Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 09:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Return of the LP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Spørgsmålet: Kommer det bag på dig at vinylen har fået en renæssance?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
21 [55,26%]
2 [5,26%]
13 [34,21%]
1 [2,63%]
1 [2,63%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Juli 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 272
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

Meget tyder på at Vinyl-mediet er i fremgang trods kriser, Ipods, Itunes, fildeling etc.

Flere og flere butikker rydder igen hylderne for de store plader og de sælger. Kommer det bag på dig at et par generationers "freeloading"/fildeling, komprimering (mp3) og "musik nu og hér" attitude giver plads til et aldrende analogt format?



__________________
Mit Anlæg
NAD C355 BEE, Cambridge AZUR640C, NAD T515, SONY BDP-S350, Tannoy Sensys
DC1, Philips 32PFL7762D lcd.
Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell
 
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2365
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Jeg vil måske gerne sætte spørgsmålstegn ved i hvor høj grad der er tale om en egentlig renæssance. Der har været en pæn stigning i antallet af solgte pladespillere, men det er mit klare indtryk (uden at have statistik at bakke det op med) at en stor del af disse er pladespillere med USB, dvs. de er formentlig købt med det formål at digitalisere en allerede eksisterende pladesamling - bl.a. for at kunne spille dem i iPods med mere.

Jeg tror også at en stor gruppe blandt dem der køber pladespillere i dag (med eller uden USB) er folk der tidligere har haft en pladespiller, og måske har fortrudt at de skaffede sig af med den og pladesamlingen engang i 90'erne, og nu vil genopleve 70'erne og 80'erne - en stor del af plademarkedet er derfor også køb/salg/bytte af brugte plader.

Der er selvfølgelig ingen tvivl om at denne fornyede interesse for mediet smitter lidt af på markedet for nye plader, men igen - en renæssance vil jeg næppe kalde det. Mange albums er alle dage udkommet på vinyl, det er der bare mange der ikke rigtig har været opmærksom på. Dette "undergrundsmarked" er bare blevet lidt mere synligt fordi CD salget halter lidt.

Og når salget af CD'er daler med 20-30% om året er det klart at en overskrift som at vinylsalget stiger med 70-80% i samme periode giver anledning til spekulationer. Hvad der dog sjældelnt bliver nævnt i denne sammenhæng er at der er tale om 70-80% af måske 0,4-0,5% af det samlede musikmarked, og derfor kan en stigning på nogen få tusind solgte albums godt batte ret godt i sådan en statistik.

Hvis trenden fortsætter 3-4 år i træk vil jeg godt medgive at der kan tales om en renæssance, men indtil da vil jeg nok mere se det som et mindre konjunkturudsving som måske ikke er så overraskende endda. 



__________________
Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent
 
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 875
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Intil for et år siden havde jeg endnu aldrig købt en LP.

Fremover bliver det i en ratio på mndst 10 - 1 i LPens favør.

Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2489
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Vinyl-4-ever! 

Har stemt: Ikke det mindste, havde jeg faktisk regnet med.



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes