Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 08:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: FISHER X-101-C (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:
Hvis jeg skal skifte ECC 83 rørene, så skal jeg vel skifte alle 6 til samme 'brand' eller hur?

Hvis du f.eks. ikke skal bruge RIAA-delen, behøver du jo ikke skifte dem. Men hvorfor overhovedet skifte dem?

Citér:
Tænker her på noget Telefunken.

Hvis de originale rør stadig er i, har du allerede Telefunken rør

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Ok det er ikke telefunken men RCA rør.

Det var også bare for at prøve om der kan hentes endnu mere vellyd ud af denne svend.

Venligst.

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Ærgerligt, så er der nogen der har skiftet dem...

Så prøv evt. med nogle brugte Telefunken eller Philips rør, hvis du kan finde dem. De nye er lidt dyre...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

jamen jeg har masser af de gamle miniwatt og er ved at samle mig nogle telefunken rør. (Har 5

 stk) Førøvrigt tror jeg, at der er gamle RCA rør der sidder i 'spillen' nu

Venligst

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:
...

Jeg undres stadig bare dag for dag over dens spillestil. Tror ikke jeg har haft noget tilsvarende i

samme prisklasse der - bare- når den til sokkeholderne.

Hver gang der ligges en plade på vinylen nydes der bare og det er på den rigtige musikalske

måde. Man tænker: damm hvor er det godt. Instrumenterne lyder som de skal og perspektivet er

 dybt og bredt. Jeg tænker ikke på teknik som ´jeg ellers har en tilbøjelighed til.

...



Hej Jesper,

Skønt at læse om din begejstring. Du er jo ikke uden erfaring. Husker dine pæne ord om din Eico (som jeg så da jeg var forbi og købe en Lafayette mono tuner af dig).

Men denne Fisher gør vist virkelig indtryk på dig!

Selv sidder jeg og savler over en ukendt amerikansk SE rørforstærker (Shell Northport) fra ca. 1960 som er sluttet til min trevejs Jealvox horn; føj, hvor er det godt!!!!!!!!! (ti udråbstegn!)

Som måske også du, springer jeg i utide op og løber hen i 'sweetspot' for at få det hele med. Så godt lyder det!

Well, jeg drømmer nok om en Fisher som din, men giver mig hen til det jeg har.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Ja den gør intryk. Den er væsentligt bedre end Eico'en synes jeg og kraftigere og flottere. Der er

måske også et andet probleme her hjemme hos os. Mine højtalere er for indeffiktive og jeg har for lidt plads til mit grej.  

Din shell N kender jeg ikke. Billeder??? 

Jeg er hook'ed på ebay i øjeblikket. Sindsygt hvor mange gamle rørslæder der er der. Og de

priser!! Hvis man tør og ellers kan få sælger til at sende til Danmark er der stadig gode fund for

 under 100 dollars. Jeg er lidt træt af de danske watt svage forstærkere og undrer mig over

hvorfor vi her i landet ikke har bygget større forstærkere i sin tid. Vi har jo altid været verdens

'måske' bedste og største højtalerland, men hvorfor 3, 5 og 8 watts forstærkere?

Sjovt du nævner Jailvovox. Jeg har aldrig hørt dem med rør. Kun japanske transistor amp og det

var ikke godt. De kunne spille sindsygt højt, med virkede også skingre. Det kunne være sjovt at

høre det på en røramp en dag.

Og så er der de der dyna'er. Jeg ærger mig over at jeg igen skal til at grave mig nogle sæt frem

 for at høre deres goder. Jeg har som tidligere nævnt haft måske 20 sæt og de er alle solgt eller bortgivet.  

Lafayette tuneren husker jeg. Den er sikkert også sjælden - men mono er ikke mig. Ihverttilfælde

 ikke lige nu.

Venligst

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jesper - hvis du skal høre mono så prøv at sætte én højtaler i et hjørne så den peger diagonalt ind i rummet - sæt dig 2/3 ind i rumme omkring den diagolnale linje fra højtaleren til det modsatte hjørne - find en monoplade - eller brug en pre som kan lave signalet om til mono så du får det meste med - du vil blive overasket over hvor godt det kan lyde

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  


Hej Jesper,

Den lille Shell kender ingen. Jeg lavede en tråd på audiokarma.org om den. Én amerikaner havde hørt om mærket, der dog er fra Long Island, New York. Billederne i tråden yder den ikke helt retfærdighed: den er rengjort nu, men stadig ikke for køn. Men føj, hvor den spiller!

Højttalernes effektivitet er i mine øjne nøglen til de små forstærkeres succes. Min Shell er vel en 6-8 watt. Den er SE med 7189-rør (en slags improved el84, nu om dage kan russiske el84M gøre det). Men foran Jealvox'ene er det mere end nok. Den følger da fint min Sansui AU-9900 (med 4 sæt stackede A-25xere) i uforvrænget lydstyrke, og det er højt.

Sjovt at Jürgensen, der designede Jealvoxerne, bl.a. drev dem med en stor Sansui SS receiver; det er først med rør, at de giver mening i mine ører.

Kom over til vintage træffet den 21. februar (http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=71592), så kan du nok få både Shell'en og Jealvox'en at høre.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Ja da. 

 jeg tjekker lige med fruen. Det kunne da være sjovt. Kunne evt selv tage min Fisher eller Eico

amp med? Jeg har også bil og kunne tage nogen med?

Jeg har da også selv prøvet (dog kun på denne site) af få mere info om min Eico men forgæves.

Tror det er den eneste i DK?

Flot klaret at du har fået liv i den shell amp for den så ærlig talt noget medtaget ud. Ufatteligt så

beskidt og grimt noget grej kan være og så aligevel virke.

Jeg købte også en Audio inn. serie 300 på QXL for et par år siden. Hele printet var dækket af 1 cm

 hundehår!!!!!

Se det var klamt, men lidt nænsomt trykluft klarede ærterne. Bagefter skulle der bare vaskes

fingre og det blev der dælme. Uff.

Den blev dog pæn og spiller bare super musikalsk og lugter ikke af våd hund, selv på en

regnvejrsdag når rørene og printet er godt gennemvarmt.

Venligst.

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper,

Du skal da med den 21./2! Og kører du selv, skal du netop annoncere på tråden, at du har plads til andre; allerede nu er der en fra Fyn, der har efterlyst kørelejlighed. Vi kan jo også finde et sted at rulle sin sovepose ud, så man ikke skal køre den lange tur to gange på én dag.

r-l-b, Fredmarantz og jeg stykker i første omgang anlæg samme ud fra, hvad vi tre har, og mangler vi noget efterlyser vi det. Så tak for tilbuddet om at medbringe både The Fisher og din Eico. Det husker vi.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg tager da med.

Hvor lang tid tager det at køre til Viborg? 3-4 timer?

Nu fik jeg endelig tusket mig 6 gamle Telefunken rør med logo i bunden.

Det er sjovt. Der er kommet smæk på drengen. Jeg ved godt at det ikke skyldes ECC

rørene ,men alligevel.

Fik lige lyst til at fyre op under dyret. Fuld 'Anna'på mine gamle DM 17 fra B&W

De er jo ikke ligefrem kendte for deres følsomhed, men hvor kan de dog spille højt.

De små 8 tommer enheder kan dælme flytte sig og holdes mærkelig nok i et jerngreb jeg ikke

troede var muligt for en rørforstærker.

Jeg ved ikke lige hvor meget Fisher forstærkeren yder, men mit kontor kan godt spilles op til

koncertsalsstyrke- Fantastisk.

Nu er det så jeg tænker på et Jailvox horn.

Med den drifteffekt må de kunne spille sindsygt højt

Ak. bare tanker!!!

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Jamen jeg tager da med.

Hvor lang tid tager det at køre til Viborg? 3-4 timer?

Nu fik jeg endelig tusket mig 6 gamle Telefunken rør med logo i bunden.

Det er sjovt. Der er kommet smæk på drengen. Jeg ved godt at det ikke skyldes ECC

rørene ,men alligevel.

Fik lige lyst til at fyre op under dyret. Fuld 'Anna'på mine gamle DM 17 fra B&W

De er jo ikke ligefrem kendte for deres følsomhed, men hvor kan de dog spille højt.

De små 8 tommer enheder kan dælme flytte sig og holdes mærkelig nok i et jerngreb jeg ikke

troede var muligt for en rørforstærker.

Jeg ved ikke lige hvor meget Fisher forstærkeren yder, men mit kontor kan godt spilles op til

koncertsalsstyrke- Fantastisk.

Nu er det så jeg tænker på et Jailvox horn.

Med den drifteffekt må de kunne spille sindsygt højt

Ak. bare tanker!!!



Fedt, du er med, Jesper!

Det tager netop en 3-4 timer i bil fra Ballerup til Viborg. Og husk at vi kan finde en seng, så du også kan få hygge-aftenen med.

Det er slet ikke sikkert at din The Fisher lyder godt på Jealvox'erne (nogen mener at intet lyder godt på dem), men da kan da være at vi skal prøve (selv de bliver i mit private hifi-rum): så finder jeg også ud af om jeg skal drømme om en Fisher rørforstærker.

PQR





__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Nu kører min The Fisher 101 C også - og sikken en dejlig lyd

Jeg har haft den hos rørmanden og fået målt og skiftet lidt trætte komponenter og fået to NOS ecc 83 rør jeg manglede -

Til gengæld skal min LEAK TL 25 Plus en tur tilbage og have skiftet en modstand for rørene trækker så meget strøm at det hele er ved at nedsmelte og så brummer den når den bliver varm

Hvad med din fisher jesper - har du fået proppet enheder i Fidelio hornene ?

Var det også en C eller en a som pqr havde fået skrabet sammen ?

Det er i øvrigt rigtig godt med Rogers og The fisher

tillægsspørgsmål; de RCA 7591 rør der sidder i udgangen kan de skaffes eller ??




__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
tillægsspørgsmål; de RCA 7591 rør der sidder i udgangen kan de skaffes eller ??

Kun hvis du har vundet i lotto fornyligt...

Du kan købe nye rør fra Sovtek og JJ. Så vidt jeg husker er Sovtek's lidt for store til at passe i en Fisher, men JJ's kan godt passe.

Hvis du vil have NOS-rør, kan du også bruge 7868 og 6GM5 hvis du skifter sokler. Det samme rør fåes med oktal, noval og compactron sokkel - men alle versioner er ret sjældne efterhånden.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Tak mikkel

Hvor mange timer er der i sådan nogle RCA 7591 ?

Vil det være vold mod 101 C'eren at skifte sokler til brug med rør der kan fåes idag ?

JJ hvor køber man dem ?


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hej RIB

Dejligt at høre, at din fætter også kører. Er der kabinet til din?

Min er også en C model med 7591 rør og der er masser af timer i mine rør endnu - gudskelov.

Du må for guds skyld ikke ødelægge din Fisher med andre sokler. 7591 rørene laves som nye idag

 til en hæderlig pris - under 500 kroner for 4 stk. Hvis den ikke lyder grimt synes jeg ikke du skal

 bekymre dig om at skifte rør. Prøv du hellere at lege med ECC83 rørene. Der er meget at hente.

 Nu har du jo også fået et hint til hvor sådanne rør kan findes

http://thetubestore.com/7591types.html

Nej jeg har ikke fået leget med hornene endnu. jeg skal lige aflevere nit projekt den 29 og er lidt

 presset. Surt med den Leak- den ser fin ud. Sjovt den dag vi mødes erindrer jeg at jeg bedyrede

 dig, at hvis jeg fik fat en en vintage grammo i den gode ende ville jeg beholde den. Og så--

 dukkede den bare op. Nu venter jeg bare på dele til 124'eren

Og ja Fisher og Rogers er bare en god kombi.

Jesper

 

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Hvor mange timer er der i sådan nogle RCA 7591 ?

Det kommer vel an på hvor meget de har været mishandlet indtil nu

Citér:
Vil det være vold mod 101 C'eren at skifte sokler til brug med rør der kan fåes idag ?

Nej, de originale sokler kan nemt geninstalleres. Men de andre er heller ikke billige, så det er ikke sikkert det er så aktuelt...

Jeg har forøvrigt lige set du kan få 6GM5 med adapter ved Pyndt: http://www.pyndtshop.dk/product_info.php?products_id=476
Det er ikke "rigtige" 7591 rør, men de skulle være lige så gode.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Surt med den Leak- Det er ikke værre end at ham jeg købte den kan justere den - den har vist ikke bias justering så der skal simpel hen skiftes en modstand i stedet for at den ikke trække så maeget strøm - lige nu kører den nærmest kl A og når rørene så bliver rigtig varme så er det den brumme-summer . Sjovt den dag vi mødes erindrer jeg at jeg bedyrede

 dig, at hvis jeg fik fat en en vintage grammo i den gode ende ville jeg beholde den. Og så-  dukkede den bare op. Nu venter jeg bare på dele til 124'eren og sikken en dejlig vintage sag at falde over - jeg er for en gang skyld ikke misundelig men glædes blot ved tanken om at den ikke endte sine dage i en affaldsknuser - tillykke med den

Og ja Fisher og Rogers er bare en god kombi. hvordan er riaaen i the Fisher - jeg synes der står noget med hi og lo ? den kan vel ikke tage MC ?




__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
hvordan er riaaen i the Fisher - jeg synes der står noget med hi og lo ? den kan vel ikke tage MC ?

Nej. Men den kan tage krystal og keramisk pickup udover MM

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke at MM delen er noget at råbe hurra for.

Fortrækker den røde brandbil med telefunken klokke i

Venligst

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes