Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. maj 2024 | 14:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Mark2115 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KOAN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Hej Anders

Super flot projekt

Jeg har nogle bas-enheder liggende magen til dem du bruger i din ekta grande - jeg kunne godt tænke mig at bygge et sæt - men jeg kan ikke finde
en beskrivelse af delefilterne - er det mig der ikke kigger ordenligt efter - eller er der ikke noget diagram?

MVH

jørn
Til top Vis KOAN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOAN
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hey Anders.

Ser ud til at ha´været en kanon lyttedag...

Jeg måtte jo desværre melde fra pga. fødselsdag og kvindeløb... men det var heller ikke så dårligt...Søndag var der 8000 trunter på Frb. i stramme løbebukser... Tror faktisk at jeg har fået lidt hold i nakken af alt det "kikkeri".. er ihvertfald øm

Nå......

 

Hvor endte længden på din basport.??

Jeg har lavet et micro regneark, som jeg bruger lidt retningsgivende til portlængder...

Kunne være sjovt at sætte lidt tal ind.. kabinetvolumen og rørdiameter og længde... Og så lige lidt oplysninger om den endelige dæmpning af kabinettet.....

Mvh

chris-torb

 

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Ja, det ser ud til at have været en rigtig god sammenkomst. Jeg er godt nok også noget ærgerlig over ikke at kunne komme 

Tilgengæld fik jeg lov at hænge et par meter over jorden og klatre på lidt klipper (kan i se den lille prik på den øverste del af klippen?)


Det ser ud til at være nogle rigtig spændende højttalere der har været på besøg.

Hvad angår trimning af bas-porten, har du forsøgt at måle lidt på det?


__________________
Dennisfrie.dk

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Har ikke lige haft held til at finde den rigtige størrelse og matriale, men der er en chance iaften i spejdernes loppemarked.

__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
ham_den_lange
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

15W'eren i 12 ohm(DC) er bestemt en fed enhed, som desvære ikke er tilgængelig for almindelige dødelige, som Jazzman så smukt formulere det. Lyden, som den kan levere, vil jeg ikke udtale mig om, men måske Anse og Busk vil komme med en udtalelse.

Den specifikke enhed, der er anvendt i mine de hvide, som kan ses på billederne, er uden riller i membranen, hvilket gør at frekvensgangen er alt andet end pæn, og dermed sikkert ville gøre enheden usælgelig, da de fleste forventer bedre af en 5" enhed. Men stivheden i membranen og dermed lydkvaliteten er prioiteret højere end en glat frekvensgang.

Men det var vist ikke det tråden handlede om?

Mvh.
En Scanspeak fan...



__________________
Dette indlæg bygger på 10% faktuel viden og 90% sygeligt behov for opmærksom...
Til top Vis ham_den_lange's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ham_den_lange
 
anse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Hej Koan.

Jeg skriver lige til troels, så vil jeg tro filter og lidt beskrivelse er oppe en af de nærmeste dage.

Du kan iøvrigt komme forbi hvis du vil høre hvordan de spiller inden du går igang.

Ps. det er ikke ekta Grande, mellemtonen og basenhederne er anderledes.

vh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse
 
anse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Skriver lige til jer andre i morgen, skal ha opsat de bastraps, inden kæresten skal sove.

vh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse
 
anse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

chris-torb skrev:

Hey Anders.

Ser ud til at ha´været en kanon lyttedag...

Jeg måtte jo desværre melde fra pga. fødselsdag og kvindeløb... men det var heller ikke så dårligt...Søndag var der 8000 trunter på Frb. i stramme løbebukser... Tror faktisk at jeg har fået lidt hold i nakken af alt det "kikkeri".. er ihvertfald øm

Nå......

 

Hvor endte længden på din basport.??

Jeg har lavet et micro regneark, som jeg bruger lidt retningsgivende til portlængder...

Kunne være sjovt at sætte lidt tal ind.. kabinetvolumen og rørdiameter og længde... Og så lige lidt oplysninger om den endelige dæmpning af kabinettet.....

Mvh

chris-torb

 

Hej Chris-torb.

Det lyder nu hyggeligt med kvindeløbet, var du en af dem ? spøg til side

Mht. basport, så var portfrekvensen i starten ca. 42 hz, hvilket er for højt til de rum jeg har. Specielt i min stue, som er ca 17 m2. I køkkenet fungerede det udemærket. Senere på aftenen lukkede busk og jeg den ene port og forlængede den anden, til 31 hz. Dette fungerede rigtigt godt og fjernede en del bulder. Nu har jeg lukket dem begge, da jeg ikke har de helt rigtige rør til forlængelse, og faktisk mangler jeg ingenting. Har også opsat nogle basfælder, som virker rigtigt godt. Vi kan lige snakke sammen vedr. det regneark. Vi kan sku høre noget musik sammen en dag, skal også ha hørt dine.

 

vh.

Anders

 

 

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse
 
anse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

ham_den_lange skrev:

15W'eren i 12 ohm(DC) er bestemt en fed enhed, som desvære ikke er tilgængelig for almindelige dødelige, som Jazzman så smukt formulere det. Lyden, som den kan levere, vil jeg ikke udtale mig om, men måske Anse og Busk vil komme med en udtalelse.

Den specifikke enhed, der er anvendt i mine de hvide, som kan ses på billederne, er uden riller i membranen, hvilket gør at frekvensgangen er alt andet end pæn, og dermed sikkert ville gøre enheden usælgelig, da de fleste forventer bedre af en 5" enhed. Men stivheden i membranen og dermed lydkvaliteten er prioiteret højere end en glat frekvensgang.

Men det var vist ikke det tråden handlede om?

Mvh.
En Scanspeak fan...

Hej.

Mht. "de hvide", så syntes jeg bassen er meget præcis og defineret. Mellemtonen er en anelse for tilbagetrukket til min smag, men du talte også om den manglede 1-2 db i niveau. Diskanten er super behagelig, som alle de xtére jeg har hørt. Lækker højtaler og en god måde at opnå god bas med små enheder.

vh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse
 
anse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Hej Dennis.

Ahh flot og modigt . Der er lækkert på Bornholm, var i civilforsvaret derovre for en del år siden.

Jeg har ikke fået målt på noget desværre, mangler måleudstyr, måske jeg kan lokke dig forbi en dag:)

Jo rigtig hyggelig dag vi havde der.

vh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse
 
Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1463
Sendt: 14 Maj 2009 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Lidt inspiration Anders

http://www.positive-feedback.com/Issue16/lavigneroom.htm

Hvordan går det ellers med dit arbejde med rummet.

Busk



__________________
Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted
 
anse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 14 Maj 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

wow.
Det er vildt det der Busk, god inspiration, men holder mig til noget lidt mere moderat.

Er det noget i den stil du vil lave selv?

Havde jeg pladsen til det så ville jeg nok også gå amok, det betaler sig helt sikkert.

Jo har fået installeret fælderne ordentligt, og de er godkendt af Stine, som syntes de er "meget pæne". Glæder mig til at komme igang med nogle diffusorer.

Har din makker fået hørt sine højtalere?.  Er sikker på han bliver rigtigt glad, de spiller fantastisk, hvis du spørger mig.

vh.
Anders
Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse
 
anse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 14 Maj 2009 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Her er link til højtalertegning samt delefilterdiagram.

http://www.troelsgravesen.dk/mark21.htm

vh.

Anders
Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse
 
Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1463
Sendt: 14 Maj 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

anse skrev:
wow.
Det er vildt det der Busk, god inspiration, men holder mig til noget lidt mere moderat.

Er det noget i den stil du vil lave selv?

Havde jeg pladsen til det så ville jeg nok også gå amok, det betaler sig helt sikkert.

Jo har fået installeret fælderne ordentligt, og de er godkendt af Stine, som syntes de er "meget pæne". Glæder mig til at komme igang med nogle diffusorer.

Har din makker fået hørt sine højtalere?.  Er sikker på han bliver rigtigt glad, de spiller fantastisk, hvis du spørger mig.

vh.
Anders

Ja det er noget i den stil jeg vil igang med til sommer eller efteråret. Har et rum på 5*10m ca. Det vil sige at det er et ekstrahus på vores grund som kun skal bruges på det. Så lige nu samler jeg inspiration og snakker med folk der har bygget ludstudier osv.

Fedt et du har fået sat dem op, håber det giver lidt, det er jeg nu ret sikker på det har. "meget pæne" er et godt udtryk, så er hun ikke afskrækket af dem, jeg skal da også love for at hun fik en masse teori ind i lørdags , og hun spurgte relevant hver gang, fedt.

Nej han her ikke hørt dem endnu, jeg har lige redet mig en slem halsbetændelse, så jeg ligger vandret eller sider med en dyne og hører musik.

Min tegning ind til videre af hvordan det hus skal indrettes:

Busk



__________________
Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hey Anders..

Tillykke med "upload" på Troels G's side...

De tager sig rigtig godt ud...

Mvh

Chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
anse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Hej Busk.

Håber du er ved at komme til hægterne og halsen er i bedring.

Sidevæggende laver du forskellige i bredden, hvad med endevæggen, bliver der lavet noget der.? Glæder mig til at se rummet engang ved lejlighed. Hvilke materialer vil du bruge?

Jo tak Chris-Torb. De er ikke så flotte i virkeligheden, som på billederne

Er du stadig tilfreds med dine?

 

Jeg er så p***eglad over mine, de har åbnet op for en hel masse ny og mere afslappebnde musik som Jazz, som jeg nu går og hygger mig til. Købte en lækker dansk jazzcd, som hedder Nat & Dag. Fantastisk.

Nå men nu vil jeg ud og surfe.

God weekend

 

vh.

Anders

 

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse
 
Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1463
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

chris-torb skrev:

Hey Anders..

Tillykke med "upload" på Troels G's side...

De tager sig rigtig godt ud...

Mvh

Chris-torb

Ja det ser rigtig godt, ikke nogen skidt side at have sin konstruktion liggende på.

Busk



__________________
Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted
 
Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1463
Sendt: 15 Maj 2009 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

anse skrev:

Hej Busk.

Håber du er ved at komme til hægterne og halsen er i bedring.

Sidevæggende laver du forskellige i bredden, hvad med endevæggen, bliver der lavet noget der.? Glæder mig til at se rummet engang ved lejlighed. Hvilke materialer vil du bruge?

Jo tak Chris-Torb. De er ikke så flotte i virkeligheden, som på billederne

Er du stadig tilfreds med dine?

 

Jeg er så p***eglad over mine, de har åbnet op for en hel masse ny og mere afslappebnde musik som Jazz, som jeg nu går og hygger mig til. Købte en lækker dansk jazzcd, som hedder Nat & Dag. Fantastisk.

Nå men nu vil jeg ud og surfe.

God weekend

 

vh.

Anders

 

Den gør desværre stadig væk knuder, så jeg er stadig underdrejet. Egentlig er tegningen ikke up to date med mine tanker kan jeg se, mente ellers jeg havde tilføjet det, men sådan går det.

Vægen bag højttalerne vil også skrå indad mod midten så de danner et V. Hvad man ikke kan se på tegninger er at oppe ved højttalerne er der 300mm isolering i vægene og de skråner så de nede ved bagvægen bag side pladserne kun er 100mm, på denne måde er der både mere absobering i højttaler enden og sider vægene er ikke paralelle. den samme måde er brugt på vægen bag højttalerne, har bare ikke fået det tegnet, så den ude i siden er 300mm og 100mm inde på midten. Væggen bag side pladserne er alm. lodret væg og gulvet er også helt normalt. Loftet er fulft op til kip så der er de også skrå, her vil jeg oven i benytte troldtex plader med isolering bagved, så loftet vil både difusere og absobere. Dette skal dog kun ses som et udkast, vil lige have en akustik inginør ind over, da jeg ko alligevel har et hus som der skal startes forfra på indvendigt. Når rummet så engang står klar vil jeg fået fat i et akustik firma der kan måle efterklangstiden og så få det sidste på plads. Vægene vil blive lavet med alm. gips da det effiktivt dæmper basområdet. Og jeg skal, som en ven der har lavet studier, lave op til 1m tyk isolering bag højttalerne, for at dræbe alt vil tiden vise, der må nogen profer råde mig. Teknik rummet ned i venstre hjørne vil få et anlægs rack som at plant med vægen ude i selve biografen, og så kan man nemt komme til tingene inde i rummet og kabelrodet betyder så ikke så meget. Det er dog kun selve biograf elektronikken der kommer der. Det store Marantz system vil komme til at stå inde i rummet. monoblokkene kommer til at fungere som forstærkere for front højttalerene både i stereo og surround. De har nemlig både 1 balanceret indgang og 2 ubalancerede. så en surround forstærker kan også kobles på. Det vil selvfølgelig blive lavet alt i el og skilletransformere. og alle kabler vil blive trukket i rør under gulvet og i vægene, så de kan skiftet hvis opgradering skulle blive aktuel. Men der kommer hel tråd om dette projekt når jeg kommer igang.

God surfing Anders.

Busk



__________________
Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted
 
Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1463
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51882&P N=1&TPN=1

rigtig god tråd om at få rummet til at "spille" rigtigt.

Busk



__________________
Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted
 
anse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Hej BUsk.

Tak for linket, har godt fulgt lidt med i den tråd. Det er nogle lækre diffusorer han har lavet der. Har også tænkt på at lave noget lignende. Har lige taget mig sammen til at få ryddet op nede i kælderen, som har stået støvet hen siden jeg blev færdig. Når den er tip top igen kan jeg sikkert godt overskue at gå igang med noget diffusor, eller en 2 vejs ala den du fortalte om xt-25 og noget 5-6-7 " scanspeak.

Fedt din makker var så vildt med de omfabrikerede mission/scanspeak du lavede. Kan jeg godt forstå.

 

vh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse
 

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes