Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Gode råd om vinyl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:
Men er der en lavpraktisk rensemetode og skal man i det hele taget rense, de er jo ikke fulde af fedtfingre eller noget, bare lidt småstøvet at se på.

Den lavpraktisk tilgangsvinkel kunne være at afspille pladen for at høre om der er meget knas på. Hvis nej, så lad den være, hvis ja, så er der måske brug for en vask. Knas kan være to ting: Enten er det støv der sidder i rillen men som kan vaskes væk, eller det er støv der er brændt fast - det kan man ikke gøre noget ved. Jeg oplever med ultralydsvask at jeg kan få rigtig meget væk, men noget af knaset er simpelthen bare slid.

Prøv at søge her på forum om hvordan man kan vaske pladen på den billige måde - der er et par tråde om det. Kort fortalt kan du gøre det med en blød opvaskebørste, lidt sulfo, lunkent vand og et blødt og sugende håndklæde.

Og brug altid en kulfiberbørste (e.l.) inden afspilning. Grunden til at der sidder støv i rillen er formentlig at pladen har været afspillet uden at blive ordentligt afstøvet, så når du afspiller skaber man faktisk knaset.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Marts 2010 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Det anbefales, at man efter en afspilning lader pladen hvile til næste dag. Pickuppens kontaktareal med vinylen er nemlig meget lille, så lille, at vinylen bliver en smule opvarmet/deformeret ved afspilning. 

Derfor har den godt af at restituere sig til næste dag

Dvs. kun én plade om dagen? Eller en pladespiller til hver plade man ønsker at spille?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
erlingt skrev:
.... og støvlåget skal efter min mening holdes lukket.

Selv vinylmænd kan lære nyt. Væk med pladespillerlåget under afspilning!

Låget agerer jo næsten som en stor højttaler placeret LIGE over pladespilleren. Desuden er der fare for at låget 'trækker' i pickupen, som derved i praksis får et for lavt nåletryk. Og det ødelægger vinylmandens uvurdérlige lp'er!

Mvh.
Niels L.

Tja, jeg havde egentligt selv den samme holdning engang. Men efter nogle eksperimenter og lytning er jeg kommet frem til, at det ikke har den fjerneste betydning, om låget er lukket eller ej. Så derfor synes jeg egentligt ligesågodt det kan være lukket, og så give lidt beskyttelse for støv og pilfingre.

At låget trækker i pickuppen, har intet på sig. Jeg har efterprøvet med pickup'en på en nålevægt, og der er ingen forskel ved åbent eller lukket låg.
Desuden tror jeg ikke lige på den der med højttalervirkningen, jeg vil egentligt argumentere for det modsatte, låget holder lydbølgerne i rummet væk fra pickup'en.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Marts 2010 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
At låget trækker i pickuppen, har intet på sig. Jeg har efterprøvet med pickup'en på en nålevægt, og der er ingen forskel ved åbent eller lukket låg.

Jeg har en enkelt gang prøvet det med en Linn LP12 vist nok, hvor armen tydeligvis blev påvirket. Det skal dog siges at låget var stærkt statisk da jeg oplevede det, så hvis blot man undgår dette er det sikkert ikke noget problem.

erlingt skrev:
Desuden tror jeg ikke lige på den der med højttalervirkningen, jeg vil egentligt argumentere for det modsatte, låget holder lydbølgerne i rummet væk fra pickup'en.

Låget vil til gengæld smide pickup'ens lyd tilbage, men... Der kan findes både for og imod, og med mindre vi er ude i ekstreme tilfælde tror jeg ikke hverken det ene eller det andet har den store betydning - så man burde kunne gøre som man har samvittighed til

rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Et låg skaber statisk elekticitet uanset uanset hvilket materiale der er benyttet og pladerne selv er ofte også statiske grundet opbevaring i forkerte indersleeves og i meget tørre lokaler. Især om vinteren opstår problemet og hvorfor så forstærke det yderligere med et låg. Kan anbefale en masse blomster nær pladesamlingen for at reducere problemet.

Vedr låget. Står det åbent er der en meget stor flade som kan sættes i sving og det er netop lige det dine højttalere gør, basen går i låget og der skabes vibrationer og det gør der også selv om låget er lukket. Dette er faktisk også grunden til man kan riskikere akustisk tilbagekobling foruden et dårligt fundament og det skal faktisk tages ret alvorligt.

Så undgå låg. Har pladespilleren et låg så fjern det og monter det kun hvis små børn er problemet.

Lydmæssigt stinker det på enhver måde.

Hilsen Ole.  analogmand gennem 35 år både privat og proffessionelt.

Til top Vis rainman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rainman

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:

Et låg skaber statisk elekticitet uanset uanset hvilket materiale der er benyttet .....

Hilsen Ole.  analogmand gennem 35 år både privat og proffessionelt.

Glas give næsten ingen statisk elektricitet, og regas låg giver væsentligt mindre statisk elektricitet end andre plastlåg - til gengæld kan regas låg aldrig blive "strålende" blanke da de er lavet af noget som virker blødere - måske af samme grund - altså blødheden - er de ikke så følsomme overfor svinginger

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Det er en god ide at have outer sleeves omkring sine covers - det beskytter mod slid. En ubetinget nødvendighed vil jeg dog ikke kalde det.

Det er derimod inner sleeves, da dem af papir nærmest virker som sandpapir på vinylet, og de er som regel ganske statiske.

Begge dele kan du købe for særdeles rimelige penge hos www.protected.de, de snakker/skriver også engelsk.

Støvlag? Helt af, naturligvis

Mit tyske er begrænset til en overordnet forståelse, altså jeg forstår ikke ordret hvad der står. Dog nok til at jeg ku' finde nogle lækre PVC innersleeves med rund bund til at putte i det org. papir innersleeve. Jeg annulerede nemlig min ordre ved sleevecity, da de pludselig ville bruge end anden forsendelsform (læs pris) end den jeg først havde valgt. Anyway jeg bestilte hos protectted.de. Navn, adr osv. fint. Tryk på "kaufen" og så stod der noget med "tak for ordren" på tysk?! men jeg havde ikke betalt endnu? Fik en mail jeg fattede nada af! Kørte den gennem google translate. Det er jo aldrig optimalt, men hvis jeg fik forstået det rigtigt, så er den mail en automatisk genereret ordebekræftigelse. Der skulle så komme en mail, når der er nogen på pinden i dagtimerne, med oplysninger om betaling. Jeg betaler, først, så sender de min vare? eller hvad? Hvad er proceduren, du har handlet der, ikke?

Update, nevermind. Jeg har annuleret min ordre. Det var sgu' for besværligt for mig. fandt en UK hjemmeside i stedet.

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Mine bud : Drop outersleeves og brug pengene på indersleeves.

Giv din grammofon de bedste betingelser for at undgå vibrationer,dvs fjern låget (alle låg virker som modtagere for vibs uanset position qua den "store" ubrudte flade) og maksimer massen af underlaget den står på,ikke mindst gældende en rega,som i sig selv er en meget let konstruktion.

Brug dine ører til at sætte antiskating,fremfor blot at sætte den efter konstruktørens info.

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

seba skrev:

Brug dine ører til at sætte antiskating,fremfor blot at sætte den efter konstruktørens info.

nemlig

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2010 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:
[Hvad er proceduren, du har handlet der, ikke?

Jeg troede faktisk at de også havde en engelsk version, men det kan jeg godt se at de ikke har. For en wannabe tysker (sønderjyde) som mig er der ingen problemer med det sproget

Det er desværre langt fra alle tyske butikker der modtager betaling med credit card, og det gør Protected heller ikke. De kører typisk med pr. efterkrav eller forudbetaling (som regel kun for tyske kunder), og ellers er der PayPal, hvilket er det jeg bruger. Hvis ellers det er den du har valgt betyder det at du får en mail med en PayPal adresse/konto som du skal indbetale pengene på.

Beklager jeg lokkede dig på afveje, jeg kan godt forstå at du valgte en anden og sikrere vej

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 16 Marts 2010 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Svend88 skrev:
[Hvad er proceduren, du har handlet der, ikke?

Jeg troede faktisk at de også havde en engelsk version, men det kan jeg godt se at de ikke har. For en wannabe tysker (sønderjyde) som mig er der ingen problemer med det sproget

Det er desværre langt fra alle tyske butikker der modtager betaling med credit card, og det gør Protected heller ikke. De kører typisk med pr. efterkrav eller forudbetaling (som regel kun for tyske kunder), og ellers er der PayPal, hvilket er det jeg bruger. Hvis ellers det er den du har valgt betyder det at du får en mail med en PayPal adresse/konto som du skal indbetale pengene på.

Beklager jeg lokkede dig på afveje, jeg kan godt forstå at du valgte en anden og sikrere vej

Du lokkede mig ikke på afveje, det klarede jeg helt selv Men der er ingen skade sket. Jeg har skrevet og annuleret og de har jo ingen konto oplysninger på mig.

clauskri
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Man kan trygt handle ved protected. jeg har handlet der af flere omgange og har vel købt 1000 plasticsleeves og det halve inners der gennem tiden.

Tidligere tog de ikke paypal, men så overførte man bare via IBAN og SWIFT koder til deres tyske konto. Men jeg har hørt at de igen er begyndt at tage paypal - så det gør det jo endnu nemmere.

Engang havde de pvc sleeves på tilbud sindsygt billigt. Jeg tjekkede lige en gammel ordre, hvor jeg har betalt 35 euros for 250 styks - hvilket ca. svarer til en stykpris på en krone.

Så en anbefaling til protected herfra.

Hvis der er nogen der vil have anbefalinger til hvor man køber vinyl kan det tyske flight13 anbefales. Ellers køber jeg størsteparten af mit ved Groovenet i texas, der yder ekstrem god service.
Der er selvfølgelig også Ebay, Auralexploits (US), Norman Records (UK) - og masser af vis af andre steder. Og der kan virkelig spares penge, det er simpelt hen for dyrt herhjemme.
Til top Vis clauskri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clauskri

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 16 Marts 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Nu når vi er ved innersleeves. Jeg har bestilt nogen i "ris papir"  med rund bund til at putte inden i det org. innersleeve. Hvad er holdningen til ris papir v.s. pvc el. andet? Ingen "religionskrig" tak. Bare jeres egne meninger, den enes mening er lige så god som den andens. Hvad bruger I og hvorfor?

clauskri
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

jeg bruger bare almindelige hvide eller sorte innersleeves købt ved protected. har ingen holdning til de du siger - men det er da smart at kunne putte dem i de i forvejen eksisterende sleeves..

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 16 Marts 2010 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

clauskri skrev:
jeg bruger bare almindelige hvide eller sorte innersleeves købt ved protected. har ingen holdning til de du siger - men det er da smart at kunne putte dem i de i forvejen eksisterende sleeves..
ja, det synes jeg også, særligt hvis der er tryk og fotos på det org. innersleeve. Innersleeves er vel innersleeves. De er der vel for at minimere statisk elektrisitet.  Prisen var også afgørende. Lige så snart de hed noget fancy, så røg prisen op. De her er såmænd bare hvide og havde ikke noget bestemt navn

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger også de billige fra Protected. Det er for at give pladen et bedre hjem, men jeg ønsker ikke at betale det hvad jeg opfatter som ublu priser idet jeg er storforbruger af dem. De er valgt fordi de er forede, og de billigste jeg med god samvittighed vil bruge. Man kan også få dem i en endnu billigere version, hvor papiret blødt papir, og bliver revet itu ved den mindste belastning.

Original innersleeves med tryk på beholder jeg naturligvis, de finder som regel fint plads i coveret også.

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Så lykkes det endelig at få de innersleeves jeg var interesseret i (Nagaoka No 102). Efter have gennentrawlet internettet gennem to dage, fandt jeg en tysk side, men de har også engelsk tekst. Her kunne jeg betale med Visa med det samme. De har også "Verified by Visa" som jeg dog ikke kendte i forvejen, men er en ekstra sikkerhed hvor man bruger en selvvalgt PIN kode. Jeg turde dog ikke oprette mig da det poppede frem. Men oprettede mig på PBS' side. De tre andre webshops droppede jeg igen. Den ene var jo på tysk Den anden USA hvor de ville have mere i fragt end først aftalt, forget it. Og den sidste fra UK, skulle lige vende tilbage med den endelige fragtpris, farvel! Her er fragt og pris fastlagt og betalt. Jeg kommer lige med en update, når min vare kommer, inden jeg opfordrer jer til at købe der. Prisen blev 378 kr. for 100 stk. Det synes jeg er okay for gode sleeves. Tjek siden her http://www.hifi-phono-house.com

Mht. pladerens prøvede jeg med Reloop pladerens og en fin microfiberklud beregnet til fladskærme. Fedtfingre og gammelt støvlag var pist væk og vinylen blev pæn blak og sort igen.

clauskri
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

nu kender jeg ikke lige den pågældende indersleeve du snakker om. men med mindre den har en anden funktion end blot at beskytte pladen, så virker det på mig ikke som det mest fornuftige køb...

almindelige innersleeves i DK koster 2.50 stykket, maks 3 kr. Så hvorfor giver du mere for lige netop dem du har købt?

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 18 Marts 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

clauskri skrev:
nu kender jeg ikke lige den pågældende indersleeve du snakker om. men med mindre den har en anden funktion end blot at beskytte pladen, så virker det på mig ikke som det mest fornuftige køb...

almindelige innersleeves i DK koster 2.50 stykket, maks 3 kr. Så hvorfor giver du mere for lige netop dem du har købt?
Fordi de har rund bund og er uden ydre papir, så de kan passe fint i det org. innersleeve. Prisen er fornuftig ud fra at jeg kun kunne finde noget tilsvarende i USA, UK, Australien og Japan. Fra de steder ville fragten blive heftig.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:

Så lykkes det endelig at få de innersleeves jeg var interesseret i (Nagaoka No 102). Efter have gennentrawlet internettet gennem to dage, fandt jeg en tysk side, men de har også engelsk tekst. Her kunne jeg betale med Visa med det samme. De har også "Verified by Visa" som jeg dog ikke kendte i forvejen, men er en ekstra sikkerhed hvor man bruger en selvvalgt PIN kode. Jeg turde dog ikke oprette mig da det poppede frem. Men oprettede mig på PBS' side. De tre andre webshops droppede jeg igen. Den ene var jo på tysk Den anden USA hvor de ville have mere i fragt end først aftalt, forget it. Og den sidste fra UK, skulle lige vende tilbage med den endelige fragtpris, farvel! Her er fragt og pris fastlagt og betalt. Jeg kommer lige med en update, når min vare kommer, inden jeg opfordrer jer til at købe der. Prisen blev 378 kr. for 100 stk. Det synes jeg er okay for gode sleeves. Tjek siden her http://www.hifi-phono-house.com

Mht. pladerens prøvede jeg med Reloop pladerens og en fin microfiberklud beregnet til fladskærme. Fedtfingre og gammelt støvlag var pist væk og vinylen blev pæn blak og sort igen.

Nagaoka No.102 er noget af det bedste du kan købe! Var det dem der kostede kr. 378,-?

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum