Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 10:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HDlyd via HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mbs1979
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 101
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen. Jeg er den lykkelige ejer af en HTPC der bliver brugt flittigt herhjemme til både musik film/mkv. Den kører Windows XP og har et ATI grafikkort der er udstyret med HDMI osv, og en DUal CORE 2,0 processor med 2 GB ram.

JEg påtænker nu at købe et Bluraydrev til den. Men er det overhovedet i stand til at overføre HD lydformatere til en Reciever via HDMI, og er min pc kraftig nok til det.

Og hvis det så vider sig at dne er istand til det hvilket program er så mest velegnet til at afspille bluray film med ?

På forhånd tak.

Til top Vis mbs1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbs1979
 
StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 511
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hej mbs.

Jeg har her i weekende faktisk lige samlet en HTPC til de gamle.
Jeg valgte at sætte et ATI HD5750 kort i, netop fordi den understøtter HD lyd. Så længer du bare bitstreamer HD-lyden over til forstærkeren, mener jeg ikke det kræver nogen yderligere CPU kraft. Det er først når du vil dekode lyden og lave den til PCM at maskinen skal arbejde for sagen.

Jeg har dog ingen ide om om det er muligt at få blu-ray playback til at fungere i XP.
CPU'en skulle være nok til blu-ray, men mener ikke det er så let at få XP til at se et blu-ray drev ordenligt. Tror måske Power DVD 8 kan hjælpe dig.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR
 
mbs1979
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 101
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

ok men altså det er ikke det vilde problem at smide Vista eller windows 7 på den så det kunne være det kunne virke men jeg kan så forstå at jeg skal simpelthen have tjekket om mit grafikkort kan dekode hd lyd.
Til top Vis mbs1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbs1979
 
nunbaggi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 01 Februar 2010 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Hvordan fungere det egentlig hvis man skal bruge hdmi, det er jo den eneste måde at få hd lyd videre til recieveren?
Kan både lyd og billede køre gennem det samme hdmi??
Til top Vis nunbaggi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nunbaggi
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 01 Februar 2010 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Min holdning er at det langt bedre kan betale sig at købe en billig Blueray afspiller end integrere det i HTPC'en.

Dags dato findes der mig bekendt ikke nogen Blueray software afspillere som understøtter Blueray under Windows ordentligt. PowerDVD 9 er nok den som kommer tættest på, men den er milevidt bagud i forhold til selv den billigste stand alone afspiller, desværre..

Jeg forstår det faktisk ikke, et Blueray drev + PowerDVD 9 koster mere end en løs dedikeret afspiller, men fungerer langt dårligere. Det virker grotesk, men er desværre sandt.


__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
nunbaggi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 01 Februar 2010 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Ja men det kunne være fedt hvis man nu ville bruge den som mediecenter og have filerne til at ligge på en hdd.
Findes der heller ingen software der kan afspille en bdmv folder incl alt indhold?
Til top Vis nunbaggi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nunbaggi
 
mbs1979
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 101
Sendt: 01 Februar 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:
Min holdning er at det langt bedre kan betale sig at købe en billig Blueray afspiller end integrere det i HTPC'en.

Dags dato findes der mig bekendt ikke nogen Blueray software afspillere som understøtter Blueray under Windows ordentligt. PowerDVD 9 er nok den som kommer tættest på, men den er milevidt bagud i forhold til selv den billigste stand alone afspiller, desværre..

Jeg forstår det faktisk ikke, et Blueray drev + PowerDVD 9 koster mere end en løs dedikeret afspiller, men fungerer langt dårligere. Det virker grotesk, men er desværre sandt.

Hmm ja det anede mig faktisk nok at det kunne ende med at blive konklusionen men nu må vi se hvad det ender med. HAr også kigget en del på de nye bluray maskiner der kommer her til foråret og der er jo en stor del af dem til fornuftige penge der både kan afspille bluray i en god kvalitet og så også samtidig streame MVK over et trådløst netværk Ala Western Digital Live HD mf..

 

Til top Vis mbs1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbs1979
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 03 Februar 2010 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

nunbaggi skrev:
Ja men det kunne være fedt hvis man nu ville bruge den som mediecenter og have filerne til at
ligge på en hdd.
Findes der heller ingen software der kan afspille en bdmv folder incl alt indhold?


Media Player Classic Homecinema + AnyDVD HD kan delvist.

Men blu-ray film kan rimelig nemt konverteres til MKV/FLAC og afspilles perfekt.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 03 Februar 2010 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
nunbaggi skrev:
Ja men det kunne være fedt hvis man nu ville bruge den som mediecenter og have filerne til at
ligge på en hdd.
Findes der heller ingen software der kan afspille en bdmv folder incl alt indhold?


Media Player Classic Homecinema + AnyDVD HD kan delvist.

Men blu-ray film kan rimelig nemt konverteres til MKV/FLAC og afspilles perfekt.


Rimelig nemt.. Hmm... Det har jeg ikke set endnu, findes der én applikation man kan installere, derefter vælge kompression og så trykke "start" ?

Derudover finder jeg det problematisk at købe en Blueray film, for derefter at skulle komprimere den til et lossy format. Fuldstændig som jeg ikke køber en musik CD for derefter at lave den om til mp3 før jeg spiller den på mit anlæg.


__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 03 Februar 2010 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Rimelig nemt.. Hmm... Det har jeg ikke set endnu, findes der én applikation man kan installere, derefter vælge kompression
og så trykke "start" ? Derudover finder jeg det problematisk at købe en Blueray film, for derefter at skulle komprimere den
til et lossy format. Fuldstændig som jeg ikke køber en musik CD for derefter at lave den om til mp3 før jeg spiller den på mit
anlæg.


Nemt modsat svært - ikke modsat besværligt.

Det er korrekt at der skal indstalleres et par programmer og man skal vide en lille smule om computere. Men det er
vilkårerne for at have HTPC som hobby (og have noget ud af det). Med mindre man bare installerer PowerDVD og stiller sig
tilfreds med det.

Og en konvertering til MKV+FLAC kan gøres 100% tabsfri af billede og lyd.

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 904
Sendt: 03 Februar 2010 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
JJAZ skrev:

Rimelig nemt.. Hmm... Det har jeg ikke set endnu, findes der én applikation man kan installere, derefter vælge kompression
og så trykke "start" ? Derudover finder jeg det problematisk at købe en Blueray film, for derefter at skulle komprimere den
til et lossy format. Fuldstændig som jeg ikke køber en musik CD for derefter at lave den om til mp3 før jeg spiller den på mit
anlæg.


Nemt modsat svært - ikke modsat besværligt.

Det er korrekt at der skal indstalleres et par programmer og man skal vide en lille smule om computere. Men det er
vilkårerne for at have HTPC som hobby (og have noget ud af det). Med mindre man bare installerer PowerDVD og stiller sig
tilfreds med det.

Og en konvertering til MKV+FLAC kan gøres 100% tabsfri af billede og lyd.


Har du links til en guide du ved virker mht. MKV+FLAC? Jeg har fundet en del, men synes alle benytter forskellige metoder/programmer

EDIT: Fandt lige din egen guide på Google som beskriver det godt!
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 03 Februar 2010 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
JJAZ skrev:

Rimelig nemt.. Hmm... Det har jeg ikke set endnu, findes der én applikation man kan installere, derefter vælge kompression
og så trykke "start" ? Derudover finder jeg det problematisk at købe en Blueray film, for derefter at skulle komprimere den
til et lossy format. Fuldstændig som jeg ikke køber en musik CD for derefter at lave den om til mp3 før jeg spiller den på mit
anlæg.


Nemt modsat svært - ikke modsat besværligt.

Det er korrekt at der skal indstalleres et par programmer og man skal vide en lille smule om computere. Men det er
vilkårerne for at have HTPC som hobby (og have noget ud af det). Med mindre man bare installerer PowerDVD og stiller sig
tilfreds med det.

Og en konvertering til MKV+FLAC kan gøres 100% tabsfri af billede og lyd.



Ja, well.. I mine øjne er opgaven svær når man skal rippe en disk, finde de rigtige filer, separere video og lyd ud i hver deres fil, komprimerer dem hver for sig for til sidst at få dem kombineret igen til én MKV-fil. Det er altså ikke nemt i ret manges øjne.

Blueray på en HTPC burde fungere lige så nemt som på en dedikeret Blueray afspiller, jeg har stadig ikke forstået hvorfor man ikke kan det? PowerDVD er jo dyrt nok, så hvad er problemet mon.

Personligt bruger jeg XMBC, et fantastisk stykke software der bare spiller ud af boksen og ovenikøbet er freeware. Det kan spille m2ts filer så Blueray er ikke helt udelukket, men man mister alle menuer og filmen skal helst ikke være multipart.


__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Ja, well.. I mine øjne er opgaven svær når man skal rippe en disk, finde de rigtige filer, separere video og lyd ud i hver
deres fil, komprimerer dem hver for sig for til sidst at få dem kombineret igen til én MKV-fil. Det er altså ikke nemt i ret
manges øjne.


Og hvis du skal lave frikadeller skal du stadig hakke løg, røre farsen sammen etc.
Det er meget nemmere at gå ned i supermarkedet og købe dem færdiglavet eller tage på restaurant.

Ja det er mere besværligt end en stationær afspiller.
Men det er vel ikke derfor man har en HTPC?
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 806
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
JJAZ skrev:

Ja, well.. I mine øjne er opgaven svær når man skal rippe en disk, finde de rigtige filer, separere video og lyd ud i hver
deres fil, komprimerer dem hver for sig for til sidst at få dem kombineret igen til én MKV-fil. Det er altså ikke nemt i ret
manges øjne.


Og hvis du skal lave frikadeller skal du stadig hakke løg, røre farsen sammen etc.
Det er meget nemmere at gå ned i supermarkedet og købe dem færdiglavet eller tage på restaurant.

Ja det er mere besværligt end en stationær afspiller.
Men det er vel ikke derfor man har en HTPC?


Den sammenligning mener du forhåbentlig ikke seriøst. Derudover kan jeg da tilføje at hjemmelavede frikadeller både er billigere og smager bedre end færdigkøbte, hvilket ikke just er tilfældet med en hjemme-komprimeret Blueray film.

Jeg har en HTPC for at have nem adgang til mine film og musik, ikke for at gøre tingene mere besværlige. HTPC'en bør fungere som et centralt mediecenter der gør det hele nemmere, hvis du er uenig i det mener jeg ærlig talt du er på det forkerte spor.


__________________
JJAZ
Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:
Den sammenligning mener du forhåbentlig ikke seriøst. Derudover kan jeg da tilføje at hjemmelavede frikadeller
både er billigere og smager bedre end færdigkøbte, hvilket ikke just er tilfældet med en hjemme-komprimeret Blueray film.

Jeg har en HTPC for at have nem adgang til mine film og musik, ikke for at gøre tingene mere besværlige. HTPC'en bør fungere
som et centralt mediecenter der gør det hele nemmere, hvis du er uenig i det mener jeg ærlig talt du er på det forkerte
spor.


Min sammenligning er absolut seriøs. Som du selv nævner smager hjemmelavede frikadeller bedre end færdigkøbte. I hvert fald
for dig selv og din familie. Men det er slet ikke sikkert at jeres version tiltaler andre, som måske har deres egne opskrifter de
foretrækker.

Lyd- og billedkvaliteten bliver kun ringere hvis du komprimerer/transcoder blu-ray film.
Det er imidlertid ikke nødvendigt, da de kan konverteres helt uden kvalitetstab. Med rette HTPC opsætning kan de afspilles
perfekt (med visse forbehold såsom menuer).

Yderligere slipper man for de satans FBI warnings, introer og reklamer som bare ikke kan skippes.

Og man får friheden til at gøre tingene på sin egen måde. F.eks. custom crop/stretch/zoom. Men det kunne også være noget
sharpening eller ande post-processing man har lyst til.

Og henter man sine egne undertekster, kan man placere dem hvor man vil, ændre størrelse, farve og font. Hvis man da
overhovedet vil have dem.

Og kvaliteten/oplevelsen bliver meget bedre end hvad PowerDVD kan levere.

At have nem adgang til alle sine film fra uden at skulle hen og finde skiven frem, hacke playeren så den kan afspille den rette
region, vente i en evighed på un-skipable content etc er min præferece. Jeg gider ikke optiske skiver mere. Det er meget
nemmere at have alt på et centralt netværkslager. Endvidere er man fremtidssikret; det ikke er sikkert at man kan købe blu-ray
afspillere om 5 år. Prøv du f.eks. at købe en laserdisc afspiller idag.

Det er da muligt at du synes det er det forkerte spor. Det lyder i hvet fald som om det ikke er den vej du ønsker at gå.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 904
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Der jo ikke noget rigtigt/forkert i diskussionen - det er op til ens personlige præferencer.

Jeg er 100% enig med SSHD. De ting der er "besværlige" glemmer man hurtigt når man efterfølgende har alle fordelene med
alle sine film samlet ét sted og uden at skulle bøvle rundt med fysiske skiver osv.
JJAZ mener dog ikke, at tiden man bruger på at lægge sine film ind, er alle fordelene værd.

Længere er den vel ikke?
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted
 
Korsbæk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

SSHD Hvilken metode bruger du til at lægge dine film ind med er det stadig den som du har skrevet på din hjemmeside: http://artemis.dk/hd-htpc/? eller bruger en af de metoder som du har linket til nederst på din guide? 

__________________
HTPC: HFX mini
Effekt: Hypex 400 HXR
Højtaler: Elysium Passage 3.0 & Elysium Passage 1.0c
Sub: Elysium Passage Sub
Til top Vis Korsbæk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Korsbæk
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Korsbæk skrev:
SSHD Hvilken metode bruger du til at lægge dine film ind med er det stadig den som du har skrevet
på din hjemmeside: http://artemis.dk/hd-htpc/? eller bruger en af de metoder som du har linket til nederst på din
guide?


Ja det er den samme metode, som jeg har beskrevet der og har brugt i ca. 2 år.

Jeg har dog lavet en lille opdatering til Windows7, som jeg glemte at offentliggøre. Nyeste version kan ses her:
http://hd-htpc.dk/film_hd.html

Jeg har faktisk lavet et lille script i python/cygwin som kan automatisere det meste processen. Det offentliggør jeg på et
eller andet tidspunkt når jeg får tid.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
Korsbæk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 56
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Korsbæk skrev:
SSHD Hvilken metode bruger du til at lægge dine film ind med er det stadig den som du har skrevet
på din hjemmeside: http://artemis.dk/hd-htpc/? eller bruger en af de metoder som du har linket til nederst på din
guide?


Ja det er den samme metode, som jeg har beskrevet der og har brugt i ca. 2 år.

Jeg har dog lavet en lille opdatering til Windows7, som jeg glemte at offentliggøre. Nyeste version kan ses her:
http://hd-htpc.dk/film_hd.html

Jeg har faktisk lavet et lille script i python/cygwin som kan automatisere det meste processen. Det offentliggør jeg på et
eller andet tidspunkt når jeg får tid.

okay det lyder godt. Det vil jeg glæde mig til.


__________________
HTPC: HFX mini
Effekt: Hypex 400 HXR
Højtaler: Elysium Passage 3.0 & Elysium Passage 1.0c
Sub: Elysium Passage Sub
Til top Vis Korsbæk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Korsbæk
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Jeg faldt lige over denne guide som med grafisk brugerflade og support for undertekster:
http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=17002&postday s=0&postorder=asc&&start=0
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes