Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 21:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Musik eller målinger - hvad vægtes mest ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Spørgsmålet: Med afsæt i højtalerkonstruktion - hvad har størst betydning for dig?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
1 [1,64%]
40 [65,57%]
1 [1,64%]
16 [26,23%]
3 [4,92%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

I lyset af mange mulige tilgange til DIY højtalerkonstruktion - er det interessant at se, hvad der vægtes mest.

Enten kan man konstruer med øret, og undlade målinger.

Eller man kan måle, og så lade øret overbevise om at det der måler perfekt lyder perfekt.

Men hvad giver egentligt det bedste resultat?

Kan man gøre begge dele - måle og lytte? - og hvilken rækkefølge er så optimal?

Jeg er godt klar over at det formodentligt ikke giver et entydigt svar at lave en poll på denne måde - men diskussionerne der evt. affødes heraf er da også værd at tage med!

Mvh. Offcourse


__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Vil tro at man ved udvikling er nødt til både at måle og lytte.. Men når jeg som køber skal vælge højtaler, er det bare ørene, og en smule øjnene, der bestemmer, så er jeg sådan set ligeglad med hvordan de måler

__________________
Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
Til top Vis Rune|WildChild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rune|WildChild Besøg Rune|WildChild's Websted
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Godt sagt Rune.

Det burde vel netop være "slutbruger-vurderingen" der også skinner igennem for dem der laver DIY - de skulle gerne ende med noget der kan engagere dem.

Om det der engagerer dem så er musikken, eller mere processen frem mod resultatet - det er så personlige præferencer. Der er vel netop nogen der "aldrig bliver færdige" - fordi den dag de er tilfredse så skal de igang igen med noget nyt / andet !

Til gengæld er det ikke derfor de fleste af os har et anlæg - det er for musikkens skyld.
Og det er i bund og grund ørt der tager den vurdering for de fleste af os - ikke?

Offcourse


__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hvad er en perfekt målende højtaller. Kan du linke til en ?.

MVH
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  


André - godt spørgsmål-

Det tror jeg ikke der findes.. men det er vel en der som udgangspunkt er frekvenslineær i det hørbare spektrum fra 20-20Khz.
Overtoner og udnertoner tillagt - gerne lineært målende +/- 0dB fra 5-50Khz. (?)

Dette forudsætter så naturligvis at resten af grejet der afspilles på også gengiver frekvenslineært indenfor samme spektrum, og at alle kabler lukker signalet uændret igennem indenfor denne frekvensramme.

herved må man så gå ud fra at det der ender på afspilningsmedierne er indspillet / indlyttet (produceret) på udstyr der er lige så lineært..

Så burde man ende der, hvor man rent faktisk hører det tiltænkte - det som produceren hørte da han besluttede at det "var i kassen".

Det øjeblik man producerer på anlæg der ikke lever op til "ufarvet gengivelse" risikerer man jo, at lytteren i stuerne ikke hører det tiltænkte resultat... UHA...

At dette så ALTID er sagen, hvis ikke afspilnigen foregår fra samme setup som det er produceret på.. det er så det vi må leve med som "almindelige" lyttere duen lydstudie der producerer deet musik vi gerne vil høre.

Livemusik kan man så argumentere for lyder som det nu engang gør - hvis det er "klassiske ikke-elektroniske akustiske instrumenter" der bruges.

Her har enkelte højtaler-konstruktører haft et forhæng, et orkester og deres højtalere, og haft som mål at man ikke skal kunne høre hvornår orkesteret eller højtalerne spiller.
Mener det var B&W-grundlæggerne der har haft denne opstilling.....
Ret mig hvis det er forkert..


Så.. perfekt målende højtaler.. det findes teoretisk.. men i praksis vil jeg arguemntere for at fx. rummets og det øvrige udstyrs indvirken er langt større end en evt. forskel på 5/- 6dB på en frekvensrespons-kurve.
Igen - ret mig hvis det er forkert.

Mvh. Offcourse




__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 756
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:


Til gengæld er det ikke derfor de fleste af os har et anlæg - det er for musikkens skyld.
Og det er i bund og grund ørt der tager den vurdering for de fleste af os - ikke?

Offcourse


Præcis. Derfor skal teknikken være i top! Så man netop kan glemme den. Jeg køber heller ikke højtalere med et måleinstrument, men jeg finder da et par reviews med målinger - og er de helt hen i vejret udelader jeg dem med det samme! Hi-Fi er jo en tilstræbning af det KORREKTE. Hvis man ikke kan lide en korrekt spillende højtaler, burde man nok skælde musikeren (eller rettere produceren i disse dage med limiters og compressors, "yak!!!") ud i stedet, for så er UDSTYRET jo i orden.

I øvrigt har udstyr jo heldigvis tendensen til, at når det måler mere rigtigt, lyder det også mere rigtigt.


__________________
   Mit Surround: SA & Primare.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:

Det tror jeg ikke der findes.. men det er vel en der som udgangspunkt er frekvenslineær i det hørbare spektrum fra 20-20Khz.
Overtoner og udnertoner tillagt - gerne lineært målende +/- 0dB fra 5-50Khz. (?)



Jeg mener at det er en udbredt misforståelse at en højtaler måler godt fordi den er frekvensliniær on-axis.

Hvis en højtaler måler godt er den god, det kan ikke diskuteres! (men hvad vil det sige?)

At en frekvensliniær højtaler spiller ringe, kan sagtens være sandt - for der er langt flere parametre en at tage højde for end det.

Desuden kan målinger tolkes som man vil, de kan også fortælle løgne. Man skal vide hvad det er man måler efter, eller hvad man undersøger, når man måler.

Der findes ikke en decideret måling som kan beskrive hvor god en højtaler er.

John Atkinson (anmelder for stereophile) Har lavet en række artikler hvor han forsøger at beskrive hvad der karaktiserer en god højtaler på målinger af forskellige typer. De er helt klart værd at læse hvis man vil blive klogere på området.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Desuden er det naivt at tro, at højtaler-producenter ikke måler på deres højtalere under udviklingen.

Dermed er udsagnet om "den skal bare spille godt" = at den måler godt.


Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 817
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hvis man ser bort for grotesk dårlige målninger og defekter , Kan  man så måle om noget lyder godt ?

 



__________________
Linn sonus faber og andet godt
Til top Vis harmonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af harmonic
 
kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Rigtigt meget musik produceres på nogle højttalere, de færreste af os ville have indenfor dørene - eksempelvis den berygtede Yamaha-monitor - og produceres efter at skulle lyde "rigtigt" på en transistor eller i en bilradio. Til gengæld kan man være ret sikker på, at musikken også er blevet lyttet igennem på en række forskellige højttalere, også nogle af ret høj kvalitet, inden en plade er færdigproduceret og mast'ret.

Jeg tror forøvrigt ikke, at man vil finde én eneste seriøs højttalerkonstruktør, der ikke anvender måleudstyr (undskyld Holger!), ligesom man heller ikke vil finde en seriøs konstruktør, der er mere interesseret i at højttaleren er lineær, end at den lyder godt (Nu falder der brænde ned!!!).

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Fin poll ....applaus herfra.
Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes