Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 18:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: SP-Konto = Bio Sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 14 September 2009 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Inventor Pro koster 70.000kr med licens til 3 brugere.  

__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 536
Sendt: 19 September 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Thomas Geil skrev:
Jeg har nu endelig fået fat i en 12" peerless enhed, den er monteret i et 50l prøvekabinet med basport, den går væsentlig
dybere end den gamle sub ( 10" peerless med slave). jeg har ikke rigtig kunnet opdrive nogle slave enheder, så indtil videre
kører jeg med basrefleks løsningen. Skal lige ha lavet lidt beregninger på prøve kabinettet, købte det samlet så ved ikke om
basporten og kabinet volumen er lige i øjet. kabinettet mangler afstivninger og finish så skal ha lavet et nyt uanset.
Hvor lang og stor er den port? - det kan jo godt være at du har fået dig en sub der "lyder dybere end den er" - Altså, hvis den har en peak ved fx 30 Hz kan det godt lyde som om der er massere af dybbas - uden at der egentligt er det. Min erfaring er at jeg næsten ikke kan høre 20Hz - men hvis der er power nok, så kan jeg mærke dem :)

Mht. at drive 2 12XXLS med en Hybex D8.0 - så tror jeg godt den kan. Mín Hybes D4.0 skal presses noget, før den strømbegrænser på mine subber - og den er jo kun "halv styrke". Men du skal nok forsøge dig frem. Jeg har overvejet at skaffe mig en forstærker mere - så kan man nemmere justere fasen på plads - måske det vigtigste argument i mod 2 subber...



__________________
HD HjemmeBio

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 20 September 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Hej Andvare

Hyggeligt du skriver, det er egentlig din skyld jeg valgte netop hypex/peerless løsningen. Efter at ha læst uendeligt mange
sub tråde var jeg sikke på dit projekt var noget i den stil jeg måtte prøve mig frem med. Har lige fået tilbudt to xxls12
passive enheder, hvis det falder på plads skal jeg igang med et nyt kabinet. Mener dit kabinet er på 45-50l men som du kan
se tidligere i tråden er jeg havnet på noget i stil med 74l netto i BassBox6 hvad mener du om det?
Ved der er mange der bruger UniBox men har ikke selv Excel på min pc.

Til de der har tid og lyst vil jeg være meget taknemlig for kabinet beregninger på :

Aktiv enhed Peerless xxls12" 830847
2 stk passiv peerless xxls 12" 830548

Havde egentlig tænkt mig at smide 200g på hver af de passive enheder så jeg får denne model istedet
:625g enhed
ved ikke om det er så enkelt men har brugt 625g versionen i basbox da jeg kom frem til de 74l.

Venlig hilsen Thomas

__________________
DIY SUB.....Hypex/Peerless
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 536
Sendt: 20 September 2009 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Thomas Geil skrev:
Hej Andvare

Hyggeligt du skriver, det er egentlig din skyld jeg valgte netop hypex/peerless løsningen. Efter at ha læst uendeligt mange
sub tråde var jeg sikke på dit projekt var noget i den stil jeg måtte prøve mig frem med.

jeg har bemærket inspirationskilden - derfor kunne jeg ikke lade være med at kommentere - lidt forfængelig er man vel

Citér:

 Har lige fået tilbudt to xxls12
passive enheder, hvis det falder på plads skal jeg igang med et nyt kabinet. Mener dit kabinet er på 45-50l men som du kan
se tidligere i tråden er jeg havnet på noget i stil med 74l netto i BassBox6 hvad mener du om det?
Ved der er mange der bruger UniBox men har ikke selv Excel på min pc.

Til de der har tid og lyst vil jeg være meget taknemlig for kabinet beregninger på :

Aktiv enhed Peerless xxls12" 830847
2 stk passiv peerless xxls 12" 830548

Havde egentlig tænkt mig at smide 200g på hver af de passive enheder så jeg får denne model istedet
:625g enhed
ved ikke om det er så enkelt men har brugt 625g versionen i basbox da jeg kom frem til de 74l.

Venlig hilsen Thomas

Jeg har ikke regnet - endnu - men det gør jeg gerne. Helt generelt er det godt med store kabinetter - men det er ofte ikke en mulighed. Når man nu ofre penge på en slave løsning, skal man dog overveje hvor store kabinetter man vil have. 74 l lyder godt, men så skal det heller ikke være størrer (tror jeg) - selvom mine ikke er "store" forhold til topmodeller fra B&W, Dali og SVS - så er de altså heller ikke "uanselige" - Konen mener fx at de er temmelig store - og hun havde heller ikke fuld forståelse for at det var nødvendigt at bygge 2 bare fordi man havde enheder til det: "jamen kan du ikke bare sælge de andre?"... Nå, det kunne jeg altså ikke, men på den anden side tror jeg mange ville være mere end tilfredse med en - den levere altså Dyb bas... på en meget diskret måde, netop fordi den rent faktisk er storset liniær til 20-22 Hz.



__________________
HD HjemmeBio

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 20 September 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Så er de to passive enheder i hus Nu er der vidst ingen undskyldninger for ikke at kaste sig over et endelgt design.
Skal selvfølgelig lige ha styr på kabinet volumen og ekstra vægte til de passive enheder.
Til dem der ikke gider læse hele tråden drejer det sig om en 12" peerless xxls enhed og to slave enheder der skal kombineres
med en hypex ds 8.0 forstærker.
Den flinke mand der solgte mig de passive enheder ville også hjælpe mig med en beregning af kabinet volumen, men andre
skal endelig ikke holde sig tilbage   
Er som det ses tidligere i tråden selv endt på 74 l med bassbox 6. Øger jeg volumen kommer den aktive enhed i fare, sænker
jeg den mindsker jeg selvfølgelig db output i den dybe ende.

__________________
DIY SUB.....Hypex/Peerless
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 536
Sendt: 21 September 2009 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Godt så - jeg har leget lidt med UniBox - med T/S data fra de to links - og resultatet er her:

Som jeg ser det er det kabinet for stort. Med de "gamle" XLS ville det havde væet bedre - men ikke med denne her XXSL - Den skal have et mindre kabinet (tror jeg)



__________________
HD HjemmeBio

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 22 September 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hmm gad nok vide hvad jeg gør galt, må nok sætte mig noget bedre ind i beregningerne inden jeg påbegynder fremstilling af et
nyt kabinet Jeg kan godt se at både den passive og aktive enhed er ude over max vandring.
Hvor langt skal du ned før det ser fornuftigt ud?
Tak for hjælpen Andvare


__________________
DIY SUB.....Hypex/Peerless
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 536
Sendt: 22 September 2009 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Thomas Geil skrev:
Hmm gad nok vide hvad jeg gør galt, må nok sætte mig noget bedre ind i beregningerne inden jeg påbegynder fremstilling af et
nyt kabinet Jeg kan godt se at både den passive og aktive enhed er ude over max vandring.
Hvor langt skal du ned før det ser fornuftigt ud?
Tak for hjælpen Andvare
Jeg må indrømme at jeg havde lidt travlt da jeg lavede kørte simuleringen. Men det slog mig at T/S data er meget anderledes end den "gamle" XXSL - jeg har en mitanke om at den enden er designet til noget andet end en slavekonstruktion.

__________________
HD HjemmeBio

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare
 
Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 536
Sendt: 22 September 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg indtastet data i UniBox igen og den (unibox'en) anbefaler en lukket konstruktion. Der er især 2 parametre der er meget anderledes:

1 - resonansfrekvensen er 21,8 Hz - mod 18,1 Hz det lyder måske ikke af så meget - men det er altså 20% højere!

2- den mekaniske dæmpning Qms er meget højere - 10,24 mod 3,7 - jeg er ikke ekspert men jeg vil tro at det er vigtigt - der er mange andre her på forum der ved mere om det end mig og jeg håber at mollecon kikker forbi? 

i en lukket kasse på 30 liter kan den klare 350W uden at kommer ud af de lineære område - det vil kræve fuld anvendes af EQ, men så kan du også have perfekt transient respons og bas ned til 25 HZ... Det er jo det de unge vil have???

Mine subber er designet stort set efter en aplication note fra Peerless, hvor målet var maksimalt lydtryk ved 20 Hz- det er fedt til film - men måske ikke super til musik. Når det er sagt, synes jeg nu de gørdet godt til begge dele.



__________________
HD HjemmeBio

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 23 September 2009 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

Ups... det håber jeg godtnok ikke er tilfældet, jeg er nemlig ude efter max db ved lav frekvens. Subben er primært til film brug,
mine fronthøjtalere dækker så rigeligt mine musikalske behov.
Håber der er nogen herinde der har gjort erfaringer med samme aktive enhed(830847) og slaver.

__________________
DIY SUB.....Hypex/Peerless
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 23 September 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

.................Mollecon!! where are u?

__________________
DIY SUB.....Hypex/Peerless
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 23 September 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu alle stumperne til mit sub projekt, men bliver sgu i tvivl mht om det overhovedet passer ordentligt sammen
Egner Peerless 12 xxls 830847 sig overhovedet til en slave konstruktion??
Skal jeg evt. starte en ny tråd måske?

__________________
DIY SUB.....Hypex/Peerless
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 25 September 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Er gået lidt i stå her.......men de er da meget pæne




__________________
DIY SUB.....Hypex/Peerless
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 26 September 2009 kl. 03:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa :) Jeg kan godt forstå, der er lidt forvirring omkr. de Peerless subenheder... Den oprindelige Peerless XLS (kun ét X!) serie var konstrueret til bilbrug. Det gav enheder med lave Qt-værdier, velegnede til at give en relativt dyb bas i meget kompakte bokse, med en slave.

XXLS-serien (to 'X'er!) er godt nok baseret på XLS'erne, men med andre data, bedre egnede til hjemmebrug, og større bokse. T/S-data på din udgave viser, at den er mægtig i en lukket boks på ca. 50 liter, vil ramme ~26,5 Hz med en EQ'ing på + 6 dB. Den kan imidlertid sagtens bruges i en refleks (el. slave) konstruktion, men der bør den have et større volumen - hvad beregningerne jo osse viser.

I en stor boks på næsten 100 liter rammer den 25 Hz, uden EQ'ing. Mindre kan gøre det, 70 liter afstemt til 25 Hz siger 30 Hz. Et alternativ ville være at afstemme til 20 Hz (stadig 70 liter), og EQ'e + 6 dB - så rammer du 20 Hz rent.

Den dårlige nyhed er sådan set, at du kan klare alt dette uden dine slaver! En fornuftigt udformet refleksport vil fungere glimrende i en så stor boks.  
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 27 September 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
T/S-data på din udgave viser, at den er mægtig i en lukket boks på ca. 50 liter, vil ramme
~26,5 Hz med en EQ'ing på + 6 dB. Den kan imidlertid sagtens bruges i en refleks (el. slave) konstruktion, men der bør den
have et større volumen - hvad beregningerne jo osse viser.I en stor boks på næsten 100 liter rammer den 25 Hz, uden
EQ'ing. Mindre kan gøre det, 70 liter afstemt til 25 Hz siger 30 Hz. Et alternativ ville være at afstemme til 20 Hz (stadig 70
liter), og EQ'e + 6 dB - så rammer du 20 Hz rent.Den dårlige nyhed er sådan set, at du kan klare alt dette uden dine slaver!
En fornuftigt udformet refleksport vil fungere glimrende i en så stor boks.


Du er en knag Mollecon Mange tak Havde næsten indstillet mig på at skulle se mig om efter en anden enhed,
dejligt det ikke er tilfældet.
Boks størrelsen kan fint være en 70-100L, og vil rigtig gerne ha slaverne med i konstruktionen selvom en basport ville kunne
gøre det.
Det vigtigste er maksimum lydtryk ved de lave frekvenser da subben jo skal bruges til hjemme bioen, hvor mange db skal
jeg forvente ved de 20Hz? Stoler ikke rigtig på de beregninger jeg selv har lavet, der er simpelthen for mange parmetre jeg
ikke har ordentlig styr på.
Boks 70-100L slaverne øger jeg til 625g og forstærkeren er denne :


Mvh Thomas

__________________
DIY SUB.....Hypex/Peerless
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 27 September 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Du skal lige huske, at når vi taler volumen, er det internt el. aktivt volumen! Så en 100 liter boks vil fylde mere end 100 liter, med mindre du bygger den af luft... .

Du kan sagtens anvende dine slaver, men med den størrelse boks skal vi have beregnet, om det overhovedet er nødvendigt med den ekstra vægt. I praksis skal vi kende slavernes egenresonans og ækvivalente volumen - og egenresonansen ændrer sig jo, når man ændrer vægten på slaven.

Jeg tror ikke, du vil støde på problemer m.h.t. lydtrykket ved lave frekvenser. Et system som dette skulle kunne aflevere pæne lydtryk ned til i hvert fald 20 Hz - 110 dB
burde ikke være et problem.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 27 September 2009 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Super
100L netto, altså indvendige mål på boksen skal give 100L plus det der skal lægges til når vi taler afstivninger og enheder.
Det er iøvrigt en ting jeg ikke har helt styr på endnu, jeg kan regne mig frem til volumen af afstivningerne i kabinettet men
hvad med volumen af enhederne? jeg ved du tidligere i denne tråd var inde på at det skulle være temmelig nøjagtigt når der
var tale om et slave system.
Det lyder bare rigtig godt mht vægt på slaverne og lydtryk
Vil du hjælpe mig med beregningerne og hvilke data har du brug for?
Mvh Thomas

__________________
DIY SUB.....Hypex/Peerless
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 28 September 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Visse fabrikater opgiver faktisk enhedernes volumen, men, indrømmet, tror kun jeg har set det et enkelt eller to steder. Ellers må man 'sjusse' sig frem til volumen på membrankeglerne og magneten - selve chassiskurven tæller nok ikke meget i denne sammenhæng. Det med nøjagtigheden er rigtigt, men det bliver heldigvis mindre kritisk, såfremt man anvender underafstemte systemer med EQ'ing (mener jeg), og lave resonanser.

Jeg har brug for data på slaverne - ækvivalent volumen + egenresonans i fri luft (det sidste helst med de forskellige vægte på, så man kan beregne på flere muligheder).

Man kan godt regne på forskellige boksvolumener, men hvis du har bestemt dig for en størrelse, er det nemmest.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 29 September 2009 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

Det er virkelig pænt af dig at give mig en hånd her, nu skal subben nok blive færdig alligevel
Jeg er ikke helt med på hvad du mener med :" underafstemte systemer " ved godt hvad EQ'ing er men har kun de muligheder
der ligger i hypexen.
Mht. boksvolumen kan vi bare sige 75L medmindre jeg får mere ud af en 100L boks selvfølgelig.


Hvis jeg tilføjer 200g på 830548 modellen regner jeg med jeg får samme data som opgivet for 830549 modellen.


Jeg vil prøve at regne lidt på volumen af enhederne så jeg ved hvor meget jeg skal lægge til boksvolumen.

__________________
DIY SUB.....Hypex/Peerless
Til top Vis Thomas Geil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Geil
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 30 September 2009 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Njahhh... 100 liter giver dig ekstra 3 dB v. 20 Hz, i forhold til 75 liter. Men, det er et stort spørgsmål, om det virkeligt er de ekstra 25 liter værd! Hypex'en kan nemt kompensere for dét, og den ekstra dæmpning med det lidt større volumen er ret ligegyldig, for en bif-sub.

'Underafstemt' betyder simpelthen, at man afstemmer et system til en lavere resonansfrekvens end ellers, for f.eks. at drage nytte af EQ'ing (meget simplificeret!). Det har den fordel, at resonansen bliver bedre dæmpet, hvilket er hvad jeg hentyder til, når jeg skriver 'mindre kritisk'.

Dit system kunne se ud som følger: I en 75 liter boks, med begge slaver (med den ekstra masse), rammer man 30 Hz -3 dB, 20 Hz -9 dB. Med EQ'ing via din Hypex kan man få et -3 dB punkt v. 20 Hz.

Det er ikke så ringe endda .


Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes