Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 22:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Ny opamp basseret preamp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Min gamle preamp havde kun 3 indgange og det var lige en smule for lidt og sammen med en længe ønsket afprøvning af opamps, så valgte jeg at bygge en ny.



Indgangsvalget sker med de 6 røde relæ'er, som styres af en 4017 kreds. Det er det som ses ude til venstre. Knappen bruges så til at skifte sig ned igennem indgangene. I praksis virker det egentlig ganske fint synes jeg.
Trafoen er en er på 30VA og den ene vinding bruges til at drive relæerne, mens den anden trækker selve forstærkeren. Derfor bruges der også kun to dioder og ikke to diode broer. For at sikre imod brum og andet skidt har jeg derfor 4 stk 4700uF ultra low impendanse elektrolytter. Reguleringen varetages af de meget hadede 7815/7915, efterfulgt af et lavpas filter bestående af 22 ohm modstand og en 1000uF af samme mærke som de tidligere.



Potentiometeret er et gammelt Alps, som jeg lige havde liggende og så en tak til en af mine venner for den ekstra aksel og "fjeder ledet".

Opampen sidder i en sokel, så det er muligt at skifte imellem forskellige typer. Desværre fungerede min elskede LT1208 ikke så godt i denne opstilling. Dens meget høje Ib gjorde at der kom mellem -200mV og +500mV DC ud afhængig af hvor volumen stod.

I de sidste uger har den meget roste LM4562 siddet i soklen, men jeg synes at den lyder så korrekt at det grænser til det let kedelige. Derfor prøvede jeg en OPA2143, men den synes jeg lyder tilbagetrukken og afdæmpet. Næsten helt  og "behagesyg". Nu er den så skiftet til fordel en OP275 fra Analog Device. Den er lidt bedre i lyden end LM'eren, men har stadig lidt af OPA2134'erens tilbagetrukne lyd. Jeg tror den får lov at blive siddende lidt endnu.

I min nyrenoverede CD afspiller sidder der en AD812 efterfulgt af en LT1208 og de lyder super i den kombination. (Omend LT1208'eren støjer lidt meget, men lyden er super) og det har ledt mig til den teori at den (for mig) idealle opamp er med bipolare transistorer hele vejen og med (her kikser de fleste opamps) liniær forstærkning op til mindst 5KHz, hvilket netop de to omtalte (og elektrisk krævende) opamps lever op til.
Til sammenligning klarer LM4562 og OP275 henholdsvis 5Hz og 50Hz. Det betyder at modkoblingen ikke er ens igennem hele frekvensområdet.

Jeg er også i bessideles af en 5532 og en 5543. Nogle derude der ved hvad forskellen er?

Er der andre gode opamps i har erfaringer med, som i vil anbefale?
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Nydeligt som altid Bdef - virekligt flot print.

Jeg har gode erfaringer med OPA2605 som har mere dybde og 'drive' end OPA2134.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

OPA2604 må det være Nrik(?)


/U.

__________________
DIY-blog
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

oops yes  Carrot man.
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede at smide den gamle 5532'er i, bare fordi jeg alligevel havde den alligevel. Jeg vil sige at jeg er ganske positiv overrasket. Ikke tilbagetrukken, som OPA2134'eren, men heller ikke så kedelig og steril som LM4562.

NriK skrev:

Nydeligt som altid Bdef - virekligt flot print.

Jeg har gode erfaringer med OPA2605 som har mere dybde og 'drive' end OPA2134.



Nu er de opamps jeg har nydt mest ikke med FET, så derfor vil det undre mig lidt hvis OPA2604 er mig, men skal gerne give den en chance, hvis jeg lige kan finde en.
Jeg har bestilt LT1124 og LT1364, som jeg glæder mig til at prøve også.
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Du skulle næsten lave sådan en  'test-rapport' eller noget.

Og give dem fra 0-5 stjerner i forskellige kategorier, såsom Dynamik, detaljer, støj, 'drive', 'organisk lyd' osv.

...Og lige fortælle os hvordan du bruger opampen - unitygain eller med X gange ikke-inverterende forstærkning, eller..?

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1730
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Altid spændende, hvilke lydforskelle, der er på de forskellige chip-opamps

Mon ikke det kunne være interessant at prøve de diskret opbyggede Burson-opamps?

Eller måske nogle af NewClassD's Discrete Opamps - dem kan man åbenbart låne til test i 30 dage?

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Du skulle næsten lave sådan en  'test-rapport' eller noget.

Desværre er det ikke helt muligt. Jeg burde næsten ændre mit login her på siden til Mr Opamp.

Jeg har AD812 og LT1208 i cd afspilleren og LM4562 i det elektroniske delefilter. Dermed gør den enkelte opamp i min preamp ikke så stor forskel som jeg kunne ønske mig. LM’eren er lidt kedelig i lyden og når jeg skifter opamp i preampen, så har jeg stadig to af dem i signalvejen.

Siden sidst har jeg haft AD812, LT1124 og LT1364 i preampen. De er begge mere ’livlige’ end LM’eren. LT1124 minder lidt om 5532’eren, mens AD812 og LT1364 har lidt mere rum og ikke helt så skarp i lyden uden at miste det analytiske (som jeg godt kan lide)

Til sidst valgte jeg dog LT1364’eren, som sidder der nu.

PS: Jeg forsøger stadig at finde en OPA2604. Om ikke andet, så til låns.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:
NriK skrev:

Du skulle næsten lave sådan en  'test-rapport' eller noget.

Desværre er det ikke helt muligt. Jeg burde næsten ændre mit login her på siden til Mr Opamp.

Jeg har AD812 og LT1208 i cd afspilleren og LM4562 i det elektroniske delefilter. Dermed gør den enkelte opamp i min preamp ikke så stor forskel som jeg kunne ønske mig. LM’eren er lidt kedelig i lyden og når jeg skifter opamp i preampen, så har jeg stadig to af dem i signalvejen.

Siden sidst har jeg haft AD812, LT1124 og LT1364 i preampen. De er begge mere ’livlige’ end LM’eren. LT1124 minder lidt om 5532’eren, mens AD812 og LT1364 har lidt mere rum og ikke helt så skarp i lyden uden at miste det analytiske (som jeg godt kan lide)

Til sidst valgte jeg dog LT1364’eren, som sidder der nu.

PS: Jeg forsøger stadig at finde en OPA2604. Om ikke andet, så til låns.

Du kan købe OPA2604 her: http://elektronik-lavpris.dk

Det er iøvrigt en Opamp type jeg selv har brugt i mange konstruktioner.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Nu prøvede jeg at smide LT1124'erne i min RIAA og det var en rigtig god ide.

Før sad der OP275 som er en eller anden her på forum'et er blevet betegnet som en opamp med det væreste fra begge (bipolar og FET) verdener. Egentlig var jeg godt tilfreds, men kan godt hører at LT'erne gør det bedre. Lyden er mere klar og levende.

Lige nu ligger Beatles og drejer, og klokken bliver nok lidt mere og flere plader gennem eksperimentet, før jeg går i seng...

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
panos
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1345
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Ikke noget bedre end at lege med DIY sent om aftenen...:) Har du prøvet med opa627? Efter min mening findes det intet bedre...:)

__________________
moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 09 April 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Nu mange har rost OPA2134'eren, så smed jeg den lige i igen og lyttede. Denne gang over længere tid og måske har jeg været for hurtig ude med konklutionen.

Måske har jeg haft en skod optagelse i CD'en den dag, for OPA2134 er ikke helt så skidt som først beskrevet. Man kan sige lytterunde to er igang og nu med samme musik igennem hele lyttetesten så jeg ikke sidder og sammenligner optagelser 

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes