Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. maj 2024 | 05:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: MiniDSP digitalt delefilter og forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 10 Marts 2010 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

WiredForSound skrev:
enhver PA mand med respekt for sig selv... ville aldrig benytte Behringer... det anses for værende Bilka produkt...

De bruger BSS Audio eller DBX... men okay det er også helt andre priser...

Der er dog en virksomhed som opgradere Behringer DCX 2496,
både analogt og til at køre rent digitalt
her er linket:

 http://www.asi-tek.com/behringer2.html

Jeg er sikker på at Kjeldsen har modificeret sin:)

Havde jeg ikke brugt så mange penge på Mundorf og Duelund, ville jeg også gerne den vej...
da det er muligt at tweake til det rum Højtalerne spiller i...

Spændene hvis en lille DSP kunne ordne det...

Min er 100% umodificeret. Jeg har selv i en del år været PA mand og kender Behringer på godt og ondt. DCX 2496 hører absolut til i den bedre ende, omend der er en del grundstøj (som man til dels kan gaine sig ud af).

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 10 Marts 2010 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

m@dsen skrev:
musicus skrev:
m@dsen skrev:

Jeg er blevet lidt nysgærig her. Jeg skal snart igang med at bygge mig nogle højtaler, og kunne godt tænke mig at prøve kræfter med et digitalt filter. Er det sådan en MiniDsp jeg skal have?

m@dsen



Hvis du kan nøjes med 2 kanaler kan du overveje et par af de nye Hypex plateamps med dsp
Da det er includeret forstærkere synes det som en rimelig løsning
Der er tilmed dsp udgang til en sub forstærker
Med det ekstra dsp udtag kan den dermed også fungere til 3vejs, med en exstra forstærker

Det ser godt nok interesant ud hvis man vil prøve kræfter med aktiv højtaler.

Undskyld Kjelsen, det er jo din tråd

m@dsen 

Det gør ikke noget. Hypex'en er helt sikkert spændende, men der er ikke meget selvbyg over det. Så er der også lige det med prisen. Mit setup yder ca. det samme som Hypex, men til den halve pris. Hypex ca. 4500 for to moduler, hvor mit kommer til at stå i ca. 2500 kroner. Hertil får jeg så det sjov, der ligger i at snuse til loddetin og finde en god trafo billigt og alt det andet der følger med DIY (f. eks. at finde noget ingen andre har prøvet)

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
WiredForSound
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 72
Sendt: 10 Marts 2010 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Det er bare utroligt spændene hvis du kan lave noget til 2500 der bare virker(,")

Håber du holder os nysgerrige orienteret:)

Held & Lykke




__________________
Jean Hiraga A30
Panasonic SA-XR55 (Digital)
Hypex UCD 400 batteri
250.000uF per side!
Hypex UCD 400 mono blokke -2kVA forsyning (hver)
PDS 06 CD (tweeked version)
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
Til top Vis WiredForSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WiredForSound
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Så er deres digitale forstærker også prissat. 60$ eller ca. 350 kroner. Der er tale om en 4*10 watt 4 ohm eller 2x20 watt 8 ohm målt ved lav forvrænging.

Den modtager I2S data, så den er digital i modsætning til trends og de andre tripath baserede tingester. Det er Texas Instruments purepath chips der er grundlaget for forstærkeren. Den skal blot have 12-24 volt jævnstrøm, og justerer selv internt så man kan ikke få mere end de 20 watt.

Jeg tror der snart bliver bestilt DSP modul, forstærkermodul samt digital in/out modul.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
schubert_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

det ser spændende ud. regner med selv at skulle til at lave aktiv deling i nærmeste fremtid. har kigget meget på den dcx 2496 men der er vist enighed flere steder, om at den vist kun duer til delingen mellem bassen og mellemtone. så jeg følger lige med her.... håber der kommer en lille test når der er nyt i sagen.

 

Til top Vis schubert_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schubert_dk
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

schubert_dk skrev:

det ser spændende ud. regner med selv at skulle til at lave aktiv deling i nærmeste fremtid. har kigget meget på den dcx 2496 men der er vist enighed flere steder, om at den vist kun duer til delingen mellem bassen og mellemtone. så jeg følger lige med her.... håber der kommer en lille test når der er nyt i sagen.

Der skal nok komme en test, men der går nok noget tid. Jeg skal lige bestille først, have det i kabinet mv. Min erfaring siger mig det tager 3-4 gange så lang tid at blive færdig, som man først beregner.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
hhenne
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 60
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Er det rigtigt forstået at der ikke er adgang til at implementere virkårlige filterkarakteristikker, men at man kun kan vælge mellem de mest almindelige typer, som Bessel, Butterworth og LR ?

Har I kendskab til alternative produkter, hvor det er muligt, så man f.eks. kan implementere et Duelund filter.
Til top Vis hhenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hhenne
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

hhenne skrev:
Er det rigtigt forstået at der ikke er adgang til at implementere virkårlige filterkarakteristikker, men at man kun kan vælge mellem de mest almindelige typer, som Bessel, Butterworth og LR ?

Har I kendskab til alternative produkter, hvor det er muligt, så man f.eks. kan implementere et Duelund filter.

Det er rigtigt. Produktet er beregnet på at være så simpelt som muligt. Dog er der rigeligt med PEQ's, så måske man alligevel kan lege sig frem til et Duelund filter. Muligvis kommer der i fremtiden mulighed for at implemetere vilkårlige filterkarakterisktikker, men det er ikke lige på trapperne.

Måske kan du lege lidt mere på de PC baserede løsninger. F. eks. Thuneau www.thuneau.com/

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
hhenne
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 60
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svaret.
Det er faktisk også min mening at eksperimentere lidt på en PC først.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan man bedst/nemmest får de 2x3 kanaler ud af PC'en og DA konverteret - har du nogen gode forslag til det - svar gerne i ny tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=81925&PN=1& TPN=1

Til top Vis hhenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hhenne
 
schubert_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

lige et spørgsmål til "Kjeldsen"

er du ellers ikke godt tilfreds med din dcx2496? bruger du den 3 vejs? hvad med den støj som andre beskriver, er det noget hysteri eller er der noget om det?

vil også lige høre om du kender et delefilter der hedder Alto maxidrive 3.4. eller bare har hørt om det. evt sammenligne med dcx2496

Til top Vis schubert_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schubert_dk
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Alto kender jeg ikke, men støjen på DCX 2496 kender jeg godt. Jeg er fint tilfreds, men den støjer lidt for meget. Jeg har afhjulet dette ved at have en for kraftig forstærker, som jeg gainer ned.

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Så er der bestilt.

1 digiAMP (4x10 watt 4 ohm eller 2 x 20 watt 8 ohm)

1 MiniDSP

1 spdif i/o modul

2 forgyldte RCA stik

Diverse optiske kabler og USB kabler er inkluderet

Pris med fragt 1442 kroner, hertil kommer told (2%-4%) plus moms og toldbehandling.

Med dette system kan man faktisk lave et fuldt digitalt system, hvis man har tilpas følsomme højttalere. Et stort og effektivt 2-vejs hornsystem kunne være sjovt at høre på dette set-up. Mit bliver dog noget anderledes, og jeg har allerede basforstærkerne klar, da jeg skal bruge noget mere power end de 10 watt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Så er pakken på vej og kommer nok i næste uge. Indtil videre kan jeg kun sige godt om servicen hos MiniDSP. Der svarer hurtigt på tekniske spørgsmål, og lytter til de forslag der kommer. Det har resulteret i meget hurtige opgraderinger af software plugins og nye udgaver af DSP printet.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
WiredForSound
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 72
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

schubert_dk skrev:

lige et spørgsmål til "Kjeldsen"

er du ellers ikke godt tilfreds med din dcx2496? bruger du den 3 vejs? hvad med den støj som andre beskriver, er det noget hysteri eller er der noget om det?

vil også lige høre om du kender et delefilter der hedder Alto maxidrive 3.4. eller bare har hørt om det. evt sammenligne med dcx2496



Jeg kunne forstå tidligere at Kjeldsen har rodet med noget PA, jeg har engang hørt den direkte forskel på et BSS Audio FDS334 minidrive og Behringer, det var som at tage en prop ud af øret da BSS blev koblet til...

Her er eksperternes dom:
"The biggest step forward in digital crossover technology since Linkwitz-Riley"
Jerry Wing, Britannia Row Productions, UK

"The cleanest and clearest filters I've heard to date"
Andy Dockerty, Adlib Audio, UK

Selvfølgelig er BSS noget dyrer end Behringer, men man kan være heldig at de store PA firmaer har nogle brugt til salg...

Det skal dog siges at jeg har ikke hørt en tweaket Behringer.. :)








__________________
Jean Hiraga A30
Panasonic SA-XR55 (Digital)
Hypex UCD 400 batteri
250.000uF per side!
Hypex UCD 400 mono blokke -2kVA forsyning (hver)
PDS 06 CD (tweeked version)
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
Til top Vis WiredForSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WiredForSound
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke prisen på den BSS. Har kun fundet demopris på en lidt anden mode., som var 11.000 kroner. det kan jo ikke sammenlignes med en Behringer til 2500 kroner.

En tweaket Behringer har opgraderet digital input og nye analoge outputs. Eller det ultimative, så får Behringer'en ny digital input og 3 digitale outputs. Så kan man selv vælge kvalitetet af ens DAC's 

Iøvrigt ser det ud til at eksperternes dom er taget fra BSS's hjemmeside. Men det er også min oplevelse at Behringer ikke helt har "hul igennem", men derfor kan man stadig lave rigtig god lyd med Behringer produkter.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
NielsBerg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Så er pakken på vej og kommer nok i næste uge. Indtil videre kan jeg kun sige godt om servicen hos MiniDSP. Der svarer hurtigt på tekniske spørgsmål, og lytter til de forslag der kommer. Det har resulteret i meget hurtige opgraderinger af software plugins og nye udgaver af DSP printet.

Jeg tror du kan være helt sikker på at pakken kommer allerede tidligt i næste uge. Jeg har bestilt 2 gange fra miniDSP og har fået levering indenfor 4 dage hver gang.

 

Til top Vis NielsBerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsBerg
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

NielsBerg skrev:

Kjeldsen skrev:
Så er pakken på vej og kommer nok i næste uge. Indtil videre kan jeg kun sige godt om servicen hos MiniDSP. Der svarer hurtigt på tekniske spørgsmål, og lytter til de forslag der kommer. Det har resulteret i meget hurtige opgraderinger af software plugins og nye udgaver af DSP printet.

Jeg tror du kan være helt sikker på at pakken kommer allerede tidligt i næste uge. Jeg har bestilt 2 gange fra miniDSP og har fået levering indenfor 4 dage hver gang.

 

Det lyder godt, der er også hvad de selv forventer, men den kan jo strande i tolden.

Sig noget mere om hvad du har bestilt - og gerne i en tråd om dit projekt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
schubert_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 38
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

regner med at skulle over at køre aktivt når jeg er færedig med mine højtalere. er ved at fræse det sidste på frontpladen, så der er ikke langt igen. har kigget på den behringer, men ikke kunnet finde nogle brugte. om det er et godt tegn, tjaa. der er nok med filtre til salg, så måske er dem der har købt dcx2496 så godt tilfreds at de ikke kommer til salg. havde regnet med at starte med deling mellem bassen og mlt/disk. og så bruge det filter jeg allerede har deri nu mellem mlt/disk.

vi får se om det er noget med den dsp. glæder mig til at høre når der sker noget i byggeriet. i mellemtiden kigger jeg lidt videre på diverse delefiltre. der er et alto maxidrive til salg på djz. 100db noise s/n ratio, lyder jo fint, men vi får se.

 

Til top Vis schubert_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schubert_dk
 
WiredForSound
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 72
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Som du kan se så har jeg en Panasonic SA-XR 55, så den digitale Behringer ville være perfekt for den... men jeg syntes at 1000$ er lige i overkanten:(

Nordic havde en BSS til 3500 brugt... men den har nok også haft et hårdt liv i diverse racks:)

Men må indrømme at jeg savler lidt over den digitale udgave, men konen vil have nye møbler...



__________________
Jean Hiraga A30
Panasonic SA-XR55 (Digital)
Hypex UCD 400 batteri
250.000uF per side!
Hypex UCD 400 mono blokke -2kVA forsyning (hver)
PDS 06 CD (tweeked version)
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
Til top Vis WiredForSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WiredForSound
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

WiredForSound skrev:

Som du kan se så har jeg en Panasonic SA-XR 55, så den digitale Behringer ville være perfekt for den... men jeg syntes at 1000$ er lige i overkanten:(

Nordic havde en BSS til 3500 brugt... men den har nok også haft et hårdt liv i diverse racks:)

Men må indrømme at jeg savler lidt over den digitale udgave, men konen vil have nye møbler...

Har du fået lavet ekstra digitale indgange til din panasonic, eller hvordan skal det lige forstås med en digital Behringer?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes