Nå, har du anskaffet dig en ny low output MC? Ja, den skal jo indstilles for at lyde OK.
Stille værket i vater, justering af overhang, azimuth, nåletryk, VTA, antiskating og belastningsimpedans, hvis du skal opnå
alt hvad den kan. Hvis du ikke har prøvet det før, kan det nok være svært, uden du allierer dig med nogen, der kender
justeringerne, og hvad de gør ved lyden.
Lidt tips, hvis du har mod på at prøve selv:
Vatring af værk: nemt, hvis værket er uden affjedring. hvis værket er flydende ophængt, skal både underchassiset, hvor
motoren sidder, og chassiset med armbase og pladetallerken vatres ind. Til et uaffjedret værk: Brug et almindeligt vaterpas.
Jeg synes tit libeller er skæve. Men de kan være eneste løsning på et affjedret værk. husk at vatre affjedrede værker ind
med LP og evt. pladestrammer på. De vejer jo til, og kan gøre at din vatring ellers bliver skæv.
Overhang indstilles vha. en protractor. De kan findes på nettet, og printes ud, og lægges på plademåtten. Måske følger der
en med til din arm allerede. Meget afgørende for at reducere forvrængingen ved afspilningen.
Azimuth: det er en justering af, om nålen skal hælde til den ene eller anden side, når du kigge på PU forfra. Den skal stå lige
ned i pladen. Der er mange arme, hvor dette ikke kan justeres! jeg ved ikke med din. Den umiddelbart rigtige position er at
den står lodret ned. Medmindre PU er skæv indeni. Mange lægger et spejl under PU - men det er noget gøj. Det jeg plejer at
gøre er at lade PU beholde nålebeskytteren på. Så lægger jeg to legoklodser på hver side af PU. De skal være på 2 x 3
knopper! Og skal stå på højkant. Det skal være inde midt på en LP. Legoklodser er ekstremt præcist støbt! Så PU huset skal
hvile på begge klodser samtidig, altså en klods i hver side. Så sidder PU huset nemlig i samme hældning som vinylpladen. På
en del arme kan man vride PU huset fra side til side, så azimuth bliver rigtig. Med skæv azimuth kan lydbilledet hælde til den
ene eller anden side.
Nåletryk: Jeg plejer at sætte trykket til det højeste producenten anbefaler. Hvis du sætter det lavere, skal du være
opmærksom på om der kommer fejlsporing: knitren i kraftige passager = du er ved at slagbore i din plade, der hurtigt bliver
graveret med denne knitren. Det er en dum måde at sætte sit "fingeraftryk" i sine plader for eftertiden. NB: Hvis du ændrer
dit nåletryk, går PU også mere eller mindre ned i knæ = du ændrer også din VTA.
VTA: juster din armbases højde, så armrøret sidder vandret i fht. LP pladen. Læg en god plade på med en 2-
mikrofonoptagelse af et symfoniorkester i en rigtig koncertsal på. Lyder orkestret som om det sidder op af en skrænt og
spiller? Så skal armbasen en smule op. Lyder orkestret som om det sidder på gulvet og spiller: så skal armbasen en smule
ned. Det er en tricky indstilling, der kræver erfaring. Og en god plade. Hvis man indstiller VTA helt forkert (måske mere end
1 mm for højt eller lavt) kan man ikke nødvendigvis høre nogen ændring af orkestrets placering ved justering. Så man skal
starte nogenlunde det rigtige sted. jeg plejer at stille VTA ind ca. midtvejs inde på en almindelig tyk LP. Midtvejs inde, fordi
LPer ikke er helt flade (de er højere i yder og inderriller en midten). Hvis du rammer den rigtige VTA, bliver lydbilledet meget
dybt, man fornemmer koncertsalens omrids meget naturligt, og lyden bliver mindre forvrænget. Jeg ved ikke om din arm
kan justeres ind med en justeringskrue, eller man bare løsner en skrue, og løfter basen op/ned. Det sidstnævnte er meget
bøvlet. Det er tit ændringer på brøkdele af en mm, der skal til. Mange vil hævde at det ikke passer, men det er bare fordi de
ikke er erfarne nok i justering af pladespillere :) Finjustering af VTA kan som ovenfor anført evt. gøres ved at ændre
nåletrykket. I hvertfald på bløde PU.
Antiskating: Skal typisk være meget mindre i gram end nåletrykket. Måske bare en fjerdedel. Men det afhænger af
tonearmen. Og nålens friktion mod pladen. Testplader er INGEN nytte til mhp. dette. Afspil musik, og juster antiskatingen i
små trin. Der, hvor musikken klinger mest frigjort og levende, har du den rigtige indstilling. There is no other way.
Belastningsimpedans: På en low output MC belaster man ofte med 2½ - 3 gange generatorimpedansen. Fx. har en DL 103 R
en generatorimpedans på 14 ohm. Så typisk ville man belaste med mellem 35 - 42 ohm. En Ortofon ligger ofte på 7 ohm, så
man belaster med ca. 20 ohm. En DL 103 ligger på 40 ohm, og belastes med ca. 100 ohm. Men det er udelukkende et
udgangspunkt. Det bedste er at benytte en MC forstærker, hvor man kan justere belastningsimpedansen i små trin. Og så
lytter man sig ind. Mange sætter impedansen ALT for højt. Det medfører, at nålearmen eftervibrerer for meget, og det er da
også sådan det lyder: For meget resonans i HELE frekvensområdet. PU kommer til at lyde mere luftig i diskanten, men det er
i virkeligheden bare resonanser, og de reelle detaljer på pladen drukner i larmen. Er impedansen alt for lav, kvæler man PU:
Den kan ikke spille ret højt! Men det er ikke farligt.
NB: Van den Hul er begyndt at tilråde ekstremt høje belastningsimpedanser til sine PUer - men det er altså helt hen i vejret.
Jeg har nu medvirket til at justere 2 MC10er, tre Grasshoppere og en Black Beauty - og de spiller alle bedst omkring 60 - 70
ohm - selv om producenten er begyndt at tilråde 200 - 500 ohm.
Oliedæmpning: hvis din arm har det: den skal oftest vær ganske let: ellers dræbes basudklingningen fælt. I hvertfald hvis du
har en SME III eller 312 eller V arm.
Og til slut et lidt langhåret tip omkring vurdering af hvor stiv din PU er ophængt. Det er jo relevant, når man skal matche PU
og arm. Man kan læse sig til det i tabeller på nettet. Men hvis din PU er håndbygget, er du mere på Herrens mark. Det
samme gælder Denon PU: deres compliance = eftergivelighed opgives måles med en anden standard end alle andre - så
deres PU er ikke nær så stive, som mange tror. Hvis du vil vide, hvor stiv din PU er, mærker du forsigtigt på nålefanen! Det
er faktisk ret let at mærke forskellene på div. PUer. Men manøvren er selvfølgelig helt på eget ansvar :)
Det ovenstående er den fremgangsmåde jeg selv er nået frem til. Det er naturligvis IKKE en endegyldig sandhed. men jeg
håber den kan være til inspiration for andre, ligesom Janils fremragende hjemmeside har været det for mig.
Mvh Ulrikmm