Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 19:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD-1 Lyngdorf vs. DAC’s (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Xcreep skrev:

Tusind tak for de mange konstruktive indlæg.

Er der nogen der har erfarring med henholdsvis Lyngdorf CD-1 og Lyngdorf SDAI 2175 eller 2200  i samme setup ?

 

Jepp...det har jeg da i den grad !  selvom jeg i øjeblikket kun bruger CD-1 som drev !

Frankie

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
Xcreep
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 December 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Ved ikke om du har hørt B&W804s, og om du evt. mener CD-1 og 2175 eller 2200 ville være et godt match ? Eller om NAD master series ville være en bedre løsning f.eks M3 og M5.

 

Til top Vis Xcreep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Xcreep
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Xcreep skrev:

Ved ikke om du har hørt B&W804s, og om du evt. mener CD-1 og 2175 eller 2200 ville være et godt match ? Eller om NAD master series ville være en bedre løsning f.eks M3 og M5.

 

Kan kun sige at jeg har 2 venner som har samme forstærker / cd kombination med henholdsvis Dynaudio og Gamut L3 højtaler og så mig selv sagde hunden, med et sæt Mirage M3si højtalere ! Og INGEN af os har noget som helst at klage over  Du finder helt sikkert ingen kombination der når de 2 før du spytter MANGE flere penge i kassen ! MEN du skal bare vide at HVIS du IKKE vælger dine kabler med omhu så får du det af vide med det samme ! Et godt bud ville være Vincent dyereste RCA eller XLR serie som interconnect, de spiller utroligt analogt og varmt, med en meget finkornet opløsning i hele toneområdet ! Bruger dem selv !  

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men du skal under alleomstændighedder være velkommen til at kigge forbi hos mig og høre mit setup. !

Og den med at det skulle spille koldt og klinisk kan du godt glemme, det er kun hvis folk ikke kan finde ud af at sætte tingene RIGTIGT sammen ! Og det gælder ALLE setup ! Jeg gik selv fra rør grej og kl A lyd til Lyngdorf, sååååh !  Kun et spørgsmål om at bruge lidt tid på at kombinere de rigtige ting ! Og KABLER er MINDST li så vigtige som resten af setuppet !

Du kan se mit setup her :  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76577&K W=Frankie  Der er dog kommet en Stello DAC og en Cambridge riaa med !

Frankie

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
Xcreep
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 December 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er fra Svendborg. Jeg siger mange tak for tilbudet. Er det de her kabler du mener ?

High End RCA Kabel med XLR Stik

2 x 1,0 m.

203730

1.099,00

 

Det lyder som jeg kraftigt skal overveje Lyngdorf

Er forskellen egentlig stor på 2200 og 2175 ?

 

Til top Vis Xcreep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Xcreep
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Xcreep skrev:

Jeg er fra Svendborg. Jeg siger mange tak for tilbudet. Er det de her kabler du mener ?

High End RCA Kabel med XLR Stik

2 x 1,0 m.

203730

1.099,00

 

Det lyder som jeg kraftigt skal overveje Lyngdorf

Er forskellen egentlig stor på 2200 og 2175 ?

 

Jepp... du kan også få dem her :  http://957716.shop09.dandomain.dk/shop/vincent-high-end-rca- 3113p.html 

Lydmæssigt er der ikke den store forskel, forskellen er primært at du kan vælge 2200 i flere forskellige udgaver....med eller uden analoge indgange og med eller uden room perfect ! Til prisen er 2175 et scoop til prisen og der er BARE hul igennem til prisen, den disker op med et utroligt holografisk lydbillede i den prisklasse ! OG hvis du kan lide dyb, tør og stram bass, så finder du ikke meget der kan følge med her ! Personligt bryder jeg mig absolut ikke om blevrebass og det er her at classe D virkelig rykker ! Og så er der bare styr på mine MEGET sultne Mirage højtalere !

Hvor stort rum skal du spille i ?

Frankie

Frankie

 

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
Xcreep
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 December 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

B&W804s kan også godt lide noget strøm, så passer jo fint

Lige pt. er det en mindre stue, ca.16m2, men det ændrer sig indenfor ganske få år.

Så det ville være "dumt" at købe en 2200, når man kan få en næsten ny 2175 for 9000,-

Men skal det ikke være XLR kabler, når nu cd og forstærker er bygget til det ? Du henviste til RCA.

Også lige et nybegynder spørgsmål  Kan CD-1 afspille alle CD'er i 24 bit/192 KHz uden en lyngdorf forstærker ?


 

 

 

 

 

Til top Vis Xcreep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Xcreep
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4566
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Xcreep skrev:

B&W804s kan også godt lide noget strøm, så passer jo fint

Lige pt. er det en mindre stue, ca.16m2, men det ændrer sig indenfor ganske få år.

Så det ville være "dumt" at købe en 2200, når man kan få en næsten ny 2175 for 9000,-

Men skal det ikke være XLR kabler, når nu cd og forstærker er bygget til det ? Du henviste til RCA.

Også lige et nybegynder spørgsmål  Kan CD-1 afspille alle CD'er i 24 bit/192 KHz uden en lyngdorf forstærker ?

Hej!

Både CD-1 og SDAI2175 er balancerede konstruktioner, omend de opfører sig 100 % ens fra både bal./ubal. Det omtalte Vincent signalkabel er dog bedst som balanceret, så det burde gøre udslaget, hvis det vælges.

CD-1 er "låst" til at afspille 24-bit/96kHz via den analoge udgang. Kun via den digitale udgang kan der ændres til 44.1/48/192kHz. Jeg har selv prøvet med forskellige DAC's, samt TDAI2200, og forskellene er meget små (eller ikke til stede!).

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Xcreep skrev:

B&W804s kan også godt lide noget strøm, så passer jo fint

Lige pt. er det en mindre stue, ca.16m2, men det ændrer sig indenfor ganske få år.

Så det ville være "dumt" at købe en 2200, når man kan få en næsten ny 2175 for 9000,-

Men skal det ikke være XLR kabler, når nu cd og forstærker er bygget til det ? Du henviste til RCA.

Også lige et nybegynder spørgsmål  Kan CD-1 afspille alle CD'er i 24 bit/192 KHz uden en lyngdorf forstærker ?


 

 

 

 

 

ALLE cd´er er 44.1 16 bitt, men sacd og dvd audio er 24 bitt.

Lyngdorf´en er ganske rigtigt låst til 24 / 96 med andre ord den upsampler som langt de fleste cd afspillere gør. ! Det RIGITG geniale ved CD-1 er at man kan slå den analoge udgang fra så den ikke forstyrre den digitale del OG så kan du vælge din udgangs samplings frekvens ! SE det er sgu gennemtænkt !  OG på min Stello DAC kan jeg bypasse det indkommende digitale signal så der IKKE blir upsamplet ! Og det gør faktisk at man KAN høre forskel på 16 og 24 bitt !  men det blir kun aktuelt hvis du en dag blir nysgerrig og vil prøve en anden lyd fra en anden DAC.

Det eneste du skal være opmærksom på med CD-1 er at den IKKE kan afspille RW skiver !

Jeg opdagede godt at det var det forkerte link ( med RCA ) at jeg havde sendt. Jeg har begge typer og de spiller kanon begge 2. Men har du mulighed for at benytte jord i dine netledninger vil jeg nok foretrække XLR udgaven ! RCA spiller en lille smule varmere, men det er en smagssag, prøv evt at låne begge 2 med hjem og lyt. !

Ang. 2175 kontra 2200 vil jeg sige at 2175 er langt det bedste køb til prisen. 9K er uhørt billigt for en forstærker i den klasse !

Frankie

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
Xcreep
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 December 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen og tiden her

Jeg forstod ikke rigtigt det med, at CD-1 er låst... Hvis jeg ikke har en dac eller en 2175/2200 kan jeg ikke spille cd'er i 24/192 ? Jeg har en analog forstærker.

Er det nødvendigt med jord, hvis man bruger XLR ?

 

Til top Vis Xcreep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Xcreep
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Xcreep skrev:

Tak for hjælpen og tiden her

Jeg forstod ikke rigtigt det med, at CD-1 er låst... Hvis jeg ikke har en dac eller en 2175/2200 kan jeg ikke spille cd'er i 24/192 ? Jeg har en analog forstærker.

Er det nødvendigt med jord, hvis man bruger XLR ?

 

Tror du misforstår noget !  cd lyd / formatet ER kun 44.1 16 bitt. Det korte og det lange er at de eneste cd´er at lyngdorf´en ikke kan spille er genskrivelige cd´er ( RW skiver ) som man feks kan bruge i sin pc til backup !

Frankie

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Brug af balancerede kabelforbindelser har intet med jord at gøre. At jordforbindelse så i det hele taget er en god ting, og ofte også er det ved brug af hifi-grej, er en anden sag.

Hygge,
Brok



__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
Xcreep
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 December 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Tak Frankie og Mikkel, tror min forståelse er lettet lidt

Men...

Det vil sige at jeg kun kan udnytte 24/192, hvis jeg har enten 2175 eller 2200 eller en anden digital forstærker ?

2175 er vist kun en semi digital, kan den evt udnytte 24/192 også ?

 

Til top Vis Xcreep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Xcreep
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Xcreep skrev:

Tak Frankie og Mikkel, tror min forståelse er lettet lidt

Men...

Det vil sige at jeg kun kan udnytte 24/192, hvis jeg har enten 2175 eller 2200 eller en anden digital forstærker ?

2175 er vist kun en semi digital, kan den evt udnytte 24/192 også ?

 

Er lige stået af....hvad er det du vil ? Afspille almindelige cd´er til en analog forstærker eller... ?

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
Xcreep
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 December 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

 

Jeg vil købe en CD-1. Jeg har en analog forstærker. Kan CD-1 så spille i 24/192 ? Eller skal jeg bruge en digitalforstærker for at få CD-1 til at spille i 24/192 ? Og Kan 2175 evt gøre det ?

 

 

Til top Vis Xcreep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Xcreep
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Xcreep skrev:

 

Jeg vil købe en CD-1. Jeg har en analog forstærker. Kan CD-1 så spille i 24/192 ? Eller skal jeg bruge en digitalforstærker for at få CD-1 til at spille i 24/192 ? Og Kan 2175 evt gøre det ?

 

 

Hvilke cd´er har du der er 24/192 ?  

Forveksler du det ikke med DVD audio :  http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Audio  tryk på linket ! CD-1 kan KUN afspille 16 / 44.1 det er derfor at det er cdafspiller !  

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke sammenligne SDAI 2175 og TDAI 2200 forstærkerne. Det er vidt forskellig signal behandling!

SDAI 2175: CD -> DAC -> Sinus-PWM -> PWM -> Højtaler

TDAI 2200: CD -> PCM-PWM -> PWM -> Højtaler
(Ligesom Millenium)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Xcreep
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 December 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Frankie

Det er mig der ikke kan forklare det ordenligt. Jeg prøver igen

Nogle CD-afspillere spiller i 24/192 mode og andre f.eks cambridge audio 840c spiller 24/384 mode. Tror CD-1 bruger 24/96.

Jeg har dog læst at CD-1 også kan spille 24/192.

Mit spørgsmål her er, om jeg kan få CD-1 til at spille i 24/192 mode, og hvis ja, hvordan gør jeg så det ?

Den her f.eks spiller med 24/384. http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/cd-afspiller/camb ridge_840c_cd-afspiller_soelv.htm

Det virker mærkeligt at CD-1 kun upsampler til 24/96. Det er det der undrer mig.

Xcreep

 

Til top Vis Xcreep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Xcreep
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Xcreep skrev:

Frankie

Det er mig der ikke kan forklare det ordenligt. Jeg prøver igen

Nogle CD-afspillere spiller i 24/192 mode og andre f.eks cambridge audio 840c spiller 24/384 mode. Tror CD-1 bruger 24/96.

Jeg har dog læst at CD-1 også kan spille 24/192.

Mit spørgsmål her er, om jeg kan få CD-1 til at spille i 24/192 mode, og hvis ja, hvordan gør jeg så det ?

Den her f.eks spiller med 24/384. http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/cd-afspiller/camb ridge_840c_cd-afspiller_soelv.htm

Det virker mærkeligt at CD-1 kun upsampler til 24/96. Det er det der undrer mig.

Xcreep

 

Kender ikke præcise specs. men det skal nok forstås på denne måde:

cd-1 intern dac upsampler til 24/96.
cd-1 digital udgang, kan valgfrit indstilles til 44,1 / 96 / 192 (opløsning kan grangiveligt også vælges)

cambridge 740/840 intern dac upsampler til 24/384
cambridge 740/840 digital udgang, kan valgfrit indstilles til 44,1 / 48 / 96 / 192 samt 16 / 20 / 24bit.

24/192 er det højeste man kan overføre vha. s/pdif!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 749
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Xcreep skrev:

Frankie

Det er mig der ikke kan forklare det ordenligt. Jeg prøver igen

Nogle CD-afspillere spiller i 24/192 mode og andre f.eks cambridge audio 840c spiller 24/384 mode. Tror CD-1 bruger 24/96.

Jeg har dog læst at CD-1 også kan spille 24/192.

Mit spørgsmål her er, om jeg kan få CD-1 til at spille i 24/192 mode, og hvis ja, hvordan gør jeg så det ?

Den her f.eks spiller med 24/384. http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/cd-afspiller/camb ridge_840c_cd-afspiller_soelv.htm

Det virker mærkeligt at CD-1 kun upsampler til 24/96. Det er det der undrer mig.

Xcreep

 

Kender ikke præcise specs. men det skal nok forstås på denne måde:

cd-1 intern dac upsampler til 24/96.
cd-1 digital udgang, kan valgfrit indstilles til 44,1 / 96 / 192 (opløsning kan grangiveligt også vælges)

cambridge 740/840 intern dac upsampler til 24/384
cambridge 740/840 digital udgang, kan valgfrit indstilles til 44,1 / 48 / 96 / 192 samt 16 / 20 / 24bit.

24/192 er det højeste man kan overføre vha. s/pdif!

Bingo  og det er jo ligegyldigt hvis man benytter 2175 som kun har analoge indgange ! Så man bruger ikke den digitale udgang på cd-1 så længe man bruger en analog forstærker.

Dertil må jeg sige at min egen erfaring er at hvis du vil høre musikken som den ER så skal du HELT undgå upsampling !  men det er så en helt anden sag !

Frankie

 

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie
 
Xcreep
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 December 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Så lykkedes det  Tak for hjælpen.

Kan 2175 bruges som Transport, eller er det kun 2200 som kan det ?

 

 

Til top Vis Xcreep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Xcreep
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes