Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. maj 2024 | 01:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: FM info (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 23
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 919
Sendt: 20 April 2009 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Hvis man går over til DAB+, vil bitraten bare blive tilsvarende lavere, måske 48 kbit/s og dermed ender man med samme lave lydkvalitet som man har i dag.

Skal man ha' CD-kvalitet, skal man sende alle dataene ud og ikke bit-udtynde, det er det eneste der er CD-kvalitet.

Færre DAB-programmer men til gengæld bedre lydkvalitet er vejen frem.



__________________
Mvh Flemming
Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 20 April 2009 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Så handler det altså om antallet af kanaler og hvilken kvalitet de vil spise os af med... FM er ikke verdens ottende vidunder, men jeg vil aldrig acceptere mindre end FM kvalitet. Med en god tuner + egen antenne må jeg sige at jeg er rigtig godt tilfreds med den opnåede kvalitet. Jeg kan forresten slet ikke modtage DAB hvor jeg bor.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 20 April 2009 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

flpdk skrev:

Hvis man går over til DAB+, vil bitraten bare blive tilsvarende lavere, måske 48 kbit/s og dermed ender man med samme lave lydkvalitet som man har i dag.

Skal man ha' CD-kvalitet, skal man sende alle dataene ud og ikke bit-udtynde, det er det eneste der er CD-kvalitet.

Færre DAB-programmer men til gengæld bedre lydkvalitet er vejen frem.

Sådan som det er nu er det helt OK. Det væsentlige må være at flere får en modtage kvalitet der giver god lyd. På min Cambridge tuner kan man se hvor fint signalet er og hos mig er det helt perfekt. Jeg har også hørt DAB længere fra senderen og så er signalet ikke nær så godt. Det giver meget ringere lyd. Da det var tordenvejr for nogen tid siden var signalet 40 % forkert og så lød det skrækkeligt. DR må udbyggge nettet så kvaliteten bliver OK over hele landet. Først derefter kan FM med rimelighed nedlægges.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
ulfsn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2007
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 20 April 2009 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Det er ingen som mener i Norge heller at framtiden på radiofronten ikke er digital. Det er det 25 år gamle DAB-systemet som er problemet.Norge satser ikke på DAB+ el de heller. de satser på antikk-DAB. Så lenge de ikke kommer til fornuft,får de ikke lytterne med seg.Enn så lenge er det langt å foretrekke at FM opprettholdes!! Et minstekrav må være at det må være EN europeisk standard for radio-overføringer.Det må gå an å kjøre bil fra Oslo til Roma uten å ha tre-fire bilradioer i bilen.

En annen ting å merke seg er jo at jo lenger tid det går,jo mindre interessant blir bakkesendinger av radio i det store og hele. Bredbånd i bil er ikke lenger umulig,og da er ikke radiomottakere basert på det langt unna heller.

Om man ser det slik,så er det kanskje like greit å gi opp all DAB-utbygging,og bare vente til bredbåndsradio har full dekning.Da kan jo bare FM-nettet fylle mellomrommet som før-helt til det har utspillt sin rolle. Problemet med dette er bare at mange land har kastet bort alt for mye penger og prestisje til at de vil gå for denne,kanskje billigste løsningen!

Mvh Rune



__________________
Egentlig holder det med Tandberg,men det er mye som er morsomt likevel..
Til top Vis ulfsn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulfsn
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 20 April 2009 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Nu er der mange der har investeret i en DAB radio, og systemet fungerer glimrende. Er det så ikke bedre at nyde at vi kan få støjfrie og susefri radio uden irriterende radioværter i rimelig god kvalitet, end alt det brok som flere indlæg er udtryk for.

Nyd digital radio eller lad være men lad være med at hælde galde ud over alle os som synes systemet er helt fint. Jeg bor personligt i den lille del af Danmark hvor vi kun kan tage DR radioprogrammer via kabel (Grenaa Byantenne), derfor har DAB lytningen på spidsen af Djursland forlængst overhalet FM. Sådan vil det måske også gå i resten af landet, og det er da egentlig helt fint.

Men stop brokket, for både FM og det nuværende DAB system fortsætter nok i mange år fremover.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 20 April 2009 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Jeg er nu også meget tilfreds med DAB. Jeg har vel haft det omkring 6-8 år nu og det fungerer glimrende. Jeg ved ikke med FM men hvilke kanaler synes de høje herrer her på forumet er værd at lytte til?

Der sidder en del freaks med deres hundedyre anlæg og hvad kan de høre!!!

Radio 100, voice, diverse lokal radioer der kun spiller utchh-utchh musak og som om det ikke er nok så skal vi høre på studieværternes selvpromoverende ævl i timevis og ævl og kævl og kære lille mormor på Radio Rødovre. Så er der iriterende reklamer og tyrkiske kanaler og dårlige konkurrencer hvor man kan vinde en CD

Ja og så er der P3 men hvad spiller de? det samme som resten af lokalkanalerne og det er lige før, at de også spiller komprimeret tekno under radioavisen bare ved lav styrke for at vi skal holde os vågne

På P4 er vi henlagt til fordums tid med giro 413, trafikmeldinger i en uendelighed med småborgerlig musik som passer så godt til os der har kolonihaver men bestemt ikke stemmer på DF.

P2 er stadig tålelig men som RIB også pointerer halter den nu også.

P1 er det eneste jeg gider at høre PT men dialoger og tale behøver jeg ikke i Hifi-kvalitet.

Hvilke af ovennævnte gider i at høre på jeres 10.000 kr tuner?

Nej vel. På DAB slipper du for støjen, larmen, snak og ævl og kævl og selvhøjtidilige studieværter.

Her kan man bare trykke på jazz, klassisk, rock, soft osv i en uendelighed og slippe for den evendelige støj som plager vores dagligdag og gør os stresssde.

Det kan godt være at kvaliteten ikke er det samme, men til gengæld er der masser af musik som er værd at lytte til og i timevis.

Og hvad med musikken der spilles på FM båndet? Det er sgu allerede ødelagt og komprimeret så enhver teenager kan høre det på sin mobil.

Jeg har en dejlig Dyna rørtuner og den spiller skønt, men det er ikke tilsluttet for der er ikke noget at lytte til synes jeg.

DAB befrier sjælen og man kan selv tage stilling. Dejligt synes jeg

Og prøv da lige at lyt til en god DAB til bare 3-5 kilo og ikke den der united DAB ting du har fået i julegave i dit firma for den spiller ad helv... til

Venligst

 



__________________
Jesper
Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 20 April 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Hva' så med os, der bliver nødt til at købe en ny bil, hvis/når de lukke for FM.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Analog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 21 April 2009 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Nu er der mange der har investeret i en DAB radio, og systemet fungerer glimrende. Er det så ikke bedre at nyde at vi kan få støjfrie og susefri radio uden irriterende radioværter i rimelig god kvalitet, end alt det brok som flere indlæg er udtryk for.

Nyd digital radio eller lad være men lad være med at hælde galde ud over alle os som synes systemet er helt fint. Jeg bor personligt i den lille del af Danmark hvor vi kun kan tage DR radioprogrammer via kabel (Grenaa Byantenne), derfor har DAB lytningen på spidsen af Djursland forlængst overhalet FM. Sådan vil det måske også gå i resten af landet, og det er da egentlig helt fint.

Men stop brokket, for både FM og det nuværende DAB system fortsætter nok i mange år fremover.

Jeg har også en lille DAB radio, som jeg synes, er meget nuttet. Sammenligner vi transistorradioer til køkkenet har DAB muligvis en fordel, hvad lydkvalitet angår. Men hvis man gerne vil høre en udsendelse - f.eks. på P2 - i høj kvalitet på sit stereoanlæg, er DAB altså helt ubrugeligt. Nu har rigtige FM tunere åbenbart været gået meget af mode i lang tid, sådan som det også var sket for de rigtige pladespillere, men hvis du prøver at lytte til en rigtig FM tuner tilsluttet en rigtig antenne, og ikke et eller andet tilfældigt skrammel måske endda bare med en stump ledning som antenne, er der slet ingen sammenligning til DAB. Der er heller ikke sus og støj på FM. Det er altså ikke langbølge. Der er kun støj, hvis der ikke er nogen ordentlig antenne eller det er en meget ringe tuner.

Hvis sammenligningen går på modtageforhold, hvor der ligefrem er støj på FM modtagelsen kan jeg godt se, at DAB må være bedre. Men ellers er det helt uantageligt. Med de bitrater, DR åbenbart er kommet til at mene er rigeligt (den med 256 kBit var noget dagdrømmeri, dengang man skulle argumentere for at indføre det) lyder det skrækkeligt. Klemt til ukendelighed og masser af kvantiseringsstøj (ja, støj), der giver en metallisk lyd. I modsætning til FM, hvor der er konstant sus, hvis signalet er dårligt, følger kvantiseringsstøjen signalet. Er der kun et enkelt instrument, kan det lyde fint, er det hele symfoniorkestret, drukner det totalt i kvantiseringsstøj fra komprimeringen.

Du har lov til at være glad for din DAB radio, jeg bruger faktisk også min ind i mellem, men grunden til brokkeriet er måske, at vi er nogle ganske få, der har en af de sjældne gode FM modtagere og bare er så super-super skuffede over, at man vil indføre et system, der i min sammenligning er helt inferiørt. Så kan man godt se lidt rødt, når nogen svømmer over i begejstring over, hvor smart DAB er.... Skæg og snot for sig! Hver ting har sin berettigelse, men det er absolut ikke på lydkvaliteten at DAB vinder, hvis man sammenligner udstyr, der er til hifi-brug og ikke bare transistorradioer til køkkenet.

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 21 April 2009 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Analog skrev:
Hermann. skrev:

Nu er der mange der har investeret i en DAB radio, og systemet fungerer glimrende. Er det så ikke bedre at nyde at vi kan få støjfrie og susefri radio uden irriterende radioværter i rimelig god kvalitet, end alt det brok som flere indlæg er udtryk for.

Nyd digital radio eller lad være men lad være med at hælde galde ud over alle os som synes systemet er helt fint. Jeg bor personligt i den lille del af Danmark hvor vi kun kan tage DR radioprogrammer via kabel (Grenaa Byantenne), derfor har DAB lytningen på spidsen af Djursland forlængst overhalet FM. Sådan vil det måske også gå i resten af landet, og det er da egentlig helt fint.

Men stop brokket, for både FM og det nuværende DAB system fortsætter nok i mange år fremover.

Jeg har også en lille DAB radio, som jeg synes, er meget nuttet. Sammenligner vi transistorradioer til køkkenet har DAB muligvis en fordel, hvad lydkvalitet angår. Men hvis man gerne vil høre en udsendelse - f.eks. på P2 - i høj kvalitet på sit stereoanlæg, er DAB altså helt ubrugeligt. Nu har rigtige FM tunere åbenbart været gået meget af mode i lang tid, sådan som det også var sket for de rigtige pladespillere, men hvis du prøver at lytte til en rigtig FM tuner tilsluttet en rigtig antenne, og ikke et eller andet tilfældigt skrammel måske enda bare med en stump ledning som antenne, er der slet ingen sammenligning til DAB. Der er heller ikke sus og støj på FM. Det er altså ikke langbølge. Der er kun støj, hvis der ikke er nogen ordentlig antenne eller det er en meget ringe tuner.

Hvis sammenligningen går på modtageforhold, hvor der ligefrem er støj på FM modtagelsen kan jeg godt se, at DAB må være bedre. Men ellers er det helt uantageligt. Med de bitrater, DR åbenbart er kommet til at mene er rigeligt (den med 256 kBit var noget dagdrømmeri, dengang man skulle argumentere for at indføre det) lyder det skrækkeligt. Klemt til ukendelighed og masser af kvantiseringsstøj (ja, støj), der giver en metallisk lyd. I modsætning til FM, hvor der er konstant sus, hvis signalet er dårligt, følger kvantiseringsstøjen signalet. Er der kun et enkelt instrument, kan det lyde fint, er det hele symfoniorkestret, drukner det totalt i kvantiseringsstøj fra komprimeringen.

Du har lov til at være glad for din DAB radio, jeg bruger faktisk også min ind i mellem, men grunden til brokkeriet er måske, at vi er nogle ganske få, der har en af de sjældne gode FM modtagere og bare er så super-super skuffede over, at man vil indføre et system, der i min sammenligning er helt inferiørt. Så kan man godt se lidt rødt, når nogen svømmer over i begejstring over, hvor smart DAB er.... Skæg og snot for sig! Hver ting har sin berettigelse, men det er absolut ikke på lydkvaliteten at DAB vinder, hvis man sammenligner udstyr, der er til hifi-brug og ikke bare transistorradioer til køkkenet.

Indlægget er delvist noget vrøvl, fordi du kan jo godt købe en god DAB radio.

Jeg har en cambridge tuner som virker fuldstændig som en normal tuner. (med phono til forstærker). Pure, thule, Denon m.fl. har tilsvarende. Med en sådan tuner er lyden fra DAB helt igennem fin, og min gode analoge tuner kan ikke stå distancen. Nu bor jeg så også det eneste sted hvor man kun kan modtage via fællesantenne, og min FM modtagelse er nok en af de dårligste i DK. Derfor bruger jeg DAB både som køkkenradio, som stationær tuner og som bilradio, og det er et heltigemmen fint byt fra FM.

Jeg er ihvertfald godt tilfreds med mine DAB radioer og håber på mange års fin radiolytning, indtil videre har de mere end indfriet forventningerne. Så køb en god dab tuner og prøv det. En lille en på køkkenbordet til 400 kr kan naturligvis ikke konkurrere.

Så DAB kan roligt fra en Hifi synsvinkel få



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
gurup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 21 April 2009 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

DAB har man ingen brug for overhovedet , muzak i den lydkvalitet findes og har altid været der!! nemli på LM - MB og findes på alle radioapparater der er her i dag !! så !!!  det er et politisk

indgreb for at alle skal skrotte deres nuværende radio og købe nyt ! gad nok vide hvem der har

overbevist politikkene om at alle skal have DAB , og forøvrigt hvor stort skal DAB området i så fald

være !! kun DK ? hele EU ? , og deraf hvem skal fortsat kunne høre FM ??? jeg har kun været i

kontakt med DAB her langt ude i det mørke Jylland og kan her ikke finde nogle fordele ved DAB

og kan ikke finde stationer der lyder ordentligt og et så svagt signal så det er støj !! og

forstår godt at der er mange (lidt) brugte DAB radioer til salg !!   og ?? hvor i landet kan det måle sig med FM ?? 
Til top Vis gurup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gurup
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 21 April 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Hifi på mellembølge Respekt

Min DAB (Marantz ST-7001) Spiller glimrende på de gamle Rogers fra 1979 som er kendte for

deres musikalske egenskaber. Det er måske derfor DAB lyder godt her

Men men .. der diskuteres kun sendekvalitet her. Hvad med indholdet?  I kan da ikke høre P2

dagen lang med morgenadagt og alt det der.

Hvilke kanaler på FM båndet er gode?????

Ja jeg spørger bare?????

Jeg hiver gladeligt min dyna ud fra gemmerne ,hvis jeg slipper for dynamikkomprimeret heavypop

med tonsvis af hi-hats og guitarfræs og bræende RB girls

Venligst



__________________
Jesper
Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2152
Sendt: 21 April 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

gurup skrev:
DAB har man ingen brug for overhovedet , muzak i den lydkvalitet findes og har altid været der!! nemli på LM - MB og findes på alle radioapparater der er her i dag !! så !!!  det er et politisk

indgreb for at alle skal skrotte deres nuværende radio og købe nyt ! gad nok vide hvem der har

overbevist politikkene om at alle skal have DAB , og forøvrigt hvor stort skal DAB området i så fald

være !! kun DK ? hele EU ? , og deraf hvem skal fortsat kunne høre FM ??? jeg har kun været i

kontakt med DAB her langt ude i det mørke Jylland og kan her ikke finde nogle fordele ved DAB

og kan ikke finde stationer der lyder ordentligt og et så svagt signal så det er støj !! og

forstår godt at der er mange (lidt) brugte DAB radioer til salg !!   og ?? hvor i landet kan det måle sig med FM ?? 

Anskaf dig en DAB radio så bliver du klogere. Eller lad i det mindste være med at brogge dig fuldstændig useriøst over for os der har fået udbytte af systemet.

Det er klart at signalet skal være iorden. Jeg hører oftest DAB i bilen, og her virker det også fint. Jeg kører fra Djursland til Himmerland  og her er der ingen afbrydelse i signalet på DAB, det er der på FM, hvor det er svært at tage FM flere steder. DR oplyste for nogen tid siden (1år ?) at de skønnede at 15 % af radiolytningen var på DAB og 85 % på FM. Så nu er det måske ca 20 % på DAB på landsplan, for mit vedkommende nærmer det sig 100 %.



__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 21 April 2009 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Der er ingen der brokker sig over at nogle erklærer sig tilfreds med DAB..fred være med det...det ændrer dog intet ved de tekniske mangler som er åbenlyse og DAB som det er nu kan aldrig erstatte FM.

 Som casettebåndet engang kunne være blevet spolebåndets afløser, men blev brugt sideløbende med dette...sådan kan DAB være noget som man kan vælge at bruge...hvis man vil. Det skal ikke tvinges ned over hovedet på folk, men trenden går den vej og det skulle vi gerne undgå.   

Jesper taler om programmerne's kvalitet...jeg er ikke uenig i disse synspunkter..der er meget sandhed i Jespers argumenter. MEN det er ikke emnet. Det er teknik og kvalitet det handler om...programmerne kan jo altid blive bedre...forhåbentlig.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 21 April 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

nu er det ikke fordi jeg skal være fortaler for DAB, eller FM for den sags skyld, men jeg synes argumentet med at DAB ikke sender i HiFi-kvalitet er lidt tyndt. Ikke fordi kvaliteten ikke kunne være bedre, men fordi de fleste mennesker er fuldstændigt ligeglade. DR sender jo helller ikke den samme film hver tirsdag aften fordi der nok var nogen der enten syntes den var vildt god eller er der jo nok var nogen der ikke fik den set. Rent teknologisk ville jeg umiddelbart sige go ahead, for det er sgu smartere. Det kan dog lyn hurtigt gå udover kvaliteten, f.eks. som på visse digitale tv kanaler. Jeg tror bare der er den helt store forskel at dårlig kvalitet vil genere en hel del færre mennesker end dårligt tv. Dels er kvaliteten af udstyret radio afspilles på generelt lavere. Og dels får det som regel mindre fokus når det kører. Jeg hører mest radio som baggrundsstøj mens jeg laver noget andet, eks. arbejde. Og til det brug synes jeg de forskellige kanaler (omend mange af dem er ret ens) er helt fine med deres latterlige konkurrencer og dårlige jokes (specielt synes jeg morgenhyrderne på 100FM plejer at være et hit - dvs. nok egentlig mere Lasse Rimmer end programmet som sådan).

Iøvrigt bruger jeg selv primært netradio, primært fordi min receiver har funktionen og det er sgu dejligt nemt



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 22 April 2009 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Damm. Er der ingen lytter til hvad der kommer ud af radioen ud over kvalitet.

Jeg har nu altid bedst kunne li indholdet. Det flotte gavepapir blir man hurtig træt af!

Tænker her på en gammel ven som havde et anlæg i monsterklassen og så en bette stak amr.

specialpres i vinyl. Den lyttesesion var hurtigt overstået

Mit problem er vel også at jeg synes at radiostationerne På det 50 år gamle FM bånd ødelægger

nydelsen med alt deres ragelse og ligegyldigheder på samme måde som jeg er færdig med en

masse konsumgrej. Jeg skal vel ikke overdrive men 200-300 amps har jeg vel prøvet og det

meste har været pisibukserpåkoldkælkebakkeklokkenniomaftenen- og hjem til den sure mutter.

Og god aften!

 

 

tube mania skrev:

Der er ingen der brokker sig over at nogle erklærer sig tilfreds med DAB..fred være med det...det ændrer dog intet ved de tekniske mangler som er åbenlyse og DAB som det er nu kan aldrig erstatte FM.

 Som casettebåndet engang kunne være blevet spolebåndets afløser, men blev brugt sideløbende med dette...sådan kan DAB være noget som man kan vælge at bruge...hvis man vil. Det skal ikke tvinges ned over hovedet på folk, men trenden går den vej og det skulle vi gerne undgå.   

Jesper taler om programmerne's kvalitet...jeg er ikke uenig i disse synspunkter..der er meget sandhed i Jespers argumenter. MEN det er ikke emnet. Det er teknik og kvalitet det handler om...programmerne kan jo altid blive bedre...forhåbentlig.

mvh



__________________
Jesper

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
gurup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 22 April 2009 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Brasch :
 argumentet med at DAB ikke sender i HiFi-kvalitet er lidt tyndt. Ikke fordi kvaliteten ikke

kunne være bedre, men fordi de fleste mennesker er fuldstændigt ligeglade.

 Ja det kan faktisk være tilfældet, hvis manden (og hans kone) ikke har hørt på et vellydende

HIFI anlæg gennem en årrække, ( nogle fruer har det som deres opgave at få ham overbevist om at gulv højt. ja faktisk hele anlægget skal UD af stuen) = så her har lidt lyd jo osse ret !

 hvis huset`s lyd feks. kommer fra tvèt evt. med moderne surround fra 5 diskrete (usynlige) plast kasser eller fra den bærbare PC, så er der næsten god lyd i sådan en lille smart DAB spille!

  Pointen !  FM lyder super på et ordentligt anlæg , her menes fra en god FM tuner med sin egen

antenne - ikke hvor der samtidigt i kablet sendes TV signaler = der forringer lyden.

DAB kan være et suplement til FM , og kun et suplement, det kan ikke i den nuværende form

levere et landsdækkende signal (overalt)  og lydkvaliteten = en livløs opløsning som ikke er på FM

niveau, men både DAB og FM kræver udstyr af en hvis kvalitet ( eks. en halv dårlig radio virker

dårligt i begge systemer, og god lyd på FM = en ordentlig antenne, (bilradioer er ikke for gode)

Det med pogrammer er en smagsag !!  ( HIFI = at man vil have hele den musikalske

oplevelse med , høj fortrolighed i forhold til instrumenterne og sangere m.v. og mangler der noget

i forhold til målsætningen er det ikke HIFI ).  DAB er sikkert kommet for at blive, og det er fint at nogle vil bruge det og ((for) nøjes) og er tilfredse,  HIFI radio er dog fortsat på FM båndet  MVH
Til top Vis gurup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gurup
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 22 April 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

ok da. noget af et postulat

Må vi lige få defiineret begrebet Hifi please?

Hvis DAB ikke er hifi så må det lige forklares ellers må du æde den

Venligst

 

 

gurup skrev:
Brasch :
 argumentet med at DAB ikke sender i HiFi-kvalitet er lidt tyndt. Ikke fordi kvaliteten ikke

kunne være bedre, men fordi de fleste mennesker er fuldstændigt ligeglade.

 Ja det kan faktisk være tilfældet, hvis manden (og hans kone) ikke har hørt på et vellydende

HIFI anlæg gennem en årrække, ( nogle fruer har det som deres opgave at få ham overbevist om at gulv højt. ja faktisk hele anlægget skal UD af stuen) = så her har lidt lyd jo osse ret !

 hvis huset`s lyd feks. kommer fra tvèt evt. med moderne surround fra 5 diskrete (usynlige) plast kasser eller fra den bærbare PC, så er der næsten god lyd i sådan en lille smart DAB spille!

  Pointen !  FM lyder super på et ordentligt anlæg , her menes fra en god FM tuner med sin egen

antenne - ikke hvor der samtidigt i kablet sendes TV signaler = der forringer lyden.

DAB kan være et suplement til FM , og kun et suplement, det kan ikke i den nuværende form

levere et landsdækkende signal (overalt)  og lydkvaliteten = en livløs opløsning som ikke er på FM

niveau, men både DAB og FM kræver udstyr af en hvis kvalitet ( eks. en halv dårlig radio virker

dårligt i begge systemer, og god lyd på FM = en ordentlig antenne, (bilradioer er ikke for gode)

Det med pogrammer er en smagsag !!  ( HIFI = at man vil have hele den musikalske

oplevelse med , høj fortrolighed i forhold til instrumenterne og sangere m.v. og mangler der noget

i forhold til målsætningen er det ikke HIFI ).  DAB er sikkert kommet for at blive, og det er fint at nogle vil bruge det og ((for) nøjes) og er tilfredse,  HIFI radio er dog fortsat på FM båndet  MVH



__________________
Jesper
Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 22 April 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Det er jo ikke entydigt om DAB er bedre eller ringere end FM.

Bundnivauet på DAB er langt højere end FM, tilgengæld et topniveauet langt højere på FM end på DAB. Problemet er så, at langt de fleste aldrig vil komme i nærheden af topniveauet for FM, og derfor vil have en bedre oplevelse med DAB.

Når det er sagt, mener jeg netradio er langt bedre end DAB, og ser derfor ingen fremtid for DAB.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 22 April 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede lige for sjov at sammenligne da min Marantz både har FM og DAB.

Den røg ind på P2 og ved at trykke imellem FM og DAB kunne jeg faktisk godt høre at der var en

anelse mere "hul" igennem på FM

Yes sir

Men jeg overgiver mig ikke

Hifi er det stadig

Venligst



__________________
Jesper
Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
Analog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 23 April 2009 kl. 06:46 | IP-adresse registreret  

160 kBit MP2 er ikke godt nok til at kaldes "høj grad af troværdighed". For mig kan det aldrig blive HiFi.  For at kaldes HiFi, må det forudsættes, at der stræbes bare en lille smule efter at sikre høj lydkvalitet, og det er ikke sagen med DAB. Det er mange kanaler og alt muligt andet. At det i nogen sammenhænge sagtens kan være brugbart og måske har andre fordele - end meget høj lydkvalitet - er en anden historie.

Jeg synes, Kjeldsen beskriver det utrolig fint i sit seneste indlæg.

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog
 

<< Forrige Side af 23 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes