Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 07:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Guide til justering af MC PU (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til antiskating, mener jeg da helt klart at en testplade hvor man kan teste sporingsegenskaberne både horisontalt og vertikalt er et must, jeg bruger ortofons, og den er da ganske udemærket til det, da sporerne for dette ligger tilsidst på pladen, ofte der hvor fejlsporing og forvringning vil opstå.

Her må man så prøve sig frem og tilbage med antiskating og nåletryk, ind til den sporer alle testtracks.

Jeg skiver ofte ned hva nåletryk og hvad antiskating jeg er nået frem til med de forskellige pu'er jeg kører med, samt i hva arm det justeret i, så er det lidt nemmere at nå tilbage til perfekt sporing igen.

Dette er selfølgelig nemmest på de gamle sme arme hvor snoren sider i en rille(fks hak nr 3)hvor det på fks rega og ortofon er lidt svært at skrive ned hvad antiskatingen har stået på.

Sparks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Ent stiv pickup? Er det en pickup der har drukket?

Generelt vil jeg nok sige noget højere belastning end 2 til 2,5 gange generatorimpedans. I min opsætning passer 5 til 10 gange nok bedre. Men reelt er det som du skriver bedre at lytte sig frem.

Benz er også en af dem der anbefaler 22k eller højere til deres MC pickupper. Jeg har prøvet, men synes ikke det er ngod idé. Til gengæd kan 2-3 kohm faktisk være godt, selv om de har en udgangsimpedans meget lig andre MC-typer.

Generelt har du ramt meget godt i dine beskrivelser. Men både antiskating og VTA er voldsomt overvurdere faktorer. Begge faktorer varierer voldsom under afspiling eller fra LP til LP. En reel korrekt indstilling er derfor umulig. VTA er faktisk beviseligt mere eller mindre vrøvl! Det er dog ikke ensbetydende med at det ikke kan være hørligt. Men 1 mm ændring af armhøjden giver så lille ændring i rillen at det ikke er hørbart. Her er vi ude på overdrevet som akustikregulering via plastikstrimler på væggen og magiske trækoldser med hellig olie. Desuden er det SRA der skal ændres og ikke VTA.

Puha !

Jeg burde vide bedre end at starte en (heldigvis civiliseret og fremkommelig) religionskrig vedrørende betydning af "korrekt" SRA.  

1.: -Imidlertid er jeg enig i at betydningen "korrekt" SRA er minimal, grænsende til ubetydelig, da der objektivt kun kan opnås korrekt SRA på EET sted på EEN plade ad gangen.

2.: -Desværre må jeg også vedgå at jeg TROR på at det er muligt at opnå en optimal GENERAL SRA !

Jeg TROR det fordi jeg har OPLEVET det, startende med intensiv tweaking af en "Mayware Formula IV", en spændende unipivot arm, der simpelthen tiggede om at blive justeret, henover Rega RB250 og RB300 (med håndlavet armbase med 3 pinolskruer) videre til SME 3009R, SME III og nu SME 309. For alle disse arme gælder at måden at justere armhøjden på er så GROV, at det stort set svarer til at udføre hjernekirurgi med en klaphammen og en brødkniv. (Hvorfor mon SONY ikke videreudviklede deres "BioTracer Arm" ? )

Med alle armene HAR jeg OPLEVET store ændringer i klangbalance og ambience !!! -Også selvom at det OBJEKTIVT ikke er muligt.

Så inspireret af ulrikmm's udsagn om at VTA(SRA) har betydning for "Stage højden", vil jeg når fryden over at det er blevet FORÅR har lagt sig, ikke destomindre kaste mig ud i nye eksperimenter med at RIVE SME 309'eren op og ned.

For den der allerede har prøvet elastikspring, -at læse forsikringspolicer og svømme over Kanalen og tilbage igen, -Men som søger NYE UDFORDRINGER så er der på Ye Olde Web tonsvis af læsestof, turde jeg foreslå at begynde med: http://db.audioasylum.com/cgi/search.mpl?forum=vinyl&sea rchtext=sra

(Er det iøvrigt i overensstemmelse med dette forums docorum tilladt henvise til andre Fora ?)

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Hej sparks!

Den VTA justerings gevindstang der passer på SME V, passer også i et gevindhul på SME 312. Mon ikke der er et tilsvarende
lodret gevindhul på din SME 309? Det vil unægteligt gøre det meget lettere - hvis du så bare kan finde den rigtige gevindstang
(den har nok tomme-gevind). Du kan evt. sende en PB til Stridsvognen, der har både SME V og 312 og få gode råd af ham.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Sparks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Hej ulrikmm

Tak for venlig respons.

Desværre, armen har kun et glorificeret "spændebånd" -så metoden er at lirke. 309 er trods den sublime lyd "husmandsudgaven" af IV og V. Til gengæld kan Azimut justeres pga det løse PU-hus.

Ville iøvrigt være dejligt hvis armen kunne holde til at man rent faktisk kunne bruge en(klap)hammer - Hammeren er jo som bekendt det mest præcise håndværktøj overhovedet.

Inspireret af dit indlæg vil jeg på et tidspunkt gå igang med lirkeriet, det er såmænd ikke så slemt. Dog er det desværre umuligt at vende tilbage til en tidligere indstilling.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Marts 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Har lige talt med Stridsvognen: VTA justeringen på hans SME 312 sidder på dæmpekarret (= dyrt ekstraudstyr), som han har
skaffet som reservedel fra en SME V. Han er SÅ lusket...

Så et tip til din SME 309 kunne være: grovindstil armbasens højde, til linjen på siden af armrøret er parallel med
pladeoverfladen = et godt udgangspunkt. Noter om orkestret står "op ad skrænten" = basen for lav, eller "nede i kælderhøjde"
= basen for høj. Juster så derudfra. På SME III (som også kun har "spændbånd") plejer jeg at klemme tommelfingerens spids
ind på det lodrette, sorte, ca. 2,5 cm i diameter tykke rør, som armbasen hæves op og ned ved hjælp af. Ved at vinkle
tommelfingerneglen op eller ned kan man med lidt øvelse lave ret små ændringer i armbasens højde, uden den klapper helt i
bund. Husk (aht. din PUs helbred) at låse armen fast i armholderen.

Hvis du skal eksperimentere meget, fx. med en helt anden PU, kan du med en skydelære cirka opmåle hvor højt armbasen
står. Så kan man lidt nemmere finde tilbage igen.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes