Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. maj 2024 | 09:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: køb pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 04 December 2009 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Når man spiller mange plader, og spillen går over til også at være en desideret brugsting, og ikke et husalter/hobby/brugskunst/nostalgi bevæger ens behov sig stille og roligt i retning af det mere funktionelle og operationelle, men uden at gå på kompromis med lyd og kvalitet naturligvis 

Jeg spiller også mange plader, og betragter min pladespiller som både en brugsting og en "flot ting at have stående"

Det jeg mener er at hvis jeg har forelsket mig i en Roksan Xerxes, så står jeg ikke hos forhandleren en eftermiddag og siger "A'hva'... Er den ikke automatisk? Nå, så bliver det ikke den"

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Mickorn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 10 December 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Har besluttet mig for at se stort på hvor vidt armen selv løfter sig ved endt afspilning.

Har nu følgende modeller i spil:

Luxman pd-290

Rega p3

Rega p3/24

hurtige overslag siger mig at luxman koster omkring 800 kr, rega p3 1500 og p3/24 ca 4000 (fra ny)

nogle kommentar?

Til top Vis Mickorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mickorn
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 11 December 2009 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Rega P3/24 skulle være noget bedre end den gamle P3, og har vist også den nye RB301 (den gamle hedder 300) tonearm.

Men nu hvor du måske har hævet dit budget fra 3.000 til 4.000 er der måske også plads til en håndfuld hundrede kroner mere?  Så er du vist i gåafstand til Thorens TD 240-2 i meget flot sort pianolak finish (alternativt nøddetræ) eller TD 295 MK IV i forskellige flotte finishes. Førstnævnte er fuld-automatisk, den sidste er halv-automatisk.

Kig eventuelt på http://www.phonophono.de/YThorens4_a.php3?Kennung= og http://www.radioactiv.dk/produkterdk.htm for at danne dig et billede over de forskellige Thorens modeller.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Mickorn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg endelig købt mig en ny maskine, og valget faldt på en Rega P3

Jeg har et par spg som jeg håber i kan hjælpe med. Der fulgte en Aurora phono pre-amplifire med. Det anlæg jeg spiller på lige pt er et sony med phonoindgang. Vil der være nogen ide i at køre gennem Aurora'en (er denne forforstærker god).

Jeg kan ikke se hvilken pick-up der er monteret, da der ikke står noget på den, men jeg har forsøgt at fange den med cam. Nogen der kender denne type? Det skal lige tilføjes at farven er grå.

Der fulgte en ny Stanton 680EL med. Passer den på min rega og er det noget der vil kunne bidrage til bedere lyd?

Til sidst ønsker jeg at vide hvilken arm der sidder på. Nogen der har et godt bud udfra billederne.

 

Til top Vis Mickorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mickorn
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Hvis den er grå er det den oprindelige Rega Bias, hvis den er grøn er det en af de nyere Bias'er. (Lidt svært at dømme ud far billederne)

Stanton'en passer fint i Rega armen, og til den kan du få nye forparter med spændende slibninger, nogle til DJ brug og nogen til decideret hifi brug.

Auroraen kender jeg ikke.



__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
Mickorn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Efter at have kørt et par skiver på maskinen oplever jeg at pickuppen ikke længere vil sænkes ned på pladen. Det virker som om at den mekanisme (det stempel) der løfer og sænker armen går for sej. Er det noget jeg selv kan ordne. Ved løfteværket er der en lille metaldims der kan skubbes på en skala med intervalerne 2 1 0. Hvad betyder dette, og hvilken betydning har indstillingen?

Til top Vis Mickorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mickorn
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hej

Den grå Rega pick up var den første Elys, den daværende Bias var grøn. De nyere Bias (Super og 2) er begge røde. Med hensyn til liften, så kan det være, at den skal skiftes eller bare sænkes langsomt ned.

 

venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
Mickorn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hej Bent og tak for dit svar

Har gogglet lidt omkring og tror måske det er noget med indstillingen at gøre (efter at have rykket det sølvgrå lod lægere ind på armen går den bedere ned). Har dog meget svært ved at gennemskue hvorledes jeg kan justerer min nyervervelse optimalt og hvilket tryk min pickup skal køre med.

Til top Vis Mickorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mickorn
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Den lille metaldims med skala er antiskating - den indstilles typisk til en værdi svarende til nåletryk eller lidt derunder. Hvis du skal gøre det helt godt skal du ud i en testplade.

Jeg vil påstå at det er pænt umuligt at indstille nåletryk på en Rega P3 uden af have en vægt til hjælp, da Rega-arme ikke har en skala. Nulpunktet er nemt nok, da skal armen bare "svæve", men når du så skal have de ca. 2 gram på som en Elys vist kører med, så kan du nemt skyde en hel del forkert.

Billigste måde at gøre det på, hvis ikke du har en lille digitalvægt e.l., er at bruge denne: http://www.decibelhifi.com.au/prod84.htm. Sådan en følger af og til med når man køber en pladespiller. Jeg har en liggende som du må få hvis du vil have den - send i så fald en PB.

At din armlift ikke vil falde ned kan måske skyldes at der ikke er nok vægt på - men den skal jo gerne falde lidt længere ned end armen, så armen ikke halvvejs hviler på den under afspilning.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Mickorn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Hej wymax.

Jeg har rodet en del med at få armen indstillet, men har gjort det mens liften var oppe (dvs. med pladetallerkenen på). Når jeg sætter armen helt ind på midten, bevæger den sig langsom ud til sin holder uden at hoppe (glider nærmest langs liften). Er det korrekt, eller skal jeg justerer mens tallerkenen er af og med liften nede?

ang. vægtdimsen, så lyder det rigtig dejligt. sender en pb.

Til top Vis Mickorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mickorn
 
Mickorn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

lige endnu et spg: på min model står der ikke Rega P3 som jeg har set på andre, men istedet Rega Planar 3 (på to linier). Ligeledes sår der ikke P3 på låget men rega rega Rega (tre linier). Nogen der kan fortælle om det indikerer noget med hvilken årgang jeg kører med?

mvh michael

Til top Vis Mickorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mickorn
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Hej Mickorn

Planar 3 er stadig navnet, det er bare forkortet i folkemunde til P3. Der er forskelle på din P3 og den nye P3, men det er altså ikke navnet der afgør forskellene.

Hvad angår justering, så er det ikke korrekt, hvad Wymax skriver. På en P3 er det på siden af armen, at du indstiller nåletrykket og under armen på den lille skydeknap, at du indstiller antiskatingen. Det korrekte nåletryk på en Elys og iøvrigt alle Rega`s pick upper, er 1,75G og fremgangsmåden, ved justering er følgende:

1: Sæt nåletrykket på skalaen på siden af armen på 0 og den lille skydeknap under armen på 0

2: Kør liftarmen ned, tag armen ud af holderen og placer den mellem tallerken og holder. Få den til, at "svæve" vandret, så du ved, at den nu trykker med 0 gram.

3: Sæt armen tilbage i holderen, skyd den lille knap under armen op på 1,75 (lidt under 2) og drej skalaen på siden af armen op på 1,75.

Så er du køreklar.

God fornøjelse

Bent 

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Kalder du det en Regaarm??, næ det her er en Regaarm!

(lidt ordspil på linjen fra Crocodille Dundee)



__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
Mickorn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

hej Bent og tak for dit svar

jeg vil prøve at justerer den igen. Men jeg skal vel fjerne tallerkenen, da pickuppen jo går længere ned end tallerkenen tillader, når armen står i vandret stilling eller? Hvor er det at jeg skal placere armen når jeg justerer den. inde over tallerkenen og i så fald hvor langt inde? Jeg har andensteds læst at jeg. når armen skal justeres, skal sørge for at armen glider uden at hoppe fra centrum af tallerkenen og tilbage til sin holder. Er det korrekt, eller skal armen blot  ballancere vandret uden at bevæge sig ud mod sin "hvileposition" (hvilket er svær at få den til - den bliver ved med at bevæge sig ind mod sin holder. er det normalt).

ang. problemet med at få liftsystemet til at sænke sig når jeg afspiller plader - har du et fif?

Til top Vis Mickorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mickorn
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Hvad angår justering, så er det ikke korrekt, hvad Wymax skriver.

Det er efterhånden også mange år (17?) siden jeg havde en Planar 3, så det er nok en af de ting jeg har sorteret fra med tiden for at få plads til nyt

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Mickorn skrev:
Er det korrekt, eller skal armen blot  ballancere vandret uden at bevæge sig ud mod sin "hvileposition" (hvilket er svær at få den til - den bliver ved med at bevæge sig ind mod sin holder. er det normalt).

Det er antiskatingen der trækker den udaf. Uden antiskating vil armen blive trukket meget indad mod midten, antiskating trækker så udad så trækket udlignes. Så når pickup'en ikke er i rillen og trækker armen indad, så vil antiskating trække armen over mod holderen

Prøv at nulstille antiskating (så længe du justerer), så bør armen ikke blive trukket nogen steder hen. Når du så er klar til at afspille skal du selvfølgelig indstille den som Bent foreskriver.

Det kan da være en god ide at tage pladetallerknen af imens, men uden antiskating bør du kunne gøre det med armen imellem pladetallerknen og armholderen, der plejer at være plads nok.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Mickorn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

jeg har sat anti-skatingen til 0, men den bevæger sig nu stadig tilbage til sit udgangspunkt (og er ret sikke på at maskiner står så godt som i vatter). skal armen værre i vatter, når den er justeret korrekt (og hvis, er det så over eller undersiden af armen - for mig ser den ud til at blive tyndere edfterhånden)?
Til top Vis Mickorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mickorn
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Mickorn skrev:
jeg har sat anti-skatingen til 0, men den bevæger sig nu stadig tilbage til sit udgangspunkt (og er ret sikke på at maskiner står så godt som i vatter). skal armen værre i vatter, når den er justeret korrekt (og hvis, er det så over eller undersiden af armen - for mig ser den ud til at blive tyndere edfterhånden)?

Hmm... Jeg mener nu at armen skal "stå stille" når antiskating er sat til nul - pas. Med udgangspunkt mener du (stadig) armholderen? Hvis du stille løfter armen og slipper den, så skal den svæve stille op og ned, uden at forrykke sig væsentlig ind- eller udad.

Det er plinten der skal være i vater. Anvender du et normalt vaterpas skal du check'e både den ene og den anden vej, med en libelle skal boblen centreres.

Armen er nok det man kalder tapered, dvs. tyndere i den ene ende (pickup-enden). Med en Rega pickup monteret behøver du ikke skænke det en tanke, men med andre fabrikater sørger man så for at armens midterlinie (som ikke er tegnet, men er imaginær - se evt. SME arme) er nogenlunde parallel med pladetallerknen. Hvis det skal justeres på en Rega kræver det såkaldte washers mellem armbasen og plinten, men med en Rega pickup passer det fint uden.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 787
Sendt: 09 Januar 2010 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Hvis kablet inde i armen er snoet forkert kan det godt have den effekt, at det trækker armen udad.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager
 
Mickorn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 09 Januar 2010 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Er det noget jeg skal bekymre mig om eller er det underordnet. Plinten står total i vatter ... Har checket det igen. Hvis jeg stiller en klods der forhindre armen i at søge tilbage til holderen kan jeg godt få den justeret således den svæver (og forsøge at få den parallel med tallerkenen). Har min justering indflydelse på slidtagsen af mine plader eller kan det gå hen og skade min pladespiller .. vil jo ikke lave ulykker ;-)
Til top Vis Mickorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mickorn
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes