Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 22:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Musikalsk 2 vejs - hvilken? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pagh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 209
Sendt: 26 November 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg går og kigger på at kaste mig over noget DIY af 2 vejs. Enten en stander, eller en lille gulv model. Den skal nok ikke være vildt kompliceret eller dyrt da det er mit første projekt. Det skal spille sammen med en Zap på 2x50w kl.a, Meridian 565 og wave via digi out på pc.

Hører meget forskelligt musik, lige fra Rammstein til Norah Jones. Det skal spille på omkring 20m2, og spiller ikke særlig højt da det er en meget lydt lejlighed. Efter at have hørt en del anlæg, så vil jeg gerne lave nogle højttalere med drive - dvs. musikalske og som man ikke får lyttetræthed af. Har læst at Troels Gravesen søger at opnå nogenlunde det samme i hans konstruktioner? Har lidt kig på denne: http://www.troelsgravesen.dk/Peerless_HDS830860.htm med XT25.

Har også kigget på at stykke noget sammen selv, og så få lidt hjælp af min bror til at beregne filter. Men ved ikke hvor godt resultat man kan få? Det skal siges at han ikke har noget specielt måleudstyr - men vil regne sig frem til det.

Har også forsøgt at finde nogle konstruktioner med Hi-Vi enheder, men har kun fundet en ret stor 3-vejs.

På forhånd tak.

 



__________________
Med Venlig Hilsen
Michael
Til top Vis Pagh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pagh
 
Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 434
Sendt: 26 November 2009 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Hej Pagh.

Synes det er fornuftigt at du vil prøve noget DIY byggesæt. Hvis det er et ordentligt konstrueret byggesæt, får man
betydeligt mere for pengene, end hvis man køber noget i hifi-klubben eller lign!

Jeg ville bestemt tage et kig på rabu-acoustics 2 vejs byggesæt:
http://rabu-acoustics.dk/byggesaet-43/rabu-kits-44/raun-buch ardt-mira-1075.html?category=44&sort=bestsellers


Jeg hørte dem til rabu selvbyggertræf i starten af oktober, og må godt nok sige jeg imponeret.
Sjældent har jeg hørt en stander HT spille med så meget autoritet (selv ikke til 3-4 gange prisen)!.
De spiller meget åbent, neutralt og transperant, med en fast og hurtig bas.

Det var i øvrigt tydeligt, at der er lagt meget ekspertise i udførelsen af højttaleren, og at folkene fra rabu-acoustics ved hvad
de snakker om!
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 26 November 2009 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller på en Proac Response 2.5 klon. Koster med det hele 3500-4000kr at bygge. De spiller dejligt tilbagelænet med en
dyyb bass (25hz -3db). Kan lytte til dem i timevis uden lyttetræthed. Mener Proac's originale 2.5 kostede 28.000 dengang.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 26 November 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Jeg tilslutter mig rskrivers forslag. jeg har haft et sæt kloner hjemme, og har ejet originalen. Forskellen på de 2 er minimal, og kan muligvis heføres til brug af forskellig internkabling. En Response 2.5 klon går du ikke helt galt i byen med.
Og selvom de har meget lav følsomhed, bør din zap ikke have nogen problemer me dem.

Hygge,
Brok


__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
Pagh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 209
Sendt: 26 November 2009 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Har skam gået og kigget på den 2.5 clon ( og PMS`en   )

Havde bare forestillet mig måske at starte med et mindre projekt. Hvis det så gik godt, så kunne jeg gå i gang med sådan et par PMS eller Clonen, og så bruge de 1. sæt højttalere som starten til et surround sæt. 

Men kunne da godt være man bare skulle springe ud i det. Har lige noget bilstereo jeg skal af med først, der er dog ikke så meget gang i den på den front.

Har et par Energy 22.2 nu, som jeg gerne vil sende på pension, så det endelige resultat skulle jo gerne være bedre end dem.



__________________
Med Venlig Hilsen
Michael
Til top Vis Pagh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pagh
 
Pagh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 209
Sendt: 26 November 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Jeg spiller på en Proac Response 2.5 klon. Koster med det hele 3500-4000kr at bygge.

Er det en styk pris? Hvis nej, hvor finder du så de priser henne?



__________________
Med Venlig Hilsen
Michael
Til top Vis Pagh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pagh
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 26 November 2009 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hey. Jeg kan klart anbefale ellam-xt. Det er en super musikalsk lille højttaler. Der er masser af bund og mellemtonen er ligesom diskanten klar
og åben. Du kommer lidt højere op i pris end den konstruktion du har kikket på, men scanspeak bassen er bestemt differencen værd.

Mvh
Chris-torb
Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 26 November 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Pagh skrev:

rskriver skrev:
Jeg spiller på en Proac Response 2.5 klon. Koster med det hele 3500-4000kr at bygge.


Er det en styk pris? Hvis nej, hvor finder du så de priser henne?



Med enheder, kabinet, komponenter til delefilter, bitumen, filt, basreflexrør, terminaler osv osv, så løber det hurtigere op end
man måske regner med :)

kabinetter omregnet til 22mm MDF hele vejen kostede 370kr udskåret i silvan fx. Det handler bare om at kigge sig omkring
efter rimelige priser på de dele du skal bruge. Søg her på forum, der er mange der har bygget dem :)

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Pagh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 209
Sendt: 26 November 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:

Med enheder, kabinet, komponenter til delefilter, bitumen, filt, basreflexrør, terminaler osv osv, så løber det hurtigere op end
man måske regner med :)

kabinetter omregnet til 22mm MDF hele vejen kostede 370kr udskåret i silvan fx. Det handler bare om at kigge sig omkring
efter rimelige priser på de dele du skal bruge. Søg her på forum, der er mange der har bygget dem :)

Ja, det tror jeg nok da. Har fundet enhederne til 2 stks cloner til ca 4300kr, og så kommer alt det andet oveni. Det er nok lige overkanten, desværre.

Ellers må jeg se om jeg finde nogle brugte enheder - det var jo også en mulighed. Kender en der har clonerne, men det er ikke på et specielt godt anlæg, så har lidt svært ved at udtale mig om lyden som sådan. Må indrømme at jeg har forelsket mig lidt PMS`erne, men de lidt sværere at have med at gøre rent kabinet mæssigt. Enhederne har jeg fundet til ca. 3500 til 2 stks PMS`er.



__________________
Med Venlig Hilsen
Michael
Til top Vis Pagh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pagh
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 26 November 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hej Michael
Jeg synes du skal satse på en 2-vejs standerHT.

http://rabu-acoustics.dk har tilsyneladende også købt kabinetter fra parts-express i flere størrelser (de fåes i 7,5 - 10 - 14 - 21 og 28 liter hos partsexpress i USA). Hvis du ikke har nerver til fragten + tolden oveni (ca 1/3 oveni fragt+produktpris), så kan rabu være et godt valg.

Find nogle interessante enheder, beregn kabinetstørrelse og begynd at lege med filter. Fordelen ved rabu/partsexpress kabinettet er, at fronten kan skrues af gentagne gange - desuden er finishen MEGET høj. Det betyder du nemt kan komme til filteret, hvis du skal eksperimentere.

Så et rabu kabinet kan godt være sagen, hvis det skal være lækkert fra start. Alternativt er det billigt og nemt at få skåret ud i mål hos Silvan.

Personligt vil jeg kaste penge efter et sæt peerless 5 1/4" nomex-enheder (se www.tymphany.com), i et 10 liters kabinet med en BR50HP basrefleksport på 10 cm, samt en god diskant med følsomhed på omkring 89-90 dB, samt filter efter temperament. Nomex-tingen er hurtig, dynamisk og meget umiddelbar.

Jeg har netop ovennævnte konfiguration, filteret er et 6 db oktav, bestående af 2,7 uF kondensator og 0,64 mH spole. Kobber-Kondensatorer fra obligato anbefales uden tøven (www.diyhifisupply.com). Det giver en meget åben lyd. Jeg har dog efterfølgende sat en 0,39 mH spole foran hele molevitten, og fået en faldende frekvensgang, som mine trætte ører nyder uhyre meget.

Uagtet hvad - held og lykke.
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 718
Sendt: 27 November 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt dette her koster lidt mere end dit burget, men du får lyd i klsser over hvad du selv kan sætte sammen. Dels fordi der er brugt meget tid på udviklingen af delfilteret, og så får du alt den hjælp du behøver.

http://rabu-acoustics.dk/byggesaet-43/rabu-kits-44/raun-buch ardt-mira-1075.html?category=44&sort=bestsellers

m@dsen



__________________
Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
Til top Vis m@dsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m@dsen
 
Pagh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 209
Sendt: 30 November 2009 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu gået og tænkt over tingene, samt undersøgt priser.

Det bliver et par af Troels Gravesens PMS`er jeg laver. Har forhørt mig hos Jantzen omkring dele, og det var en yderst OK pris. Så nu skal jeg "bare" have skudt mit bilstereo af så der er lidt penge at gøre med. 



__________________
Med Venlig Hilsen
Michael
Til top Vis Pagh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pagh
 
stig florczak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 28 December 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  


               Hej,jeg har lige et forslag som jeg synes at du skulle overveje..............Amadeus Icon fra Dansk Audio Teknik.......en lille
2vejs sag,med en Scanspeak bas/mellem og Vifas ringradiator diskant . Du skriver intet om prisleje,men i øjeblikket kan alt (undtagen kabinet)
erhverves for 4600 kr,og jeg synes at det er et fund til prisen.Byggede et sæt for 3 år siden og det er rimelig nemt at gå til,og resultatet er,
efter min ringe mening,utrolig godt. Lyden er meget frigjort og med glimrende tryk på bassen,trods den beskedne størrelse.Mellemtonen har en
god balance mellem åbenhed og varme,som gør at man kan holde ud at høre alle sine plader-også dem hvor lydkvaliteten ikke er god-og samtidig
får man fuldt udbytte af plader i high end kvalitet.

Håber at du kan bruge det til noget         & nbsp;         & nbsp; mvh Stig
Til top Vis stig florczak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stig florczak
 
Mirro
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 28 September 2010 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Salg i forum er ikke tilladt. Benyt i stedet sektionen Køb, Salg & Bytte!

Mvh, Mikkel - Redaktør.

Til top Vis Mirro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mirro Besøg Mirro's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes