Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 19:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: Hvad kan jeg få for 50 K? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Jeg har faktisk været hos skribenten bag artiklen, Anders Fournais, mange gange. Og jeg kan i den forbindelse fortælle, at
Anders' lytterum er helt fint til at teste hifi og højtalere. Anders skriver desværre ikke for os mere, men han havde i den
grad kompetence til at teste hifi. Han havde et naturtalent for at kunne lytte, og formidle sine oplevelser videre til læserne.

Så jo, artiklen er lavet på et seriøst fundament!!!


Så fordi han er en flink og kvik fyr med evne til at skrive er fundamentet seriøst med tre udråbstegn?

Men hvis det bare er en useriøs teaser til at brænde 50.000 kr af, så er det absolut fremragende.



Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 694
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Drop den den ubehagelige tone, sshd eller skrid herfra.






__________________
"There's no substitute for experience".
Til top Vis Jan Eskildsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Eskildsen Besøg Jan Eskildsen's Websted
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Der er åbenlyst brugt meget tid på at forme denne artikel. Arrangering af låneapparater, opstilling og skrivning af
artiklen. Det er fint at nogen vil bruge tid på det. Men lad være med at kalde det en test.

Ordet test er videnskabeligt af natur. En test er en metode for kritisk evaluering af kvalitet.

Der er imidlertid ikke noget videnskabeligt over denne anmeldelse/test. Endvidere mener jeg ikke basis er ikke på
plads -- som at sammenligne sejlbådes egenskaber i havblik.

Dette forum hedder Kommentarer til anmeldelser. Jeg præsenterer saglige kritikpunkter på en anmeldelse. Det
eneste jeg bliver mødt med er lalala fed anmelde samt useriøse personlige angreb.

Det er trist at ingen ønsker en saglig diskussion.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Du har givet din konstruktive kritik og den er tydeligvis blevet hørt,

hvad er så problemet?
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 769
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Jensiman skrev:
Du har givet din konstruktive kritik og den er tydeligvis blevet hørt,

hvad er så problemet?


At folk ikke er enige med ham, måske

__________________
HTPC, V-DAC, NAD 1240, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980, Dual 1226 m. OM10 pickup
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Sshh... Det giver meget god mening for mig at de har testet udstyret i noget der ligner en almindelig stue, i stedet for at teste udstyret i nogle perfekte akustiske forhold. Jeg tror at det er de færreste der har et helt lytte rum til deres anlæg og må derfor gå på kompromi med akustikken.  
Sådan ser det ihvertfald ud her hjemme hos mig, med hårdt sofabord, kommode imellem højtalerne osv. derfor giver det mig et realistisk billede af komponenternes formåen, iforhold til en alm. stue.
Og i sidste ende må man ikke tage de her anmeldelser/test som andet end det er. En inspiration til selv at gå ud og lytte til disse produkter, en øjen åbner.



__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
spped six
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 781
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Det er givet vis ikke et lytte-optimalt rum, som har dannet baggrund for testen, anmeldelsen eller hvad man nu ønsker at kalde det.

Personligt bifalder jeg dog, at lytterummet ligner en alm. stue, for det er under disse betingelser, at jeg spiller musik derhjemme. Det kan så godt være, at min stue så slet ikke yder mit anlæg retfærdighed men jeg synes stadig det lyder godt.

Jeg er helt med på, at jeg kan optimere lyden ved simple akkustiske forbedringer men hvad du "sshd" (undskyld den personlige fremhævning, hvilket på ingen måde er ment som et personligt angreb) vil mene er simple tiltag for dig, er ikke nødvendigvis simple tiltag for mig. Jeg har ikke tykke gardiner i min stue eller lejlighed for den sags skyld. Jeg gider ikke lægge tæpper og dyner på gulvet samt fjerne sofabord hver eneste gang, jeg skal lytte. Det vil for mig fjerne spontaniteten ved at høre musik. Når jeg får lyst til at lægge en skive i afspilleren, så skal det være her og nu. Jeg gider ikke først at skulle flytte rundt på møbler og lign. Sådan tror jeg mange af brugerne herinde har det.

Derfor mener jeg, at de forhold anlæggene er testet under, rammer plet. Anmeldelsen giver for mig et indtryk af, hvordan anlæggene lyder i en alm. stue. Det kan så godt være, at man kan få dem til at lyde bedre.

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six
 
Qvist
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

søren N skrev:
Sshh... Det giver meget god mening for mig at de har testet udstyret i noget der ligner en almindelig
stue, i stedet for at teste udstyret i nogle perfekte akustiske forhold. Jeg tror at det er de færreste der har et helt lytte rum til
deres anlæg og må derfor gå på kompromi med akustikken.   Sådan ser det ihvertfald ud her hjemme hos mig, med hårdt
sofabord, kommode imellem højtalerne osv. derfor giver det mig et realistisk billede af komponenternes formåen, iforhold til
en alm. stue.Og i sidste ende må man ikke tage de her anmeldelser/test som andet end det er. En inspiration til selv at gå ud
og lytte til disse produkter, en øjen åbner.


I min verden giver denne udtalelse ingen mening, men den er desværre ret sigende for den generelle holdning på Hifi4all.
Enhver der har prøvet at rode lidt med akustik vil vide at det ubetinget er den største indfllydelsesfaktor på hvordan ens
anlæg lyder, og samme anlæg i to forskellige rum lyder bare ikke ens. Derfor giver det ingen mening at sammenligne
forskellige anlæg i et specifikt rum og tro at man kan udtale sig om deres generelle kvalitet - det eneste man kan teste er
hvordan det enkelte anlæg lyder i netop det rum og om man subjektivt kan lide det eller ej.
Det er i det hele taget sjovt som folk på Hifi4all generelt går så meget op i at højttalere skal måle så lineært som muligt,
men ikke går op i ordentlig akustik. Et eller andet sted må det skyldes uvidenhed eller myter om at god akustik er lig med
æggebakker på væggen eller andet grimt.
Hvis man skulle lave den pågældende "test" eller anmeldelse en smule interessant skulle man have haft et 4. setup hvor
anlægget kun kostede 20K og resten blev brugt på akustikken. Det setup er jeg sikker på ville vinde hands down hvis man
går op i "high fidelity", men dem fornemmer jeg ikke der er mange af her på hifi4all (måske tager jeg fejl). Ellers kunne det
være sjovt at tage det anlæg som faldt mindst i smag og bruge de typiske 4K der er brugt på kabler på akustikken i stedet.
Det tror jeg ville være en øjenåbner og RIGTIG inspiration til læserne...

Ellers kan jeg vel bare tage opfordringen til SSHD og skride med min ubehagelige tone og ikke mindst fejlplaceret og
afvigende mening...
Til top Vis Qvist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Qvist
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

spped six skrev:
Jeg gider ikke lægge tæpper og dyner på gulvet samt fjerne sofabord hver eneste gang, jeg skal lytte. Det vil for mig fjerne spontaniteten ved at høre musik. Når jeg får lyst til at lægge en skive i afspilleren, så skal det være her og nu. Jeg gider ikke først at skulle flytte rundt på møbler og lign. Sådan tror jeg mange af brugerne herinde har det.

Det kan jeg i hvert fald bakke op. Jeg gør gerne lidt for at få bedre akustik, men ikke noget med først at skulle flytte en masse ting. Går man så meget op i akustikken bør man have et dedikeret rum til det, men selv med mine 180 kvm. har jeg hifi i stuen. At jeg så har store sofaer og gulvtæppe i stuen er jo bare mit held, men jeg vil også mene at skal tingene leve sammen, så må der findes et kompromis, og det vil være af individuel natur og "styrke".

Jeg kan godt forstå sshd's kritik vedr. brugen af ordet "test", men der står nu engang ikke "videnskabelig test" eller "seriøs test", kun test - og det er et løst begreb som først får konkret betydning når man med yderligere ord beskriver hvilken form for test. Jeg synes termen "test" ifm. artiklen er valid.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Qvist skrev:
Ellers kan jeg vel bare tage opfordringen til SSHD og skride med min ubehagelige tone og ikke mindst fejlplaceret og afvigende mening...

Enhver mening er eksistensberettiget, men I må så også forstå at vi er (rigtig?) mange der forsøger at få det bedste ud af hifi uden at skulle lave store indgreb i stuens præsentation. Ikke alle ønsker at skulle have diverse "møbler" stående eller hængende som udelukkende har akustisk funktion og måske er halvgrimme. Kompromisser skal der til, og her finder man selv sit eget - hvad man kan leve med.

Hvordan testen er udformet, dvs. 3 anlæg i samme prisramme uden en konkurrent med optimale akustiske forhold, mener jeg ikke man kan have noget at indvende imod. Du kunne have ønsket dig det, men det er helt og fuldstændig aldeles op til testeren at definere rammerne - ellers må du jo selv lave en tilsvarende efter dit eget hoved, jeg tror du er hjerteligt velkommen af hifi4all's redaktion. Og jeg ser bestemt fornuften i at testen rammer der hvor folk herinde måske er flest, nemlig "almindelige" mennesker der skal have stue og hifi til at gå op i en højere enhed rent levestilsmæssigt.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Qvist. Jeg er mere end bevist omkring hvad akustiske forbedringer af mit lytte rum kan gøre ved lyden.
Og stod det kun til mig at indrette vores stue så ville jeg rigtigt gerne prøve at dæmpe rummet lidt, evt. sætte noget der kunne dæmpe de lave frekvenser om bag mine højtalere. Men min kæreste har også noget at skulle have sagt, og i forvejen er hun ikke glad for at jeg fylder hele stuen med store forstærkere og højtalere.
Jeg syntes faktisk ikke at det er helt korrekt det du siger med at folk her inde ikke er klar over hvad god akustik kan gøre for deres lytte oplevelse. Jeg har set mange interessante tråde omkring folk der forbedrer deres lytte rum med akustiske tiltag.
Jeg har rodet en del med akustik da jeg sad i lyd studie og optog forskellige kunstnere, dog har jeg desværre ikke mulighed for at forbedre min egen stue akustisk, men dette betyder jo ikke at jeg ikke er klar over hvilken betydning rummets akustik har iforhold til kabler og hvad du elers snakker om.



__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
spped six
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 781
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Qvist skrev:
søren N skrev:
Sshh... Det giver meget god mening for mig at de har testet udstyret i noget der ligner en almindelig
stue, i stedet for at teste udstyret i nogle perfekte akustiske forhold. Jeg tror at det er de færreste der har et helt lytte rum til
deres anlæg og må derfor gå på kompromi med akustikken.   Sådan ser det ihvertfald ud her hjemme hos mig, med hårdt
sofabord, kommode imellem højtalerne osv. derfor giver det mig et realistisk billede af komponenternes formåen, iforhold til
en alm. stue.Og i sidste ende må man ikke tage de her anmeldelser/test som andet end det er. En inspiration til selv at gå ud
og lytte til disse produkter, en øjen åbner.


I min verden giver denne udtalelse ingen mening, men den er desværre ret sigende for den generelle holdning på Hifi4all.
Enhver der har prøvet at rode lidt med akustik vil vide at det ubetinget er den største indfllydelsesfaktor på hvordan ens
anlæg lyder, og samme anlæg i to forskellige rum lyder bare ikke ens. Derfor giver det ingen mening at sammenligne
forskellige anlæg i et specifikt rum og tro at man kan udtale sig om deres generelle kvalitet - det eneste man kan teste er
hvordan det enkelte anlæg lyder i netop det rum og om man subjektivt kan lide det eller ej.
Det er i det hele taget sjovt som folk på Hifi4all generelt går så meget op i at højttalere skal måle så lineært som muligt,
men ikke går op i ordentlig akustik. Et eller andet sted må det skyldes uvidenhed eller myter om at god akustik er lig med
æggebakker på væggen eller andet grimt.
Hvis man skulle lave den pågældende "test" eller anmeldelse en smule interessant skulle man have haft et 4. setup hvor
anlægget kun kostede 20K og resten blev brugt på akustikken. Det setup er jeg sikker på ville vinde hands down hvis man
går op i "high fidelity", men dem fornemmer jeg ikke der er mange af her på hifi4all (måske tager jeg fejl). Ellers kunne det
være sjovt at tage det anlæg som faldt mindst i smag og bruge de typiske 4K der er brugt på kabler på akustikken i stedet.
Det tror jeg ville være en øjenåbner og RIGTIG inspiration til læserne...

Ellers kan jeg vel bare tage opfordringen til SSHD og skride med min ubehagelige tone og ikke mindst fejlplaceret og
afvigende mening...

Det har du sikkert ganske ret i men nu gik testen jo ikke ud på at påvise, hvor meget de akkustiske forhold i en stue har af indflydelse på lyden.

Jeg har en stue, der tjener flere formål. Den skal være opholdsrum, opbevaringsrum og ikke mindst "lytterum". Samtidigt skal det være muligt for andre personer at bevæge sig rundt i stuen mens jeg hører musik. Derfor vil alt for mange "forhindringer" på gulvet ikke falde i god jord hos mig  Desuden vil jeg også gerne have en stue, der er lys og indbydende - kald mig bare forfængelig.

Der kan givet vis stilles spørgsmålstegn ved, hvorfor jeg så bruger så mange penge på et anlæg, når jeg nu ikke vil gøre mere ud af de akkustiske forhold. Tjae, det er vel rigtig nok. Jeg vil dog vove den påstand, at anlægget stadig lyder bedre end et til 15.000 kr. placeret i selv samme akkustiske mareridt, som min stue sikkert er.

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Qvist skrev:
søren N skrev:
Sshh... Det giver meget god mening for mig at de har testet udstyret i noget der ligner en almindelig
stue, i stedet for at teste udstyret i nogle perfekte akustiske forhold. Jeg tror at det er de færreste der har et helt lytte rum til
deres anlæg og må derfor gå på kompromi med akustikken.   Sådan ser det ihvertfald ud her hjemme hos mig, med hårdt
sofabord, kommode imellem højtalerne osv. derfor giver det mig et realistisk billede af komponenternes formåen, iforhold til
en alm. stue.Og i sidste ende må man ikke tage de her anmeldelser/test som andet end det er. En inspiration til selv at gå ud
og lytte til disse produkter, en øjen åbner.


I min verden giver denne udtalelse ingen mening, men den er desværre ret sigende for den generelle holdning på Hifi4all.
Enhver der har prøvet at rode lidt med akustik vil vide at det ubetinget er den største indfllydelsesfaktor på hvordan ens
anlæg lyder, og samme anlæg i to forskellige rum lyder bare ikke ens. Derfor giver det ingen mening at sammenligne
forskellige anlæg i et specifikt rum og tro at man kan udtale sig om deres generelle kvalitet - det eneste man kan teste er
hvordan det enkelte anlæg lyder i netop det rum og om man subjektivt kan lide det eller ej.
Det er i det hele taget sjovt som folk på Hifi4all generelt går så meget op i at højttalere skal måle så lineært som muligt,
men ikke går op i ordentlig akustik. Et eller andet sted må det skyldes uvidenhed eller myter om at god akustik er lig med
æggebakker på væggen eller andet grimt.
Hvis man skulle lave den pågældende "test" eller anmeldelse en smule interessant skulle man have haft et 4. setup hvor
anlægget kun kostede 20K og resten blev brugt på akustikken. Det setup er jeg sikker på ville vinde hands down hvis man
går op i "high fidelity", men dem fornemmer jeg ikke der er mange af her på hifi4all (måske tager jeg fejl). Ellers kunne det
være sjovt at tage det anlæg som faldt mindst i smag og bruge de typiske 4K der er brugt på kabler på akustikken i stedet.
Det tror jeg ville være en øjenåbner og RIGTIG inspiration til læserne...

Ellers kan jeg vel bare tage opfordringen til SSHD og skride med min ubehagelige tone og ikke mindst fejlplaceret og
afvigende mening...

Hej Qvist.

Hvis du synes bemeldte test, eller en hvilken som helst anden her på siden, er så ringe og uinteressant, ser vi da meget gerne en anmeldelse fra dig indeholdende en konkret vurdering af et givent setups evner i et rum hhv. med og uden akustikregulering.

Alle anmeldere på Hifi4all har forskellige hjemlige forudsætninger for at indrette stuen som et perfekt akustisk miljø. Min egen stue er eksempelvis på ingen måde akustikbehandlet, hvor end jeg gerne ville det. Men det giver indretning, funktion og æstetik ikke mulighed for, udover det aller mest basale. Men, det er altså i det rum, musikken høres, grejet prøves af og leves med, og anmeldelserne skrives.
Er det optimalt? Næppe. Er det brugbart? I aller højeste grad, idet netop de færreste har mulighed for at afsætte plads og økonomi til et dedikeret lutterum.

Og som altid: En test eller en anmeldelse er en teaser, en appetitvækker. Prøv altid grej hjemme og med egne øvrige komponenter inden køb.

Hygge,
Brok



__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 13 Juli 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

YEARH! Mr. Brok har talt



__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

brok skrev:
Og som altid: En test eller en anmeldelse er en teaser, en appetitvækker.


En anmeldelse er en kritikers vurdering af et eller flere værker. Anmeldelser er uinteressante hvis kommercielle interesser
påvirker resultatet. Eksempel: Politikkens madanmelder giver ekstra stjerner til en restaurant som ejes af en storannoncør i
avisen.

En test er en videnskabelig procedure til at bestemme tilstedeværelse, kvalitet eller sandhed af et eller andet. Disse er
useriøse hvis de
ikke er udført videnskabeligt, data ikke er efterprøvet eller forudsætninger ikke er i orden. Forudsætninger for at kunne lave
en lyttetest er: 1) Personen kan høre, 2) er ædru og 3) ikke påvirket af stoffer. Endvidere 4) rask, 5) frisk/udhvilet og 6)
ikke har smerter/stress som påvirker koncentrationen. Jeg mener også man bør have nogle forventninger til lytterummet.
Det behøves ikke være perfekt - bare det ikke direkte er uegnet til at spille musik i.

Anmeldelser og tests er begge dele er at betragte, som værktøjer for læseren hvis formål er at hjælpe med
grovsortering.

Dyre farverige produktkataloger med saftige billeder og beskrivelser af alverdens produkter er at betragte som
teasere/appetitvækkere.
Disse indeholder garanteret også "informative" reklamer fra producenterne.

Min primære modstand går på titlen "Hvad kan man få for 50k". Da jeg er inde på et hifi-forum går jeg automatisk ud fra at
der her tales om vellyd. Det føler jeg imidlertid ikke er ikke tilfældet.

Jeg bliver specielt irriteret over man kan afsætte 5000 kr på kabler, en i bedste fald delikat optimering, der er meget meget
lille sammenlignet med hvad kan opnås med minimale akustiske optimeringer. Hvis man er uening eller ikke ved hvor meget
akustikken påvirker lyden, så gå ud på badeværelset og råb ad spejlet. Sæt derefter en hovedpude mod spejlet og råb af
den.

Vellyd handler om nydelse. Man drikker vel heller ikke varm cola eller lunken kaffe.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Jeg mener også man bør have nogle forventninger til lytterummet.
Det behøves ikke være perfekt - bare det ikke direkte er uegnet til at spille musik i.


Kan du ikke prøve at give din vurdering af hvordan det rum ser ud - altså det der er direkte uegnet til at spille musik i ?  



__________________
Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Kan du ikke prøve at give din vurdering af hvordan det rum ser ud - altså det der er direkte uegnet til at
spille musik i ?  



Det første man bør kigge på er rummets dimensioner: Højde, bredde og længde. Disse må helst ikke være ens eller multipla
af hinanden. Det værste er noget i stil med 3x3x3 meter, da det giver den samme stående bølger (voldsomt hæv af
frkvenser på 3 meter, 3/2 meter, osv) på alle tre dimensioner. Men 3x3x6 eller 2.5x5x5 er heller ikke særlig godt.

Det er heller ikke særlig godt hvis rummet er meget aflangt, da man bliver generet af første ordens sidereflektioner hvis der
spilles på langs af rummet. Det er heller ikke godt hvis der er voldsom assymetri med stolper eller kæmpe vinduespartier.

Hvis man skal sige noget generelt, er det nemmere at få god lyd jo større rummet er. Desværre er rummets størrelse ikke
noget som står at ændre nemt.

Placering af højttalere og lytteposition/sofa er meget vigtig:

- Det vigtigste er at fjerne førsteordensreflektioner fra gulvet med et tæppe foran/mellem højttalere og lytteposition (jeg
kaldet dette for "lydzonen").

- Der skal være samme eller mindre afstand mellem højttalerene end afstanden mellem højttalere og øre.

- Sofaen bør ikke stå lige op ad en hård bagvæg, da dette giver problemer med førsteordensreklektioner fra bagvæggen.

- Højttalerne bør helst placere symmetrisk i rummet - ikke ud til den ene side.

- Bløde ting i rummet bør også placeret rimeligt symmetrisk. Lidt med med voldsom dæmpning i den ene side.

- Hårde møbler bør ikke affinde sig i "lydzonen".

- Der må gerne være diffuserende reoler og planter i rummet - bare de ikke står i "lydzonen".

Kig lidt på billederne...
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Kig lidt på billederne...

Jeg vil hermed officielt foreslå at Hifi4all ØJEBLIKKELIGT! indfører en screening af enhver anmelders påståede "lytterum", og afviser ENHVER der forsøger at indlevere noget der blot MINDER om en "test" eller en "anmeldelse" hvis denne screening ikke medfører et tilfredsstillende resultat.

Alle lytteindtryk i lytterum der ikke NØJE opfylder minimumskravene må henregnes som ANEKDOTER og ikke andet!

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
søren N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1475
Sendt: 14 Juli 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

HØRT! 

__________________
"Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N
 
PeterFRH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Nu kommer der er et par fornuftige input fra både Quist og sshd, og disse rimelige og fornuftige input, skal de straks gøres til genstand for spot og spe

Peter

 

Til top Vis PeterFRH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeterFRH
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes