Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. maj 2024 | 23:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Ældre Lyngdorf vs. ny ICEpower (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg overvejer en ny effektdel, og har besluttet, at det skal være klasse D.

Jeg har kig på følgende:

Lyngdorf SDA 2175

ICEpower ASX2 250

Specs ICEpower

Pro Lyngdorf:
- Har fået gode anmeldelser
- Flot konstruktion
- Kan evt. findes brugt

Cons Lyngdorf:
- Dårligere specs på papiret end ICEpower
- Stor

Pro ASX2 ICEpower:
- Nyeste klasse-D teknologi
- Bedste specs
- Kompakt

Cons ASX2 ICEpower
- Stadig ret ukendt
- Nykøb giver dårligere totaløkonomi
- Kan switch-mode strømforsyningen have negativ indflydelse på lyden?

Kan I komme på andre fordele og ulemper? Og selvfølgelig - hvad ville i vælge og hvorfor?
Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da på ingen måde kalde ICE-Power ukendt

Jeg ville gå efter Icepower og det er der 2 grunde til.

1. Jeg kender det og har haft det

2. De Lyngdorf forstærkere jeg har hørt, havde ikke særligt meget styr på bass delen, med mindre der blev brugt Lyngdorfs egne højtalere. Lige så snart der kom noget større på så haltede de big time.

 

Det skal faktisk siges at min eneste rigtige gode refaring med et Lyngdorf produkt har været deres room perfect processor RP-1. Dette skal ikke forståes som om at Lyngdorf er dårlige, men bare ikke lige min kop the



__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 817
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

 

Ukendt   ?    jeff rowland,Bel canto, Cary, Murad,Bertram,Acoustic  reality, og en masse andre .

 

Du kan jo evt se hvor mange firmaer der benytte Ice moduer  kontra hvor mange der benytter Lyngdorf/tact`s  metode .

Fordelen ved lyngdorf er du kan drive dem med en dvd afspiller og få næsten lige så god lyd som med en dyr transport.

Vil ikke gå i detaljer med hvorfor jeg fortrak ice power men kan sige at der var dynamisk udsving og melodier i musikken som lyngdorf  tda2200 og millennium   simpelhent  ødelage , helt missede eller blev spilled på sådan en måde at musikken totalt misted sin nerve og drive, og så er der ingen stereo dynde alt bliver spilled foran højtalerne.

men prøv selv



__________________
Linn sonus faber og andet godt
Til top Vis harmonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af harmonic
 
harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 817
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

http://www.6moons.com/industryfeatures/icepower/icepower.htm l

__________________
Linn sonus faber og andet godt
Til top Vis harmonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af harmonic
 
Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar

Pierre,

Nu skulle det heller ikke forstås sådan at ICEpower er ukendt, men at deres seneste aftapning (ASX2 modulerne) er det. Jeg
kender hvert fald ingen der har lagt øre til dem endnu?
I mit tilfælde skal forstærkeren trække et par Gamut Phi3 (en bette reolhøjttaler) så det burde ikke være et problem med
bassen. Dog kan jeg ikke lade være med at tænke på, at SDA 2175 blev lanceret for snart 5 år siden, hvor ASX2 først
lige er kommet på markedet.

harmonic,

Som jeg har forstået det, er ICEpower modulerne tilgængelige for alle virksomheder der ønsker at implementere dem i
deres konstruktioner, hvorimod Lyngdorf forstærkermodulerne kun sidder i Lyngdorf. Af de så er begyndt at sælge deres
RoomPerfect teknologi til andre firmaer er en anden sag.

Hvilke ICEpower moduler bruger du?
Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)
 
harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 817
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Ingen  

  havde en hjemme bixede en jeg havde lånt i mens min lyngdorf millennium var til opgradering, men inden den kom hjem igen havde jeg genfundet alt det ved musikken som  jeg havde mangled ved lyngdorfen og troed jeg kun finde ved dyre kabler og den slags  uden held , og efter et par a/b  tests efter den var kommet tilbage  var der ingen tvivl om hvor flaske halsen var.

Jeg køre  med Linn  forstærkere,  det er chip basered konventionelle forstærker med swich mode strømforsyninger,  lyden er nøgen og ultra dynamiks med en bass gengivelse som jeg aldrig har hørt fra nogen klass d  forstærker.

Men de er dyre, alt alt for dyre.



__________________
Linn sonus faber og andet godt
Til top Vis harmonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af harmonic
 
Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende

Jeg overvejer også denne løsning med lidt hjemmefusk. Som jeg forstår det, så
sidder der 2 stk. ASX2 125 stereomoduler i. Planen var så at pille bagpladen af, brokoble modulerne så jeg ender ud med en
stereoforstærker på 2x250w i 8 ohm og et dynamikområde på 121db. Dette for bare 5000,- (plus udgifter til nye terminaler
og bagplade).

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Har / har haft begge dele og har vel nok nogen af de strængeste højtallere  at trække og en stue på 45 m2  ! OG den med Lyngdorf og ikke kan styre bas delen på andre end deres andre højtallere, DEN må Pierre længere ud på landet med ! De icepower ( monotrin )jeg havde på prøve lød mildt sagt kedelig i forhold til Lyngdorfen ! Lyngdorfen spiller 99.9 på volumen, stort set UDEN forvrængning....tør stram lyd med MASSER af luft og rum ! Og specielt RUM og LUFT var ikke lige det der var mest af med mine icepower !

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Har / har haft begge dele og har vel nok nogen af de strængeste højtallere  at trække og en stue på 45 m2  ! OG den med Lyngdorf og ikke kan styre bas delen på andre end deres andre højtallere, DEN må Pierre længere ud på landet med ! De icepower ( monotrin )jeg havde på prøve lød mildt sagt kedelig i forhold til Lyngdorfen ! Lyngdorfen spiller 99.9 på volumen, stort set UDEN forvrængning....tør stram lyd med MASSER af luft og rum ! Og specielt RUM og LUFT var ikke lige det der var mest af med mine icepower !

Det er det der er så sjovt/ spændende ved at lege med HiFi. 2 sæt øre 2 forskellige oplevelser

Det er også derfor at man i sidste ende kun kan bruge sin egen erfaring til noget, men andres imput som inspiration, nysgerrighed



__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Elsker de her diskussioner!

Tja, det er lige før man bliver nødt til at få fat i begge dele... Der er umiddelbart mindst økonomisk risiko ved at købe en
brugt Lyngdorf - til gengæld vinder en brokoblet ICEpower ASX2 125 på papiret både på THD+N og dynamikområde... Men
ja, det siger jo ikke noget endegyldigt om lyden...
Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Ud fra specifikationerne er der ingen tvivl om at det er 125ASX2 moduler der sidder i kassen. Til den pris må der da være nogen Icepower-fabrikanter der krummer tæer. Det er jo kun en trediedel af prisen for to af eAR's nye monoblokke med de samme moduler.

Hvordan har du tænkt dig at brokoble modulerne? Så vidt jeg kan se skal man invertere input på den ene indgang, medmindre man har en forforstærker med balanceret udgang?

Der står også noget om at det er nødvendigt med en ekstern 12 V strømforsyning. Hvad skal den mon bruges til?

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

nesdam,

Jeg har tænkt mig at flå kassen op og brokoble modulerne med en loddekolbe. Dernæst var planen at lave en ny bagplade
med phono bøsninger frem for de minijack stik, som sidder der fra start. Som jeg læser det, er det meningen, at de 12V
skal komme fra endnu et HFX modul - fx en af deres PC'er, så forstærkeren starter op sammen med denne. Nå jeg laver en
ny bagplade, vil det ikke være noget problem at fjerne dette til fordel for en alm. on/off switch.
Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Jeg gætter også på at de 12 V har nogen med remoten at gøre, så det er næppe noget problem.

Med hensyn til brokobling er der en terminal på forstærkermodulet som skal kobles til stel for at skifte til BTL-mode. Derudover skal signalet til det ene input inverteres (se side 23 i specifikationerne). Det betyder at du enten skal bygge en inverter ind i forstærkeren eller etablere et balanceret input med XLR-stik som kobles til en balanceret forforstærker. Hvis du anvender single-ended input får du ikke større effekt end med en enkelt kanal (125 W i 4 ohm).

Hvis du kigger på eAR's nye monotrin så fås de også kun med balanceret input.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

nesdam,

Ah ja, det er jo rigtigt. At det skal være et balanceret input burde umiddelbart ikke blive noget problem. Som preamp/DAC
anvender jeg i første omgang denne. På sigt håber jeg på at få råd til en Lyngdorf DPA-
1 i stedet, men det skal jo starte et sted Inden du rynker på næsen, skal det lige siges, at den faktisk gør det ufatteligt
godt, dens pris taget i betragtning. Se evt. tråde her på forummet.

Det kunne da være et sjovt projekt med den lille ICEpower. Men det er jo også meget at bruge 5000,- på at splitte en
forstærker ad, som måske/måske ikke er bedre end det velkendte alternativ - Lyngdorfen.
Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)
 
harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 817
Sendt: 01 Marts 2009 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Der er lige ne ting der er vigitigt at ha med når du sammenligner ice med lyngdorf.

Frankie  du siger jo ikke noget om hvad for en lydkilde og  forforstærker du brugte? var det en  gammel træt cd afspiller og ringer forforst  eller var det  DCS  Scarlatti  el Linn klimax   ?

Man kan ikke bare sige at ice power lyder ringere uden af sige havd  for en lydkilde og forforstærker man benytter ,  for ice power er i særhed garbage in garbage out.

Lydkilden er altid vigtiges  med analog forstærkere.

Og det er noget man skal ha med i overvejelserne når man skal se på pris  a  ics kontra tda2200.

Lyngdorfen er ret lige glad bare den for data, 

lyngdorf forstærkere     har også et rigtigt godt kort og der er de er bedøvende ligeglade med hvor svær  højtalerene er at trække, ,min  millennium er den eneset forstærker jeg har hørt der ku drive de store B&W  helt uanstrengt .



__________________
Linn sonus faber og andet godt
Til top Vis harmonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af harmonic
 
DennisDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 85
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

For lige at bidrage lidt til debatten så har jeg haft en AR 252asx2 stående i en lille uge. Den spiller intet mindre end fremragende. Jeg har på ingen måder noget at brokke mig over.
Selv kæresten, som ellers er ret ligeglad, har forbudt mig at skifte effekten ud.
Til top Vis DennisDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DennisDK
 
Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

DennisDK,

Lyder spændende! Har du prøvet at sammenligne med andre forstærkere?
Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)
 
DennisDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 85
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg har sammenligned med bl.a. Nads lidt ældre modeller, en Cayin 153b, Lyngdorf SDAI2175, Nad M5 og en Denon i 14.000 kr's klassen (som jeg ikke kan huske modellen på). Selvfølgelig er det integrede forstærkere, men jeg synes asx2 er væsentligt bedre på alle områder. Også selvom jeg kun har en billigt forforstærker koblet på (Xindak XA3200MKII).
Til top Vis DennisDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DennisDK
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:

 

Ukendt   ?    jeff rowland,Bel canto, Cary, Murad,Bertram,Acoustic  reality, og en masse andre .

 

Du kan jo evt se hvor mange firmaer der benytte Ice moduer  kontra hvor mange der benytter Lyngdorf/tact`s  metode .

Fordelen ved lyngdorf er du kan drive dem med en dvd afspiller og få næsten lige så god lyd som med en dyr transport.

Vil ikke gå i detaljer med hvorfor jeg fortrak ice power men kan sige at der var dynamisk udsving og melodier i musikken som lyngdorf  tda2200 og millennium   simpelhent  ødelage , helt missede eller blev spilled på sådan en måde at musikken totalt misted sin nerve og drive, og så er der ingen stereo dynde alt bliver spilled foran højtalerne.

men prøv selv



Tror du de firmaer bruger ICEpower fordi det er bedre?
Næehh....det skyldes nok at det giver kroner i tegnebogen. Nu kan man proppe elektronik for nogle få hundrede kroner i en flot kasse. Og dét er virkelig attraktivt. Men kun for fabrikanten. 


Mvh.
Niels


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
DennisDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 85
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:


Tror du de firmaer bruger ICEpower fordi det er bedre?
Næehh....det skyldes nok at det giver kroner i tegnebogen. Nu kan man proppe elektronik for nogle få hundrede kroner i en flot kasse. Og dét er virkelig attraktivt. Men kun for fabrikanten. 


Mvh.
Niels


Jeg synes da i høj grad det bliver ekstremt attraktivt for forbrugerne hvis kvaliteten af modulerne er i orden. Så er det jo op til folk selv om de vil købe et no-name brand med modulet i til billige penge, ellers smide "millioner" efter Bel Canto, Rowland osv. med de samme moduler.

mvh
Dennis

Til top Vis DennisDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DennisDK
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes