Nu har jeg levet et par uger med min nye brugte riaa Tron Seven Phono. Det er en sand fornøjelse, at få mulighed for at lege med to så forskellige teknologier - Pass Labs XOno vs. Tron Seven. Pass Labs XOno er en "gammel" model, som er afløst af XP15/XP25. Men Tron Seven Phono er heller ikke up-to-date, idet Graham Tricker (GT Audio) løbende laver forbedringer på sine produkter. Desuden er min Tron Phono udstyrer med superrør og ikke standard rør.
Pass Labs XOno:
Stikord: Kontrol, overblik og tilgivelse. Det handler om kontrol, bunden stikker aldrig af, heller ikke i resten af frekvensområdet. Det giver overblik over musikken, så netop tænker på musikken og ikke de enkelte områder i musikken eller instrumenter. Den er en rigtig rocker, og den elsker rockmusik, jo mere rå og beskidt des bedre. Tilgivelse. Dens spillestil er stort og tilgiver det med småt. De fleste detaljer er der, de bliver bare ikke hevet frem i fjæset - der bliver ikke focuseret på dem. Derfor er XOno fantastisk til god rock der er produceret dårligt. Det er jo fantastisk man kan sætte den ene efter den anden 80'er skod indspilning på og stadig synes at det rykker for vildt. Og det rykker, punch fra en stortrumme eller rimshot fra en lilletrumme, uhhh... Så tilgiver man hurtigt tilgivelse.
Tron Seven Phono:
Stikord: Rum, detaljer og nådesløs. Det rør gør så godt, at kaste et 3D, så man tror på, at musikerne sidder netop i stuen - det kan Tron Seven. Smid en klassisk LP på og læn dig tilbage, der er hun lige foran dig A-S Mutter, hver eneste detalje fra violinen og hendes vejrtrækning - halleluja! Men ikke kun rum og detaljer er vigtige, klangbalance og ægthed skulle gerne følge med. Jeg har stor svaghed for instrumenterne cello og piano, gerne solo. Der er intet som når buen glider over strenge og dette fantastiske instrument sætter mellembassen i bevægelse og man virkelig kan høre cello kroppen, træet lyde som det det er: organisk. Eller flyglets store båndbredde virkelig får lov til komme frem, fra de dyyybe "klonk" til de sarteste overtoner og man igen virkelig fornemmer det organiske i flyglet, træet. Men ikke kun klassisk. Jazz, folk, pop og rock får tilsvarrende et liv på toppen - hvis det er velproduceret. Er det en halvskidt optagelse/production, der skal ikke så meget til, så er den nådesløs! Intet tilgives, intet kommer usagt igennem, l**t ind l**t ud, og videre i den du'er. Så den føromtalte '80 indspilning - den får intet liv med Tron Seven - den mister vel nærmest livet. Tron Seven reagerer også meget kraftigt, det ligger vel i dens natur, på f.eks. VTA justering. Det er en STOR fornøjelse, at sænke og hæve VTA "on the fly" LP til LP og høre hvor meget det ændrer lyden fra en LP. Jeg fik min Tron Seven leveret med Telefunken ecc83 smooth plate rør. Man vil helt sikkert kunne ændre lyden ved at isætte f.eks. Mullard typer. Men jeg kan lide at ride dér, på kanten af det analytiske.
SLUT!
Der var lige en ting mere. Min forforstærker Tron Seven Line, føder min Pass Labs XA30.5. Altså rør til transistor, det kan godt give lidt højt gain. Jeg har normalt et arbejdsområde på volumenknappen mellem kl. 8-10. Med Phono koblet ind, har jeg ca. 7.30 - 9. Derfor skal jeg lige ha' prøvet nogle 5751 som har 30% lavere gain.
Mvh.
|