Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 07:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Rensning af en Pioneer SA-8100 (billeder) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 28 September 2009 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hej, her er en "guide" til hvordan man kommer ind i en sa-8100 (kan følges, hvis man har sa-7100/9100 også)

den forløber i billeder, og jeg vil undervejs pointerer gode ideer, når man skilder udstyr ad, samt nævne nogle af de produkter der bliver brugt...

rensning af omskifter i en SA-8100 (Laaang tråd)
her er "dyret" på operationsbordet:



Her benytter jeg mig af en lille kasse med små rum, til knapper og skruer, og jeg går så systematisk til værks, så skruer kommer i, fra venstr mod højre, i den rækkefølge jeg tager dem af i...



så fjerner vi de fire skruer til kabinettet

og lægger dem i kassen


så kan låget langsomt løftes af:

her er indmaden i dyret:


så skal vi have knapperne af fronten, her skal alle knapper undtagen volumen knappen, bare hives direkte af (pas på ikke at bøje potmetre, eller ridse frontpladen)



det er en god ide at tage evt. ringe og andre metal ting af, der kan ridse frontpladen...


volumen potmeteret er delt i to - en del til volumen en anden til muting, den sidste sidder fast med to umbraco skruer, så det er kun den yderste del der skal hives af.







alt bliver pænt lagt i kassen, så vi har det samlet...

nu skal vi ind til potmetre og omskiftere, så de kan renses!



igen lægges disse skruer i kassen!

indgangene på denne SA-8100, skal også renses, for at sikre god kontakt... (problemet har været to døde indgange...)

her fjernes "coveret" så vi kan rense ledninger og se evt. fejl her.


nu fjerner vi alu fronten, så denne kan rengøres og så den ikke tager skade, når dyret bliver vendt på hovedet...

den er også skruet fast med 3 skruer under bunden, som også skal fjernes...

her er den så, rimelig nydelig uden nogen skidt... men den skal lige poleres inden den kommer på igen... det kommer vi til senere...

så tager vi bunden af maskinen, bare for at sikre os, der ikke er noget galt... igen lægger vi skruerne i kassen når vi er færdig med at tage dem af...

her er den så uden bundplade - egentligt skulle jeg ikke noget her, men det viste sig at være en god ide, da jeg pludseligt spotter noget mærkeligt!

låget er møgbeskidt, men det er ikke det værste...

de tre sikringer er blevet pakket ind i alufolie... det er uacceptabelt, så dette bliver selvfølgelig fjernet...



set ovenfra igen... rigtig pæn og ren indeni...
så skal der renses, her bruger jeg kontaktrens uden olie på alle kontaktflader, hvorefter jeg drejer kontakten frem og tilbage 50 gange...

efter rengøringen uden olie, bruger jeg kontaktrens med smørelse, så den glider godt og det giver et beskyttende lag...

bundpladen bliver renset inden denne kommer på igen...

fronten skal poleres og vaskes, hertil bruger jeg samme middel, som jeg bruger til at rense print med...

så skal den bare tørres af, og poleres med et stykke gammelt forvasket bomuld (gamle t-shirts, gamle lagner... det virker bare!)

rigtig ren fra fakta til 12.95 pr. dunk... et rigtig godt middel...

det var så alt for denne gang!
håber det hjælper dem, der skal ind i deres pioneer sa-7100/8100/9100...

mvh.
Søren


__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
leakker-fyr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Januar 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 163
Sendt: 28 September 2009 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

opbygningen ligner meget min accuphase e-202

__________________
heeeej har brug for hjælp til sub byg
Til top Vis leakker-fyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af leakker-fyr
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 28 September 2009 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

er dette ikke en E-202?


jeg synes da ikke det ligner hinanden så meget?


__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 28 September 2009 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Dejlig uimponeret og vel-illustreret tilgang til en gennemgang og redning af en pragtfuld Pioneer.

Der er opstået en smule divergens i opfattelsen af hvilket middel man med fordel kan bruge til rensning af kontakter. Jeg tror, at debatten kan findes i Sansui G-8000 tråden. Det er i hvert fald interessant.

godt arbejde dér!

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 28 September 2009 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:
er dette ikke en E-202?


jeg synes da ikke det ligner hinanden så meget?

Nej - det dér er bestemt ikke en E-202. Den på billedet er senere.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 28 September 2009 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Dejlig uimponeret og vel-illustreret tilgang til en gennemgang og redning af en pragtfuld Pioneer.

Der er opstået en smule divergens i opfattelsen af hvilket middel man med fordel kan bruge til rensning af kontakter. Jeg tror, at debatten kan findes i Sansui G-8000 tråden. Det er i hvert fald interessant.

godt arbejde dér!

Freddy


Hej Freddy, tak for input, er det muligt at finde og linke til denne diskussion?
det ville vist gøre det hele lidt nemmere...


__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 28 September 2009 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:
er dette ikke en E-202?


jeg synes da ikke det ligner hinanden så meget?

det er ikke en E-202 - den har ikke de 2 knappe rman kan se i fronten ;)



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 28 September 2009 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:
fredmarantz skrev:

Dejlig uimponeret og vel-illustreret tilgang til en gennemgang og redning af en pragtfuld Pioneer.

Der er opstået en smule divergens i opfattelsen af hvilket middel man med fordel kan bruge til rensning af kontakter. Jeg tror, at debatten kan findes i Sansui G-8000 tråden. Det er i hvert fald interessant.

godt arbejde dér!

Freddy


Hej Freddy, tak for input, er det muligt at finde og linke til denne diskussion?
det ville vist gøre det hele lidt nemmere...

Ja- jeg var vist lidt for sløset med henvisningen til G-8000-tråden,m så her kommer lige et link til denne debat. Det sker et stykke "inde " i tråden.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=77384&P N=1

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 28 September 2009 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Tak Freddy!
mht. Accuphase, vil jeg gerne have et billede af indmaden til sammenligning, da jeg simpelthen ikke kan finde et (åbenbart)

på den anden side, må jeg tage dine ord for gode varer når du siger de minder om hinaden!


__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 28 September 2009 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Hej!

Det er nu godtnok ikke mig, der mener, at den SA-8100 minder om en Accuphase E-202 i sit indre, men jeg mener bestemt ikke, at de ligner hinanden, så jeg ved snart ikke, hvorfor vi skal have den indover her.

Jeg har heller ikke lige et billede af E-202 indmaden v. hånden, men det er en solid 100Watter og der er 4 elko'er på række i den, samt en stor konventionel firkantet trafo, samt noget printmonteret elektronik - altsammen er dimensioneret pænt kraftigere end i SA-8100.

Og det andet billede af en anden Accuphase amp - er fra en Accuphase af noget nyere(og dyrere) dato - ligner da slet ikke en SA-8100.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 28 September 2009 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Gode billeder! For pokker en masse kabeltræk de kører i sådan en Pioneer. Og så lige forbi trafoen.  Den er godt nok pæn indeni ellers.

Vil da for resten gerne se et billede af frontpladen efter rigtig ren har været på spil.



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 28 September 2009 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

tak, jeg vil lige poste et efter billede også...
nu var den egentlig ren inden indgrebet, og lige denne enhed er desværre hærget / har ridser, og det kan/vil jeg jo ikke gøre
noget mod...
men jeg vil da lige poste et billede, når jeg kommer hjem fra skole...

Rigtig ren, kan bruges til virkelig mange ting, og fungere virkelig godt til frontplader... jeg bruger det på alle mine enheder, og
det virker bare!

__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 28 September 2009 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Flot arbejjde Santa...det var dog skrækkeligt med de sikringer i svøb, men på netop dette print sidder div spændings-regulatorer. De sidder på små køleplader og har tendens til at gå løse i lodninger samt ødelægge div. elektrolytter som ikke kan klare varmen.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 28 September 2009 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Ja - og nu når snakken lige kommer ind på dette board, så er netop den afdeling et sted som bliver lidt varmt (se misfarvningen af PCB'en)- Dette kunne så give mig anledning til at tænke, at netop dette lille "makro-miljø" er hårdt ved de elko'er, som sidder der - og da høj varme er én af de livstidsforkortende parametre hvad angår elko'er, så kunne de godt være klar til udskiftning. Man kunne så med fordel udskifte til nogle 105 graders typer. Med andre ord - som Tube siger - en gennemgang af lodningerne til spændingsregulatorer og evt. udskiftning af de pgl elko'er.

Vh

Freddy

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 28 September 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

jeg kigger lige på det omtalte board (ser om der reelt er misfarvning, eller dette bare er et dårligt billede...)
jeg lagde ikke mærke til nogle særlige misfarvninger, men det kan selvfølgelig have været sikringerne der sprang i øjnene og
stjal min opmærksomhed...


__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 28 September 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
......Jeg har heller ikke lige et billede af E-202 indmaden v. hånden, men det er en solid 100Watter og der er 4 elko'er på række i den, samt en stor konventionel firkantet trafo, samt noget printmonteret elektronik - altsammen er dimensioneret pænt kraftigere end i SA-8100.

E-202 ser sådan her ud inde i   (min har nye lytter - derhvor hvide)   Tung som et ondt år ;)

og for ikke at afspore tråden -  træværk på en gammel sag, kan friskes op med en gang olie, sålænge det ikke er japansk åndenød  (folie)



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen, i forlængelse af rensningen af frontpladen ville jeg lige demonstrerer hvordan jeg har renset frontplader, da min SA-8100 frontplade var ren allerede inden jeg begyndte at tage billeder.

jeg har før nævnt et produkt som jeg selv benytter meget, nemlig "Rigtig Ren" vinduesrens fra fakta.

jeg vil herunder vise hvordan jeg har renset både faceplate og knapper med det omtalte middel.

frontplade:
jeg faldt over en gammel Dual forstærker/pladespiller i genbrug som var dækket i et tykt lag nikotin (ligesom meget gammelt 70'er grej). Nu fremstår den jo i smukt champagne farve, men den skal ikke være champagne, men alu farvet....
ret ulækkert at tænke på....

jeg starter med at spraye rigtig ren på hele fladen, så det kan løbe af og ned i en klud... allerede her kan man se at det hjælper...:

her kan i se, at den faktisk bliver "Rigtig Ren" bare ved at lade væsken løbe hen over fladen...


og alt skidtet er nu samlet i kluden...

jeg går nu igang med at polere den våde overflade, med en gang forvasket bomuldslinned.
jeg tørrer simpelthen overfladen imens jeg i cirkelbevægelser polerer den...

her kan i så se hvordan faceplaten skulle have set ud:


denne her vil jeg da gerne have stående!

jeg kommer om lidt med en opfølgning omkring knapper!

mvh.
Søren



__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Knapper:
knapperne på denne Dual fremstod i ligeså ulækker stand som frontpladen;

ligesom før fik det en gang spray, derefter polering og til sidst skulle rillerne renses med vatpinde eller en gammel tandbørste...







__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 10 Oktober 2009 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Ja- det er flot arbejde - og klæ´r virkelig forpladen/knapperne.

Det er virkelig effektivt på den gode måde-  det dér vindues-klar halløj!!

Men...Jeg vil godt medgive Jan Stevns fra den paralle tråd, at man skal være nogenlunde sikker på, at "Det blå" er det rigtige middel og ikke pludselig viser sig at være for kradst!. Jeg har selv fine erfaringer med midlet og har brugt det på stort set alt - Marantz - Pioneer - Kenwood - Harman- JBL - Fender - Accuphase osv. - Jeg har aldrig været ude for, at det fjerner skrift, men jeg prøver altid et gratis sted først, hvis jeg skal i gang med et apparat, hvor jeg er bare lidt usikker. Det vil godtnok være surt, hvis det går galt.

Yderligere at ufattelig vigtigt, at man netop bruger "verdens nænsomste hånd" i aftørringsprocessen, når man først er blevet sikker.

Midlet er også fantastisk godt til at Af-nikotinisere og rengøre printplader. Skidtet løber så at sige af og kan opsamles i kluden -

Jeg er så heldig, at Marantz' skrift i hele 60-70'er perioden er utrolig hårdfør - og nærmest skal slibes af!(ja- det ved jeg jo heldigvis ikke!!)

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes