Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 01:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Er vi junkies? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Spørgsmålet: Er vi junkies, på jagt efter det næste fix?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
65 [79,27%]
15 [18,29%]
2 [2,44%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Engang for mange år siden foreslog jeg en af mine venner at han skulle opgradere sin pladespiller. Det afviste han. Det var
ikke fordi han ikke gik op i lyd. Det gjorde han, men han mente at det gjaldt om finde en grænse, for i sidste ende var det jo
skruen uden ende. Jeg var ude af stand til at tilbagebevise argumentet, og er det egentlig stadig.

I betragtning af de summer som man kan formøble og som bliver formøblet inden for denne hobby, er det måske næsten at
sammenligne med ludomani. Dog med den forskel at man i denne hobby - i modsætning til hasardspil - trods alt sidder
tilbage med noget udstyr og (forhåbentlig) en masse musik, når bankkontoen ikke vil være med mere.

Dybest set tror jeg at trangen til bedre udstyr for de flestes vedkommende er drevet af glæden ved musik. En simpel
interesse i at eje udstyr som kan afsløre detaljer på optagelser, tror jeg ikke vil kunne drive så mange mennesker til at
smide så mange penge over skranken.

Der skal ikke herske tvivl om at jeg selv synes det er fedt at få nyt gear, og at det er nærmest er til at blive høj af at kunne
afdække nye lag i musikken. Samtidig må jeg erkende at over en vis grænse, så tvivler jeg på om yderligere forbedringer
giver en VARIG forøgelse af nydelsen af musikken. Når den første begejstring har lagt sig, så nyder man musikken lige så
meget som før man fik nyt. Så mistanken melder sig: Er vi junkier, hele tiden på jagt efter det næste fix? Hvad siger du?
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:

...snip..

Dybest set tror jeg at trangen til bedre udstyr for de flestes vedkommende er drevet af glæden ved musik......

Der skal ikke herske tvivl om at jeg selv synes det er fedt at få nyt gear, og at det er nærmest er til at blive høj af.......


Jeg kan jo dårligt vide hvilke 'drifter' andre har, men din egen beskrivelse udtrykke vel to grundtyper - mærkeligt nok ser det ikke ud til du skelner mellem dem i din beskrivelse.

Den korte version er, at god lyd findes ved at lyttet live til mennesker der anvender deres instrumenter, og derhjemme kan man max. få en anvendelig men tynd oplevelse via sit anlæg.

Hvis trangen er musik --> bedre musik, så er udstyr underordnet - lyd + kvalitet er enerådende. "En proff fotograf kan lave pragtfulde billeder, selv når han anvender bunden af en ølflaske som objektiv"

Hvis trangen er udstyr og man bliver høj af de nye stumper.. har vi nok en junkie, hvor prioriteten er namedropping, specifikationer, pris, farven og alt andet ligger før glæden ved musik.

Musik er lyd, og har intet som helst med kasser, ledninger eller metalstumper at gøre. HiFi er gammelkendt teknologi og der er intet mystisk eller raketvidenskab i det.

Så det perfekte/rigtige via sit anlæg er efter nuværende kendte naturlove en umulighed og "skruen uden ende".



__________________
Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
Til top Vis FinnC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FinnC
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

"Der skal ikke herske tvivl om at jeg selv synes det er fedt at få nyt gear, og at det er nærmest er til at blive høj af at kunne afdække nye lag i musikken."

 

De drifter/motiver du taler om er nok bare i al enkelhed almindelig de samme som driver shopaholics af begge køn.



__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 964
Sendt: 28 Maj 2009 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:
Hvis trangen er musik --> bedre musik, så er udstyr underordnet - lyd + kvalitet er enerådende. "En proff
fotograf kan lave pragtfulde billeder, selv når han anvender bunden af en ølflaske som objektiv"


Ja, jeg har også oplevet at blive høj af musik via en ganske lille fjernsynshøjttaler i et gammelt 14" S/H-fjernsyn. Din
analogi til fotografi er god - et stærkt motiv skal nok trænge igennem selvom det ikke er taget med state-of-the-art-udstyr.

Omvendt så oplever jeg også at jeg afdækker nye lag i musikken, når jeg hører den på godt udstyr. Der er jo også en
grund til at professionelle fotografer ikke bruger flaskebunde som objektiver . Selv er jeg nok kommet frem til at godt
udstyr giver også den kun gode - og ikke geniale - musik en chance. Men at den også gør den geniale musik bedre.

Det man bare skal passe på, er ikke at lade teknikken få hovedrollen, så det ender med at man sidder og lytter til
brudstykker af de samme få stykker musik hele tiden for at identificere forskelle.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 325
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Jeg ser nu mest interessen for musik og god lyd (læs: hifi), som en livsstil frem for en afhængighed/sygdom.

__________________
Mange hilsner,
Kenneth

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:


Dybest set tror jeg at trangen til bedre udstyr for de flestes vedkommende er drevet af glæden ved musik. En simpel interesse i at eje udstyr som kan afsløre detaljer på optagelser, tror jeg ikke vil kunne drive så mange mennesker til at smide så mange penge over skranken.

Du har muligvis ret, men jeg er nu ikke sikker. Jeg tror faktisk at der er mange brugere herinde som interresserer sig mere for hifi end for musik. Det er vel også fair nok, når siden nu hedder hifi4all. Hifi er for mange en hobby som godt kan stå alene uden at man af den grund er mere musikinterresseret end gennemsnittet. Der findes jo også lystfiskere som ikke spiser fisk. For andre virker det måske lidt underligt at de står i timevis og prøver at fange en fisk, og hvis det endelig lykkes, sætter de den ud igen. På samme måde undrer udenforstående sig når man bruger en masse tid og penge på opgraderinger af sit anlæg og derefter kun spiller testplader eller specielt udvalgte audiophile indspilninger der fremhæver anlæggets stærke sider. Det vigtigste ved en hobby er at det interresserer en selv og at man hygger sig med det selvom den ikke umiddelbart har noget formål. En filatelist undskylder heller ikke sin hobby med at han forventer at han engang skal sende mange breve.

Hvis man følger debatten herinde, er det tydeligt at brugerne er meget forskellige. Bittermand siger klart at han prioriterer forholdet mellem hifi og musik 0/100% (Teknik=GAAAAAB, musik=Hurra). Hans indlæg, primært i musiktråde, viser at han mener det. Der er dog også mange indlæg, primært om diverse tweaks, der indikerer at der findes brugere der prioriterer tæt på 100/0%. Jeg vil dog her undlade eksempler for ikke at starte en irrelevant debat om enkelte tweaks. Flertallet ligger selvfølgelig mellem de to yderpunkter, men jeg tror at der er rigtig mange der vægter teknik højere end musik.

Når du skriver "vi" i spørgsmålet, må du mene alle brugere. Derfor mener jeg ikke at jeg kan svare, da vi som nævnt er meget forskellige. Mit nuværende anlæg har jeg haft i ca 2,5 år uden ændringer og forventer da at beholde det mange år endnu. Tidl. anlæg har jeg også haft i mange år. Hvis jeg kun skulle svare for mig selv, ville svaret altså have været "Nej". På den anden side søger jeg jo ofte efter nyt musik, men det tæller vel ikke ?

 

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1294
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
En filatelist undskylder heller ikke sin hobby med at han forventer at han engang skal sende mange breve.

 



__________________



'I only offend those who want to be offended' - Frank Zappa

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand
 
kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Hmmm. Jeg tror, jeg vil prøve at smide bomben og se, om der er nogen der reagerer.

-Efter min mening er Sund nærmest sandheden. Hi-Fi-entusiasme er - med mindre der er tale om diy - ikke en hobby, men et forbrugsmønster. Dyrkelsen af musikken kan være en hobby; at studere og rode med teknikken, kan være en hobby; men hvis selve det, at købe apparaterne skulle være en hobby, så er det også en hobby at gå til købmanden og købe smøger...

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens
 
Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 505
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Er/bliver man ikke bare forvent og afhængig og vil ha mere og mere

Hobbyen er jo ikke at købe det, men at sammensætte det.

Selve jagten på vellyden er vel også en form for hobby
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen
 
kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Nå, du mener ligesom man finder det cigaretmærke eller den type ketchup, man bedst kan lide? Det mener jeg egentlig ikke er en hobby, nej...

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens
 
FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Nå, du mener ligesom man finder det cigaretmærke eller den type ketchup, man bedst kan lide? Det mener jeg egentlig ikke er en hobby, nej...



Nej den vinkel er for mig heller ikke hobby..

Hobby eller 'smag'/vane..  jeg orker ikke at starte en ny Poll, og det næste passer jo fint ind i tråden her.

A) Du får mulighed for at erhverve et komplet prima HiFi anlæg, Heigh End med fløjter og trommer - en lækkerbidsken for enhver her på H4A - over 120K værdi, til dig utroligt billigt kun 7% (1/15) af prisen, men betingelsen for handlen er:

Du kun må lytte til den musik, der er din mindst foretrukne. F.eks. Metal/Hård rock etc. folket får kun Opera, symfonier og kammermusik og dem til klassisk får omvendt kun Metal/Hård rock etc.

Det bliver kontrolleret, og hvis du snyder 'pist' så er handlen annulleret - betal ved kasse 1 

Alternativet

B) Du har selv kun råd til at købe et almindeligt anlæg med stumper på max. 5-7000 totalt incl. helt almindelige no name kabler de næste 10 år - alt i alt uden 'dressing' og andet lir.. men du kan selv bestemme din musik.

Hvad vælger du


__________________
Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
Til top Vis FinnC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FinnC
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes