Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 05:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Dynavox 70 e - kinesisk hyggepejs (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 34
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren Jensen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Diodenyt

Jeg har tidligere haft et par indlæg om udskiftning af dioderne i Dynavox. Her endte jeg med at konkludere, at en udskiftning til UF4007 lukkede toppen ned men gav en markant strammere bas, og jeg skiftede tilbage til kineserdioderne. Retfærdigvis må jeg meddele, at de dioder jeg satte i har typebetegnelsen HER 108 907. Firmaet jeg handlede hos fortalte mig, at det bare er en seriebetegnelse, og at det er en UF4007 diode. Jeg skal ikke kunne sige om det forholder sig sådan, men nu har jeg fået fat i nogle, hvor der er påtrykt UF4007, og det er et fint match til Dynavoxen. De nedtoner ikke toppen, og det virker som om musikken flyder lidt lettere og bassen strammes op. Om de er bedre end 1N4007 ved jeg ikke, men i forhold til de gamle er det et fint tweak. I det tyske Klang und Ton var det en anbefaling at udskifte til UF4007, og nu ser det ud til at dette tweak holder.

Søren

Til top Vis Søren Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Jensen
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:


Er der andre der skal have nogle russere på lager?

De ser ud til at være fine men køre med 560V på anoden, så det går nok ikke.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hej Søren

Det lyder godt! Jeg skiftede kineserne ug med rigtige 1N'ere, det strammede faktisk også op. Jeg må prøve UF'erene også.

Hej dfms

560 V ville nok medføre hvad der tidligere i tråden blev omtalt som "knald på læggehønen"-syndromet

Jeg skal have sat mine nye caps i, er spændt på hvad det giver når man undgår seriekoblingen. Det kommer til at ske en af de næste dage, lige nu puster jeg ud oven på specialeskrivningen. Og så skal jeg have min "nye" pl530 op at stå, det er en hammerflot vinylspille, det ser jeg også frem til! Og så er der rørtræffet, det bliver stort Uh det er gode tider
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Har lige fået et sådan par "nye gamle" tjekkoslovakiske fætre inden for døren (TESLA ECF82/6U8A).

De skal i Dynavoxen her i eftermiddag og så bliver det spændende at høre hvordan sådan nogen lyder.


Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 06 Juni 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Ups, det blev ikke dynaen der kom på bordet, men den nye brugte pladespiller

Glæder mig til at høre om de ny Teslaer.
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg elimineret de seriekoplede lytter. Så nu er dynaen efterhånden ret uigenkendelig:



Der er definitivt ikke plads til dækslet over trafoerne mere, så på sigt må jeg gøre alvor af dæksler til hver enkel trafo. Jeg mangler dog at sætte et par SCR folier over de nye lytter, det håber jeg at få gjort i morgen, indtil da må den stå stille, så ingen lytteindtryk indtil videre. Skal også have spændbøjlerne lakeret sorte, men havde ikke lige noget passende til formålet.

Jeg fandt en sej vintage knap, kunne ikke dy mig for at sætte den på volumenkontrollen. Passer ikke helt med powerknappen...

@ edge hvis du kommer forbi: Kan man selv presse dæksler op på en hydraulisk presse? Er det noget du evt kan? Ok det er nok urealistisk uden presseværktøj , men jeg har lidt svært ved at finde dæksler der passer.
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hvae... dfms, ka' man ikke lokke dig og Bofa til rørtræffet? 
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Jo det ville jeg godt, men der er kommet arbejde i vejen .

For det er vel den kommende weekend ?

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 08 Juni 2009 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Jeps, på søndag. Havde godtnok håbet at opleve en Bofa, den er sjælden, historisk og på mange måder noget helt særligt. Så den kunne nok have tiltrukket noget opmærksomhed og givet noget at snakke om. Æv
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 08 Juni 2009 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

@BoPtiljudrop:  Nu er man da ikke i tvivl om at din Dynavox er tweaket Så skal der bare lige nogle russer rør i, så er der ikke meget tilbage af det originale.
Spændende at høre, hvordan du oplever den med de nye lytter.

Jeg har spillet på mine Tesla rør her i weekenden; men er nu gået tilbage til de amerikanske Sylvania. Ikke fordi Tesla'erne er dårlige; men jeg synes Sylvania'erne lige er en tand bedre og giver et mere åbent og detaljeret lydbillede.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 08 Juni 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Tjae, den er ikke for køn mere  Måske jeg også skal prøve de der amerikanere? Det lyder næste som en anbefaling...
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1530
Sendt: 08 Juni 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Måske er den ikke for køn lige nu; men den ligner absolut et DIY projekt. Og får du lakeret holderene til lytterne samt får lavet nogle dæksler til trafo'erene, så bliver den da rigtigt flot.

Ja, amerikanerrørene er rigtigt gode - men det er russerrørene også, og jeg har lige fået mail om, at de afsendt, så med lidt held er de fremme inde rørtræffet i week-end'en - og de ser også lidt mere "seje" ud, end de der kineser flasker

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Jeg glæder mig svært til at få de russiske rør! Nu har jeg også bestilt en drossel:



Så om kort tid ser PSU'en ud som dfms' tegning på side 8. Så mener jeg ikke at jeg kan gøre meget mere for højspændingen.

Jeg blev simpelthen nødt til at købe en dåse sort i går, det pyntede lidt at få bøjlerne malet.
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Det kan være du kan bruge noget herfra til at smukkesere din Dynavox med...nå jeg ser lige det nok ikke går med udgangs-transformerne.

http://www.tubeampdoctor.com/index.php?cPath=27_118&osCs id=9da22402f092e0c9a7272c5777c22486

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hej tb. Ja jeg kommer nok til at sætte nogle rigtige end bells på , men jeg har ikke kunnet finde nogen der passede endnu, har dog ikke prøvet hos Tubeampdoctor. Tak for linket

Første lytteindtryk: Mere "tæt" bas, ikke så opulent. Virker som om bastrommen har fået mere fylde på noget musik. Elbassen taber måske en anelse tone på nogen indspilninger? Helt sikkert anderledes, men stadig typisk Dyna med dens karakteristiske mellemtonelyd. Har en fornemmelse af at bunden fylder lidt mere nu. Om det er pengene værd kan jeg ikke sige endnu, men nu må den lige spille til.
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Nu har Dynaen kørt så længe, at der begynder at tegne sig et billede af tweaket:

Den er blevet bedre, meget bedre! Bassen er først og fremmest blevet meget mere nuancerert, perspektivet er på alle måder forbedret og den er blevet nærmest blød i klangen. Lyden kommer skræmmende godt ud i stuen nu. Jeg griner med andre ord godt i skægget lige nu. Det var ikke det billigste tweak, men jeg er glad for at jeg har lavet det! Mellemtonens betoning er umiddelbart ikke til at høre, men nu er det jazz og akustiske instrumenter jeg lytter til, så vi må se med noget rock på spillen i morgen.



Edit lige før dynerne: Reelt kunne jeg leve lykkeligt med Dynaen som den er nu, men man er vel en svagp***er hvis ikke man lige vrider lidt mere
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Lige som jeg gik og var glad, så kom posten med en drosselspole. Hov, det havde jeg næsten glemt. Jeg kan have mine tvivl om, hvor meget mere der overhovedet kan hentes på PSU'en? Allerede nu spiller forstærkeren storartet og musikalsk.

Heldigvis er der plads til droslen under svøbet, så jeg må bare se at komme i gang.

Hvis nogen skulle komme forbi på tråden for at hente inspiration, så har jeg nu to tweaks eller modifikationer, der virkeligt flytter den her forstærker op højere luftlag, tjek følgende:
 
  1. Tube mania modellen: Eliminer lavpasfiltret på indgangstrinnet ved at lodde C20 eller R38 fri (de sidder i serie, se diagrammet på side 1). Men læs lige alle sikkerhedsforbeholdne på side 4 under scop-billederne! Hvis ikke din Dyna har samme trafoer som min, kan det medføre selvsving og svedent udstyr!
  2. To JJ caps på 500uF/500V med en passende 1uF foliekondensator parallelt på hver. Drop den fantastiske mangfoldighed af lytter og foliekondensatorer, der er koblet i serie. De er et produkt af Klang und Tons oprindelige tweak, hvor de udvidede kapaciteten. Det er i princippet fornuftigt nok. Men grundlæggende set er der brugt lavvolts lytter i seriekobling, fordi det er billigere end rigtige 500 volts, og det burde Klang und Ton måske have været ops på. Flere seriekondensatorer løser ikke det grundlæggende problem, seriekoblingen giver Dynaen dårlige klangegenskaber! Dette er så grundlæggende, at jeg ikke ser nogen som helst grund til f.eks. at eksperimentere med monsterdyre indgangs- og koblekondensatorer før PSU'en er i orden.
Så vil jeg anbefale at skifte biastrimmerne ud til multiturn trimmere. Det ændrer naturligvis ikke lyden, men de originale er modbydeligt dårlige at betjene og man får et meget rarere liv sammen med sin Dyna ved at skifte.

Og så prøv lige at tjekke Erlings erfaringer med de russiske MIG-jager rør fra side 19 og frem. Og på side 6, 4. nederst har Søren nogle gode anbefalinger om indgangsrør.
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
Søren Jensen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

@ BoPtiljudrop: Det lyder som om de 2 JJ har gjort underværker. Til lykke med det! Men hvordan har du loddet dem i? Passer de i printet og har du bare vendt + og - på den ene kondensator så de kobles parallelt?

Hilsen

Søren

Til top Vis Søren Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Jensen
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Nej de passer ikke i. Det er derfor jeg bruger de mindre kønne spændbøjler.

Alt fra den gamle højspænding er strippet, undtagen ensrettedioderne. Så har jeg trukket en svær ledning fra hver af JJ'ernes minus og loddet til minus på printet og det ligesådan med plus siden. Så var der lige plads til at jeg kunne lodde et sæt SCR folier over hver JJ samme sted som de er loddet til printet. Ikke helt uelegant, dog uden at være decideret kønt. Kan lige smide et billede op i morgen.
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Jeg glæder mig svært til at få de russiske rør!

Har du fået dem? Ellers kan jeg da tage nogle med på søndag.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 

<< Forrige Side af 34 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes