Hasselhof skrev: der er ikke noget teknisk der gør at en balanceret løsning lyder bedre end en ikke balanceret..
Det er jeg ikke enig med dig i... I en fuld balanceret forstærker, er der to aktive forstærkere til at trække en højttaler.. Det betyder at du ikke har den bløde stel inde og afgøre udgangs impedansen..
I en ubalanceret forstærker, er det modkoblings graden, som afgør udgangsimpedansen, da stel "giver efter" når der skal leveres strøm..
I en fuld balanceret forstærker, er der to lavimpedante forstærkere til at trække højttaleren, hvilket betyder at modkoblings graden kan gøres meget mindre..
Hvis hele systemet er fuld balanceret, som f. eks Thule med B til sidst i modelbetegnelsen, så kan der ikke indstråles støj i signalvejen.. Og jo, der er mange former for støj i stel på Hi-Fi produkter.. Alle forsyninger støjer, micro controllernes resonatore støjer, display støjer, motorer støjer. Og sidst men ikke mindst, så støjer D/A konverteringen.. Det bliver også udbalanceret i differential koblingen efter converteren.. Giver 3 til 6 dB bedre dynamik i forhold til ubalanceret kobling.. Hvilket betyder at lyden er mere naturlig (mindre digital) ved lave niveauer, hvor musikken jo ligger..
Fuld balanceret produkter har nogle tekniske fordele, som ikke kun kan måles, men også høres..
Desværre er der tusindvis af produkter med XLR stik som IKKE er balanceret.. Det lyder dårligere når XLR stik benyttes i produkter som ikke er balanceret.. Da signalvejen bare bliver længre.. Derfor har mange den opfattelse at balanceret er dårligere.. For de tror, at de har hørt balanceret..
Mark Levinson, Krell, og Thule er nogle af de få, som laver fuld balanceret produkter..
Tip: Hvis du har en effektforstærker med XLR stik, og gerne vil vide om den er fuld balanceret, så prøv at tage + højttalerkablet og hold det på stel.. (f.eks phono stik) kommer der lyd ud, så er den fuld balanceret.. Gør der ikke, så er den ubalanceret..
Mvh
Kim