Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 09:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Manger fuldtoner i åben baffel.Bas ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dibbedut
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er nu langt om længe kommet i gang med et åben baffel projekt.I toppen skal jeg bruge mine Manger fuldtoner der skal skæres lige omkring 300hz.

I bunden fra 300hz og ned havde jeg tænkt mig at bruge???

15" erne model IB15 fra AE får utrolig god kritik både hvad angår pris og kvallitet, men jeg kan ikke finde nogle målinger af dem uden delefiltre indblandet.Har du set nogle??? en ting er bunden men hvordan ser det ud lidt opad?

Har du eventuelt info om andre enheder der er fremstillet eller egner sig til åben/ingen baffel må du gerne bidrage med navn og model.Prisen spiller selvfølgelig en rolle men det må være problem nummer 2 efter egnethed.

Jeg er godt klar over at der er alenlange tråde om emnet men jeg synes det kører af sporet og pludseligt er der kasser, porte og andet blandet ind i baffelsnakken, og samtidigt bliver det uhyggeligt teknisk.

Mvh Jakob

 

Til top Vis dibbedut's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dibbedut
 
phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 440
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

AE kan lave OB15 og Dipole15 på bestilling

prøv at se her

http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewtopic.php?f=3&t=175 1

 



__________________
/Brian

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks
 
elovelo
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Alpha Akustik

Bruger siden: 06 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 17 Januar 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Hej Jakob
Jeg har selv bygget en dipolhøjttaler med manger i toppen, og jeg deler ved ca. 300 hz. jeg bruger 2 stk. Peerless 15" sls pr. side.
Jeg deler digitalt med min Lyngdorf TDA 2200 og har prøvet delefrekvenser mellem 170 og 350 og er nu endt med 4.ordens filter ved 280 hz.
Jeg har eksperimenteret med den det sidste års tid, og er super glad for Mangerne, de lyder af meget lidt, og man tænker ikke over at det er
højttalere man lytter over.

I mit rum lød det dårligt når Mangerne ikke var dæmpet bagtil. Jeg har derfor dæmpet bagudstrålingen fra Mangerne,
med akustikplader. Jeg tror at de på grund af deres store "bløde" membran har større tendens til at lede lyd fra bagsiden igennem sig, og at det
derfor er en dårlig ide med et kabinet bygget af hårde reflekterende plader.

Er spændt på at høre dine erfaringer mht. AE basserne.
Jeg ledte selv i lang tid efter egnede dipolbasser, men endte med Peerless´erne da jeg kan equalize dem digitalt. og er rimeligt tilfreds med
resultatet.

Hvor langt er du kommet i projektet?


Til top Vis elovelo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af elovelo
 
dibbedut
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Først tak til Phoeniks for henvisning.

Hej Elovelo

Jeg er ikke kommet meget videre siden sidst, dog har jeg fået afprøvet mit gamle aktive Sansui CD-10 delefilter fra 1975 med et par gamle norske fuldtoner samt et par 12"celestion fra 1970 i 100% friluft.Jeg kan godt li vintage hifi bortset fra vintage højttalere hvor jeg synes der er langt mellem snapsene, dog går det an til test.12" erne har dog været en god oplevelse, så jeg søger efter et par mere og vil prøve dem i første omgang sammen med Mangerne før AE kan komme på tale.Måske bliver jeg så glad for de Celestion at det er dem der skal bruges? nej! der vist ingen tvivl om at de Dipole 15" kan flytte noget luft så jeg er igang med at spare sammen til en ordre af 4 stk. Er der andre der skal have noget med fra købmanden?

Jeg købte mine Manger "billigt" i den blå avis og monterede dem på en plade der målte 40x120 cm.Først lød det selvfølgeligt noget tyndt men efter 10 minutter var jeg solgt.Mangerne var helt usynlige i lydbilledet og generede ikke på nogen som helst måde og de næste 4 timer hørte jeg bare musik og nød det i fulde drag.Efter at have læst at det selvfølgeligt kunne give noget mere bund med bare 12 liter kabinet forsøgte jeg dette.Skuffelsen var enorm, Mangeren blev pludseligt ekstremt retningsbestemt og "magien" jeg i starten havde oplevet var næsten helt væk, så ud af kassen og de kommer ikke i kasse igen.

Der bliver talt meget om problemet med reflektion gennem membranerne og om hvordan det kan fores væk med forskellige materialer samt uegnetheden til at spille bas under 300hz men hvorfor tvinge en enhed til noget den ikke er god til, bas og kasse?

Da mit rum er meget lille og derfor ikke give mulighed for at stille Mangerne langt fra bagvæggen vil jeg også dæmpe væggen bag enheden for at undgå forsinket refleks igennem membranerne.Da jeg ikke har noget måleudstyr bliver det i første omgang mine ører der bestemmer om det lyder godt og senere må en måling fortælle om der er store huller der skal fyldes.

Har du et foto af dine højttalere som de ser ud nu? eksperimentfinish ingen hindring

Mvh

 

Til top Vis dibbedut's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dibbedut
 
elovelo
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Alpha Akustik

Bruger siden: 06 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Jeg havde den samme oplevelse, pakkede de nyindkøbte Mangere ud og satte dem på nogle prøveplader og til mit kontorstereo, og så var der bare musik. De har en fantastisk evne til at man glemmer alt om hifi, og bare hører trompeter, stemmer osv. Jeg sad også som forstenet, med et fjoget smil på, og lyttede musik i timevis, mens jeg som en anden Nårsåer sad og mumlede "det er det hele" :-)

Diskanten skal man lige vende sig til kun er der når den rent faktisk skal være der, og at den er mere retningsbestemt end normale konstruktioner.

 Men ellers er det en ren fornøjelse. Jeg kunne med et par klik på remoten skifte mellem mine eksisterende Duelund højttalere og en prøveplade med mangerne, hvor Duelunderne tog sig af bassen, og der lød mangerne klart bedre. Alle der kiggede forbi var enige.

Spillede i øvrigt op til fest med dipolerne Nytårsaften, og for satan de kunne spille højt.

 

Prøveplade nr. 1 - Mangerne sat i en akustikplade, hullet skåret med en hobbykniv :-)

 

Prøveplade nr. 2 nu med dipol bas:

 

 

 

 

Til top Vis elovelo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af elovelo
 
dibbedut
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Din beskrivelse af Mangerne lyder bekendt.Specielt din oplevelse af diskantområdet havde jeg også, der manglede ligesom noget indtil det gik op for mig at det var den skrigende vinkelsliber der ikke var til stede, bare præcis lækker top.

Oplevelsen af bas i friluft har også været fantastisk.Alt det rumlen og umpfhh er helt væk og tilbage står knaldhurtig lækker bund der nok kræver store enheder for at nå langt nok ned, men igen hvor langt skal man ned? hvis den absolutte bund kræver kasse siger jeg nej tak og nøjes med det der kan opnåes med 2 15" per side.

Mangerne virker så skrøbelige og jeg tør ikke give dem fuld hammer.På en almindelig enhed kommer der ligesom nogle advarsler inden det er slut, men hvad med Manger? jeg har ikke råd til at søge grænsen men har på den anden side heller ikke læst om nogen der har brændt et sæt af, så de er måske slet ikke så sarte.

Jeg vender tilbage når der er nyt.

Til top Vis dibbedut's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dibbedut
 
phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 440
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

bare lige en sidebemærkning i den aktive Manger studiomonitor bruges en 180watt forstærker til at driver manger enheden (delefrekvens ca 300hz) 

__________________
/Brian

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks
 
Stig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 85
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

elovelo skrev:
Hej Jakob
Jeg har selv bygget en dipolhøjttaler med manger i toppen, og jeg deler ved ca. 300 hz. jeg bruger 2 stk. Peerless 15" sls pr. side.
Jeg deler digitalt med min Lyngdorf TDA 2200 og har prøvet delefrekvenser mellem 170 og 350 og er nu endt med 4.ordens filter ved 280 hz.
Jeg har eksperimenteret med den det sidste års tid, og er super glad for Mangerne, de lyder af meget lidt, og man tænker ikke over at det er
højttalere man lytter over.

I mit rum lød det dårligt når Mangerne ikke var dæmpet bagtil. Jeg har derfor dæmpet bagudstrålingen fra Mangerne,
med akustikplader. Jeg tror at de på grund af deres store "bløde" membran har større tendens til at lede lyd fra bagsiden igennem sig, og at det
derfor er en dårlig ide med et kabinet bygget af hårde reflekterende plader.

Er spændt på at høre dine erfaringer mht. AE basserne.
Jeg ledte selv i lang tid efter egnede dipolbasser, men endte med Peerless´erne da jeg kan equalize dem digitalt. og er rimeligt tilfreds med
resultatet.

Hvor langt er du kommet i projektet?


Jeg kan se at det er næsten de samme Peeless basser Jamo bruger i deres 909 ht., forskellen er iøvrigt at Jamo har bestilt basserne med en svagere magnetisering af magneten (selv om den fysiske størrelse på magneten er den samme) grundet at de ønskede et højere Qt end standard.

Du siger at du er "rimelig tilfreds" med resultatet, kunne du evt. beskrive karakteren af basgengivelsen? Har nemlig selv overvejet en lignende løsning.

Og sig mig, hvor kan man købe manger? - der lader ikke til at være en dansk importør pt., men man skal måske til Tyskland. Det er ellers en spændende enhed, der virker "perfekt" men jeg har ikke selv hørt den.

Mvh. Stig

 

Til top Vis Stig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig
 
elovelo
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Alpha Akustik

Bruger siden: 06 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Fedt at du har ændret titlen Jakob!!

Skæresliberdiskant er en god måde at beskrive det på :-) Jeg var til hifimessen forrige måned og jeg var lidt i chok over diskanten i mange gode højttaler, de fnidrer og hyler efter at man har vænnet sig til Mangerne.

Grunden til at jeg skriver "rimeligt tilfreds" er at jeg godt kan lide dyb magtfuld bas, og måske mangler liiige det sidste. Når det så er sagt er mit prøvekabinet også kun udført af 22mm mdfplade, og bygget på en eftermiddag, så bafflen svinger med når der er gang i bassen. 2 x 150g.  bevægelig masse kan virkeligt ruske.

Jeg valgte at bygge et prøvekabinet fordi jeg var i tvivl om jeg kunne leve med den asketiske dipolbas, og jeg regner med at når jeg får bygget et solidt kabinet med en tung ankerplade i stål, så får jeg nok det sidste med.. (-og det er ikke meget der mangler :-)

 

Peerless basserne valgte jeg efter mange mange timers roden rundt på internettet. Jeg gik efter en enhed med så lav bevægelig masse og så høj force-faktor som muligt, og selvfølgelig lang vandring. Jeg er generelt tilfreds med enhederne og de havde helt sikkert godt af at spille op til dans d.31.december, jeg var faktisk super imponeret af deres evner til at spille højt. Deres kantophæng syntes jeg er lige lovlig stift og kunne godt tænke mig at få det blødgjort på en eller anden måde (ætsning evt)

Jeg har set og hørt en Jamo 909 og dens basenheder ser væsentligt anderledes ud end mine. De har en støbt kurv, en stivere membran, og magnetsystemet ser også anderledes ud. Men jeg har også hørt at der skulle være to forskellige versioner af 909´ernes basser. Stig har du mere info om 909´s basser?

Hele det der trip med at stække vingerne på en enhed for at få Q´en op så den svinger mere ved sin egenresonans, om det så er ved at bruge svagere magneterne eller ved at bruge seriemodstande (gys!), det kan efter min mening kun lede til en mere ukontrollabel bas.  Det kan selvfølgelig være nødvendigt hvis man kører passivt, som jeg godt kan se Jamo bliver nød til, hvis de vil sælge højttalere.

Mangerne havde som sagt ingen problemer med at spille op til fest, med en delefrekvens på 300 hz (24db), og der blev som sagt spillet igennem. Var iøvrigt super glad for at man kan definere et max på volumekontrollen på Lyngdorfen.

phoeniks:

super link, de ser jo ganske spændende ud de AE´er.. og 100 inflationsramte Dollars er jo ikke meget..hmm mon de er bedre end Peerless´erne..? de er noget tungere..

Til top Vis elovelo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af elovelo
 
Stig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 85
Sendt: 20 Januar 2009 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har taget fejl ang. at det skulle være de samme Peerless basser som du bruger, jeg må have husket forkert, det med at en stor magnet bliver svagt magnetiseret (det er svært at markedsføre en ht. med små magneter - det ser ikke imponerende ud) er dog rigtigt nok.

At ætse dine kantophæng ville jeg nok afholde mig fra, forsøg hellere med en tonegenerator og en 20Hz tone i 24 timer, så burde resonansfrekvensen falde maximalt. Vær opmærksom på at stivheden i dine enheders ophæng meget vel kan ligge i den bagerste spider, og hvis du tør kan du skære 3 radiale slidser i den, ala. Peter Holstein.

Hvor kan man købe de manger-enheder?

Mvh. Stig

 

Til top Vis Stig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 20 Januar 2009 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

Fint projekt

Nåh, men man bruger vel ikke en Manger hvis det er for at spille højt

Vedr lavt Fs der tales om - det er fuldstændig lige meget, i en dipol giver det ikke dybere bas, afrulningen er bestemt af baffel bredden - det man kan have brug er stort Xmax hvis der bruges EQ

T-bass er et passivt kredsløb med en stor trafo, jeg mener en ringkerne fra en forstærker kan anvendes - en anden spændende mulighed og siges virke ret godt

  http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=130679

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Torben
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 440
Sendt: 20 Januar 2009 kl. 06:30 | IP-adresse registreret  

Hej Jakob

Jeg følger lidt med her. Har selv Manger enheder, og mit projekt ser sådan ud. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51704&K W=Torben&PN=0&TPN=2

Men jeg har tænkt mig at prøve i et lille lukket kabinet på ca. 8 liter plus subwoofer.

Billederne er gamle. Der er siden kommet anden effektforstærker m.m, men højttaler er det samme.

Mvh
Torben

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 20 Januar 2009 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

dibbedut skrev:
Har du eventuelt info om andre enheder der er fremstillet eller egner sig til åben/ingen baffel må du gerne bidrage med navn og model.Prisen spiller selvfølgelig en rolle men det må være problem nummer 2 efter egnethed.

Måske har du allerede læst i den, men i denne tråd kan du måske finde inspiration til enheder: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=43273 Jeg kan dog se at jeg især har gjort mig umage for at finde billige enheder - men de har faktisk ofte data der passer til OB

elovelo skrev:
Jeg har set og hørt en Jamo 909 og dens basenheder ser væsentligt anderledes ud end mine. De har en støbt kurv, en stivere membran, og magnetsystemet ser også anderledes ud. Men jeg har også hørt at der skulle være to forskellige versioner af 909´ernes basser. Stig har du mere info om 909´s basser?

Hele det der trip med at stække vingerne på en enhed for at få Q´en op så den svinger mere ved sin egenresonans, om det så er ved at bruge svagere magneterne eller ved at bruge seriemodstande (gys!), det kan efter min mening kun lede til en mere ukontrollabel bas.  Det kan selvfølgelig være nødvendigt hvis man kører passivt, som jeg godt kan se Jamo bliver nød til, hvis de vil sælge højttalere.

Basserne i R909 (og de mindre i R907) er ikke fra Peerless. De er specificeret/udviklet af Jamo specielt til formålet og fremstillet hos en af deres partnere. Blandt andet har de den karakteristiske papirmembran som er lufttørret uden at ligge i pres. Det giver en stiv og let membran som så er ret blødt ophængt for at give en lav resonansfrekvens. Det mekaniske Q er meget højt for at minimere mekanisk tab og det elektriske Q er så tilpasset brugen i åben baffel. Der er ikke tale om at "stække vingerne" og få ukontrollabel bas, men omhyggelig afstemning til brugen, så man undgår at enheden er overdæmpet ved resonansfrekvensen. Det vil den være med mange af de basenheder hvis Qts ofte er omkring 0,3 og som er udviklet til brug i reflekskabinetter.

De 15" Peerless-enheder (830867) har f.eks et Qts på 0,27 hvilket vil gøre at de er dæmpet 10 dB ved resonansfrekvensen og have et minus 3dB-punkt ved 82,6 Hz. Så kan det jo ikke overraske at du ikke er helt tilfreds, hvis du godt kan lide dyb og magtfuld bas. Hvis du ikke bryder dig om seriemodstande (Det gør jeg heller ikke, de spiser af effekten) så er aktiv korrektion nok vejen frem for at få Q løftet en passende smule.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 20 Januar 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hej, her er hvad jeg har fundet frem til 

http://www.visaton.de/de/chassis_zubehoer/tiefton/w300_8.htm l

http://www.visaton.de/de/chassis_zubehoer/tiefton/ws25e_8.ht ml

http://www.visaton.de/de/chassis_zubehoer/tiefton/w250_8.htm l

http://www.monacor.dk/produkter/bilstereo-subwoofer/vnr/1028 20/

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi10-12/ vnr/100540/

Formodentlig velegnede til dipol, og prisen er omkring 300kr for alle, så der skulle nok være råd til feks 4 stk -  jeg mener 2 x 2 basser er det der giver mest "cost benefit", da det næppe giver ret meget ekstra med flere enheder, bortset fra mindre vandring for den enkelte enhed og dermed også mindre forvrængning - men jeg ville ALDRIG poste et meget stort beløb i mange af den slags billige enheder, da det nemt ender i størrelser hvor man kan få en enkelt enhed i super kvalitet - så hellere lave noget helt andet  

Visaton fås hos Strassacker, hvorimod Monacor som regeel kan hentes hos den lokale TV-smed, og så spares der jo en del porto 

Den sidste Monacor SP-300 er ret interessant, mange data mangler men magneten er så lille at Qts uden tvivl er højt nok til dipol, og Fs er 25hz og følsomheden 92db, skumbølgen kan man diskutere men regnes for at være godt, så det er jo så fint det kan være, men desværre mangler der data for Xmax og det er temmelig kritisk  

Men der siges at generelt bør Qts være tæt på 1.0 - upræcis bas skulle ikke opstå grundet dipol princippet

Skal der spilles meget højt og bruges rigelig EQ kræves der selvfølgelig bedre enheder, men det er jo blandt de billige enheder man finder de bedst egnede til dipol - mig bekendt er det kun Acoustic Elegance i USA som laver en kvalitets enhed specielt til OB 

Der er en hel del små og billige fuldtoner som kan bruges til toppen, som feks en Visaton FRS8M til ca 80kr og op til ca 500kr for den dyreste Tangband - til projectet bruges et ret enkelt trick som muliggør anvendelse af op til 7 ens enheder foruden basserne

 

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 20 Januar 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Man får fornemmelsen at du gør meget for at hjælpe andre, Musicus. Hatten af for det (Jeg tænker især på en nylig tråd om en billig aktiv sub) Lad det nu ikke blive dit matyrium.

Denne enhed kunne måske også være noget, hvis ikke 15" er et størrelses-problem:

http://www.dlt.dk/products/productinfo.aspx?productid=5000  

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
elovelo
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Alpha Akustik

Bruger siden: 06 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 20 Januar 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Boye: jeg bruger naturligvis EQ, Roomperfect klarer faktisk det hele ganske automatiskt, men det er en anden snak. Vil du mene at AE enhederne var en bedre løsning på trods af den aktive EQ end Peerless´erne?

Stig: grunden til at jeg overvejer at ætse kantophænget er netop som Boye skriver at minimere det mekaniske tab, og dæmpe den fysiske belastning på membranen, således at det hovedsageligt er spideren der styrer vandringen ( udover spolen naturligvis). Jeg bemærkede også det dejligt bløde ophæng i 909´ernes basser.

Jeg søgte en del efter enheder her for et år siden, da jeg ledte efter en egnet kandidat, og overvejede også meget de billige monacorenheder. Her er en ikke opdateret liste jeg fandt i gemmerne..

Dipol:

 
 
 
 
 
Til top Vis elovelo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af elovelo
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 20 Januar 2009 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Boye,  jo tak, men du kan være ganske rolig, det varer længe inden det sker igen

elovelo,  et af dine link viser en AT enhed og minder mig om at mon ikke Per Skåning kan lave en velegnet enhed, burde være en nem sag for ham

Hvad hed den der dipol lavet under navnet Sunfire - der er noget med at dens speciellavede basenhed skulle være noget helt unikt, noget med meget højt Qts uden tab af kontrol

 

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Stig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 85
Sendt: 20 Januar 2009 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Boye,  jo tak, men du kan være ganske rolig, det varer længe inden det sker igen

elovelo,  et af dine link viser en AT enhed og minder mig om at mon ikke Per Skåning kan lave en velegnet enhed, burde være en nem sag for ham

Hvad hed den der dipol lavet under navnet Sunfire - der er noget med at dens speciellavede basenhed skulle være noget helt unikt, noget med meget højt Qts uden tab af kontrol

 

 

Du tænker måske på "Carver Amazing loudspeaker"?

http://arafel.org/audio/als/index.html

Mvh. Stig

Til top Vis Stig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 20 Januar 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Musicus, Tænker du mon på Carver Amazing Loudspeaker? - Bob Carver er jo manden bag Sunfire.

Elovelo, jeg tror at AE enhederne er lavet meget gennemført og har potentiale til at være bedre end Peerless'erne (Bedre motor = lavere forvrængning), men jeg har ikke noget faktuelt eller datamæssigt at hænge det op på.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 20 Januar 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Musicus, Tænker du mon på Carver Amazing Loudspeaker? - Bob Carver er jo manden bag Sunfire.

Elovelo, jeg tror at AE enhederne er lavet meget gennemført og har potentiale til at være bedre end Peerless'erne (Bedre motor = lavere forvrængning), men jeg har ikke noget faktuelt eller datamæssigt at hænge det op på.

Tak, lige præcis, det var Carvers Amazing, som sagt en specialudviklet basenhed som påstås at være den eneste af sin slags

AE dipol15 eller OB15, jeg ved ikke om det er den samme, eller om de har lavet en ny model -men foruden lav forvrængning som du nævner satser de meget stærkt på ekstrem lav induktion(mH), og dermed en enhed som kravler godt op i frekvens trods størrelsen, membranen med centerplug støtter den egenskab - en enhed som ville passe fint til mine DIY bånd

Nåh ja, så er der jo også de specielle dipol basser som Eminence laver til Hawthorne, men samme problem, svære at hente hjem

http://www.hawthorneaudio.com/drivers.htm

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes