| Sendt: 21 Marts 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Ent stiv pickup? Er det en pickup der har drukket? 
Generelt vil jeg nok sige noget højere belastning end 2 til 2,5 gange generatorimpedans. I min opsætning passer 5 til 10 gange nok bedre. Men reelt er det som du skriver bedre at lytte sig frem.
Benz er også en af dem der anbefaler 22k eller højere til deres MC pickupper. Jeg har prøvet, men synes ikke det er ngod idé. Til gengæd kan 2-3 kohm faktisk være godt, selv om de har en udgangsimpedans meget lig andre MC-typer.
Generelt har du ramt meget godt i dine beskrivelser. Men både antiskating og VTA er voldsomt overvurdere faktorer. Begge faktorer varierer voldsom under afspiling eller fra LP til LP. En reel korrekt indstilling er derfor umulig. VTA er faktisk beviseligt mere eller mindre vrøvl! Det er dog ikke ensbetydende med at det ikke kan være hørligt. Men 1 mm ændring af armhøjden giver så lille ændring i rillen at det ikke er hørbart. Her er vi ude på overdrevet som akustikregulering via plastikstrimler på væggen og magiske trækoldser med hellig olie. Desuden er det SRA der skal ændres og ikke VTA.
|
|
|
Puha !
Jeg burde vide bedre end at starte en (heldigvis civiliseret og fremkommelig) religionskrig vedrørende betydning af "korrekt" SRA.
1.: -Imidlertid er jeg enig i at betydningen "korrekt" SRA er minimal, grænsende til ubetydelig, da der objektivt kun kan opnås korrekt SRA på EET sted på EEN plade ad gangen.
2.: -Desværre må jeg også vedgå at jeg TROR på at det er muligt at opnå en optimal GENERAL SRA !
Jeg TROR det fordi jeg har OPLEVET det, startende med intensiv tweaking af en "Mayware Formula IV", en spændende unipivot arm, der simpelthen tiggede om at blive justeret, henover Rega RB250 og RB300 (med håndlavet armbase med 3 pinolskruer) videre til SME 3009R, SME III og nu SME 309. For alle disse arme gælder at måden at justere armhøjden på er så GROV, at det stort set svarer til at udføre hjernekirurgi med en klaphammen og en brødkniv. (Hvorfor mon SONY ikke videreudviklede deres "BioTracer Arm" ? )
Med alle armene HAR jeg OPLEVET store ændringer i klangbalance og ambience !!! -Også selvom at det OBJEKTIVT ikke er muligt. 
Så inspireret af ulrikmm's udsagn om at VTA(SRA) har betydning for "Stage højden", vil jeg når fryden over at det er blevet FORÅR har lagt sig, ikke destomindre kaste mig ud i nye eksperimenter med at RIVE SME 309'eren op og ned.
For den der allerede har prøvet elastikspring, -at læse forsikringspolicer og svømme over Kanalen og tilbage igen, -Men som søger NYE UDFORDRINGER så er der på Ye Olde Web tonsvis af læsestof, turde jeg foreslå at begynde med: http://db.audioasylum.com/cgi/search.mpl?forum=vinyl&sea rchtext=sra
(Er det iøvrigt i overensstemmelse med dette forums docorum tilladt henvise til andre Fora ?) __________________ Keep a Sound mind in Your sound system
|