Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 18:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: rør dac med mange muligheder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Hej
Herunder mit nyeste køb fra ebay "Xiang Sheng DAC-01" - en rørdac med preamp - det tog en krig at få leveret (kinesisk nytår i februar varer 8 dage), toldekspeditionen i DK, altså... Til trods for at pakken var sendt som "Gift" med en værdi af 30 US$, ville Told se faktura - så alt i alt løber den op i 1800 kr, umodificeret.

Lige lidt billeder, tak:






Jeg har efterfølgende fudet ud af, at DAC'en købes billigst hos http://www.hllyaudio.com/index.php, prisen er da 210 US$ incl forsendelse, men uden told (ca 50 US$ + ekspeditionsgebyr 160 kr).

En anden kuriositet ved denne dims er, at den i USA bliver solgt under flere forskellige produktnavne (Maverick, Grant, Xiang Sheng, HLLY) - og til pænt forskellige priser. DAC'en er også meget oppe på headfi.com - jo, så den er 'in' lige for tiden.

I mit kælder-musikrum afspilles musikken fra pc med ubuntu, for bl.a. at undgå Microsoft's berygtede k-mixer (signalet går gennem en dims jeg kommer tilbage til om et øjeblik) og ned i en Ear202 - et groft undervurderet effekttrin.

Højttalerne er ejendommeligt 2-vejs selvbyg i 5-liters kabinet, afstemt efter lytterummet og resten af anlægget. Bassen ruller af fra omkring 60 Hz, følsomheden er 84 dB- så dybbasformåen er jeg ude at stand ti lat vurdere. Kælderrummet er kvadratisk, 4 x 4 meter, med 2 meter til loftet. Tykt gulvtæppe og fyldt med - ja, hvad der nu er i et kælderrum.

Pyha - nærmere følger om lidt
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Det kabel jeg bruger fra "dimsen" og til effekttrinnet p.t., er fra Blue Jeans, http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm - BJC MSA-1.

Kablet fra effekttrinnet og til højttalerne er et DIY sølvovertrukket kobber-solidcore 2,0 mm2, i bomuldsstrømpe, kablet er fra http://www.wires.co.uk/acatalog/offers-silverplated.html - se nederst på siden.

Lyden jeg har, er detaljeret samtidig med at den er "mørk" - ret ejendommeligt, men uhyre fedt. Ingen lyttetræthed, detaljer står alligevel klart, og eksempelvis Beatles fremstår med den rette vægtning (ikke for lyst, som jeg oftest har oplevet dem). 'S' og 'T'-lyde får heller ikke ørene til at bløde (prøv eksempelvis "Homeless" fra Paul Simon's "Graceland"-album. Hvis dit anlæg er for lyst, er det ikke sjovt at høre på.

Desuden er jeg en hund efter rum - og rum har jeg masser af.

Men kort fortalt kan jeg - for første gang i min hifi-tid - spille al slags musik, uden at jeg synes at noget falder igennem. Så hvorfor overhovedet investere i en anden ekstern dac?

Mht. lydbilledet, så syntes jeg at stemmer er trukket liiige en anelse for langt tilbage (jeg kan godt lide at sangeren forestilles at stå cirka 2 meter fra lyttepositionen, således at det virker som om, det er MIG, de henvender sig direkte til) - altså indlevelse.

Og det var stemmerne jeg gerne ville have trukket lidt frem og i enkelte tilfælde have gjort lidt "bredere". Jeg har tidligere haft erfaring med rør, at de netop kan gøre stemmer mere nærværende og bredere, så en rør-ting skulle det være.

... Og hvorfor så Xiang Sheng'en?


Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

-Jo, pga de mange muligheder:

- digital ind (coax, optisk, usb)
- 2 analog indgange
- 2 analog udgange (rør eller solid-state).
- forforstærkerdelen kunne måske give bedre lydkvalitet?
- Tweakmulighederne (skift af rør eller opamps kan til en hvis grad tweake lyden uden de store anstrengelser. WE396A, 2c51, 6n3P-rør kan anvendes. Opamps: LT1364 for DAC og LM 4562 for  headphone amp anbefales på headfi.

... og endelig prisen - i niveau med en dacmagic.
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

... Godt, liige en lille historie mht "dimsen" jeg p.t. anvender i usb-udgangen fra min pc, og videre i effekttrinnet (ear202):



En "Creative x-fi Go"-ting, med dette kabel fra Blue Jeans til effekttrinnet:



... Historien er ganske kort, at jeg i løbet af det sidste år har købt/solgt en del effektforstærkere - en af de potentielle købere havde så creative-tingen + kablet ovenfor med i forbindelse med lytningen - og jeg var simpelthen ved at falde ned at stolen, da det blev koblet til den pågældende effektblok. Der er bare hul igennem og STORT lydbillede. Så det måtte selvfølgelig indgå i en del af handelen. Det sjove er, at jeg ALDRIG ville have overvejet at have sådan en lille dims indenfor mine vægge i forbindelse med musiklytning. Men den er fandeme go (x-fi go). Købes hos bl.a. i El Gigante for ca. 400 kr.

Den fungerer rigtigt godt uden installation af nogen drivere eller noget (både i xp og Ubuntu). Pas dog på: der er et hav af programmer/lyddrivere på usb-sticket - og jeg har prøvet at installere dem i xp - og det lyder fandeme ikke godt. Og desuden er det kropumuligt at få afinstalleret ordentligt igen + det tager over 20 minutter at installere skidtet. Så installer ej x-fi programmerne, tak.

Her lige et billede af effekttrinnet, som jeg fik byttet mig til (det er en anden historie) - men det kommer ikke ud af huset igen, nej:



Der er også en brugeranmeldelse af den på hifi4all (nej, det er ikke mig, der har skrevet den).
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Nå, jeg havde jo planer om at anvende Xiang Sheng'en som USB-dac, og enten bruge rørudgangen eller solidstate-udgangen, afhængigt af, hvilken lyd jeg foretrak.

... En anden løsning er at lade signalet løbe gennem X-fi Go USB-dac'en, og så køre det analoge signal ind i analogindgangen på Xiang Sheng'en, og blot anvende Xiang Sheng'en som preamp. Igen 2 muligheder for signaludgang (rør eller solidstate). Bemærk venligst at der også er en hovedtelefon-udgang på fronten - den kører dog udenom røret, så det er solidstate-lyd derfra, øv.

Jeg har absolut ingen erfaringer med preamps, men dog nogen erfaringer med usb-dac's, bl.a.

- X-fi Go - Stort lydbillede, god detaljering og klangbalance. Strøm fra USB-porten
- EMU 0404 USB - meget dynamisk og ren. Godt med slag i bolledejen
- Xitel Pro Hifi-link - lidt 'grå' i lyden/grovere detaljering, men slagkraftig og live-agtig. Strøm fra USB
- Cambridge DacMagic - blandede erfaringer. USB-indgangen er slet ikke på niveau med de andre digitalindgange. Har i det nuværende anlæg gjort stemmer "smalle" og lettere syntetiske VIA USB-INDGANGEN.
- Valab NOS DAC - spiller analogt, men jeg husker den ikke som specielt dynamisk - og dermed ikkevoldsomt engagerende.

Som I kan se, er det i prislejet op til ca 2000 kr, jeg har erfaringer (men jeg har heller ikke lyst ti lat give meget mere, med mindre lyden bliver ekseptionelt bedre).


Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

...Okay - første indtryk (jeg fik Xiang Sheng'en i går). Efter sigende skulle den blive væsentligt bedre i løbet af de første 100 timers spilletid. Min holdning til tilspilning er, at grundlæggende skal det lyde ok - hvis det lyder som pigtråd trukket gennem ørerne, er der ringe sandsynlighed for at det bliver bedre med tiden - men at det oftest bliver noget bedre efter de første 100 timer på bagen.

Det her er utroligt !!! (Nej, ikke lyden - men at der er brugsanvisning og et års garanti med garantiperiode påstemplet i brugsanvisningen, med dato og det hele!!! Drømmer jeg eller er jeg vågen? Nyheder fra Kina

Næste "ting" - de 4 billige gummidupper under XS'en er ikke lige store. Der skal en filtdup på i det ene bagerste hjørne. Ooookay... "You only get one chance to make a first impression". Det her lover vist ikke helt godt.

Knapperne på fronten går dog ganske lækkert: stepped volumepotentiometer, gode klik i indgangsvælger. Det er sgu ok

...Næste ting er, at jeg havde lovet mig selv at skifte røret som det første (jeg havde i anden anledning købt et par 2c51 Tung-Sol rør fra www.tubeampdoctor.com). Et af dem skulle straks erstatte Kina-røret. Det kræver lige at fjerne 4 skruer i bunden, 4 umbraco-ting i toppen, hvorefter kabinettet skulle kunne trækkes bagud og af... her starter kampen

...Det var lige godt svært at hive af. Indmaden ser herefter sådan ud (uden kabinet):



Den lille sorte klat 1 cm over røret er op-ampen til dac'en. Der sidder en til, næsten helt øverst på boardet. Den hører til hovedtlf-udgangen iflg headfi. Opamps'ene sidder i sokler, så de er lige til at pille ud og erstatte. Jeg har bestilt ny opamp til dac'en - kommer i næste uge.
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Rørskiftet var også bøvlet - der er fileme ikke meget plads til at hive røret ud. Gudskelov er Tungsol-røret noget kortere, så det burde teoretisk være nemmere at få det sat i. Problemet er, at røret kun kan sidde i på en bestemt måde, og det er svært at se, om benene passer, før man presser røret på plads - det ville være sur røv at knække et ben på et rør - og endnu være at se benet sidde fast i rørsoklen. Men det gik da...

Og lyden?
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

... Ja, efter en dag er der jo stadigvæk muligheder for forbedring. Bemærk venligst at jeg ikke har checket hverken coax eller optisk-indgangen (eller solidstate-udgangen for den sags skyld). Røret er skiftet til TungSol, men opamps er de originale. De har ry for at være lidt lyse i det

MEN: right-out-of-the-box (ROOTB) kan jeg konstatere at:

1) brugt direkte fra pc'ens usb-udgang og usb-ind i Xiang SHeng'en og derefter ind i effekt-trinnet, skuffer lyden, sammenlignet med X-fi Go. En del af rummet forsvinder og detaljeringen bliver mærkbart dårligere. Klangen er god. Til gengæld opleves lyden som med mere pondus - wall of sound??.

2) X-fi go'en fra pc usb-udgang direkte i effekt-trinnet lyder klart bedre - realisme, detaljering

3) Med lyden fra pc gennem x-fi go og analogt ind i Xiang Sheng'en, og ud af rør-udgangen oplever jeg en øget detaljering, realisme og autensitet ift. gennem x-fi'en alene (og som jeg var glad nok for i forvejen). Jeg kan godt høre at lyden er lidt lysere - men den er på ingen måde skærende (jeg er som sagt overfølsom overfor skarpe 's' og 't'-lyde). Men bækkenslag og andre percussion-ting er en anelse for 'hvide' i lyden, i forhold til x-fi'en alene. Den helt store gevinst er rummet og stemmer (som ønsket). Det lyder allerede mere 'autentisk'. Der er ikke fjernet slør/tæpper/dyner etc - det synes jeg heller ikke der var i forvejen -  men stemmer står bare mere frit.
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Hvad så nu?/Konklusion

Tilspilning - der skal bruges mere krudt på tilspilning - og så lige skiftes en opamp, for at genteste usb-indgangen.

Så jeg vender tilbage med opfølgning om en uges tid. Jeg vil fremover nok udelukkende fokusere på løsningen pc > xfi > Xiang Sheng (rørudgang) > Ear202 med en god dosis tilspilning

Er den pengene værd? Hmmm... Hvis jeg ikke havde haft x-fi dimsen og kun skulle bruge en usb-dac, så vil jeg sige at den skuffer. Så ville jeg satse på en emu0404 usb dac.

Hvis jeg kun skulle bruge en preamp, så vil jeg sige at den bestemt er pengene værd i kraft af detaljeringen og 'den autentiske' og frie stemmegengivelse

Jeg kan af gode grunde ikke vurdere dac'en med coax/optisk - der er måske - i lighed med DacMagic'en - klart bedre lyd at hente.

Bemærk også at jeg allerede har skiftet et rør og snart en opamp. Så vi er i prislejet omkring en dacmagic inden vi ser os om (rørskifte, opamp, xfi go + blue jeans kabel)


Konklusion:
Uindspillet og direkte fra usb-usb er den ikke et hit.
De analoge indgange og preampdelen er godt, rigtigt godt til prisen.
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 436
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:
toldekspeditionen i DK, altså... Til trods for at pakken var sendt dom "Gift" med en værdi af 30 US$, ville Told se faktura


Hehe..ja de ved udmærket godt, at forsendelser fra Kina mærket som "gift" skal checkes .
Ellers til lykke med dit køb, selv om det ikke indtil videre lyder som en super deal.
hvis du kigger i tråden med AUNE amp/DAC´en (head-fi forummet) kunne det måske også være et spændende (billigt) DAC projekt? Godt nok ikke med rør.


Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Hej Toto
Ja, det er et sjovt produkt - en slags schweizerkniv - nogle funktioner er gode, andre knap så gode.

Så jeg er faktisk spændt på, hvad en uges tilspilning og en ny opamp evt. kan ændre. Glad for at jeg har x-fi'en imellem pc og xiang sheng - ellers var der dømt nedtur.

Jeg vil stadigvæk bedømme produktet som optur - jeg er dog mere i tvivl om, om den samlede investeringer (dac,rør,opamp,xfi,bluejeans kabel) står mål med en direkte importeret usb dac i 3.500 kr's klassen - men nu havde jeg jo alt undtagen dac'en i forvejen, så for mig personligt er dac'en prisen værd
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
WiredForSound
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 72
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Hej Juspur,

Jeg holder på med at stå klar klar i køen når twistedPearAudio sætter et nyt Batch af Buffalo DAC til salg igen, bygget på reference chippen ESS Sabre32, den koster 289 US$ for et komplet kit, dertil kommer diverse mods, rør buffer etc.

Jeg har en eAR PRE TWO forforstærker, som jeg overvejer at sætte i batteri drift....

Jeg holder på med nogle digitale effektrin, HYPEX eller NewClassD...

jeg vil meget gerne vide hvad er miraklet med den lille X-Fi GO ting og hvad er det den "overrider ved Windows" ???

Mvh/


__________________
Jean Hiraga A30
Panasonic SA-XR55 (Digital)
Hypex UCD 400 batteri
250.000uF per side!
Hypex UCD 400 mono blokke -2kVA forsyning (hver)
PDS 06 CD (tweeked version)
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
Til top Vis WiredForSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WiredForSound
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 13 Marts 2010 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hej Wiredforsound
Jeg ved ikke, hvad den "overrider ved windows" - men det er dybest set en usb-dac. Lyden fra x-fi go er som sagt med stort rum og god detaljering.
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Nå, tid for en opdatering efter en uge. Delvist kedelig opdatering (nærmere følger)   

- Først og fremmest så prøvede jeg at skifte USB-kablet - hold da fest. Det var en forbedring af de store. Begge kabler var bare standardkabler, men det første lød decideret dårligt - kornet, og sløjt rumperspektiv. Med det andet usb-kabel, var lyden dynamisk, kornetheden var væk, og rummet kom tilbage. Godt nok. Begge usb-kabler har ferritring i den ene ende, så ingen forskelle der...

- Desuden kunne jeg virkeligt spille HØJT og dynamisk gennem USB-indgangen. Det var sgu iorden.

- Så fik jeg lyttet A/B på rørudgang/solidstate udgang. Overraskende nok, syntes jeg ikke at rørundgangen tilførte meget "rør-effekt" som forventet - jeg ville faktisk have svært ved at afgøre, hvilken udgang, jeg spillede igennem - når man ser bort fra DYNAMITTEN (undskyld: dynamikken). Den var bedre på solidstate-udgangen. Hmmm... Og jeg havde endda et dyrt TungSOl-rør siddende i.

- Ja, og så den kedelige meddelelse: Årsagen til at jeg skriver i datid: jeg ville skifte opamp: men det er ikke for amatører. Jeg havde fået oplyst, at man "bare" skulle hive opamp'en lige op med en spidstang, og trykke den nye på plads. Jeg hev op - men et ben blev siddende i printet. Sur røv. Da jeg efter at have fjernet ben-resten ville trykke ny opamp på plads, bukkede benene på denne. Så den sidder ikke i nu.

ADVARSEL: OPAMPS er ikke for amatører. RESULTAT: nu ingen lyd.

Den opmærksomme læser vil nok allerede vide, at jeg har sat xiang sheng'en til salg som defekt - håber, der er andre, der kan få gavn af denne. Øv. RETTELSE: Solgt!!!

Overvejelse: skal lige sunde mig, og overvejer så at købe en til xiang sheng, og bruge krudt på et godt usb-kabel og undlade modifikationer indeni. Sikke noget. God weekend
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 
vibe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 747
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

jeg har med interesse fulgt med i din tråd.

super ærgerligt med dit uheld.

jeg har også fulgt med i denne tråd, som måske kunne have din interesse:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=80944&P N=1

mvh



__________________
setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe
 
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 525
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Tak for linket, Vibe

Xiang Sheng'en var nu interessant på mange måder - alsidigheden bl.a. Interessant at erfare at jeg IKKE foretrak rørudgangen - selv med godt rør i - samt at USB-indgangen blev væsentligt bedre med et andet no-name usb-kabel i. Meget interessant.

Nå, men har kompenseret i form af nedenstående - det hører ikke rigtigt ind i digital-forum'et - but anyways:



Yaqin cd1 tube buffer. En tube-buffer er kort sagt et indskudt led i signalvejen (dvs efter signalkilde og før effektforstærker, som tilføjer rørklang i bedste fald. Yaqin cd1'eren bruger 6dj8/6922 rør, som findes i mange varianter. Jeg har tidligere haft Yaqin cd2 tube buffer (med to rør af en eller anden inferiør kinesisk afart).

YAqin cd2'eren (med to rør) lagde en meget let dis over lyden og kvitterede yderligere med et stort rum og lækker mikrodetaljering.

Yaqin cd1'eren er bare bedre. Intet slør,stort rum. Lød tyndt out-of-box. Stort lækkert rum og MEGET nærveær efter 12-timers indbrænding. Ebay-ting til ca 600 kr. Absolut pengene værd
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes