Jeg vil lige komme med et indspark i debatten.
Jeg har haft et sæt brokoblede ASX2-250 forstærkere i mit setup i 2½ måned nu.
Ved første "lytning" syntes jeg rent ud sagt at de lød a H...... til. Det ændrede sig dog dramatisk da de blev tilspillet og nu er der ingen tvivl om at de er i ren verdensklasse.
Jeg har udskiftet alt mit forstærker grej og bruger nu udelukkende disse små print.
Inden har jeg brugt en Gryphon Antillion og en Mark Levinson 334, begge er klart blevet udkonkureret af ASX2.
Jeg købte for 2 mdr. siden et sæt Linn Klimax solo 500 som jeg syntes lyder nogenlunde som ASX2érne dog er der mere styr over de dybeste oktaver med ASX2 men ellers er de meget ens. Sammenligningen med Lyngdorf syntes jeg, i mit setup, er helt irellevant, da de i ren sammenligning er både sterile og strømsvage.
Mit setup består af en Linn Klimax Kontrol (den nye model), En linn klimax DS netværks afspiller, et sæt Sonus Faber Amati Homage og så 2 ASX2-250 effekt forstærkere. Jeg er helt klart af den overbevisning at det er svært at finde noget der er MEGET bedre, der er selvfølgeligt ikke noget der er entydigt bedst på ALLE punkter og hvis man har et setup der hælder til den mørke side, ville jeg nok lige lytte på en ASX2 forstærker i mit anlæg inden jeg besluttede mig da de har en klang balance der ligeledes ligger i den mørke ende.
For 2 uger siden besluttede jeg mig endeligt for at mine Linn forstærkere også skulle sælges, det var lidt en smags sag om det er den ene eller anden forstærker jeg foretrækker. Til mere dynamisk musik som rock og jazz hvor der er en del dybe toner fra bas og lign. syntes jeg bedst om ASX2 hvor jeg syntes at stemmerne står marginalt bedre på Linnérne. Min beslutning er taget helt uden at skele til prisen men tager man den i betragtning er der ingen tvivl hos mig. 2 linn Klimax solo 500 koster mellem 125 og 140 fra ny (mine dog købt brugt for betydeligt mindre) og et sæt ASX2 under 1/20
I de fleste sammenhænge er det unødvendigt at brokoble et ASX2 modul da de har rigeligt effekt til det meste som stereo modul. Den eneste grund til at jeg har valgt at brokoble dem er at jeg har rimeligt lange kabler og derfor gerne vil køre dem balancerede.
Der kan, ligesom ved alle andre forstærkere, være problemer med at trække ved lave impedancer når man brokobler dem. Jeg har dog ikke oplevet noget problem selv om mine højtalere har 2 paralelle 8" basser og derfor ved 27 og 65hz går ned i nærheden af 2 ohm. Man skal dog lige tage det med i sine overvejelser.
Med hensyn til stabilitet er det nok noget af det mest stabile der er på markedet. Jeg har set en opgørelse fra Jeff Rowland hvor de nævner at deres fejlrate på IcePower generelt er under 1 promille. Derudover er der mig bekendt 5 års garanti på dem hvis man undlader at lodde på dem eller modificere printet.
I forhold til de ældre IcePower, som jeg egentligt ikke var sønderligt imponeret af, er disse både mere strømbesparende og lettere at arbejde med. Der er det hele på printet så der skal kun sættes 230v til og så et sæt HT ledninger og et sæt signal kabler. Hvis de skal brokobles er der et ben der skal sættes til stel, det er det hele. Mine ligger pt i en bunke ledninger på gulvet og der er ikke antydning af brum eller støj på dem selv om de ikke er monteret i et kabinet endnu. Det tyder på at der virkeligt er tænkt over designet og at problemet med støj er taget alvorligt.
|