| Sendt: 09 Februar 2010 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jitter er variationer i timingen af de enkelte samples i lyden. Det er ifølge de beskrivelser jeg har set hovedårsagen til den klassiske "digitale" (mis)lyd som dårlige og især gamle CD afspillere har, hvor lyden er støjfri, men opleves mere ligelyldig og kølig, uden nerve. Med lav jitter opleves lyden mere engagerende og mere afrundet. Jeg kunne tydeligt høre at DACMagic var bedre end min 1000 kr Pioneer DV360 (den har en Burr Brown DAC som ikke er helt til rotterne, men noget dårligere end DACMagic) og ud fra beskrivelser jeg har læst om effekten af jitter, var det netop hvad man kune forvente ved at få en bedre DAC med mindre jitter.
De fleste producenter gør tydeligt opmærksom på hvis deres produkt kan eliminere SPDIF jitter, da det er en populær feature pga computere. Se efter ting som "jitter free spdif", "zero jitter spdif" og "reclock" i informationen fra producenten.
Jitter skal være meget voldsom (i hvert fald voldsom sammentlignet med krav til hifi udstyr) for at være et problem i et computersystem og derfor gør man ikke så meget ud af at reducere den i computere.
|