Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 11:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Anlægget forvrænger ved høje lydtryk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne have et anlæg, der kan spille rent på alle lydniveuaer, dog ikke de niveauer, der giver varige høreskader. Mit nuværende anlæg er angivet nederst.

Problemet har været også i tidligere anlæg været mellemtonen, der krakelerede, når lydtrykket blev for højt.

Først udskiftede jeg min Arcam Diva 192T med en Arcam FMJ37 - det hjalp over hele spektret.

Først skiftede jeg fra en Linn Axis m Akito arm og Linn Adikt pickup til en Rega P5 med RB700 arm og en Ortofon MC 20 Super Mk II, og det hjælp på mellemtonen ligesom på hele spektret. Dette kan forklares med at Rega'en er et bedre værk og RB700 en bedre arm - ikke overraskende. Og Ortofonen en bedre pickup.

Derpå skiftede jeg delefilter i mine TNT'ere fra 1. ordens til 2. ordens (de er 2½ vejs). Det hjælp faktisk meget, nu var der indspilninger med Clapton, der igen var til at holde ud at lytte til. Heller ikke overraskende, da enhederne med det gamle filter blev presset ud i at gengive frekvenser, de ikke er konstrueret til.

Endelig anskaffede jeg så Regas TT-PSU til min P5'er, og det hjælp også.

Men der er stadig noget tilbage, og såvidt jeg kan se er der kun 2 syndere tilbage, nemlig efferforstærkeren eller højttalerne. Signalkablerne er Nordost Blue Haaven, Madrigal, og Monitor Lemnos, som alle er kabler til 1000+ pr. styk. Højttalerne er 6 kvadrat kobberkabler overtrukket med sølv, det burde ikke give problemer.

Har nogle gode forslag til, hvordan jeg finder ud af, hvad der er galt, uden at det koster mig en formue? Jeg kunne måske gå til gode, gamle KT Radio og låne noget grej med hjem. Eller jeg kunne tage min effektforstærker med derned til en sammenlignende demo?

Jeg er meget interesseret i forslag og hjælp her. Og måske vil andre kunne lære af debatten.

Med venlig hilsen
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:
Jeg vil gerne have et anlæg, der kan spille rent på alle lydniveuaer, dog ikke de niveauer, der giver varige høreskader. Mit nuværende anlæg er angivet nederst.

Problemet har været også i tidligere anlæg været mellemtonen, der krakelerede, når lydtrykket blev for højt.

Først udskiftede jeg min Arcam Diva 192T med en Arcam FMJ37 - det hjalp over hele spektret.

Først skiftede jeg fra en Linn Axis m Akito arm og Linn Adikt pickup til en Rega P5 med RB700 arm og en Ortofon MC 20 Super Mk II, og det hjælp på mellemtonen ligesom på hele spektret. Dette kan forklares med at Rega'en er et bedre værk og RB700 en bedre arm - ikke overraskende. Og Ortofonen en bedre pickup.

Derpå skiftede jeg delefilter i mine TNT'ere fra 1. ordens til 2. ordens (de er 2½ vejs). Det hjælp faktisk meget, nu var der indspilninger med Clapton, der igen var til at holde ud at lytte til. Heller ikke overraskende, da enhederne med det gamle filter blev presset ud i at gengive frekvenser, de ikke er konstrueret til.

Endelig anskaffede jeg så Regas TT-PSU til min P5'er, og det hjælp også.

Men der er stadig noget tilbage, og såvidt jeg kan se er der kun 2 syndere tilbage, nemlig efferforstærkeren eller højttalerne. Signalkablerne er Nordost Blue Haaven, Madrigal, og Monitor Lemnos, som alle er kabler til 1000+ pr. styk. Højttalerne er 6 kvadrat kobberkabler overtrukket med sølv, det burde ikke give problemer.

Har nogle gode forslag til, hvordan jeg finder ud af, hvad der er galt, uden at det koster mig en formue? Jeg kunne måske gå til gode, gamle KT Radio og låne noget grej med hjem. Eller jeg kunne tage min effektforstærker med derned til en sammenlignende demo?

Jeg er meget interesseret i forslag og hjælp her. Og måske vil andre kunne lære af debatten.

Med venlig hilsen
Jens



Højttalerkabler i kobber overtrukket med sølv kan få både mellemtonen og ørerne til at 'krakelere'!




Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Sæt et par hovedtelefoner på og skru op. Er den stadig gal, ligger problemet i højttalere og/eller akustik.
Hvis ikke ligger det andet steds.

Der er dog meget stor sandsynlighed for at det er akustikken som har skylden. Der skal et vist lydtryk til før rummet er mættet
og problemet virkelig træder igennem. Kan også være en tonal ubalance som skyldes at du dæmper visse frekvenser for
meget, så mellemtonen er særligt generende.


Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:

Derpå skiftede jeg delefilter i mine TNT'ere fra 1. ordens til 2. ordens (de er 2½ vejs). Det hjælp faktisk meget, nu var der indspilninger med Clapton, der igen var til at holde ud at lytte til. Heller ikke overraskende, da enhederne med det gamle filter blev presset ud i at gengive frekvenser, de ikke er konstrueret til.

Jeg studsede lidt over dette udsagn. På hvilken baggrund har du lavet ændringer i filteret? Man kan ikke ændre filtre uden målinger. Et filter er en kompliceret ting, hvor enheder, kabinet osv påvirker konstruktionen. Desuden kan man jo heller ikke frit vælge delefrekvens. Men det er måske heller ikke det du har gjort?

\Morse

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
greyscale
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Jeg vil umiddelbart tro dit rum 'bryder op'

Har du en idé om hvor højt du spiller, når det sker? Kan man stadig tale sammen?
Refleksioner (combing effekt) kan resultere i at du får en masse dyk / spidser i spektret (deraf navnet) og når du så ændrer delingen vil det
påvirke, hvor meget enhederne interagerer... det er kun en enkelt idé, der er ca 1 mio ting der spiller ind ;o)

Hvordan ser dit rum ud og hvordan er det dæmpet?

Hvis du kan høre en dicideret skratten er det jo noget helt andet.

Mvh Jesper
Til top Vis greyscale's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greyscale
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Kuren..:

2 stk JBL K2S9800SE
2 stk LC Audio 800XE Brokoblet  ( = 2x800W RMS ) ...

På mine egne K2'er - med "kun en" 800XE passerer vi mageligt 120 dB uforvrænget. Det er jo helt perfekt til lidt gammel rock - det skal simpelthen spilles på horn, for at ha knald nok på...!!

JBLfan 



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

et par velkonstrueret ht + fornuftigt forstærker grej, men hvorfor er det ikke et PA udstyr du er ude efter. Skal det være billigt så har Monacor vist stadig Array (tror jeg de hedder) højttalere + subs.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
et par velkonstrueret ht + fornuftigt forstærker grej, men hvorfor er det ikke et PA udstyr du er ude efter. Skal det være billigt så har Monacor vist stadig Array (tror jeg de hedder) højttalere + subs.

Line Array...:
http://www.monacor.dk/produkter/proflyd-hoejttalereaktiv/vnr /252090/

 - Sådan kan man jo osse løse opgaven med højt lydtryk og høj linearitet...

Der skal nok et para stykker til, og lidt styring. Mon ikke osse et lille bas-system skal tilføjes...
Prøv på monacor's hjemmeside og blot søg på array . så kommer et af de store komplette systemer op... *SS

JBLfan



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange tilbagemeldinger.
  1. Det med akustikken vil jeg gerne vælge at tro på. Mit lytterum er godt nok fornuftigt dæmpet med tæppe, møbler og bøger, men der kan være noget her. Jeg tænker lige over det med hovedtelefonerne.
  2. Delefiltret har Dansk Audio Teknik, som også har lavet højttalerne, konstrueret, så den skulle være god nok.
  3. PA-udstyr i en etageejendom gør ikke, og jeg kan da også spille højt NOK med det eksisterende setup.
Det må være akustikken eller højttalerne, der er problemet, effekttrinnet kan levere 2x500W, og kan ikke være presset.

Igen tak for tilbagemeldingerne.

Med venlig hilsen
Jens
    
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 02:59 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:
Tak for de mange tilbagemeldinger.
  1. Det med akustikken vil jeg gerne vælge at tro på. Mit lytterum er godt nok fornuftigt dæmpet med tæppe, møbler og bøger, men der kan være noget her. Jeg tænker lige over det med hovedtelefonerne.
  2. Delefiltret har Dansk Audio Teknik, som også har lavet højttalerne, konstrueret, så den skulle være god nok.
  3. PA-udstyr i en etageejendom gør ikke, og jeg kan da også spille højt NOK med det eksisterende setup.
Det må være akustikken eller højttalerne, der er problemet, effekttrinnet kan levere 2x500W, og kan ikke være presset.

Igen tak for tilbagemeldingerne.

Med venlig hilsen
Jens
    


Citat: "effekttrinnet kan levere 2x500W, og kan ikke være presset".

Hvorfor ikke? Og overvejende sandsynligt hvis det er ICE-power.
500W fra ICE-power versus 500W fra en konventionel forstærker er to forskellige verdener!  ;-)


Mvh.
Niels


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

jeg vil da også prøve med en anden forstærker først, så er den da elimineret, og du kan gå videre til næste dims.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:


Men der er stadig noget tilbage, og s�vidt jeg kan se er der kun 2 syndere tilbage, nemlig efferforst�rkeren eller h�jttalerne. Signalkablerne er Nordost Blue Haaven, Madrigal, og Monitor Lemnos, som alle er kabler til 1000+ pr. styk. H�jttalerne er 6 kvadrat kobberkabler overtrukket med s�lv, det burde ikke give problemer.

Har nogle gode forslag til, hvordan jeg finder ud af, hvad der er galt, uden at det koster mig en formue? Jeg kunne m�ske g� til gode, gamle KT Radio og l�ne noget grej med hjem. Eller jeg kunne tage min effektforst�rker med derned til en sammenlignende demo?



Vdr. kabler, så ville jeg prøve dér først. Lån kabler i forskellige butikker, og/eller invitér venner hjem med deres kabler !
Et lille rum kan give mætning i mellemtonen. Hårde flader mellem højtalere og bagved lytteposition, kan give dårlig mellemtone og diskant - giver samtidig dårligere perspektiv.

Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim
 
hifido
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Januar 2005
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 237
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

 

Nilau skrev:

Citat: Hvorfor ikke? Og overvejende sandsynligt hvis det er ICE-power.
500W fra ICE-power versus 500W fra en konventionel forstærker er to forskellige verdener!  ;-)

Hvorfor er det lige, at der er stor forskel på, om det er 500 W ICE og 500 "alm" W...?

Mvh.

Til top Vis hifido's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifido
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

hifido skrev:

 

Nilau skrev:

Citat: Hvorfor ikke? Og overvejende sandsynligt hvis det er ICE-power.
500W fra ICE-power versus 500W fra en konventionel forstærker er to forskellige verdener!  ;-)

Hvorfor er det lige, at der er stor forskel på, om det er 500 W ICE og 500 "alm" W...?

Mvh.

 - Fordi Ice er et B&O-patent, og som sådan kun børnewatt...
EAR's fortolkning af dem er dog marginalt brugbare, men absolut - du kan sagtens få bedre - Du kan selvfølgelig sagtens osse få værre.

Jeg vil "næsten" vædde med, at du som du udlægger problemet enten rammer dynamisk kompression i mellemtoneenheden i højttaleren ( For dårlig højttaler eller deling i denne ), eller for dårlig ( effektsvag ) forstærker....

JBLfan



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
hifido
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Januar 2005
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 237
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

 

Jblfan skrev:

- "Fordi Ice er et B&O-patent, og som sådan kun børnewatt..."

Det er da lidt af en udmeldning....! Jeg kan fortælle dig, at mine tidligere højttalere var vildt tunge at trække, og jeg havde masser af Store stærke forstærkere på dem. Alle "alm" forstærkere, og også nogle med flere watt end mine nuværende ICE blokke, men ingen var bare i nærheden af, at kunne styre og kontrollere lydgengivelsen, som mine ICE blokkene. Jeg har også et PA udlejningsfirma, og har meget erfagring med forstærkere med forskellig teknologi, og jeg kan ikke give dig ret i, at du ikke får de samme watt ud af en ICE forstærker. Måske er den subjektive oplevelse, at de ikke spiller lige så højt, fordi de har en anden spillestil og spiller mere rent. Jeg oplevede det selv, da vi i sin tid gik fra alm. PA forstærkere, til digitale. Der var det også som om, at de ikke spillede lige så højt, som de gamle forstærkere. Men en db måler afslørede, af de rent faktisk spillede en del højere. Det kostede også en del basenheder, fordi vi simpelthen kunne spille væsentlig højere, uden at det lød dårligt...

Mvh.

Til top Vis hifido's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifido
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig er ICEpower watt svagere end alm. transistorwatt, det siger sig selv. ICE Forstærkeren er jo meget lille.

På lignende vis ved enhver at man ikke bliver så fuld af 5% Paderborne som andre 5% øl, da Paderborne er svag
i smagen. Og en 110Hk Skoda motor er ikke nær så stærk som en 110Hk BMW motor, da Skoda fabrikken ligger langt væk.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
hifido
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Januar 2005
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 237
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

 

Jazzman skrev:

Selvfølgelig er ICEpower watt svagere end alm. transistorwatt, det siger sig selv. ICE Forstærkeren er jo meget lille.

På lignende vis ved enhver at man ikke bliver så fuld af 5% Paderborne som andre 5% øl, da Paderborne er svag
i smagen. Og en 110Hk Skoda motor er ikke nær så stærk som en 110Hk BMW motor, da Skoda fabrikken ligger langt væk.

 

Hold da fast...! Du rammer lige hovedet på sømmet....! Kanon humor....!

Til top Vis hifido's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifido
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1517
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke gå ind på det tekniske hvor mange watt den en type forstærker kan leverer i forhold til den anden.

Pointen er at når en ICE power skal trække vanskelige belastninger, som f.eks. en elektrostater, så går det ikke helt så heldigt, medens en trad. forstærker (læs strømstærk) ikke har samme. Det lød grangiveligt som at ICE power var 200w og en anderkendt forstærker af ganske god bygge kvalitet var 1000w.

Så jeg tror måske at ICE godt kan yder (jeg taler ikke om selve lyden), når man tager en højttaler med ubesværlig impedans og fase karaktestik. Det er noget at alle højttaler konstruktører burde tage højde for, de skarns banditter.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Hvis B&O data står til troende, leverer en 500W
ICEpower 35A i 2 ohm. Det er mere end de fleste transistorforstærkere.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
hifido
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Januar 2005
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 237
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

 

Svar til GLI:

http://acoustic-reality.com/articles/highfidelityreview.pdf

I high fidelity´s test af Acoustic Reality´s Ear Two, kommer de frem til det stik modsatte af, hvad du, GLI, mener. Hvis du læser testen, så kan du se at det netop er en meget strømstærk forstærker, som opfører sig ens, uanset hvilken belastning den bliver udsat for. De har også målt på den, med udemærket resultat. Jeg tvivler også meget på, at f.eks et anerkendt mærke som JEFF ROWLAND, ville satse på en teknologi, som er så ringe...! Du kan også læse mit indlæg lidt længere oppe, hvor jeg beskriver, at det netop var for at styre en svær højttaler, at jeg valgte ICE Power i sin tid...! Men du har selvfølgelig også en Interesssekonfilkt, når du selv er i branchen. Dit indlæg bærer meget præg af skjult reklame, for dine egne produkter.

Mvh.

Til top Vis hifido's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifido
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes