Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. maj 2024 | 05:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Forstår ikke en brik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Selv mit creative XFI USB kort lyder klasser bedre end et onbord Realtek
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Selv mit creative XFI USB kort lyder klasser bedre end et onbord Realtek


Ja, det gør det bestemt - har selv et Creative Sound Blaster Audigy 2 NX, og det er betydeligt bedre end det indbyggede; men det kommer ikke op på siden af en dedikeret stereo DAC.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Kjeldsen skrev:
Selv mit creative XFI USB kort lyder klasser bedre end et onbord Realtek


Ja, det gør det bestemt - har selv et Creative Sound Blaster Audigy 2 NX, og det er betydeligt bedre end det indbyggede; men det kommer ikke op på siden af en dedikeret stereo DAC.



Det er formegentlig helt korrekt at Cambridge DAC'en er noget bedre end Audigy 2 lydkortet - men det er efterhånden også et lydkort der har nogle år på bagen og kan købes brugt for et par hundrede.

Det ville være lidt sjoere om det var muligt at sammenligne med f.eks. emu 0404, der tilsvarende koster ca. 800 kr.

Når det er sagt, så er det da helt klart lækkert, at man tydeligt kan høre forskel fra de billige onboard lydkort (jeg har også selv lavet denne test - og der er tydelig forskel. Forskellen mellem et godt lydkort og en rimelig DAC er derimod ret begrænset)
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Heat7
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Februar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Vil gerne lige høre hvad jeg stadig ikke har forstået.

Kan den DAC magic og Prodigy Cube forbindes til alle normale PCére og så videre til en stereoforstærker, eller kræver det specielle stik og kabler?

Jeg kan ikke se om stik er audio, optisk, coax eller hvad de hedder og betyder.

Til top Vis Heat7's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heat7
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Heat7 skrev:

Vil gerne lige høre hvad jeg stadig ikke har forstået.

Kan den DAC magic og Prodigy Cube forbindes til alle normale PCére og så videre til en stereoforstærker, eller kræver det specielle stik og kabler?

Jeg kan ikke se om stik er audio, optisk, coax eller hvad de hedder og betyder.

Det kræver blot at PC'en har USB

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Heat7 skrev:

Vil gerne lige h�re hvad jeg stadig ikke har forst�et.

Kan den DAC magic og Prodigy Cube forbindes til alle normale PC�re og s� videre til en stereoforst�rker, eller kr�ver det specielle stik og kabler?

Jeg kan ikke se om stik er audio, optisk, coax eller hvad de hedder og betyder.



De tilslutte begge til PC'en via USB stik og til stereoforstærker via normal stereo phono kabel (RCA).

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Heat7
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Februar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Mange tak.

Jeg kan så forstå at det ikke bliver noget problem uanset hvilken forstærker jeg ender op med da jeg går ud fra at den bare kan sættes til bagpå i en af de mange "line-ins" der plejer at være eller hvad?

Der hvor man også sætter TV eller PS3 lyd til via RCA kabel. 

Til top Vis Heat7's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heat7
 
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4606
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Heat7 skrev:

Mange tak.

Jeg kan så forstå at det ikke bliver noget problem uanset hvilken forstærker jeg ender op med da jeg går ud fra at den bare kan sættes til bagpå i en af de mange "line-ins" der plejer at være eller hvad?

Der hvor man også sætter TV eller PS3 lyd til via RCA kabel. 


Jep.


__________________
Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov
 
FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
erlingt skrev:
Kjeldsen skrev:
Selv mit creative XFI USB kort lyder klasser bedre end et onbord Realtek


Ja, det gør det bestemt - har selv et Creative Sound Blaster Audigy 2 NX, og det er betydeligt bedre end det indbyggede; men det kommer ikke op på siden af en dedikeret stereo DAC.



Det er formegentlig helt korrekt at Cambridge DAC'en er noget bedre end Audigy 2 lydkortet - men det er efterhånden også et lydkort der har nogle år på bagen og kan købes brugt for et par hundrede.

Det ville være lidt sjoere om det var muligt at sammenligne med f.eks. emu 0404, der tilsvarende koster ca. 800 kr.

Når det er sagt, så er det da helt klart lækkert, at man tydeligt kan høre forskel fra de billige onboard lydkort (jeg har også selv lavet denne test - og der er tydelig forskel. Forskellen mellem et godt lydkort og en rimelig DAC er derimod ret begrænset)


Jeg har anvendt E-MU 0404 i 2-3 år, og det er et prima kort, som jeg har haft meget fornøjelse af. Efter jeg endelig fik og testede DacMatic blev det  den der vandt - så nu er E-MU S/PDIF udgang koblet til DacMatic med Toslink

Så slap jeg også samtidig af med, at stel på PC'en var koblet til HiFi anlægget.. alt i alt en tydelig hørbar og også målbar ændring.

Jeg har testet med alle sample rate 32-96 og både digital og analog ud fra lydkortet  

Og den indbyggede lyd på motherboard var virkelig rædselsfuld og forlængst koblet fra



__________________
Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
Til top Vis FinnC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FinnC
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 19 Marts 2009 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Jeg gik fra et X-Fi til DacMagic og forskellen var meget stor. Det er nok de færreste der vil kalde X-Fi for hifi, men det er da trods alt et af de dyrere lydkort. Desværre har jeg ikke adgang til et af de mere hifiorienterede lydkort, men der er nogle logiske faktorer der taler for en ekstern DAC: Intern støj i computeren og, i mange tilfælde, total udblivelse af ordentlige tilslutninger. - Mange lydkort har kun minijack-tilslutninger.

__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 19 Marts 2009 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Jeg gik fra et X-Fi til DacMagic og forskellen var meget stor. Det er nok de færreste der vil kalde X-Fi for hifi, men det er da trods alt et af de dyrere lydkort. Desværre har jeg ikke adgang til et af de mere hifiorienterede lydkort, men der er nogle logiske faktorer der taler for en ekstern DAC: Intern støj i computeren og, i mange tilfælde, total udblivelse af ordentlige tilslutninger. - Mange lydkort har kun minijack-tilslutninger.


Hvor stor forskel der er tør jeg ikke sige, men det kunne nu være meget sjovt at lave en lille test. Jeg stiller gerne op med lidt grej, ligger blandt andet inde med et EMU 0404 lydkort :)
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 443
Sendt: 19 Marts 2009 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:
Dennis Frie skrev:
erlingt skrev:
Kjeldsen skrev:
Selv mit creative XFI USB kort lyder klasser bedre end et onbord Realtek


Ja, det gør det bestemt - har selv et Creative Sound Blaster Audigy 2 NX, og det er betydeligt bedre end det indbyggede; men det kommer ikke op på siden af en dedikeret stereo DAC.



Det er formegentlig helt korrekt at Cambridge DAC'en er noget bedre end Audigy 2 lydkortet - men det er efterhånden også et lydkort der har nogle år på bagen og kan købes brugt for et par hundrede.

Det ville være lidt sjoere om det var muligt at sammenligne med f.eks. emu 0404, der tilsvarende koster ca. 800 kr.

Når det er sagt, så er det da helt klart lækkert, at man tydeligt kan høre forskel fra de billige onboard lydkort (jeg har også selv lavet denne test - og der er tydelig forskel. Forskellen mellem et godt lydkort og en rimelig DAC er derimod ret begrænset)


Jeg har anvendt E-MU 0404 i 2-3 år, og det er et prima kort, som jeg har haft meget fornøjelse af. Efter jeg endelig fik og testede DacMatic blev det  den der vandt - så nu er E-MU S/PDIF udgang koblet til DacMatic med Toslink

Så slap jeg også samtidig af med, at stel på PC'en var koblet til HiFi anlægget.. alt i alt en tydelig hørbar og også målbar ændring.

Jeg har testet med alle sample rate 32-96 og både digital og analog ud fra lydkortet  

Og den indbyggede lyd på motherboard var virkelig rædselsfuld og forlængst koblet fra



Må jeg af nysgerrighed spørge om forskellen mellem EMU 0404 og DacMagic er så stor at du tør anbefale et skift? Og har du testet om der lydmæssigt er nogen forskel ved at bruge den digitale udgang på EMU lydkortet eller dit onboard lydkort (hvis det altså har en digital udgang)?
Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 20 Marts 2009 kl. 03:47 | IP-adresse registreret  

En ting der tit fornægtes i denne sammenhæng er at hver gang en ny dac chip kommer på banen, så er den bedre end de tidligere. Dacmagic har en ok wolfson, mens mit RME har en ti år gammel analog devices ak4620 samt en 4580 opamp. Det taber umiddelbart stort til mit Omega Claro+ med ad8620 opamp og det gør DacMagic naturligvis også, men summen af delene er jo også derefter; et internt Omega Claro+ til 1600 kan naturligvis have bedre dele end en Dacmagic med strømforsyning kasse og usb receiver til 2k. Jeg kan i øvrigt slet ikke tage anvendelsen af 5532 alvorligt. Jeg troede det var en joke da jeg åbnede DacMagic. Den er jo 20 år gammel den opamp og den er ikke banderoleret til at blive bedre med alderen.

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 21 Marts 2009 kl. 02:30 | IP-adresse registreret  

Dennis Frie skrev:
FinnC skrev:
Dennis Frie skrev:


Det er formegentlig helt korrekt at Cambridge DAC'en er noget bedre end Audigy 2 lydkortet - men det er efterhånden også et lydkort der har nogle år på bagen og kan købes brugt for et par hundrede.

Det ville være lidt sjoere om det var muligt at sammenligne med f.eks. emu 0404, der tilsvarende koster ca. 800 kr.

Når det er sagt, så er det da helt klart lækkert, at man tydeligt kan høre forskel fra de billige onboard lydkort (jeg har også selv lavet denne test - og der er tydelig forskel. Forskellen mellem et godt lydkort og en rimelig DAC er derimod ret begrænset)


Jeg har anvendt E-MU 0404 i 2-3 år, og det er et prima kort, som jeg har haft meget fornøjelse af. Efter jeg endelig fik og testede DacMatic blev det  den der vandt - så nu er E-MU S/PDIF udgang koblet til DacMatic med Toslink

Så slap jeg også samtidig af med, at stel på PC'en var koblet til HiFi anlægget.. alt i alt en tydelig hørbar og også målbar ændring.

Jeg har testet med alle sample rate 32-96 og både digital og analog ud fra lydkortet  

Og den indbyggede lyd på motherboard var virkelig rædselsfuld og forlængst koblet fra



Må jeg af nysgerrighed spørge om forskellen mellem EMU 0404 og DacMagic er så stor at du tør anbefale et skift? Og har du testet om der lydmæssigt er nogen forskel ved at bruge den digitale udgang på EMU lydkortet eller dit onboard lydkort (hvis det altså har en digital udgang)?


Mit onboard lydkort har ingen S/PDIF udgang - så test analog mod analoge er værdiløs.. EMU 0404 er analogt klasser bedre end det indbyggede - det blev købt, fordi jeg skulle arbejde med lyd, optage og redigerer, teste etc.

Som nogen også peger hen imod, er der et grundlæggende problem, da en taltæsker PC har sin styrke i noget helt andet en lyd - så både strømforsyning og resten af stumperne laver et støjtæppe - smid et måleindstrument på, det er fælt

Smider man et internt lydkort i, eller har et eksternt nær PC'en, strømforsyner et eksternt kort via USB eller anvender analog eller coax S/PDIF med stelforbindelse med PC'en - ja så leveres lyd + støj + snask.

Ved dagligdags tam tam og komprimeret lyd, der har meget lidt dynamik, bliver støj og snask nemt skjult. Men ikke ved klassisk, vokal (sang) med ledsageinstrument, piano eller når der er stor dynamik.

Jeg ved det koster formuer, hvis det skal tweakes og ændres ved PC'en, så beslutlingen blev DacMatic og at skrotte en permanent halvdårlig løsning + flytte DacMatic ~5 m. væk  til HiFi anlæg (analogt). Og så forbinde DacMatic med Toslink til PC + digitale enheder.

Bingo   dynen, støj og elendighederne forsvandt. Jeg har kabler, hvor jeg igen kan koble det analoge fra E-MU 0404 ind, og direkte hører forskellem ved at skifte frem og tilbage. Forskellen målte jeg derefter med bl.a. Spectrum Analyzer... resultatet var det samme.

Det er ikke PR for en ny dims, og jeg foretrækker analog eller levende musik..



__________________
Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
Til top Vis FinnC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FinnC
 
FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 21 Marts 2009 kl. 03:25 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
En ting der tit fornægtes i denne sammenhæng er at hver gang en ny dac chip kommer på banen, så er den bedre end de tidligere...

..snip..

Jeg kan i øvrigt slet ikke tage anvendelsen af 5532 alvorligt. Jeg troede det var en joke da jeg åbnede DacMagic. Den er jo 20 år gammel den opamp og den er ikke banderoleret til at blive bedre med alderen.


Du har helt ret, der er konstant hype, men det er der også med nyt kølergitter på bilen, tøjmærker, damernes næste mode - sådan er mennesker   Alle har også leget med aktier for nylig, men den dille er vist havnet i brokkassen de næste mange år.

Spec. på en komponent siger ikke meget om evnen - det er kunsten i hele opbygningen tilsammen + lyden der til slut drypper ud gennem snoren, der fortæller om det lykkedes

5532 er ikke almindelig - den har nogle kvaliteter. Den er også hyppigt anvendt ved DIY, og de er sør'm kræsne. Mange af de nye stumper især med Fet du'r ikke i alle koblinger, eller har andre unoder. En del fra BB (nu Ti) bl.a. OPAxxx typer er fremragende, nogle i Linear Technology LTxxxx serien er også fremragende - men har fordele og også svagheder.

Er man skuffet, så kan de vippes af, og ens præmiestump kan mures ind i stedet. En Opamp koster ikke mange kroner.

Jeg kan lave og anvender koblinger med 553x typer, hvor de andre ikke du'r koblings- og lydmæssigt. Så hvis du pusler med loddekolbe og elektronik, vil du nok finde ud af hvorfor den anvendes, og stadig bliver anvendt om 5 år.



__________________
Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
Til top Vis FinnC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FinnC
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 21 Marts 2009 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Snakken om OPAmp'ers indvirkning på lyden er meget interessant - det er et emne, som oftes bliver glemt, når der tales DAC'er; alle glemmer at der altså også er et vigtigt analogt kredsløb i en DAC, det er ikke kun, det digitale det handler om.

Jeg har selv en Audiotrak Prodigy CUBE DAC/lydkort, denne har den analoge OPAmp monteret i en sokkel, så der er nem mulighed for at udskifte. Jeg kunne derfor rigtigt godt tænke mig, at få nogle hints og tips til hvilken typer OPAmps, der kunne være interessante i lydmæssig henseende. Ligenu er der monteret en OPA2134 fra TI.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 21 Marts 2009 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
..snip..

Jeg har selv en Audiotrak Prodigy CUBE DAC/lydkort, denne har den analoge OPAmp monteret i en sokkel, så der er nem mulighed for at udskifte. Jeg kunne derfor rigtigt godt tænke mig, at få nogle hints og tips til hvilken typer OPAmps, der kunne være interessante i lydmæssig henseende. Ligenu er der monteret en OPA2134 fra TI.



Det er en god Dual Opamp, og den har Fet i indgangen, så her vil en af de omtalte NE5532, der ikke har Fet i indgangen, blive ukorrekt koblet. 5532 kan sagtens smides i, og den vil spille uden vrøvl, men mon ikke indgangene i CUBE blev designet og optimeret til en Opamp med Fet

En af løsningerne er den simple - hent en bunke datablade hos Ti, og find nogle af deres Burr-Brown(BB) med lignende data... det er faktisk en del anvendelige også hos Analog og Linear. Det er tungt stof, hvis man ikke har for vane at læse datablade samt kender termer, men det er her man kan pille mulige kandidater ud.

Opamp-bytteri: I nogle tilfælde er der ikke synderlig forskel lydmæssigt, og er der en ændring, så kan det både skyldes  1) den kobler anderledes i kredsløbet 2) Opamp er faktisk dårligere/bedre end den anden 3) den er mistilkoblet i kredsløbet 4) hørelsen den dag..

Jeg har rodet en del med super støjsvage + Fet i indgangen, og der brugte jeg Linear LT1028 og nogle endnu bedre typer, men bl.a. LT1028 er ikke Dual.. nogle af de spændende har desværre kun en Opamp i samme skur

Der har før været flere tråde om de forskellige typer - ikke her på det sidste - folket er delt som vanligt mellem hvad der er 'musikalsk', 'analytisk' etc.  Prøv også at søge i trådene erlingt - på 'Opamp' og fabrikanterne Texas (Ti), Burr-Brown(BB), Analog (AN), National (NA) og Linear(LT)..

Igen.. for mig er det hele koblingen, tilpasse kredsløbet til Opamp, der er min vinkel. Og er Opamp lidt anderledes, så skal der nok også skrues på stumperne ved indgang/udgang for at få det optimale..



__________________
Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
Til top Vis FinnC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FinnC
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes