Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 22:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Årets første hybrid (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

Først godt nytår til alle.

Jeg blev lidt træt af nytårstabernaklet , så derfor gik jeg i værkstedet efter midnat og gik igang med at lave årets første headfi hybrid amp ( i første omgang som fuglerede ), bestående af et ECC82 rør i indgangen og BUK453 Mos-Fet's i udgangen. Konstruktionen er fundet inde på headwize' og diyaudioprojects site ( konstruktør Rogers Gomez ) 12AU7 / IRF612 headphone amp hybrid og forsynes med et 12 V batteri ( i mit tilfælde  et 12 V 12 Ah ). Den simple konstruktion lyder intet mindre end fantastisk og er et super match til mine Philips SHP8900, som til tider kan være lidt mellemtonefattige i kombination med andre amp's .....men ikke med denne hybridkonstruktion, her bliver der åbnet op for sluserne.

IRF612 fandtes ikke på min hylde, jeg brugte BUK453, men andre N-channel Mos-Fet's kan formodentlig sagtens bruges som erstatning.

Skal jeg absolut finde et eller andet at hentyde til, så må det være en lille tendens til s og t lyde, men det kan måske være netop "mit" rørs beskaffenhed ( no name ), eller at røret er helt ny og måske lige skal spilles til. Strømforbruget kan oplyses at ligge lige omkring 250 mA.

En kraftig opfordring må lyde herfra, til at lave denne konstruktion, da den er så simpel at alle kan være med og at man som konstruktør, ikke behøver at sidde og svede pga. højspænding til røret.  

Jeg har testet flere forskellige indgangskondensatorer på konstruktionen, alle MKP med varierende værdier imellem 1,5~2,2uF og fandt Audyn-Cap værende den bedst lydende i mine ører.

  1. Audyn-Cap = reneste lyd uden fnidder
  2. RIFA = fin lyd og tæt på at være lige så vellydende, som Audyn-Cap
  3. VIMA = lidt for meget fnidder i lyden
  4. Phillips orange = for meget "s" og "t" lyde, så den forbliver yt.

Af udgangskondensatorer testede jeg forskellige 1000 uF og Frako fik klart 1'ste pladsen.

  1. Frako = ørevenlig og rimelig åben i lyden.
  2. Elgen = ørevenlig og ingen fnidder, men der mangler luft i toppen
  3. Rubycon = en smule fnidder og hidsig lyd
  4. Philips = forvrængede flere gange ...måske en fejl i "denne" kondensator 
  5. Orange "no name" = ikke værd at skrive hjem om, den dur i mine ører ikke til hifi

 

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1378
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 03:40 | IP-adresse registreret  

Spændende ser den ud  og meget simpel. Det kan vi godt li 
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

wuffer skrev:
Spændende ser den ud  og meget simpel. Det kan vi godt li 

Nemlig ....men at den er så vellydende, er for mig noget af en overraskelse.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
kolind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 November 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 909
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

det ser utroligt simpelt ud må jeg sige! Kunne være spændende at høre.. Hvor meget har sådan en så ca stået dig i materialer tænker jeg?
Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

kolind skrev:
det ser utroligt simpelt ud må jeg sige! Kunne være spændende at høre.. Hvor meget har sådan en så ca stået dig i materialer tænker jeg?

Nærmest ingenting i mit tilfælde, da det er genbrugsstumper.

Akku'en er skrot, der bliver kasseret efter et år på min arb. plads ( har været brugt som  backup ) ...men det fungerer stadig superfint og holder strøm længe. Kølepladen er fra en defekt kassereret NAD 310 og stålkabinettet, som det hele skal bygges ind i er en kasseret special-MSU, som jeg har rippet for indhold. BUK453 Mos-Fet'erne har siddet i en anden type PSU ...igen igen også skrot.

Røret er dog indkøbt som ny, til ca. 80.- for mange år siden.

Skulle jeg gætte på indkøbspris af stumper for en hel færdig konstruktion, så ville det vel sagtens kunne rende op i 700 - 800.- , men sådan tør jeg slet ikke at tænke ...da min økonomi slet ikke fungerer på den måde. Man kommer istedet langt med genbrug og skrot, det er for mig kun sjovt når det er billigt.

Mvh. en fattig men lykkelig mand.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Fin lille maskine

Det er længe siden jeg har rodet med rør, men er det ikke 12 VDC der er på gløden? Er det ikke 6,3 V man plejer at bruge? Er det fordi der er lavere forsyningsspænding?
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1378
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
Fin lille maskine

Det er længe siden jeg har rodet med rør, men er det ikke 12 VDC der er på gløden? Er det ikke 6,3 V man plejer at bruge? Er det fordi der er lavere forsyningsspænding?


Til det rør kan man bruge både 12v og 6v efter hvad jeg lige kan se her http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=ECC82
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
Fin lille maskine

Det er længe siden jeg har rodet med rør, men er det ikke 12 VDC der er på gløden? Er det ikke 6,3 V man plejer at bruge? Er det fordi der er lavere forsyningsspænding?

Hej pof@

Ved ECC82 kan man forsyne gløden med enten 6,3 eller 12,6 V, det er valgfrit, parralel eller serielt ( ben 4,5 og 9 ).

wuffer skrev:

Til det rør kan man bruge både 12v og 6v efter hvad jeg lige kan se her http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=ECC82

EDIT: Du er hammerhurtig wuffer, der er ikke tid til at jeg sidder og sover over mine svar.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Kabinettet er kraftigt bygget og der er plads til det tunge 12 V 12 Ah batteri og switch forefindes på bagsiden af kabinettet til ladning, når det skal foretages. 12 V vægstiksladeren er forresten også genbrug.

Volumeknappen er fra en gammel B&O rørradio . Frontplade forbliver som den er, med mindre der dukker noget op. At have røret udstillet til skue ....er egentlig ikke mig, selv om det så er muligt, at se om der er glød.  ( under samling )

Ved gul  diode = kørselstilstand   -   ved rød  diode = ladetilstand

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 859
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

jeg må lige skriv lidt her ... he he ser godt --

__________________
lyd er mit liv... musik er min dyd...
Til top Vis priboj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af priboj
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

priboj skrev:
jeg må lige skriv lidt her ... he he ser godt --

Takker

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes