aftaler i Jylland imorgen samtidigt. Er de plexihøjtalere hjemmelavet eller hur? Det ligner peerless enheder. De ser sjove ud men designet vil jeg ikke udtale mig om. Jeg har selv en fisher 100 med transistorer fra 64 og den besidder lidt den samme magi og lyder røragtigt og varmt. Heathkit har jeg kun stiftet flygtig bekendskab med og det var ikke positivt. Det var dog en reciever fra midt halvfjerserne - svag og kedlig sag med mange fejl. Din ser flot ud. Jeg misunder dig dit lytterum på 45 kvardratmeter. Jeg har kun 30 til deling med konen og barnet, samtidigt med at grejet kæmper med VAF og møbler. Håber en dag at blive rig og bo på herregård.

Det kunne være hyggeligt at komme forbi, men 5 aftaler klarer jeg nok ikke.

Venligst

 



__________________
Jesper
Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 05 November 2009 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg skrev:


Hey PQR, sådan den plexi-front og denne årstid bør da udnyttes med et hyggeligt jule-tweak 


Anskaf nogle jule-lys slanger og put dem ind i kabinettet, lad os endelig se resultatet 


Ja, det kunne faktisk være flot med lys i plexi-højttalerne. Det vil jeg overveje.

jesper olsen skrev:

Hey.

Sorry at jeg ikke lige har kommenteret dit nye set-up. Sidder med opgave på RUC. og multitasker 4 aftaler i Jylland imorgen samtidigt. Er de plexihøjtalere hjemmelavet eller hur? Det ligner peerless enheder. De ser sjove ud men designet vil jeg ikke udtale mig om. Jeg har selv en fisher 100 med transistorer fra 64 og den besidder lidt den samme magi og lyder røragtigt og varmt. Heathkit har jeg kun stiftet flygtig bekendskab med og det var ikke positivt. Det var dog en reciever fra midt halvfjerserne - svag og kedlig sag med mange fejl. Din ser flot ud. Jeg misunder dig dit lytterum på 45 kvardratmeter. Jeg har kun 30 til deling med konen og barnet, samtidigt med at grejet kæmper med VAF og møbler. Håber en dag at blive rig og bo på herregård.



Ingen undskyldning her. Vi har alle travlt indimellem og ikke altid lige meget tid til vintage-leg.

Plexi-højttalerne er hjemmelavede, bare ikke af mig, og ja, det ligner nemlig Peerless. Det spiller faktisk OK og kan vel godt følge med et par Scandyna A-10, som de kan samlignes med mht. størrelse og bestykning.

Jeg værdsætte min mange kvardratmeter, selv om de efterhånden er fyldt godt op. Det kunne faktisk være sjovt at lave en liste over, hvad der pt. står her. Jeg tror, at jeg selv vil blive overrasket!

God tur rundt i det jyske!

PQR



__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 07 November 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Dagens vintage jagt var delt op i flere faser.

Først skulle jeg assistere de lokale spejdere som chauffør ved den månedlige indsamling. Da jeg var færdig med at køre (andre grupper var ikke færdige med deres ture), var der en sjov Pioneer båndoptager, som jeg fik lov at købe:



(billede fra nettet)

Det er en CT-3000 i flot stand. Båndet skal lægges i en skuffe, som kommer ud når der trykkes på 'eject'. De for Pioneer usædvanlige VU metre kendes kunne fra denne model.

Eftermiddagen bød på en planlagt tur til Århus for at se på et par Klipsch Heresy fra ca. 1977:




(billede fra nettet)

Dejlige letdrevne højttalere til f.eks. en lille rør-amp. Hjembragt fra USA af sælgers onkel. De syntes at være fuldt funktionsdygtige og i ok stand, så de kom med hjem. Desværre spiller det ene mellemtone horn ved nærmere undersøgelse ikke, men det kan vist klares for ca. 30 dollars.

På vej til Århus gjorde jeg et lille stop hos klunserne og fik en flot Luxman PD-282 med hjem:



(billede fra nettet).

Det var vist en dejlig vintage dag.

PQR








__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
eggers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 414
Sendt: 07 November 2009 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Novra! Hvad ligger sådan et par Klipsch Heresy anno '77 monstro på i dagens penge?

__________________
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Shelter 501 Mk. II, Supra Sword.
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 07 November 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
Novra! Hvad ligger sådan et par Klipsch Heresy anno '77 monstro på i dagens penge?


Årgangen er gættet, de kan godt være ældre, men næppe nyere. Jeg gav en tusse for dem.

Det ser ud til at jeg skal af med 60 dollars (plus porto) for en ny "diaphramg" til det defekte mellemtonehorn. 

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 07 November 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Den Pioneer båndoptager er rigtig nuttet .

Dine Heresy skal nok placeres et sted i rummet med en naturlig basforstærkning, f.eks. i nærheden af et hjørne. Mener at have set i en gammel anmeldelse, at de er noget bassvage/lyse i klangen. Men et fund er de, ville mene at de nok er de 60 $ værd i reperation.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 07 November 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Den Pioneer båndoptager er rigtig nuttet .

Dine Heresy skal nok placeres et sted i rummet med en naturlig basforstærkning, f.eks. i nærheden af et hjørne. Mener at have set i en gammel anmeldelse, at de er noget bassvage/lyse i klangen. Men et fund er de, ville mene at de nok er de 60 $ værd i reperation.


Tak for kommentaren.

Ja, Pioneeren er fin, selv om den mangler lys i det ene VU-meter og nok skal have en ny rem (den spiller men snupper båndet efter lidt tid). Måske en af vintage Pioneer-drengene her er med på en sjov byttehandel - det bliver nok ikke mig, der gider rode med den.

Tak for rådet om placeringen af Heresy- højttalerne. Jeg har godt set at det bliver foreslået af og til. Det svære - i alt fald i mit hifi-rum - bliver at finde et hjørne! I øvrigt skulle den manglede bas ikke være så slem ved Heresy 1, som disse må være.

Og ja, det 60 dollar er givet godt ud i forhold til resten - det er par fede højttalere!

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes