Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. maj 2024 | 10:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Lo-fi mini Voigt horn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 769
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har i et stykke tid været lidt lun på tanken om at bygge et Voigt horn, og især udgave fra Valutronic. Men det er jo meget stort, og hvis jeg skulle bruge højttalerne til noget, skulle det være i mit kontor, som ikke er særlig stort.

Samtidig var jeg lidt fascineret af denne tråd om "monotransportkassen", som r-l-b kalder den, og jeg tænkte, at det måske kunne være sjovt at bygge en højttaler af pap.

Jeg havde et par gamle Philips højttalere liggende, med en enkelt fuldtone-enhed i hver, og det virkede som en god basis for et low-budget forsøg - der er nogenlunde ok lyd i de gamle små højttalere. Her er et billede af materialerne - pap, pap og atter pap:



Selv kantophængene på de gamle højttalere er pap - er det ikke smukt?



Jeg gik i gang med Valutronic's model og mål, ganget med 0,4 - mest fordi længden af mine papkasser så passede med højden på højttalerne. Jeg var godt klar over, at lyden ikke ville blive det samme som de store, men stadig burde hornet jo fungere - blot ville det blive en højere frekvens, der blev forstærket i det. Bredden var dog fastlagt til 160mm, da enhederne er ca. 150mm brede - og de skulle jo være der. Men jeg har også forstået det sådan, at det er højde og dybde, der er vigtig på disse horn.

Samlingerne blev lavet med højteknologisk klar pakketape, og pappet kommer fra agurkekasser - det er meget vigtigt

Sådan ser tværsnittet ud:



Og sådan ser det færdige resultat ud, ved siden af den original, der er tilbage:





Smukt ser det jo ud - men hvordan lyder det så? Jo, jeg prøvede at sætte forstærkeren på mono med begge højttalere tilsluttet, og så skifte frem og tilbage mellem venstre og højre. Og der er helt klart sket noget med lyden. Jeg synes, lyden er mere fyldig og åben i pap-hornet, og hvis man lægger øret ned til åbningen forneden, kan man høre, at hornet virker - der kommer helt klart dybe toner ud. Den originale højttaler spiller vist lidt højere end den nye, men det passer også meget godt med, at sådan en transmissionsliniehøjttaler som Voigt hornet kræver lidt ekstre kraft. Men jeg synes, lyden er en del bedre i pap-højttaleren.

Hvis man lægger øret helt hen til, kan man dog godt høre en uheldig egenskab ved pappet og tapen - det rasler lidt. Der er nok en grund til, at man ikke bygger højttalere af pap Men alt i alt synes jeg, forsøget var en succes - og nu overvejer jeg at lave en udgave i træ med 0.5 mål til kontoret.

__________________
HTPC, V-DAC, NAD 1240, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980, Dual 1226 m. OM10 pickup
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

dysterland skrev:

Samlingerne blev lavet med højteknologisk klar pakketape, og pappet kommer fra agurkekasser - det er meget vigtigt

Det henleder til tanken, at det er agurketider.

dysterland skrev:

tapen - det rasler lidt. Der er nok en grund til, at man ikke bygger højttalere af pap Men alt i alt synes jeg, forsøget var en succes - og nu overvejer jeg at lave en udgave i træ med 0.5 mål til kontoret.

Jamen, trods alt stadig et sjovt lille Jørgen Clevin projekt.

Glæder mig til at se dem i træ, du skal igang med.

Mere længde vil ikke skade ...ca. 180 cm kanal vil gøre en forskel.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

130 cm når det er knækket inden i,  og godt 180 hvis det er en stor trekantet pibe

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
130 cm når det er knækket inden i,  og godt 180 hvis det er en stor trekantet pibe

Hvorfor vil du have det gjort 50 cm kortere, når det er foldet ?  Formoder det er totalhøjden du mener og ikke længden på piben ?

Et godt eks. på det er illustrationen herunder, som dysterland også linkede til.   

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

ja - total højden på kassen - piben skal være samme længde -jeg ved ikke om der går noget fra eller til når man bøjer hornet ? men det var lige det horn fra svenske valutronic jeg tænkte på 

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 787
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Sjovt indfald - kunne gå hen og blive en hel trend, hvis man kunne købe sådan et horn i næsten udstandset pap til at samle selv, og så en lille billig fuldtone.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
ja - total højden på kassen - piben skal være samme længde -jeg ved ikke om der går noget fra eller til når man bøjer hornet ? men det var lige det horn fra svenske valutronic jeg tænkte på 

Var jeg også ret sikker på at du mente.

Det er aldrig nogen fordel at bøje, uanset hvilke transmissionslinier der er tale om. Men hvis man nu forestiller sig et langt horn på x antal meter, hvem har så lige plads til rådighed ( rum ) til det, uden bøjning ...så tankegangen med at bøje er nærmest uundgåelig.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

SEJT!

__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
ham_den_lange
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

totalt blæret DOGME højtaler

__________________
Dette indlæg bygger på 10% faktuel viden og 90% sygeligt behov for opmærksom...
Til top Vis ham_den_lange's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ham_den_lange
 
dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 769
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Tak

Ja, jeg er også godt klar over, at de ville bedre, hvis de var længere - men det er der ikke plads til, der hvor jeg har tænkt mig, de skal være. Men jeg tror, jeg venter med at bygge den endelige version, til jeg er færdig med kontoret, og ser hvor meget eller lidt plads, der er. Så bliver de så store, som det nu er muligt.

__________________
HTPC, V-DAC, NAD 1240, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980, Dual 1226 m. OM10 pickup
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted
 
dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 769
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Er der forresten nogen, der kan forklare mig, hvorfor Valutronic's horn lige er foldet, som det er? Hvad er sammenhængen mellem den foldede udgave, og så denne u-foldede: Valutronic 2?
Røret skulle jo være samme længde, men jeg har lidt svært ved at gennemskue det...

Er det de 840 mm gange 2, plus de omkring 300 mm i bunden, der tilsammen giver de ca. 2 meter, som det ufoldede horn er i højden?

__________________
HTPC, V-DAC, NAD 1240, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980, Dual 1226 m. OM10 pickup
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 08 Juli 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Syns det er så fedt at læse om denne slags projekter.

Der er kort fra idé til handling og resultatet er åbenbart helt ok, især i forhold til indsatsen.
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hmm, jeg ville nu altid 'porte' en Voigt 1/4-bølge sag, ikke lade den munde helt frit ud. Selvom anvendelsen af pap som byggemateriale nok gør den slags subtiliteter irrelevante .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 581
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Mon ikke du skulle prøve med nogle afstivninger? Skide-sjovt projekt. Jeg prøvede engang at "bygge" et bagladehorn til en 5". Der var så meget smæk på, at man blinkede med øjnene, når stortrommen foldede sig ud.

__________________
*Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
Til top Vis Holger4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holger4
 
bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 787
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Jeg mangler bare at støve en fuldtoneenhed op, så vil jeg os' vær' med.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
Jeg mangler bare at støve en fuldtoneenhed op, så vil jeg os' vær' med.

Så må du en tur ud til de Blåmænd på genbrugspladsen.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:
Syns det er så fedt at læse om denne slags projekter.

Der er kort fra idé til handling og resultatet er åbenbart helt ok, især i forhold til indsatsen.

Enig  ....og alle kan være med.

Jeg viste min den bette knægt billedet af dysterland's papkasse-højttaler og nu er han gået igang, på egen hånd. Indtil videre er der skåret tre silvan flyttekasser istykker.  Tror også at vi bliver nødt til at tage en tur på genbrugspladsen, for at finde egnede enheder til hans projekt.

Har lige chekket op på nettet, hvor der faktisk findes en del "cardboard speakers" ....hvad siger i til den her, med illustration af transmissionslinien på siden ? 

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 787
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

bdef skrev:
Syns det er så fedt at læse om denne slags projekter.

Der er kort fra idé til handling og resultatet er åbenbart helt ok, især i forhold til indsatsen.

Enig  ....og alle kan være med.

Jeg viste min den bette knægt billedet af dysterland's papkasse-højttaler og nu er han gået igang, på egen hånd. Indtil videre er der skåret tre silvan flyttekasser istykker.  Tror også at vi bliver nødt til at tage en tur på genbrugspladsen, for at finde egnede enheder til hans projekt.

Har lige chekket op på nettet, hvor der faktisk findes en del "cardboard speakers" ....hvad siger i til den her, med illustration af transmissionslinien på siden ? 

Hold kæft hvor jeg elsker den - og hvor ville min kone hade den...

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Hey interessant indlæg

Husker Charly højtalerne der blev testet i HF. i 80'erne.

Jeg har selv tænkt på at lege lidt med pap og det kunne være interessant hvis du påførte siderne snedkerlim og masser af pap og på den måde afstivede kabinetterne. Det ville sikkert også give endnu bedre lyd.

og Jamen jamen - jeg ligger inde med de selvsamme enheder.. Måske man skulle prøve

Venligst



__________________
Jesper
Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 09 Juli 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Jeg har selv tænkt på at lege lidt med pap og det kunne være interessant hvis du påførte siderne snedkerlim og masser af pap og på den måde afstivede kabinetterne. Det ville sikkert også give endnu bedre lyd.

En fyldningsdør er nærmest også kun pap og finertræ ...trods det er konstruktionen utrolig stærk, pga. af matrixformen indvendig.

Til det du siger mht. pap, kunne jeg godt forestille mig at det kan blive stærkt, ved at lime flere lag sammen.

Det kan nok bruges til en OB = 8 - 10 lag ...hmm.  Desværre bliver det nok alt for dyrt, med den megen lim der skal til.

bjerager skrev:

Hold kæft hvor jeg elsker den - og hvor ville min kone hade den...

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes