Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Guide til justering af MC PU (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Nå, har du anskaffet dig en ny low output MC? Ja, den skal jo indstilles for at lyde OK.

Stille værket i vater, justering af overhang, azimuth, nåletryk, VTA, antiskating og belastningsimpedans, hvis du skal opnå
alt hvad den kan. Hvis du ikke har prøvet det før, kan det nok være svært, uden du allierer dig med nogen, der kender
justeringerne, og hvad de gør ved lyden.

Lidt tips, hvis du har mod på at prøve selv:

Vatring af værk: nemt, hvis værket er uden affjedring. hvis værket er flydende ophængt, skal både underchassiset, hvor
motoren sidder, og chassiset med armbase og pladetallerken vatres ind. Til et uaffjedret værk: Brug et almindeligt vaterpas.
Jeg synes tit libeller er skæve. Men de kan være eneste løsning på et affjedret værk. husk at vatre affjedrede værker ind
med LP og evt. pladestrammer på. De vejer jo til, og kan gøre at din vatring ellers bliver skæv.

Overhang indstilles vha. en protractor. De kan findes på nettet, og printes ud, og lægges på plademåtten. Måske følger der
en med til din arm allerede. Meget afgørende for at reducere forvrængingen ved afspilningen.

Azimuth: det er en justering af, om nålen skal hælde til den ene eller anden side, når du kigge på PU forfra. Den skal stå lige
ned i pladen. Der er mange arme, hvor dette ikke kan justeres! jeg ved ikke med din. Den umiddelbart rigtige position er at
den står lodret ned. Medmindre PU er skæv indeni. Mange lægger et spejl under PU - men det er noget gøj. Det jeg plejer at
gøre er at lade PU beholde nålebeskytteren på. Så lægger jeg to legoklodser på hver side af PU. De skal være på 2 x 3
knopper! Og skal stå på højkant. Det skal være inde midt på en LP. Legoklodser er ekstremt præcist støbt! Så PU huset skal
hvile på begge klodser samtidig, altså en klods i hver side. Så sidder PU huset nemlig i samme hældning som vinylpladen. På
en del arme kan man vride PU huset fra side til side, så azimuth bliver rigtig. Med skæv azimuth kan lydbilledet hælde til den
ene eller anden side.

Nåletryk: Jeg plejer at sætte trykket til det højeste producenten anbefaler. Hvis du sætter det lavere, skal du være
opmærksom på om der kommer fejlsporing: knitren i kraftige passager = du er ved at slagbore i din plade, der hurtigt bliver
graveret med denne knitren. Det er en dum måde at sætte sit "fingeraftryk" i sine plader for eftertiden. NB: Hvis du ændrer
dit nåletryk, går PU også mere eller mindre ned i knæ = du ændrer også din VTA.

VTA: juster din armbases højde, så armrøret sidder vandret i fht. LP pladen. Læg en god plade på med en 2-
mikrofonoptagelse af et symfoniorkester i en rigtig koncertsal på. Lyder orkestret som om det sidder op af en skrænt og
spiller? Så skal armbasen en smule op. Lyder orkestret som om det sidder på gulvet og spiller: så skal armbasen en smule
ned. Det er en tricky indstilling, der kræver erfaring. Og en god plade. Hvis man indstiller VTA helt forkert (måske mere end
1 mm for højt eller lavt) kan man ikke nødvendigvis høre nogen ændring af orkestrets placering ved justering. Så man skal
starte nogenlunde det rigtige sted. jeg plejer at stille VTA ind ca. midtvejs inde på en almindelig tyk LP. Midtvejs inde, fordi
LPer ikke er helt flade (de er højere i yder og inderriller en midten). Hvis du rammer den rigtige VTA, bliver lydbilledet meget
dybt, man fornemmer koncertsalens omrids meget naturligt, og lyden bliver mindre forvrænget. Jeg ved ikke om din arm
kan justeres ind med en justeringskrue, eller man bare løsner en skrue, og løfter basen op/ned. Det sidstnævnte er meget
bøvlet. Det er tit ændringer på brøkdele af en mm, der skal til. Mange vil hævde at det ikke passer, men det er bare fordi de
ikke er erfarne nok i justering af pladespillere :) Finjustering af VTA kan som ovenfor anført evt. gøres ved at ændre
nåletrykket. I hvertfald på bløde PU.

Antiskating: Skal typisk være meget mindre i gram end nåletrykket. Måske bare en fjerdedel. Men det afhænger af
tonearmen. Og nålens friktion mod pladen. Testplader er INGEN nytte til mhp. dette. Afspil musik, og juster antiskatingen i
små trin. Der, hvor musikken klinger mest frigjort og levende, har du den rigtige indstilling. There is no other way.

Belastningsimpedans: På en low output MC belaster man ofte med 2½ - 3 gange generatorimpedansen. Fx. har en DL 103 R
en generatorimpedans på 14 ohm. Så typisk ville man belaste med mellem 35 - 42 ohm. En Ortofon ligger ofte på 7 ohm, så
man belaster med ca. 20 ohm. En DL 103 ligger på 40 ohm, og belastes med ca. 100 ohm. Men det er udelukkende et
udgangspunkt. Det bedste er at benytte en MC forstærker, hvor man kan justere belastningsimpedansen i små trin. Og så
lytter man sig ind. Mange sætter impedansen ALT for højt. Det medfører, at nålearmen eftervibrerer for meget, og det er da
også sådan det lyder: For meget resonans i HELE frekvensområdet. PU kommer til at lyde mere luftig i diskanten, men det er
i virkeligheden bare resonanser, og de reelle detaljer på pladen drukner i larmen. Er impedansen alt for lav, kvæler man PU:
Den kan ikke spille ret højt! Men det er ikke farligt.
NB: Van den Hul er begyndt at tilråde ekstremt høje belastningsimpedanser til sine PUer - men det er altså helt hen i vejret.
Jeg har nu medvirket til at justere 2 MC10er, tre Grasshoppere og en Black Beauty - og de spiller alle bedst omkring 60 - 70
ohm - selv om producenten er begyndt at tilråde 200 - 500 ohm.

Oliedæmpning: hvis din arm har det: den skal oftest vær ganske let: ellers dræbes basudklingningen fælt. I hvertfald hvis du
har en SME III eller 312 eller V arm.

Og til slut et lidt langhåret tip omkring vurdering af hvor stiv din PU er ophængt. Det er jo relevant, når man skal matche PU
og arm. Man kan læse sig til det i tabeller på nettet. Men hvis din PU er håndbygget, er du mere på Herrens mark. Det
samme gælder Denon PU: deres compliance = eftergivelighed opgives måles med en anden standard end alle andre - så
deres PU er ikke nær så stive, som mange tror. Hvis du vil vide, hvor stiv din PU er, mærker du forsigtigt på nålefanen! Det
er faktisk ret let at mærke forskellene på div. PUer. Men manøvren er selvfølgelig helt på eget ansvar :)

Det ovenstående er den fremgangsmåde jeg selv er nået frem til. Det er naturligvis IKKE en endegyldig sandhed. men jeg
håber den kan være til inspiration for andre, ligesom Janils fremragende hjemmeside har været det for mig.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

Med en SME 3012 og en denon 103 PU skal antiskating stå ca 1 gram over nåletrykket - og test pladen fra hifi news virker - får man indstillet antiskating med hjælp af den plade så tæt på det optimale, så lyder musikken på dine plader også skønt ..

Dette ikke en kritik af Ulriks fine gennemgang men blot et lille tillæg i forbindelse med en arm/pickup der afviger fra mandens ord

Den med orkestret op af en skrænt har jeg ikke prøvet - jeg plejer at indstille det sådan at undersiden af min pickup er vandret når pladen spiller - med almindelige 120/140 grams plader - jeg justerer ikke vta på ny hvis jeg fx skal afspille en 200 gram vinyl

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2010 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

Tak til r-l-b

Og i øvrigt er alle gode tips selvfølgelig velkomne!

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

Ingen tips, men stor ros herfra.

vh.
Anders
Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2010 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

De bedste plader jeg har til VTA justering er fra Decca: The Rite of Spring og The Firebird. Begge komponeret af Stravinsky,
dirrigeret af Charles Dutoit og spillet i en fantastisk koncertsal i Montreal. De er til at finde antikvarisk. Og er optaget digitalt (!)
engang i 1980erne.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Belastningsimpedans: På en low output MC belaster man ofte med 2½ - 3 gange generatorimpedansen.

Generatorimpedans... Er det dét man på udenlandsk også betegner som "internal impedance"?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Ja - det er det samme.

Sparks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

@ ulrikmm

Eminent vejledning - Legoklodsmetoden er helt genial.

Din beskrivelse af VTA's  (-eller rettere skulle vi vel sige SRA [Stylus Rake Angle]) indflydelse på "balkonlyd" eller "underetagelyd" er helt ny for mig. Så jeg ser frem til et par fornøjelige timer med focus på dette.

-Når jeg hidtil (intensivt har justeret på SRA'en, så har det været for at sikre den bedste klangbalance: Sænkning af tonearm = mere Bas/Fyldigere Lyd, -og hævning = Lysere klang/mere Ambience. OG.... jeg HAR da bestemt oplevet ændringer i overensstemmelse hermed - Men interessant at høre hvad DU mener om SRA'ens indflydelse på klangbalancen.

Men (endnu) et superinstruktivt og lødigt indlæg fra din hånd > KUDOS !

mvh

Sparks

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Ja - det er det samme.

Ok, tak for det - det kunne jo næsten ikke være andet, men ville gerne være sikker. Så må jeg hellere prøve at lege med en lidt lavere impedans på min - generatorimpedansen er kun på 7 ohm, og RIAA'en kører med 100.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Azimut justeres vel bedst med crosstalk?
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Sigma6: Det er nemlig helt rigtigt - og derfor har Stridsvognen købt et brugt kvalitetsskop til en plovmand, som vi forventer at
kunne bruge dertil (på en eller anden måde).

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2010 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Sparks skrev:

<FONT size=2 face="Times New Roman, Times, serif">@ ulrikmm

<FONT size=2 face="Times New Roman">Eminent vejledning - Legoklodsmetoden er helt genial.

<FONT size=2 face="Times New Roman">Din beskrivelse af VTA's  (-eller rettere skulle vi vel sige SRA [Stylus Rake
Angle]) indflydelse på "balkonlyd" eller "underetagelyd" er helt ny for mig. Så jeg ser frem til et par fornøjelige timer med
focus på dette.

<FONT size=2 face="Times New Roman"> -Når jeg hidtil (intensivt har justeret på SRA'en, så har det været for at sikre
den bedste klangbalance: Sænkning af tonearm = mere Bas/Fyldigere Lyd, -og hævning = Lysere klang/mere Ambience.
OG.... jeg HAR da bestemt oplevet ændringer i overensstemmelse hermed - Men interessant at høre hvad DU mener om
SRA'ens indflydelse på klangbalancen.

<FONT size=2 face="Times New Roman">Men (endnu) et superinstruktivt og lødigt indlæg fra din hånd > KUDOS
!

<FONT size=2 face="Times New Roman">mvh

<FONT size=2 face="Times New Roman">        &n bsp;     Sparks

<FONT size=2 face="Times New Roman"> 

Det du beskriver minder om hvad der beskrives på Janils hjemmeside. Især til grovjustering. Det virkede helt eminent da
jeg justerede min DL 103 ind i sin tid. Til at lytte efter det med bas og diskant: Der vil jeg anbefale en plade med rytmisk
musik. Jeg bruger Sheffield Steel af Joe Cocker. Som jeg husker det, gav for lav armbase en næsten tvangsstyret supertør
bas, mens for høj armbase gav en hidsig diskant på især s og t lyde og en svampet bas.

Den metode, jeg beskriver her, er egtl. en, jeg lyttede mig frem til dengang jeg byggede Kolibri tonearm med trinløs VTA
justering on the fly.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Ent stiv pickup? Er det en pickup der har drukket?

Generelt vil jeg nok sige noget højere belastning end 2 til 2,5 gange generatorimpedans. I min opsætning passer 5 til 10 gange nok bedre. Men reelt er det som du skriver bedre at lytte sig frem.

Benz er også en af dem der anbefaler 22k eller højere til deres MC pickupper. Jeg har prøvet, men synes ikke det er ngod idé. Til gengæd kan 2-3 kohm faktisk være godt, selv om de har en udgangsimpedans meget lig andre MC-typer.

Generelt har du ramt meget godt i dine beskrivelser. Men både antiskating og VTA er voldsomt overvurdere faktorer. Begge faktorer varierer voldsom under afspiling eller fra LP til LP. En reel korrekt indstilling er derfor umulig. VTA er faktisk beviseligt mere eller mindre vrøvl! Det er dog ikke ensbetydende med at det ikke kan være hørligt. Men 1 mm ændring af armhøjden giver så lille ændring i rillen at det ikke er hørbart. Her er vi ude på overdrevet som akustikregulering via plastikstrimler på væggen og magiske trækoldser med hellig olie. Desuden er det SRA der skal ændres og ikke VTA.

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Generelt vil jeg nok sige noget højere belastning end 2 til 2,5 gange generatorimpedans. I min opsætning passer 5 til 10 gange nok bedre. Men reelt er det som du skriver bedre at lytte sig frem.

Benz er også en af dem der anbefaler 22k eller højere til deres MC pickupper. Jeg har prøvet, men synes ikke det er ngod idé. Til gengæd kan 2-3 kohm faktisk være godt, selv om de har en udgangsimpedans meget lig andre MC-typer.

Generelt har du ramt meget godt i dine beskrivelser. Men både antiskating og VTA er voldsomt overvurdere faktorer. Begge faktorer varierer voldsom under afspiling eller fra LP til LP. En reel korrekt indstilling er derfor umulig. VTA er faktisk beviseligt mere eller mindre vrøvl! Det er dog ikke ensbetydende med at det ikke kan være hørligt. Men 1 mm ændring af armhøjden giver så lille ændring i rillen at det ikke er hørbart. Her er vi ude på overdrevet som akustikregulering via plastikstrimler på væggen og magiske trækoldser med hellig olie. Desuden er det SRA der skal ændres og ikke VTA.

Måske kan denne artikel have interesse:

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

VTA er faktisk beviseligt mere eller mindre vrøvl! Det er dog ikke ensbetydende med at det ikke kan være hørligt. Men 1 mm ændring af armhøjden giver så lille ændring i rillen at det ikke er hørbart. Her er vi ude på overdrevet som akustikregulering via plastikstrimler på væggen og magiske trækoldser med hellig olie......

Apropos woodoo - her en af de sjovere fra lenco heaven som sætter instrumenter og fuglehuse op alle mulige steder i sin lejlighed for at justerer lydbilledet

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2010 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Generelt vil jeg nok sige noget højere belastning end 2 til 2,5 gange generatorimpedans. I min opsætning passer 5 til 10
gange nok bedre. Men reelt er det som du skriver bedre at lytte sig frem.

Benz er også en af dem der anbefaler 22k eller højere til deres MC pickupper. Jeg har prøvet, men synes ikke det er
ngod idé. Til gengæd kan 2-3 kohm faktisk være godt, selv om de har en udgangsimpedans meget lig andre MC-typer.

Generelt har du ramt meget godt i dine beskrivelser. Men både antiskating og VTA er voldsomt overvurdere faktorer.
Begge faktorer varierer voldsom under afspiling eller fra LP til LP. En reel korrekt indstilling er derfor umulig. VTA er faktisk
beviseligt mere eller mindre vrøvl! Det er dog ikke ensbetydende med at det ikke kan være hørligt. Men 1 mm ændring af
armhøjden giver så lille ændring i rillen at det ikke er hørbart. Her er vi ude på overdrevet som akustikregulering via
plastikstrimler på væggen og magiske trækoldser med hellig olie. Desuden er det SRA der skal ændres og ikke VTA.

Jeg er helt enig i at justering VTA og antiskating på radialarme er noget bøvl, hvor man i praksis forsøger at optimere
parametre, der i teorien ikke kan blive perfekte.

Men jeg tror ikke janils og undertegnede nogensinde bliver enige om hvilken vægt man skal tillægge disse parametre. Jeg
mener stadig helt klart, at effekten af optimal VTA og antiskating er stor, og at der er meget at hente med optimal justering
af disse parametre.

Mens jeg skriver dette, er Stridsvognen i gang med at justere antiskating by ear på en SME III med Denon DL 304. Og når
han, som det lige er sket, rammer rigtigt, vælter der liv, dynamik og rum ud af de gode indspilninger.

Life is good

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan antiskating blive optimal, når den er forskellig afhængig af hvor på plade du er, samt hvor stor rillemodulationen er? Reelt skal antiskating ændres hele tiden, for at være "perfekt".

Man kan opnå et fornuftigt kompromis, som er bedre end noget HELT forkert. Dermed kan man helt sikkert også opnå et lydmæssigt bedre resultat. Men optimalt bliver det aldrig.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2010 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Vi er helt enige. teoretisk perfekt bliver det aldrig. Det gælder om at finde et kompromis: det optimale kompromis. Så er den
vist ikke længere.

Den plade vi netop hørte færdig, en russisk Melodiya indspilning af Mahlers 7. symfoni lød heldigvis fantastisk fra start til slut.
Så vi nåede nok et godt kompromis.

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Den med orkestret op af en skrænt har jeg ikke prøvet - jeg plejer at indstille det sådan at undersiden af min pickup er vandret når pladen spiller - med almindelige 120/140 grams plader - jeg justerer ikke vta på ny hvis jeg fx skal afspille en 200 gram vinyl

Og det er så grunden til at man som min. har 2 pladespillere..(jeg har 4....HOST,HOST)

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2010 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

janils skrev:

VTA er faktisk beviseligt mere eller mindre
vrøvl! Det er dog ikke ensbetydende med at det ikke kan være hørligt. Men 1 mm ændring af armhøjden giver så lille ændring i
rillen at det ikke er hørbart. Her er vi ude på overdrevet som akustikregulering via plastikstrimler på væggen og magiske
trækoldser med hellig olie......

Apropos woodoo - her en af de sjovere fra lenco heaven som sætter instrumenter og fuglehuse op alle mulige
steder i sin lejlighed for at justerer lydbilledetheight="480" width="640">

Gad vist hvad fotografen sidder i, da han tager billedet? Et foderbræt som sweet spot?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes