Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 13:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Sony 5400ES mod Yamaha Z7 og Denon 4308 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kratz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 73
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 06:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har gennem længere tid været på udkig efter en ny receiver til mine B&W XT højtalere.

Nu er jeg endelig ved at få indskrænket mulighederne lidt - og desværre også kommet lidt op i prisleje...

Efter at have lyttet til Pioneer LX71 og Yamaha V3900 side om side, fandt jeg ud af jeg foretrækker Yamaha med en god margin. Samtidig viste Z7 sig at være så meget bedre, at det bliver denne model der kommer hjem til yderligere test i eget system.

Den skal her op imod min bror's Denon 4308.

Jeg har fra start af også overvejet Sony DA5400ES. Denne receiver har desværre vist sig meget svær at auditere, da jeg simpelthen ikke har fundet en forhandler der er villig til dette. Eneste mulighed er at købe den over nettet og eventuelt benytte de 14 dages returret.

Spørgsmålet er om det giver nogen mening? Det er trods alt en anden prisklasse. Vil den overhovedet have en chance i det selskab?

Til top Vis Kratz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kratz
 
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 904
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig hørt Sony's mere "seriøse" receivere, men har altid været interesseret i hvordan de egentligt performer. Tror mange udelukker dem fra starten pga deres ry fra deres mindre modeller. Men jeg er med på en lytter hvis du får hørt én. Noget du måske burde have med i overvejelserne er Harman/Kardon?

Kan du prøve at beskrive forskellene på den Pioneer og Yamaha du hørte og de tign der gjorde at du valgte Yamahaen?

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted
 
BowieCool
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne også godt tænke mig, at du vil fortælle lidt om forskellen på de 2 Yamaha forstærkere.

På forhånd tak



__________________
BenQ W5000
Lissau White Flex 120"
M&K 750 system 7.1
Panasonic BD35
Supra-Cables
Til top Vis BowieCool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BowieCool
 
Kratz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 73
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme Harman/Kardon ikke har været inde i overvejelserne. Der er så mange receivere, at man må eliminere et par stykker før man starter at teste. I de tests jeg brugte som grundlag for min selektion kom Harman/Kardon ikke op blandt de bedste receivere. Men jeg vil skynde mig at sige, at jeg ikke kender Harman/Kardon. Det kan være de klarer sig endnu bedre end dem jeg har valgt at fokusere på, og som er:

  • Denon 3808A/4308A
  • Pioneer LX71/81
  • Yamaha RX-V3900/Z7
  • Onkyo 906
  • Sony STR-DA5400ES

Skæbnen ville, at jeg fik mulighed for at lytte til Pioneer LX71, Yamaha V3900 og Yamaha Z7, mens Pioneer LX81 og Onkyo 906 ikke var til rådighed hos KT-Radio.

Og ja, jeg vil da gerne beskrive hvad der gjorde valget faldt på Yamaha Z7 frem fra en af de andre to. Meninger og udmeldinger som har givet anledning til en del kontroverser i andre fora. Men det kan BowieCool sikkert snakke med om

Egentlig havde jeg ikke tænkt mig at teste Yamaha Z7, men da jeg ankom til KT-Radio fik jeg at vide de netop havde solgt deres V3900, så jeg besluttede at teste Z7 i stedet. Senere viste det sig at de havde en V3900 på lager alligevel, og så blev den testet også.

Nå, sagen er den, at man skal være forsigtig med at teste dyrere modeller medmindre man er villig til at købe dem!

Til testen blev benyttet KEF højtalere, som er det der kommer nærmest mine B&W'er. Fronten var iQ50, og resten af setuppet noget der matcher fra KEF, men kan ikke huske de eksakte modelnumre. Vi testede surround funktionaliteten med Blu Ray film og stereo lyden med medbragte CD'er

Vi testede først Pioneer, og nu kommer balladen så, for jeg var alt andet end imponeret. Lyden var flad/tynd og manglede dybde. Surround effekterne var som sådan gode nok, men jeg var især skuffet over bassen, som lød indelukket i bedste fald eller decideret ulden i værste fald. Særligt slemt blev det når man satte receiveren på 'pure direct', mens det fungerede lidt bedre i almindelig stereo.

Vi diskuterede mens vi ventede på Yamaha blev sat op om det var højtalerne der var noget galt med. Var de simpelthen for dårlige til at få noget fornuftigt ud af en sådan test? Men da Yamaha kom på var de som forvandlede! Der var pludselig mere bund i og bedre kontrol over især bassen.

Fra V3900 til Z7 var der endnu et markant løft i stereo med endnu større dybde, og højtalerne lyder for første gang fornuftigt, også selv om der bliver skruet rigtigt højt op for lyden (skønt det ikke er så vigtigt hvor højt de kan spille for mit vedkommende, men det viser noget om kontrollen). Men det er surround Z7 for alvor udmærker sig. Det var simpelthen en helt ny oplevelse! Komplekse lydmønstre (som ekplosioner) der på de andre receivere fremstod som en diffus masse var pludselig langt bedre defineret og retningsbestemt. Vi opdagede nuancer og detaljer vi ikke hørte med de andre receivere. Kort og godt bedre kontrolleret og nuanceret surround.

Jeg vil ikke udelukke Pioneer er et særligt dårligt match til de KEF højtalere, men jeg var ærligt talt skuffet over dem efter alle de positive udmeldinger jeg har hørt.

Så har der været spekulationer om, at KT-Radio ikke har fået sat Pioneer ordentligt op. Dette skal jeg heller ikke kunne udelukke. I givet fald synes jeg så bare denne receiver er for besværlig at have med at gøre, og på den anden side, hvor meget er det muligt at 'ødelægge' pure direct?

Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om Yamaha er det rigtige valg blandt de to for mig. Nu er jeg så spændt på hvordan Yamaha Z7 klarer sig mod Denon 4308 og eventuelt Sony STR-DA5400ES

Til top Vis Kratz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kratz
 
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 904
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Tak for den detaljerede beskrivelse! Bruger de nye Pioneer ikke også ICE-Power forstærkere? Det kan forklare hvorfor de ikke performer som de engang gjorde... Jeg lavede en lignende lyttetest da jeg i sin tid (3 år siden) købte en receiver, og der vandt Pioneer over Yamaha/Denon. Men der er jo sket en del siden

Du må meget gerne dele dine meninger her i tråden når du får lyttet til Denon og Sony. Rart at høre "brugeranmeldelser" og ikke tests i blade.

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted
 
Arete
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Juni 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 95
Sendt: 06 Juli 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Tak for den detaljerede beskrivelse! Bruger de nye Pioneer ikke også ICE-Power forstærkere? Det kan forklare hvorfor de ikke performer som de engang gjorde... Jeg lavede en lignende lyttetest da jeg i sin tid (3 år siden) købte en receiver, og der vandt Pioneer over Yamaha/Denon. Men der er jo sket en del siden

Du må meget gerne dele dine meninger her i tråden når du får lyttet til Denon og Sony. Rart at høre "brugeranmeldelser" og ikke tests i blade.



Det kommer jo hele tiden an på hvilke højtalere man lytter receiveren på :) På KEF er Pioneers lysere lyd måske ikke et godt match, hvor Yamahas varmere lyd lyder bedre. Andre højtalere er det sikkert anderledes 
Til top Vis Arete's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arete
 
Kratz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 73
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Jamen selvfølgelig har højtalerne afgørende betydning. Derfor er jeg da også spændt på at høre hvordan de nævte receivere/forstærkere lyder på mine B&W højtalere, og af samme grund vil min tilbagemelding kun sige noget om hvordan jeg oplever matchet med B&W XT serien.
Til top Vis Kratz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kratz
 
Doppler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Februar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Tak for den detaljerede beskrivelse! Bruger de nye Pioneer ikke også ICE-Power forstærkere? Det kan forklare hvorfor de ikke performer som de engang gjorde...

Kan du fortælle mig hvorfor den ICE power teknologi der er brugt, skulle være et minus?? Jeg mener de arbejder efter min overbevisning noget mere effektivt end alm analoge forstærkere... Der går meget mindre strøm "tabt"(helt ned mod kun 5%!) i forstærkeren, det betyder mindre varmudvikling og er med til at sikre en mere stabil receiver der ikke overopheder (sådan lige med det wuns) i modsætnig til visse andre   For ikke at tale om en lidt mindre elregning og det da slet ikke så tosset eller hva? Om man så kan lide den lidt lyse lyd der kommer ud af sådan en fætter, er en smagssag... Men jeg synes det er lidt synd du afskriver ICEpower så hurtigt



__________________
Samsung 50'' Full HD Plasma
Pioneer SC LX 81
Bowers Wilkins CM 1
Playstation 3 / XBox 360
Supra HDMI
QED Silver Anniversary
Til top Vis Doppler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Doppler
 
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 904
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Doppler skrev:
Jonas_h skrev:

Tak for den detaljerede beskrivelse! Bruger de nye Pioneer ikke også ICE-Power forstærkere? Det kan forklare hvorfor
de ikke performer som de engang gjorde...



Kan du fortælle mig hvorfor den ICE power teknologi der er brugt, skulle være et minus?? Jeg mener de arbejder efter
min overbevisning noget mere effektivt end alm analoge forstærkere... Der går meget mindre strøm "tabt"(helt ned mod kun
5%!) i forstærkeren, det betyder mindre varmudvikling og er med til at sikre en mere stabil receiver der ikke overopheder
(sådan lige med det wuns) i modsætnig til visse andre   For ikke at tale om en lidt mindre elregning og det da slet ikke så
tosset eller hva? Om man så kan lide den lidt lyse lyd der kommer ud af sådan en fætter, er en smagssag... Men jeg synes
det er lidt synd du afskriver ICEpower så hurtigt


Jeg har desværre ikke en stor nok teknisk indsigt i emnet til at kunne fortælle de negative ting ved teknologien. Er dog klar
over det du skriver med mindre energitab etc. Men mine erfaringer når jeg har hørt receivere med IcePower forstærkere er
ikke positive, desværre. Selvfølgelig har der været en del ukendte variable inde i billedet når jeg har hørt udstyr hos
forhandlere/messer.

Men som du selv siger, er det selvfølgelig en smagsag Så skal da ikke afvise at det lyder kanon i andres øre - bare ikke
mine :)
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted
 
Kratz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 73
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har også hørt en masse positivt om om B&O's udviklede ICEpover. Effektiviteten er der vist heller ingen der stiller spørgsmål ved, men lyden er som altid en smagssag. Mange er helt vilde med den lyd der frembringes, mens andre fortsat sværger til de mere traditionelle forstærker typer.

Kan kun gentage at på de testede KEF højtalere foretrak jeg ikke receiveren med ICEpower.

Til top Vis Kratz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kratz
 
hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1335
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Lidt om Sony STR-DA5400ES her:

http://www.agoraquest.com/viewtopic.php?topic=34584&foru m=51

KEF er nævnt ovenfor som skuffende i kombination med Pioneer. Det var heller ikke en "perfekt" kombination med min tidligere Sony-receiver, men generelt var jeg tilfreds med lyden. Det var dog først efter skiftet til det jeg har nu - og især efter tilslutningen af en effektforstærker, at det gik op for mig, hvilket potentiale KEF´erne har. Med andre ord er min erfaring, at de skal have "nogle tæsk" - altså godt med effekt - for at yde deres bedste.

God jagt!



__________________
SONY
TA-DA9000ES   amp
TA-N90ES         effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand
 
Kratz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 73
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke KEF jeg selv har stående, men B&W. Historien er dog den samme, de kræver også godt med effekt for at få det optimale resultat.

Og tak for Sony linket

Til top Vis Kratz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kratz
 
Kratz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 73
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Som lovet kommer der her en tilbagemelding om hvad jeg fandt og konkluderede under min test af disse tre receivere/forstærkere.

Lad mig starte med at slå fast, at jeg ikke er professionel eller trænet i denne type tests, så mine resultater må ikke ses som endegyldige, kun hvad jeg og mine medkumpaner fandt frem til i min dagligstue i det givne setup.

Testbetingelser og opsætning:

Receiverne blev testet i følgende system:

  • Højtalere: B&W XT 5.1 system
  • Blu Ray afspiller: Samsung BD-P1000
  • CD afspiller: Denon DVD-1600

Blu Ray afspilleren var lånt til formålet da jeg stadig leder efter den rigtige til mit system. Denne er jo ikke helt ny, og desværre har den visse begrænsninger som ødelagde vores planer lidt. Vi havde planlagt at teste receivernes dekodning af HD-lyd, men vi fandt (efterfølgende) ud af, at denne Samsung ikke kan bitstreame HD-lyd. Dette forklarer vores besvær med at få den rigtige surround lyd.

Ud over Blu Ray film testede vi receiverne's musikalske kvaliteter, hovedsageligt i stereo, med forskellige musikgenrer (klassisk, R&B, pop og rock).

Auto setup af de enkelte receivere forløb nemt og smertefrit - i hvert fald for Sony og Yamaha... Denon var noget mere tung at bakse med og tog noget længere tid. Resultatet var glimrende for alle tre receivere, selv om Yamaha var den eneste der fik sat Sub'en rigtigt op. De andre to mente begge den var 1 meter længere væk end den egentlig var. En tidlig indikation på mulig større precisioin hos Yamaha end de andre.

Resultat:

Lad mig starte med at slå fast dette blev et noget mere tæt løb end jeg havde forventet. Alle tre er fremragende receivere! Med hver deres styrker.

Når det gælder surround var vi alle enige om at Yamaha er kongen. Der var bare lidt mere af biograf fornemmelsen når man benytter Yamaha. Dermed ikke sagt de andre er dårlige. Det var et meget tæt løb mellem de tre, og jeg vil sige Denon kom ind som nummer to. Det overraskede os lidt at det blev så tæt, for da vi testede Z7 nod RX-V3900 og Pioneer LX71 i butikken kom Z7 ud som en meget klar vinder. Måske er min stue (4m x 4m) ikke optimal til surround lyd, eller også er konkurrencen blot hårdere med Denon og Sony.

Med hensyn til musik afhænger det meget af personlig smag og hvilken type musik man foretrækker. Til klassisk musik var vi enige om Denon overgik de andre. Den er lidt lysere i lyden end Sony, og en hel del lysere end Yamaha som kom ud sidst i denne test. Denon har en helt fantastisk diskant og klarer samtidig mellemtonen rigtigt godt. For bastunge R&B numre er situationen omvendt. Disse B&W'er har vist sig mere end svære at kontrollere i bassen, som må være exceptionel tung! Med Denon og Sony blev det i hvert fald en anelse mudret i den dybe ende. Denon klarede det lidt bedre end Sony, men Yamaha var klart i en klasse for sig. Rock delte vandene. Nogle foretrak Denon, andre Sony mens jeg fortsat foretrak Yamaha, som jeg generelt fandt var et rigtigt godt match til mine B&W højtalere. Det var ingen stor overraskelse, da flere allerede har anbefalet mig at kigge efter Yamaha til B&W.

Største overraskelser:

Det overraskede mig for det første at Sony tilsyneladende ikke er nær så kraftfuld som de andre to. Jeg havde nok forventet en forskel, men ikke en denne grad. Det var næsten så jeg tænkte, den er simpelthen ikke kraftfuld nok til mine højtalere.

Derudover overraskede det mig at min aldrende Denon DVD-1600 tilsyneladende har en markant bedre DAC end alle receiverne. Jeg ved godt dette er suround receivere og at man ikke skal forvente alverden, men jeg er trods alt oppe i et prisleje hvor jeg måske nok håbede at få i det mindste lignende kvalitet som min gamle DVD afspiller.

Dette komplicerer mit køb af Blu Ray afspiller, for jeg har nu fortsat brug for en profil 2.0 afspiller med en god DAC implementeret. Den må i hvert fald ikke være dårligere end min gamle Denon. Derudover har min bedre halvdel et klart krav om at den skal være hurtig. Ikke nemme betingelser!

Konklusion:

Som I måske har gættet endte jeg med at tage Yamaha'en. Men det var ingen nem beslutning når man tager prisforskellen i betragtning (Yamaha Z7: 17.000 kr, Denon 4308A: 14.000 kr og Sony DA5400ES: 12.000 kr). Det var først da min kone blev sat til at høre alle tre og også kårede Yamaha som vinder at jeg var sikker i min sag. Hun fik i øvrigt ikke prisen at vide før efter testen

Jeg kunne godt være fristet til at tage Denon hvis ikke det havde været for det - i mine øjne - fuldstændigt håbløse interface. Brugervenligheden havde det altså ikke godt hos Denon hvis I spørger mig, og det til trods for min nuværende (eller snart forgangne) receiver er en Denon.

Sony er nok der hvor man får mest for pengene og generelt den bedste alrounder (og netop derfor den man nemt kan overse når man skal se på de stærke sider). Her irriterer det mig blot at den ikke har netværk implementeret. Så skal man have fat i DA6400ES, men den er pt dyrere end Yamaha Z7...

Andre spændende betragtninger:

Vi testede for sjov også mine gamle Dali 400 højtalere og min bror's Scnhell højtalere (har desværre ikke modelnummeret for disse). Det 'morsomme' her var, at disse Dali er meget lyse og derfor usandsynligt dårlige sammen med Denon. Det blev simpelthen for skingert! Samtidigt er Schnell meget mørke i lyden, så her er Yamaha bestemt ikke noget godt match. Og det er hans nuværende NAD stereo receiver bestemt heller ikke! Hold da kæft hvor blev det dunkelt i lyden.

Vi blev enige om, at han fik min gamle Denon receiver til sine Schnell højtalere mens hans gamle NAD ryger med mine gamle Dali højtalere til mine forældre. Pudsigt så dårligt vi havde fået sat vores gamle systemer sammen.

Til top Vis Kratz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kratz
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes