Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 05:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Hjælp til rørpre. Luxman CL34 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre stadig nogle irriterende problemer med min Luxman CL34:
Problemet er kun tilstede når den er indstillet på 'phono', dvs. når jeg skal høre mine lp'er Når forstærkeren har spillet
omkring 30min. kommer der kraftigt sus i venstre kanal. Det optræder som sagt kun ved 'phono' indstilling. Det leder mig til
at tro at der er noget galt i Riaa'en .
Jeg kan udelukke, at det er rørerne og soklerne. Jeg har som tube mania foreslår nedenfor udskiftet alle lytterne i hele
forstærkeren pånær de 3 store (blå top) i PSU'en, så lytterne kan også udelukkes. Jeg har ligeledes kommet ny kølepasta i
forbindelse med monteringen af de 2 store transistorer der sidder ved/i PSU'en, efter jeg havde pillet det fra hinanden for at
kunne skifte lytterne i det print.
Trods alle mine anstrengelser opfører den sig fuldstændig som da jeg startede. Jeg har dog opdaget det
interessante/underlige, at hvis jeg ikke monterer chassislåget, ja så kommer der ingen sus ved phonoindstillingen . Da
suset med monteret låg først kommer efter ca 30min gætter jeg på at chassiset ikke kortslutter noget, men snarere, at
noget måske bliver for varmt?
Jeg har bemærket, at de 2 transistorer bliver ret varme, men da de jo oprindelig er monteret med kølepasta osv. så skal de
vel blive varme, men bliver de for varme? De udstråler (med hånden over) mere varme end rørene, men benyttes de ikke
også i driften under aux, tuner, monitor osv.?, for så burde det jo også 'suse' i disse indstillinger .

Ja...jeg ved ikke rigtig ud og ind...jeg håber nogle af Jer rørgenier har nogle forslag

God tirsdag aften!
Thomas

TMFH skrev:
Er der nogen af Jer, der ligger inde med servicemanualen til Luxman CL34 i pdf. eller lign. eller har et link til
det?

Den har noget periodisk støj/sus på den ene kanal når den kører på 'phono-delen'. Støjens volumen stiger indimellem ret
kraftigt - Det skal jeg logisk nok have lokaliseret og udraderet   
Hvis nogen har oplevet lignende problem eller har forslag til, hvor man bør starte med at lede hører jeg gerne!






TMFH skrev:
tube mania skrev:

De første 2-3 rør fra venstre er RIAA delen og elektronikken foran tilhører den
del. Prøv at skubbe
forsigtig til rørene...sidder de godt i soklen...påvirker det støjen. Rensning af sokler og omskiftere er obligatorisk.


De små ellektrolytter i PSU TH med blank top...er de blevet buet i toppen...så ud med dem...egentlig bør alle lytter
skiftes.


Jeg kan muligvis godt finde et diagram ude på værkstedet, men ikke en service manual.


mvh



Takker for svaret :)
Jeg prøver mig frem...jeg har renset og byttet rundt på rørparrene uden forskel...jeg kan ikke lige se nogle buede lytter,
men
jeg må nok kigge efter lidt mere grundigt...




__________________
Mvh.
Thomas

...det 'rør' på sig...
Til top Vis TMFH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TMFH
 
Rolf Zetterberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

De två transistorerna(plus en zenerdiod)är till för att ge 12V stabiliserad DC glödspänning till samtliga rör.Eftersom förförstärkaren fungerar normalt utan RIAA,så kan det knappast vara fel i den kretsen.

Felet ligger nog i själva RIAA,t.ex anodmotstånd el likn.

Nu förstår du säkert att jag har schemat!Visserligen till CL32,men det går nog lika bra med det.Vill du ha det,PMa mig.Eller kanske någon kan tipsa om ett bra ställe att lägga upp PDF på,så delar jag gärna med mig till alla intresserade!

Til top Vis Rolf Zetterberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rolf Zetterberg
 
TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Rolf ...har sendt dig en PM...
Har du eller nogle andre en forklaring på det med 'låget af eller på' - eller er der flere ideer til, hvad der kan være galt? Jo
mere at gå efter jo bedre...Jeg kan forstå jeg ikke bør bekymre mig om de 2 transistorer...



__________________
Mvh.
Thomas

...det 'rør' på sig...
Til top Vis TMFH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TMFH
 
Rolf Zetterberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2007
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Schemat är på väg...

Någonting blir helt klart för varmt.Ett normalt sätt att leta efter felet är ju att mäta spänningarna i det krånglande RIAA:t  +anodspänningararna B1 och B2  när allt är OK-kör sedan förstärkaren tills felet kommer och mät igen.Ett vanligt fel är motstånd som ändrar värde när de blir varma.De motstånd som bränner mest effekt är de man bör titta på först.Kan också vara något annat,givetvis.

Ett annat sätt skulle kunna vara att prova kylspray.

Til top Vis Rolf Zetterberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rolf Zetterberg
 
TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 29 Januar 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu på glad amatørvis fundet frem til, at synderen (formentlig) er denne 'zenor diode' /ensretter? (hedder den det?)
Når den bliver varmepåvirket opstår der en masse 'sus' i den ene kanal, men det er ikke tilfældet for dens tilsvarende
'fætter' i den anden kanal, hvilket leder mig til at tro, at den er defekt!



Men hvad er det for en fyr? Det eneste jeg kan hitte ud af er, at den benævnes WZ-081. Jeg kan ikke finde den på
diagrammet for CL32'eren, formentlig fordi det er en CL34 og det diagram har jeg ikke. 'Nettet' er på det nærmeste tavs om
den, og Brincks personale inde på Frederiksborggade (Kbh. K) kiggede undrende på mig her til eftermiddag og vidste ikke,
hvad det var for en komponent. Brinck er selvfølgelig heller ikke, hvad de har været siden de blev overtaget af elextra.dk
Er der nogle af Jer, der ved hvad jeg skal/kan udskifte den med?? ...håber nogle af Jer kan hjælpe!

God weekend,
Thomas

__________________
Mvh.
Thomas

...det 'rør' på sig...
Til top Vis TMFH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TMFH
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 29 Januar 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Iflg. min databog er det en Zener diode på 8.1V...den kan du få i enhver slikbutik (elektronik)...den ligner noget på 1W. Med en loddekolbe og lidt sugetråd er det en smal sag at udskifte den

BTW...godt klaret.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 29 Januar 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Iflg. min databog er det en Zener diode på 8.1V...den kan du få i enhver slikbutik (elektronik)...den
ligner noget på 1W. Med en loddekolbe og lidt sugetråd er det en smal sag at udskifte den


BTW...godt klaret.


mvh




Fantastisk Tube! Tak for svaret... Den må jeg skaffe i morgen...det har irriteret mig grænseløst

Endnu bedre weekend,
Thomas

__________________
Mvh.
Thomas

...det 'rør' på sig...
Til top Vis TMFH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TMFH
 
TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

TMFH skrev:
tube mania skrev:

Iflg. min databog er det en Zener diode på 8.1V...den kan du få i enhver slikbutik
(elektronik)...den
ligner noget på 1W. Med en loddekolbe og lidt sugetråd er det en smal sag at udskifte den


BTW...godt klaret.


mvh




Fantastisk Tube! Tak for svaret... Den må jeg skaffe i morgen...det har irriteret mig grænseløst

Endnu bedre weekend,
Thomas


Så blev den/de (skiftede begge 2) skaffet til under en ti'er og loddet i og vupti...ingen problem mere Det var ganske
vist 8.2v/1w zener dioder der var til at skaffe i slikbutikken, men jeg antager at de 0.1v i afvigelse går, det er jo under 2%!
Det lyder i alt fald tilfredsstillende.


__________________
Mvh.
Thomas

...det 'rør' på sig...
Til top Vis TMFH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TMFH
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

SUPER nej det er fuldstændig ligegyldig med den afvigelse...det de laver +-8V forsyning til operations-forstærkerne og de er sgu ligeglade. Du går da hen og bliver en konkurent til mig

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

SUPER nej det er fuldstændig ligegyldig med den afvigelse...det de laver +-8V forsyning
til operations-forstærkerne og de er sgu ligeglade. Du går da hen og bliver en konkurent til mig


mvh



Ahr...mon dog

__________________
Mvh.
Thomas

...det 'rør' på sig...
Til top Vis TMFH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TMFH
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Mål lige spændingen over den "gode" zener før du lodder de nye ind, så er du sikker på om det rent faktisk er 8,2V typer, 8,1V er jo ikke en standardværdi og derfor er værdien usikker...

Better safe than sorry



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Så længe spændingen er under 10V er der ingen problemer...forstærkerne kan tåle meget mere, men elektrolytten efter zenerne er på 10V så det er ikke kritisk og alt er i orden.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Det er i alt fald loddet i begge 2, jeg smed dem i begge 2 med det samme...jeg tænkte det var bedre, at de var ens i begge
kanaler...så hvis jeg skal måle over den gode zener, så skal jeg 'bakke'... så jeg tror jeg stoler på Tubes 'databog' i første
omgang

__________________
Mvh.
Thomas

...det 'rør' på sig...
Til top Vis TMFH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TMFH
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes