Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAC til computer, Harman Kardon og MA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har været så heldig at få fat i en Harman Kardon HK 980 forstærker til mine Monitor Audio R270

Men eftersom jeg har et ikke alt for prangende eksternt Audiotrak lydkort til den bærbare skal jeg bruge en bedre dac, jeg har tidligere oplevet fantastisk forøgelse af lydkvalitet via en Harman Kardon HD 970.

Jeg har ca. 1000kr at fyre af, vil høre hvad I har af anbefalinger? Køber meget gerne brugt. Skal bruge optisk udgang fra den bærbare.

Jeg har kigget mest på den matchende HD980 (til nød 970) så de passer i design og fjernbetjeninger, men synes jeg ser meget delte anmeldelser af af 980? Er den ligefrem dårligere end 970 eller er forventningerne bare skyhøje?

Vil en dedikeret DAC give bedre lyd?

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2010 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Anzelz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anzelz

aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Cube ca. kr. 800,- fra ny.

Aceh

Til top Vis aceh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aceh

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Jeg vil klart anbefale at købe en DAC, der er immun overfor SPDIF/TOSLINK  jitter. En computer er ikke optimeret til lyd og har derfor betydelig jitter i sin oscillator. Ældre DAC's er derfor ofte ikke et godt valg.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2010 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Aceh ved du om den er bedre end Harman Kardon cd-afspillerne?

Torsteinowich - Ok hvordan kan man se det? Og hvad gør det ved lyden?

Jeg har et Maya EX5 eksternt lydkort, ved du om det kan noget fornuftigt med jitter? Da jeg havde stationær brugte jeg den onboard digitale lydudgang da Maya'en upsampler til 48khz og jeg ved ikke om jeg kan lave det om..

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Jitter er variationer i timingen af de enkelte samples i lyden. Det er  ifølge de beskrivelser jeg har set hovedårsagen til den klassiske "digitale" (mis)lyd som dårlige og især gamle CD afspillere har, hvor lyden er støjfri, men opleves mere ligelyldig og kølig, uden nerve. Med lav jitter opleves lyden mere engagerende og mere afrundet. Jeg kunne tydeligt høre at DACMagic var bedre end min 1000 kr Pioneer DV360 (den har en Burr Brown DAC som ikke er helt til rotterne, men noget dårligere end DACMagic) og ud fra beskrivelser jeg har læst om effekten af jitter, var det netop hvad man kune forvente ved at få en bedre DAC med mindre jitter.

De fleste producenter gør tydeligt opmærksom på hvis deres produkt kan eliminere SPDIF jitter, da det er en populær feature pga computere. Se efter ting som "jitter free spdif", "zero  jitter spdif" og "reclock" i informationen fra producenten.

Jitter skal være meget voldsom (i hvert fald voldsom sammentlignet med krav til hifi udstyr) for at være et problem i et computersystem og derfor gør man ikke så meget ud af at reducere den i computere.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes