Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. maj 2024 | 15:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Materialer til Bånddiskanter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DigiXover
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

 

Macwerk>Super, tak for skitsen, det gjorde det lidt mere forståeligt...

Med FEMM kan du simulere hvordan magnetfeltet ser ud. Jeg tænker på, hvis du skal finde den optimale vinkling af magneterne i forhold til hinanden. Det kan downloades gratis her: http://femm.foster-miller.com 

LGrau> Det er jo rart at men ikke er helt alene i verden med sin dybe tallerken Tja, forstærkeren er bare to FET'et/Transistorer med en god Basis modstand, lidt bias/DC-servo kredsløb og så et differentielt signal ind på baserne. Skal vi sige en aftens arbejde..

Til top Vis DigiXover's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DigiXover
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Efter en snak med en kammerat i dag, har jeg faktisk lige simuleret et lignende magnetsystem (dog uden vinkling) i FEMM og sammenlignet med den "traditionelle" med 2 x 2 magneter over for hinanden.

Den traditionelle har både kraftigere og mere homogent felt.

Jeg kan sende en gif, som viser simuleringen, hvis nogen vil lægge det herud.

Boye

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

DigiXover skrev:

 

Macwerk>Super, tak for skitsen, det gjorde det lidt mere forståeligt...

Med FEMM kan du simulere hvordan magnetfeltet ser ud. Jeg tænker på, hvis du skal finde den optimale vinkling af magneterne i forhold til hinanden. Det kan downloades gratis her: http://femm.foster-miller.com 

Tak for linket. Jeg har ledt efter noget lignende uden held.

LGrau> Det er jo rart at men ikke er helt alene i verden med sin dybe tallerken Tja, forstærkeren er bare to FET'et/Transistorer med en god Basis modstand, lidt bias/DC-servo kredsløb og så et differentielt signal ind på baserne. Skal vi sige en aftens arbejde..

Ja det kan ikke tage mange timer, og komponenterne koster heller ikke mange kr.



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

DigiXover skrev:
Macwerk>Super, tak for skitsen, det gjorde det lidt mere forståeligt...

Med FEMM kan du simulere hvordan magnetfeltet ser ud. Jeg tænker på, hvis du skal finde den optimale vinkling af magneterne i forhold til hinanden. Det kan downloades gratis her: http://femm.foster-miller.com 

Skitsen er netop et dump fra Femm (designet har intet med forsøgs opstillingen at gøre, det er mit gamle design).

Boye: Jeg synes nu at det er hip som hap mht. til styrken og feltet er da mere homogent end normalt (og oven i købet juster bart).

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

...

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Der er rigtig nok ikke den store forskel. Jeg sidder ikke lige med plottet, men jeg mener nu at huske at linierne ligger lidt tættere og er mere parallelle i den "almindelige" konfiguration.

Det er så med udgangspunkt i samme magnetforbrug pr. højde.

Dit forslag åbner mulighed for at "presse" mere feltstyrke ind i gabet ved at bruge flere magneter. Hvis man prøver det samme ved at lægge flere magneter til den "almindelige" konfiguration, vil man ikke vinde meget, eftersom de sidste magneter kommer for langt væk fra gabet.

Noget helt andet er at den traditionelle metode er meget nem at realisere i praksis. Det med at lave det justerbart lyder ikke så let. De magneter skubber og trækker jo som bare pokker...

Jeg har kigget på dit link, og jeg synes det er pudsigt at ågene åbenbart mindsker feltstyrken. Det hænger nok sammen med den vinkel magneterne har. Når jeg laver sammenligning mellem traditionelle magnetsystemer med og uden åg, så er der lidt at vinde ved at bruge dem. Men op til 40 gange stærkere felt, som det nævnes på en hjemmeside om "fettucine"-højttalerne, ser jeg ikke, ikke en gang 1½ gange stærkere.

Måske er jeg ikke dreven nok til at bruge de korrekte materialer og parametre i Femm, eller tør man tænke tanken, at programmet ikke holder hvad det lover?

Jeg vil måske pusle lidt videre med forskellige vinkler, men arbejder især på et system med to eller tre magnetgab for at kunne have diskant- og mellemtonebånd tæt på hinanden.

Det med at lukke båndet i siderne, kan det mon laves som et alm. kantophæng, altså en bølge eller harmonika, bare i papir og så i hele båndets længde?

Hilsen
Boye

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Dit forslag åbner mulighed for at "presse" mere feltstyrke ind i gabet ved at bruge flere magneter. Hvis man prøver det samme ved at lægge flere magneter til den "almindelige" konfiguration, vil man ikke vinde meget, eftersom de sidste magneter kommer for langt væk fra gabet.

Du har fuldstændig ret, men følsomheden bliver ikke noget problem med 10x10xXXXmm neodyn (selv til en klasseA-drift, vil jeg tro).

Boye skrev:
Jeg har kigget på dit link, og jeg synes det er pudsigt at ågene åbenbart mindsker feltstyrken. Det hænger nok sammen med den vinkel magneterne har.

Nej det er det samme billede uanset vinkel.

Boye skrev:
Måske er jeg ikke dreven nok til at bruge de korrekte materialer og parametre i Femm, eller tør man tænke tanken, at programmet ikke holder hvad det lover?

Det er bare mig der er et fjols. Det der sker er at farvekoderne for fluxtæthed bliver afpasset til det aktuelle spænd. Så man skal være lidt mere vågen når man sammenligner disse.

Boye skrev:
Jeg vil måske pusle lidt videre med forskellige vinkler, men arbejder især på et system med to eller tre magnetgab for at kunne have diskant- og mellemtonebånd tæt på hinanden.

Jeg lægger 3 bånd ved siden hinanden (15cm høje). Mellem diskant og de to mellemtone bånd er der kun placeret én magnetrække (uden jernåg). Der kommer sansynligvis jernåg fra yderste magnetrække i den ene side og hele vejen over til den yderste magnetrække i den anden side. Mine magnet bliver ilagt 'kantet'.

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Åh ja, neodym er nok løsenet. Jeg så nogle 10 X 10 X 150 mm på et US website med online handel. jeg husker ikke lige prisen, men mener det ville ende med ca $1000 for 4 rækker à 10 stk.

Hvor langt ned i frekvens vil du mene, dine 15 cm lange mellemtonebånd vil kunne række, og hvad mener du med at dine magneter bliver ilagt 'kantet'?

Jeg vil frygtelig gerne se en illustration, hvis du ikke foretrækker at holde kortene tæt til kroppen.

For lige at blive i tråden vil jeg nævne at jeg i sin tid (er vi tilbage omkring 1987-90?) fik fat i noget sandwich af 8my alu på tynd (10-12my) poly...(ester?) hos en bekendt, der dengang arbejdede hos Otto Nielsen emballage. Det blev til nogle dejlige 2m lange bånd ved at ætse alu'en bort med ferrichlorid. De striber, der skulle være ledere, blev beskyttet med shellak som kunne fjernes med sprit bagefter.

Hilsen Boye

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Åh ja, neodym er nok løsenet.

Jeg forventer ihvertfald at mit største følsomheds problem nu er flyttet ned i bassystemet. 

Hvor langt ned i frekvens vil du mene, dine 15 cm lange mellemtonebånd vil kunne række, og hvad mener du med at dine magneter bliver ilagt 'kantet'?

Langt nok ned til at benytte et krævende synkronfilter. Det vigtige for de lave frekvenser er det 'lukkede' bånd.

At magneterne ikke ligger parallelt med membranenerne men er tiltet mere eller mindre.

Jeg vil frygtelig gerne se en illustration, hvis du ikke foretrækker at holde kortene tæt til kroppen.

Jeg er en diy kind of person og går ind for åben udvikling, men jeg har snakket længe nok og skal se at få noget at vise frem og måle på. Med måledata i hånden vil jeg mægtig gerne vist mine kreationer frem. Den endelige konfiguration er ikke engang besluttet endnu.

For lige at blive i tråden vil jeg nævne at jeg i sin tid (er vi tilbage omkring 1987-90?) fik fat i noget sandwich af 8my alu på tynd (10-12my) poly...(ester?) hos en bekendt, der dengang arbejdede hos Otto Nielsen emballage. Det blev til nogle dejlige 2m lange bånd ved at ætse alu'en bort med ferrichlorid. De striber, der skulle være ledere, blev beskyttet med shellak som kunne fjernes med sprit bagefter.

Ingen plastik til mig, tak. Jointpapir til mellemtonen og duelund materialer til diskanten (hvis jeg kan nasse mig frem til dem).

Hilsen Boye

Mit helt store problem med at komme videre med mine højtalere er vejret de sidste par dage. Jeg har nemligt et andet projekt igang, der går ud på at motorisere mit dragefly (hangglider) og det unægtelig nummeret mere spændene at arbejde på.

Jacob 

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 20 Februar 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Brug dog Andre's afprøvede løsning ved to-vejs konstruktioner eller Steen Duelund's ved tre-vejs konstruktioner. Eller hav en god begrundelse for at gøre noget andet, hvis det endelig skal være.

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 21 Februar 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Selv om jeg har hørt, at Duelund arbejder på den viste model, har jeg nu ikke set det Femm-plot før. Det er jo oplagt at lave det på den måde. Jeg ville nok forsøge at få de to mellemtonebånd tættere på hinanden for at undgå off-axis udfasninger mellem dem.  Vinkleret på højttaleren vil der vel være et første dyk helt nede omkring 1,9 kHz.

Der er ganske rigtigt sund fornuft i at benytte afprøvede løsninger, men hvis man blot træder i andres fodspor, kommer man jo aldrig foran... Det ved Duelund om nogen.

Jeg ved godt, at synkronfiltret kræver enheder, der opfører sig pænt langt uden for arbejdsområdet, men har du ikke noget ca.-tal for deres -3dB punkt?

Jeg fik lige en tankemæssig kortlutning, da du nævnte det med din hangglider... I 1986, under mit ophold på Kunsthøjskolen i Holbæk, lavede jeg en drage efter Rogallos (mener, det er navnet) ideer. Den bestod af et enkelt ark japanpapir på 30X30 cm, foldet langs diagonalen, og kunne gå til vejrs indendørs, blot ved at man spadserede med den. Den blev afprøvet i en stor lade ombygget til udstillingsbrug.

Den type papir burde være egnet til diskantbrug. Må jeg anbefale interesserede at aflægge Stellings farve- og papirhandel et besøg og se på deres udvalg. (hvis den stadig eksisterer) Ellers måske Tutein & Koch eller andre butikker med kunstnerartikler.

Sympati med dine hobbies herfra, selv om jeg nu er blevet på jorden, når dragerne skulle i luften og min åbne sportsvogn ikke var en replica, men en ægte 1964 MGB roadster.

Boye

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 21 Februar 2004 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Der er ganske rigtigt sund fornuft i at benytte afprøvede løsninger, men hvis man blot træder i andres fodspor, kommer man jo aldrig foran... Det ved Duelund om nogen.

Nemlig

 

Jeg ved godt, at synkronfiltret kræver enheder, der opfører sig pænt langt uden for arbejdsområdet, men har du ikke noget ca.-tal for deres -3dB punkt?

Sådan ca. som Andre's vil jeg tro, har du nogen tal på dine enheder Andre?

 

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

 

 Til Boye: japan papiret er afprøvet af Per Knudsen,blev beskrevet i

 en byggeartikel i High fidelity.

 Til mackwerk: Jeg arbejder på nye bånd.Hvis alt går vel kan jeg have

 mållinger klar om 14 dages tid. 

 MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Hej Jacob. Sådan en:

 

Glæder mig til at høre mere. Mit eget selvbyggeri bliver i lang tid frem rent teoretisk, da to ble-børn kræver næsten al min ledige tid.

Stelling har meget andet end japanpapir, og selv det findes i mange kvaliteter. Det var bare for at henvise til det sted hvor man kunne blive inspireret.

Boye

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Rogallo opfandt systemet til nedtagning af rumkapsler.

Hanggliding startede i midten af 70'erne hvor der var nogen der byggede og fløj kopier af Rogallo's vinge (gerne i plastik og bambus). Jeg har selv et par 'nedflyvninger' i sådan en. Udviklingen er dog løbet fra 'natsværmer' designet, her ses min nye drage og jeg starte ud fra Monte Cucco i Italien.

Nå nok om drager.

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

...

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 
Stig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 85
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Er der mon nogle af jer bånd-freaks der har overvejet en model bygget over ESS Air-Motion Transformeren?

Den skulle lyde ret godt og har høj effektivitet, om det skyldes en massiv magnetstruktur eller det store areal af den foldede "harmonika" membran ved jeg ikke.

Måske nogen kender links til sider med mere tekniske beskrivelser, af vedlagte billeder fremgår det ikke hvordan lederne løber men det må være lodret i følge "tommelfingereglen".

/Stig

Til top Vis Stig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Nu har vi snakket en del om magnetsystemer, feltstyrker o.l. Jeg mener dog at brugen af neodyn gør at man skal dumme sig meget for ikke at opnå et brugbart resultat.

Istedet burde vi måske koncentrere os om et jævnt impedans forløb.

Det er nok ikke ligegyldigt hvad der befinder sig foran membran-planet. Her er jeg selv lidt på herrens mark.

Det er selvfølgelig også vigtigt hvad der er bag membranen. For dem der har fulgt med i Peter AR's udvikling vil nu vide hvor galt det kan gå når man undervurdere behovet for noget volumen på bagsiden af båndet.

Jeg har selv tænkt mig at benytte transmissionslinier bag mine bånd. Længden på disse transmissionslinier mener jeg skal svare til den fulde bølgelængde ved den frekvens hvor filteret har dæmpet enheden 24db.

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 24 Februar 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Nu synes jeg selv, jeg er ret flittig til at søge viden om højttalerkonstruktion, om båndhøjttalere i særdeleshed, så det overrasker mig, når du siger, at de viste magnet/båndsystemer har været offentliggjort. Det bliver de nu ikke mindre interessante af.

Da Peter AR' bånd blev præsenteret i en tråd, som blev slettet kort efter pga. reklamekarakteren, undrede det mig også at han hævdede at de kunne gå ned til 150Hz med så lille volumen til rådighed. Havde det så været en dipol med en bred baffel...

Transmissionslinier lyder rigtigt, jeg havde også tænkt i de baner (en billig kommentar at slynge ud, ved jeg godt) men håber på, at man kan bøje dem ud til siden for at reducere dybden af højttaleren. Det bliver dog nok problematisk ved de bølgelængder vi taler om her. -Eller hvad?

Foran membran-planet bør der vel næppe være andet end en jævn flade, som lyden kan "glide af på". Måske en form for wave guide. Det må Duelund da have et bud på. 

Jeg har søgt lidt efter korrugeringsmaskiner. Til hobbybrug fås de ikke bredere end 22 cm, hvilke sætter en naturlig grænse for længden af båndene. Alternativet ser ud til at være industrimaskiner til bølgepapfremstilling...

Det der er interessant, er valserne. Jeg har tænkt på om man kunne lave nogle længere valser af det rillede gummi man kan købe til gulve/måtter. Til mine gamle fuldtone-bånd lavede jeg valser af isoleringsrørskåle med minibølgepap på. Det virkede, men det var bøvlet at køre den 2m lange og 50cm brede membran igennem.

Boye

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes