Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bose 301 -problemer med forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NisP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2010 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Hey

Håber, at nogen herinde kan give mig nogle svar

Jeg er en ellers glad ejer af en NAD355BEE. Der er imidlertid opstået problemer med den, den har været brændt sammen to gange, uden jeg på nogen måde har ydet vold på den...Begge gange er det også sket ganske udramatisk. Den har pludselig ikke ville tænde, efter ikke at ha' været brugt i flere dage. Den står også helt fint placeret, så ingen problemer der. Jeg har desuden oplevet en klagmæssig ubalance, hvor højre højtaler lyder meget mere 'basset' også selvom jeg har prøvet med et sæt andre Bose 301.

Jeg har nu haft kontakt med teknikeren, der har lavet forstærkeren og han fortæller mig, at det er højtalerne, der har ødelagt den. Han taler noget om problemer med delefilter eller andre problemer, der gør, at forstærkeren er nødsaget til at bruge uforholdsmæssig meget kraft på at spille højtalerne op. Han beskrev det som, at selvom jeg kun havde skruet havlt op på volume-knappen, fik det en effekt af, at jeg havde skruet helt op, pga. højternes beskaffenhed.

Er det nogen herinde, der kan forklare mig, hvorledes det går til. Hvorledes kan højtalerne få udgangene og i den andet tilfælde strømforsyningen på forstærkeren til at brænde sammen?

Til top Vis NisP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NisP

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 Marts 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Det tyder på at du har en kortslutning et eller endet sted mellem forstærkeren og højttaleren i dit system.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

NisP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Hvor skulle den kortslutning forekommer? Jeg er fuldstændig sikker på, at både højtaler og forstærker er korrekt tilsluttet.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

B%&e er det samme som problemer (Der finde MANGE hadesider på nettet). I min terminologi er de lig med et bandord. Snakker vi biler så er B$€e at sidestille med Trabant! 

Måske lidt firkantet sat op, men de betragtes generelt ikke som gode højttalere. Nu hvor filteret tilsynelandende er brændt af, er de helt sikkert ikke gode.

Lyt til et par nye højttalere - med 99% sikkerhed vil de spille bedre.

NisP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2010 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er fuldstændig klar over Bose's status efter ikke meget tid i diverse Hifi foraer. Et bytte er også lige for Men spørgsmålet er, hvad der sker siden forstærkeren står af?

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Der er den mulighed at dine kabler har en (evt. lille) kortslutnin i selve kablet, og så er der den mulighed at der er en kortslutning i selve højttaleren, altså internt. Begge situationer er sjældne, især at kablet kortslutter, men forekommer ikke desto mindre med mellemrum. Det er ikke sikkert at det er direkte målbart, men en evt. måling kan give en ide om det er der hunden er begravet.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Jeg er mildt sagt ikke Bose fan, men det dér lyder mærkeligt i mine ører! For mig lyder det som om, at problemet muligvis kunne være teknikeren... .

Både ampen og højtalerne bør måles igennem & testes.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Jeg er mildt sagt ikke Bose fan, men det dér lyder mærkeligt i mine ører! For mig lyder det som om, at problemet muligvis kunne være teknikeren... .

Både ampen og højtalerne bør måles igennem & testes.

Helt enig.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Prøv og se om den pære der sidder inden i højttaleren er iorden det kan måske værre den der er sprunget det er da utroligt at de sætter en pære i for og beskytte de meget dårlige enheder men lyse det kan den når den får noget effekt jeg har selv prøvet det det lyste op over på den anden væg det var også Bose 301 jeg havede dem kun i et halvt år så røg de ud.
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Hmm..
Trådstarterne skriver som fejlmeddelse: "Den har pludselig ikke ville tænde, efter ikke at ha' været brugt i flere dage."
Som tekniker vil jeg mene, at så kan fejlen ikke ligge i højttalerne. Det er ikke højttalerens skyld, at forstærkeren ikke vil tænde. Hvis problemet var at højttalerne  bruger for meget power for at kunne spille, så ville forstærkerne gå i stykker imens den spiller. Problemet er her iflg. trådstarteren, at forstærkeren ikke kan tænde - når den har været slukket / ubrugt i noget tid.

Der kan være mange årsager til dette. trådstarteren skriver, at der både har være afbrændt udgang og strømforsyning. Det kunne være intresant at få at vide, hvilke komponenter der er blevet udskiftet. Hvis der f.eks er problemer med tomgangsstrømmen eller driver transistorer, kan udgangsstransistorer trække så meget strøm, at udgangstransistorerne kortslutter hvorved størmfosyningen kan tage skade.

Jeg kender ikke opbygningen af denne model, men mit umiddelbare råd er, at sende forstærkeren til reparation hos en anden tekniker. Send evt. højttaleren med til reparation, så værkstedet har mulighed fot at undersøge og teste højttalerne sammen igennem et styke tid, og få alle observerede fejl udbedret.

Det er da korrekt, at denne model af BOSE har haft nogle problemer, men jeg mener ikke de kan ødelægge en forstærker, så fejlen viser sig på denne måde.
Men jeg kender jo heller ikke alle aspekter til fejlen. Det kan jeg kun komme til ved at undersøge forstærker og evt. højttaler.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

NisP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2010 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hej og tak for svarene...

Nu har jeg anskaffet mig et par B&W 601 s3 og tilsluttet dem (korrekt!). Hørte et par timer igår, ved svag styrke uden at forstærkeren blev meget varm. Idag, efter en halv time til tre kvarter, hvor jeg spillede med rimelig styrke (kl 12 position), blev min forstærker meget varm og jeg turde ikke spille mere af frygt for, at den skulle brænde sammen. Kan i hjælpe mig med svar på, hvad der sker?

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 06 April 2010 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

En transistorforstærker bliver ret varm når man spiller højt gennem længere tid, og med volumen på kl. 12 tror jeg din forstætker er tæt på max ydelsen, også selv om dine B&Wer er rimelig nemme at drive.

Hvis lyden er ren bør forstærkeren kunne holde selv om den udvikler varme, men sør for at der er god luft omkring den specielt over den.

Hvis lyden forvrænger skal du skrue ned, men der burde være en sikring i forstærkeren der ryger inden der sker skade, til gengæld kan det være farligt for dine hters diskant.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 06 April 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Nej...der er ingen sikring til at forhindre overbelastning og røg. Sikringer virker først når skaden er sket for at forhindre yderligere skade på produkt og omgivelser. Enkelte forstærkere er forsynet med elektroniske strøm-begrænsere...de kan dog stadig få hedeslag.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

NisP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2010 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, jeg skruer lidt ned

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes