Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 04:27   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pickup indtryk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 793
Sendt: 24 August 2009 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
NU bliver jeg nødt til at fare i blækhuset:
Man kan IKKE bedømme en pu, det være sig MM eller MC uden at belaste den korrekt! Trafoer skal også belastes i udgangen i henhold til den givne pu´s data, ellers er det helt og aldeles tilfældigt hvordan det lyder.
Desværre har man indført en såkaldt normbelastning af mm pu= 47k! Det er bare meget sjældent at det passer bare så nogenlunde.
For lo MC pu gælder det at selvinduktionen er lavere end på hi MC og MM, men de skal stadigvæk belastes rigtigt.
Benyt: www.hagtech.com/loading.html . Der er et Spice baserede programmer som kan beregne optimal loading!

Hvis man ikke har justeringsmulighed i RIAA kan man selv fremstille adaptere med parallelmodstande/kondensatorer. Husk at mærke dem med pu navn, ellers kan der nemt gå ged i det!
< ="text/">


Der er en masse baggrundsinformation fra side 6 og fremad i dette PDF dokument fra Van Alstine om dette emne:

http://www.avahifi.com/root/audio_basics/ab_pdf/ab1982.pdf
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 24 August 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Det er meget muligt at du mener man ik kan bedømme en pu uden at belaste den korrekt, men Hvis nu man fks prøver mm pu'er med samme riaa, så bliver de belastet på samme måde fks 47kohm som er standarden, så kan man til hver en tid høre forskel og danne sig et indtryk af pu'en.

Hvis man sætter modstande og kondensatorer imellem riaa/trafo for at få en rigtig modstand/kapasitet, vil man jo høre modstanden/modstandene eller kondensatorerne, noget som der jo bestemt er ganske meget forskel på, og man laver faktisk et passivt filter.

Så hvis man skal bedømme en mc pu, så må der en trafo i brug, som matcher pu'ens impedans.

Det kan med andre ord kaldes K.I.S.S.

Tråden hedder i øvrigt pick up indtryk, og ikke hvordan du hører din pick up rigtigst!

Dem der har givet deres indtryk, har gjort det på den måde som de synes er rigtigst/bedst.

Som et eksempel kan jeg nævne audio teknika at95emm pu, den har jeg hørt i så mange forskellige opsætninger, men den giver mig altid det samme indtryk, nemlig et fantastisk bredt perspektiv, super musikalsk, kan faktisk næsten spille i alle arme, og så kan den med ganske få modifikationer nå en kvalitet i lyd som er helt uovertruffen. Et stjerne produkt, som til prisen er utrolig vellykket.

Jeg har hørt den i så mange forskellige arme, og med mange forskellige riaa'er, jeg har selv brugt den i tangentialarme af diyoprindelse, samt en tung diy radialarm, den eneste arm jeg ik syntes den rigtig lever i er sme s3 plastic armen. i øvrigt en tonearm som kan tage livsglæden fra en hver pu.



__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 24 August 2009 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Det er ikke altid at den opgivne belastning, er den der lyder bedst i systemet. Det er altid en god ide at eksperimentere med det, hvis man har muligheden.

Er iøvrigt enig mht AT95E. Den mangler noget i forhold til de dyrere modeller, men dens allround musikalitet kan man kun være imponeret over.

En anden billig superpickup er Shure M97xe. En let fyldig bas, og en for prisklassen sjælden naturlig klang på instrumenterne. Spiller også meget letflydende og mildt, helt uden den råhed man ofte oplever i de billige prisklasser.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 24 August 2009 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

 

Jamen selvtak Edge

Har spillet på og med alle mulige pu i den billigere ende.

Vedr OM modellerne 10-20-30 er tilbøjelig til at give rib (eller er det rlb?) ret

om 5 10 og 20 er standardfræsere som bare hiver musik ud af rillerne, men heller ikke mere.

OM 30 er noget bedre men jeg bliver ikke for alvor ophidset - meen der er mere fred og ro og nuanceringen er bedre.

DL 304 spillede jeg på dengang den kostede 1400,- i hifiklubben husker den som en glimrende formidler omend lidt anonym - manglede lidt bund.

Grado (husker ikke modellerne) 500- 1000 kroner har jeg prøvet flere af. Meget musikalske med god og vægtig bund. Samtidigt lidt mørke i klangen.

ADC qlm 34 III er også prøvet. Rædselsfuld.

Regas bias og elys synes jeg er lidt uengagerende at lytte til. Ved ikke hvorfor, jeg taber bare pusten og lysten

Ortofons mc 10 og 20 er prøvet. Synes de var meget lyse i klangen.

Linn Adikt. Synes den mangler bund og er lidt for lys i toppen. Synes den er alt for dyr.

De er brugt på rega 2 og 3 ,  linn lp 12 samt flere af denons maskiner. Der har også været lidt

 Thorens indblandet samt ... og ... og ...

Nu mangler jeg bare den rigtige pu til 124'eren og SME improved armen.

PT sidder der en OM 30 på den meen den næste pU på 124'eren skal sgu være bedre.

Men hvilken??????????????

Hilsen



__________________
Jesper
Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 24 August 2009 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

SPU til din 124er Jesper og så skift inproved ud med en lustre gst1 så kører det :-)

det er R L B


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 25 August 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

 

He he og mig der har skrevet rib i årevis.

Der må da være noget der kan bruges til improved armen. Jeg har brugt noget tid med at

opgradrere den. Der er bla kommet det der berømte bronce knivleje på den.

Har du stadig din lustre arm?

Hilsen

 



__________________
Jesper
Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 25 August 2009 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

yep - du er velkommen til at låne en - jeg har en med ekstra "spu" lod og en med standard lod - du kan sikkert også bruge din improved arm til en masse bare ikke de tung MC pickupper

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 25 August 2009 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg bør måske nævne, at Rega Bias blev erstattet af Rega Super Bias og senere Bias 2, ligesom Rega Elys blev erstattet af Rega Super Elys og nu Elys 2. Begge pick upperne har dermed gennemgået markante arbejdsprocesser, der har løftet gengivelsen adskillige klasser, op ad, naturligvis.

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 25 August 2009 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Som et eksempel kan jeg nævne audio teknika at95emm pu, den har jeg hørt i så mange forskellige opsætninger, men den giver mig altid det samme indtryk, nemlig et fantastisk bredt perspektiv, super musikalsk, kan faktisk næsten spille i alle arme, og så kan den med ganske få modifikationer nå en kvalitet i lyd som er helt uovertruffen. Et stjerne produkt, som til prisen er utrolig vellykket.

Hello R.P.

Kan du sige lidt mere om disse modifikationer..?

Mvh.

Nilau

 

 

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 25 August 2009 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:
Det er meget muligt at du mener man ik kan bedømme en pu uden at belaste den korrekt, men Hvis nu man fks prøver mm pu'er med samme riaa, så bliver de belastet på samme måde fks 47kohm som er standarden, så kan man til hver en tid høre forskel og danne sig et indtryk af pu'en.

Ja, men du kan jo ikke høre om om lyden var blevet meget bedre med en belastning på 33k eller 68k istedet for de 47k vel? Der er meget forskel på lyden med forskellig belastning, og de 47k er absolut ikke optimalt til alle pickup'er... Så hvis du gerne vil teste/sammenligne forskellige pickup'er skal du efter min mening bruge en RIAA med variabel indgangsimpedans/kapacitet. Ellers ved du jo overhovedet ikke om du får det optimale resultat.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 25 August 2009 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Ja Nilau. nålerøret er slebet ned så der kun er det matriale der skal være der for at holde nålen(den bevægelige masse gjort lavere)det virker ret godt, der kommer meget mere kant på strenge og anslag, den bliver mere detaljeret, men bevarer sin musikalitet.

Nåleforparten er barberet ned for plastic, kun det der er nødvendigt for at den kan side fast, samt der sider ikke noget der kan give genlyd over nålerøret, det stritter ud ligesom på Clearaudios pu'er. dette giver også en del, klart renere lyd mere sort baggrund.

Selve huset er lettet helt for plastic. halvtomme montering i plast skiftet til alu.

alle disse ting der er gjort, er helt klart med til at gøre det til en lille killer pu, som spiller klart bedre end fks en dynavector 10x5 som jo blev hypet til skyerne for nogen år siden.

Mcs jeg har prøvet forskellige belastninger, sjovt nok meget lig di tal du skriver, det var nemlig med en gammel accuphase 202 hvor jeg kun brugte riaa'en, jeg foretrak helt klart 47kohm indstillingen da jeg ikke kunne høre nogen forskel fra de 2 andre indstillinger. og en mm pu er vel også meget mere følsom over for kapitans.

Med mm pu'er synes jeg faktisk at jeg har kunne genkende lyden fra alle de forskellige pu'er jeg har prøvet på de forskellige riaa'er jeg har prøvet dem på, dedt siger mig så at 47kohm nok er det man har designet mm pu'erne ud fra at lyde godt til(det ville jeg i hvert fald gøre vis jeg lavede mm pu'er)

Mine erfaringer med mc pu'er er dog noget anderledes, jeg har aldrig kunne leve med støjen fra aktiv mc forstærkning, så jeg har altid brugt trafo, jeg har desvære kun 2 en Ortofon og en Denon.

Ortofon passer perfect til mine Ortofon pu'er og Denon'en passer faktisk rigtig godt til min dl103d og min At oc9.

Jeg har dog bygget en trafo med trafospoler fra en spu t, men den ene er åbenbart gået i udu, desvære, men den lyd den har er helt klart super til spu'erne(der mangler bas i den ene kanal)

Jeg vover mig ud i at give mit indtryk af Audio Teknica oc9 den gamle, på trods af at jeg ik har justeret diverse kohm på min riaa

Det er efter min mening en pu som bare lyder rigtig godt, den har måske en klangbalangce der hælder mod det lyse, nok fordi der mangler lidt vægt i bunden.

den har en rigtig lækker detaljeret lyd, og jeg fornemmer faktisk at man meget presist kan plukke detaljerne ud fra perspektivet, både i dybde højde og brede.

Mellemtonen er så klar og lækker, samtidig med at den kan give strenge og anslag den kant de behøver, den bas der er er meget stram og detaljeret.

Havde den bare haft en smule bredere persektiv, samt lidt mere vægt i bunden ville den være min klare favorit.

Den spiller nu i en sme 3012 med tecnichs hus over denon trafo til tiny tube riaa. kablerne er Fletcher samt Sme.



__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 27 August 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Nogen der har erfaring med Denon DL-110 ? Jeg betænker at prøve den på en Sansui XP-99, hvis ellers Jesper og jeg kan blive enig om prisen

dl110md.jpg

xp99.jpg



__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 27 August 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

DL-110

Kedelig, grovkornet, flad.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 27 August 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Det er der nogen der siger, andre er helt vilde med den og mener den er fantastisk HVIS.... man er grundig med at montere den korrekt, lade den spille med den rigtige kompliance        &a mp;n bsp;    (over 47 kohm) og at man matcher den til en arm der passer til den (letvægtsarm)

__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 27 August 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Ja, men du kan jo ikke høre om om lyden var blevet meget bedre med en belastning på 33k eller 68k istedet for de 47k vel? Der er meget forskel på lyden med forskellig belastning, og de 47k er absolut ikke optimalt til alle pickup'er... Så hvis du gerne vil teste/sammenligne forskellige pickup'er skal du efter min mening bruge en RIAA med variabel indgangsimpedans/kapacitet. Ellers ved du jo overhovedet ikke om du får det optimale resultat.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Har du en Riaa i tankerne der man kan prøve at lege med?



__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 27 August 2009 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

jeg er lidt uening med Jazzman

Denon DL-110 - her er jeg enig med Mirland - glad veloplagt sag og et fund til pengene

kan tilføje spræl levende glad og fremme i skoen - måske ikke feinschmecker hifi pickup men gang i den

Kender ikke din Sansui pladespiller - måske du kunne låne en 110er af mig og prøve den før du smider penge efter den ?


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 27 August 2009 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

edge skrev:
Det er der nogen der siger, andre er helt vilde med den og mener den er fantastisk HVIS.... man er grundig med at montere den korrekt, lade den spille med den rigtige kompliance        &a mp;a mp;n bsp;    (over 47 kohm) og at man matcher den til en arm der passer til den (letvægtsarm)


den skal sku ikke have en letvægtsarm - den er ret stiv og kan godt lide en halv tung arm ..


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 27 August 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

edge skrev:
Det er der nogen der siger, andre er helt vilde med den og mener den er fantastisk HVIS....
man er grundig med at montere den korrekt, lade den spille med den rigtige kompliance (over 47 kohm)
og at man matcher den til en arm der passer til den (letvægtsarm)


Som rlb siger: halvtung arm. Og lydbilledet ændrer sig ikke markant selvom belastningsimpedansen ændres.
Vid dette: nåleslibningen, nålefanen og nåleophænget kan elektronik ikke gøre noget ved - kun generatoren
påvirkes af belastningen. Og der er IKKE smidt en formue efter diamanten i en DL-110.
Giv mig Ortofon Kontrapunkt eller Rondo serien, tak! Eller en DL-103 hvis det skal være Denon.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 27 August 2009 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Det er meget muligt at du mener man ik kan bedømme en pu uden at belaste den korrekt, men Hvis nu
man fks prøver mm pu'er med samme riaa, så bliver de belastet på samme måde fks 47kohm som er standarden, så kan
man til hver en tid høre forskel og danne sig et indtryk af pu'en.


Hvis man sætter modstande og kondensatorer imellem riaa/trafo for at få en rigtig modstand/kapasitet, vil man jo høre
modstanden/modstandene eller kondensatorerne, noget som der jo bestemt er ganske meget forskel på, og man laver
faktisk et passivt filter.


Så hvis man skal bedømme en mc pu, så må der en trafo i brug, som matcher pu'ens impedans.


Det kan med andre ord kaldes K.I.S.S.


Tråden hedder i øvrigt pick up indtryk, og ikke hvordan du hører din pick up rigtigst!


Dem der har givet deres indtryk, har gjort det på den måde som de synes er rigtigst/bedst.


Som et eksempel kan jeg nævne audio teknika at95emm pu, den har jeg hørt i så mange forskellige opsætninger, men
den giver mig altid det samme indtryk, nemlig et fantastisk bredt perspektiv, super musikalsk, kan faktisk næsten spille i alle
arme, og så kan den med ganske få modifikationer nå en kvalitet i lyd som er helt uovertruffen. Et stjerne produkt, som til
prisen er utrolig vellykket.


Jeg har hørt den i så mange forskellige arme, og med mange forskellige riaa'er, jeg har selv brugt den i tangentialarme af
diyoprindelse, samt en tung diy radialarm, den eneste arm jeg ik syntes den rigtig lever i er sme s3 plastic armen. i øvrigt en
tonearm som kan tage livsglæden fra en hver pu.



Hov hov, nu ikke karaktermord på SME III, der er uovertruffen til fx. Denon DL 304 og van den Hul MC 10, altså meget
kompliante MC pickupper.

Mine lytteindtryk med Denon DL 304 er i øvrigt: Ekstremt neutral, intet toneområde (specielt ikke diskanten) stikker af,
glimrende 3D, gengiver musikken som et hele, meget lav nålestøj. Moderat dynamik. Kræver en meget tyst forstærkning
pga. lavt output, og skal belastes relativt højt. Har selv brugt 90 til 160 ohm. VTA finjustering anbefales.

Van den Hul MC 10 Special: voldsom dynamik, udtalt hul igennem, kontant og dyb bas, god definition af tonale struktur på
instrumenter og stemmer, glimrende 3D og rumdefinition, god separationsevne som afslører hvordan en optagelse er
optaget og mixet. En del mixede optagelser kan blive pillet helt fra hinanden. Altså ret kritisk overfor programmaterialet. Til
gengæld kan musikken på de gode optagelser ramme en lige ind i sjælen. Belastning: prøv 33 til 41 ohm, er selv landet på
36 ohm. Har ret højt output for en low output MC at være. VTA finjustering anbefales.

Denon DL 103: Glimrende naturlig dynamik. Super til at gengive trommesæt/slagtøj. Har selv belastet med 100 ohm med OK
resultat. Ret uopløst i diskanten (violiner kan lyde unaturlige). Kræver ret tung arm. Har kørt super i Kolibri, Ladegaard og
Eminent Technology tangentialarme.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 28 August 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Der har været en del snak om hvordan en mm-pickup skal belastes. Jeg benytter selv en AT440MLa, som jeg er glad for, den bliver belastet med 47k, samt 150pF. Jeg har leget lidt med dette link http://www.hagtech.com/loading.html som i kender.

Sjov nok står der hi-fi revyen fra 1982 at Grado mm pickuper skal belastes med 10kohm for at yde deres optimale, som det fremgår er 47kohm ikke særlig optimal, selvom det anbefales af grado selv hmmmmmm.

 

 

 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes