Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 13:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Bi Amping og Ohm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 250
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Hej Derude.

En tanke.. hvis man Bi-Amper sine f.eks 8 ohms højtalere, som selvfølgelig er konstrueret der til, vil de så ikke derved blive til 2X16 ohm.??

Jeg tænker, efter ohm's lov vil 2 modstande, (Her højtalere) fordoble hvis de seriekobles, og halveres hvis de paralelkobles..

Mig bekendt er alle højtalere, som er lavet til Bi-Wire/Amping jo paralelkoblet.. Hvilket jo må betyde, at en 8 ohms højtaler vel må bestå af 2, 16 ohms modstande (højtalere).?

Det er vel også derfor man kan fornemme at lyden bliver mere uanstrængt, nu hvor modstanden på forstærkeren stiger, og derved bliver en lettere belastning for forstærkeren.

Er jeg helt gal på den. ??  

 

Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s
 
bjæf
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil

Bruger siden: 21 Marts 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Ja du er lidt forkert på den.

For det er hvert sit frekvnesområde, f.eks bas fra 30 hz op til 500 hz og så mellemtone/diskant fra 500 hz og op.

Havde mellemtone og bas dækket samme område har du ret, men det gør de jo ikke.

Så hvis vi antager (hvad der ikke er virkeligheden) at en højttaler er 8 ohm fra 30 hz til 20.000 hz og har delefrekvenser ved
500 og 3000 hz, så skal du egetnlig se det sådan her.

30 til 500 hz : 8 ohm
500 til 3000 hz : 8 ohm
3000 til 20.000 hz : 8 ohm

Og hvis du biamper så spiller den ene forstærker fra 30 til 500 hz og den anden fra 500 til 20.000 hz, derfor vil begge
forstærkere spille i 8 ohm
Til top Vis bjæf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjæf
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

bjæf skrev:
Og hvis du biamper så spiller den ene forstærker fra 30 til 500 hz og den anden fra 500 til 20.000 hz, derfor vil begge forstærkere spille i 8 ohm

Hvad får dig til at tro sådan ?



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
bjæf
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil

Bruger siden: 21 Marts 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

bjæf skrev:
Og hvis du biamper så spiller den ene forstærker fra 30 til 500 hz og den anden
fra 500 til 20.000 hz, derfor vil begge forstærkere spille i 8 ohm


Hvad får dig til at tro sådan ?



Du har læst det hele jeg skrev ikke ?

Ellers kommer du da bare med forklaringen til brugeren, istedet for et intetsigende indlæg
Til top Vis bjæf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjæf
 
bjæf
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil

Bruger siden: 21 Marts 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Brian-s

Sådan CIRKA her : (Læg mærke til at CIRKA er med stort og fed skrift)





Ellers spørger du bare Jan_Stevns





Til top Vis bjæf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjæf
 
Greekstar
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

bjæf skrev:
Og hvis du biamper så spiller den ene forstærker fra 30 til 500 hz og den anden
fra 500 til 20.000 hz, derfor vil begge forstærkere spille i 8 ohm


Hvad får dig til at tro sådan ?



Fordi at sådan er filteret konstrueret! de respektive enheder er gennem delefilteret elektrisk afskåret udenfor deres
frekvensmæssige arbejdsområde, og vil derfor optræde som højimpedante. I arbedsområdet vil de belaste med deres
respektive impedanser (8ohm)

__________________
Mvh.
Til top Vis Greekstar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Greekstar
 
bjæf
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil

Bruger siden: 21 Marts 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Greekstar skrev:
jan_stevns skrev:

bjæf skrev:
Og hvis du biamper så spiller den ene forstærker fra 30 til
500 hz og den anden
fra 500 til 20.000 hz, derfor vil begge forstærkere spille i 8 ohm


Hvad får dig til at tro sådan ?



Fordi at sådan er filteret konstrueret! de respektive enheder er gennem delefilteret elektrisk afskåret udenfor deres
frekvensmæssige arbejdsområde, og vil derfor optræde som højimpedante. I arbedsområdet vil de belaste med deres
respektive impedanser (8ohm)


Thank you (Jan_Stevns er nu ellers uddannet radiomekanikker)
Til top Vis bjæf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjæf
 
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 250
Sendt: 31 Marts 2010 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

bjæf skrev:
Ja du er lidt forkert på den.

For det er hvert sit frekvnesområde, f.eks bas fra 30 hz op til 500 hz og så mellemtone/diskant fra 500 hz og op.

Havde mellemtone og bas dækket samme område har du ret, men det gør de jo ikke.

Så hvis vi antager (hvad der ikke er virkeligheden) at en højttaler er 8 ohm fra 30 hz til 20.000 hz og har delefrekvenser ved
500 og 3000 hz, så skal du egetnlig se det sådan her.

30 til 500 hz : 8 ohm
500 til 3000 hz : 8 ohm
3000 til 20.000 hz : 8 ohm
Og hvis du biamper så spiller den ene forstærker fra 30 til 500 hz og den anden fra 500 til 20.000 hz, derfor vil begge
forstærkere spille i 8 ohm

 

Ja du har da sikkert ret.  Jeg har bare svært ved at se hvordan man kommer uden om ohms lov, som jo halverer 2 givne modstande sat i paralelkobling. Og det er jo det man gør bag på en højtaler som er bi-wire forberedt.?

Det samme sker jo hvis man kobler flere højtalere til sit anlæg, så halverers modstanden jo også.?

Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s
 
bjæf
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil

Bruger siden: 21 Marts 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 31 Marts 2010 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

brian-s skrev:

bjæf skrev:
Ja du er lidt forkert på den. For det er hvert sit frekvnesområde, f.eks bas fra 30 hz op
til 500 hz og så mellemtone/diskant fra 500 hz og op. Havde mellemtone og bas dækket samme område har du ret, men det
gør de jo ikke. Så hvis vi antager (hvad der ikke er virkeligheden) at en højttaler er 8 ohm fra 30 hz til 20.000 hz og har
delefrekvenser ved 500 og 3000 hz, så skal du egetnlig se det sådan her. 30 til 500 hz : 8 ohm 500 til 3000 hz : 8 ohm 3000
til 20.000 hz : 8 ohm Og hvis du biamper så spiller den ene forstærker fra 30 til 500 hz og den anden fra 500 til 20.000 hz,
derfor vil begge forstærkere spille i 8 ohm


 


Ja du har da sikkert ret.  Jeg har bare svært ved at se hvordan man kommer uden om ohms lov, som jo halverer 2
givne modstande sat i paralelkobling. Og det er jo det man gør bag på en højtaler som er bi-wire forberedt.?


Det samme sker jo hvis man kobler flere højtalere til sit anlæg, så halverers modstanden jo også.?



Kig på kurven: Udenfor enhedens arbejdsområde stiger impedansen til f.eks 20 ohm.
Stiger den anden enheds impedans det samme vil impedansen være 10 ohm der (2 x 20 ohm i parallel)

2 SÆT højttalere på samme udgang så har du ret, da de spiller i samme frekvensområde.

Forestil dig en almindelig højttalere hvor du sætter en ekstra diskantenhed på, der vil ohms lov passe fint men kun i
diskantområdet, men bassen vil stadig have samme impedans

En diskant belaster ikke forstærkeren nævneværdigt i basområdet og en bas belaster ikke forstærkeren nævneværdigt i
diskantområdet, pga filterets funktion, som Greekstar skriver
Til top Vis bjæf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjæf
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 31 Marts 2010 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

bjæf skrev:

Du har læst det hele jeg skrev ikke ?

Ellers kommer du da bare med forklaringen til brugeren, istedet for et intetsigende indlæg

Jeg har nu læst det du skrev -  tror det var ordlyden "hvis du bi-amper" der lige gav mudder og grund til eventuelle misforståelser - bi-amp alene betyder jo ikke en forstærker kun spiller i et givent frekvensområde ....  men at den kun ser den belastning den udsættes for,  og delefiltret gør så at den ene forstærker kun belastes i det lave område (og den anden i det høje.

Hvordan vi så lige forklarer spørgeren at højttaleren stadigvæk kun udgør en 8 Ohms impedans - selvom man bi-amper (eller tri-amper) kræver jo næsten en tegning (eller endnu et par a4 siders tekst)

Den oprindelige spørgers tese at højttalerne er parallelkoblet er jo dybest set korrekt - men det overses at delefiltret gør at de ikke optræder sådan .



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
bjæf
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil

Bruger siden: 21 Marts 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 31 Marts 2010 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
bjæf skrev:
Du har læst det hele jeg skrev ikke ? Ellers kommer du da bare med forklaringen til
brugeren, istedet for et intetsigende indlæg

Jeg har nu læst det du skrev -  tror det var ordlyden "hvis du bi-amper" der lige gav mudder og grund til eventuelle
misforståelser - bi-amp alene betyder jo ikke en forstærker kun spiller i et givent frekvensområde ....  men at den kun ser
den belastning den udsættes for,  og delefiltret gør så at den ene forstærker kun belastes i det lave område (og den anden i
det høje.


Hvordan vi så lige forklarer spørgeren at højttaleren stadigvæk kun udgør en 8 Ohms impedans - selvom man bi-amper
(eller tri-amper) kræver jo næsten en tegning (eller endnu et par a4 siders tekst)


Den oprindelige spørgers tese at højttalerne er parallelkoblet er jo dybest set korrekt - men det overses at delefiltret gør
at de ikke optræder sådan .



Min lille tegning synes jeg ellers forklarer det nogenlunde, selvom jeg ikke har tegnet baspukler osv og at impedansen nok
ikke lige ser sådan ud på særlig mange højttalere
Til top Vis bjæf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjæf
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 31 Marts 2010 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

bjæf skrev:

Min lille tegning synes jeg ellers forklarer det nogenlunde, selvom jeg ikke har tegnet baspukler osv og at impedansen nok
ikke lige ser sådan ud på særlig mange højttalere

jojo tegningen er da fin illustration af hvad hver forstærker "ser" af belastning

(så den først bagefter ......   bruger også tid på andet end "nettet" :)

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
bjæf
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil

Bruger siden: 21 Marts 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 30
Sendt: 31 Marts 2010 kl. 02:28 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

bjæf skrev:
Min lille tegning synes jeg ellers forklarer det nogenlunde, selvom jeg ikke har tegnet
baspukler osv og at impedansen nok ikke lige ser sådan ud på særlig mange højttalere


jojo tegningen er da fin illustration af hvad hver forstærker "ser" af belastning


(så den først bagefter ......   bruger også tid på andet end "nettet" :)


 

Til top Vis bjæf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjæf
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 31 Marts 2010 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Det er lidt svært at forstå hvad dit spørgsmål går ud på. Med bi-ampingbetyder at der er to udgangsforstærkere. Hvis de sættes til samme højttaler vil forstærkernes udgangsimpedans (efter mit hovede) være i parallel og derved halveres.
Ellers kan man ikke lave en højttaler om til 16 ohm på forstærker siden - men du kan serieforbinde to ht elementer.

Snakker vi delefilter på line-level så er vi ovre i noget andet: Aktiv deling.

mvh.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 31 Marts 2010 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

dissekerer lige trådstart.

Den første fejl opstår når man tænker at en 8 ohms højttaler med 2 enheder må have 2 16 Ohms enheder monteret ( fordi man har lært at Ohms lov siger at 2stk  16ohm i parallel giver 8 ohm )

man ved ikke at delefiltret i praksis betyder at enhederne kun er aktive i hvert sit frekvensområde - og en forstærker derfor samlet ser dem som en enhed

at man fjerner bøjlerne på tilslutningsterminalen og kører med 2 forstærkere tilsluttet terminalerne til bas og diskant  - fjerne jo ikke delefiltret .

men trådstarter kan have ret i at det (afhængigt af forstærkerne) kan give et mere uanstrengt lydbillede



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 760
Sendt: 31 Marts 2010 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

men trådstarter kan have ret i at det (afhængigt af forstærkerne) kan give et mere uanstrengt lydbillede

Kan kun tilføje at mine Martin Logan Vista lyder MARKANT bedre ved bi-amping. Det er virkelig en af de største forbedringer, jeg har lavet i mit setup. Jeg fik det bekræftet her for nylig, da jeg skiftede min basforstærker fra en Ear LE2 til en Ear Two. Da kørte jeg i en kort periode med en forstærker igen, og det var virkelig rystende så stor en forbedring det giver at køre bi-amping.

Nu havde jeg jo kørt med bi-amp i mange år, så jeg havde helt glemt hvor stor betydning det har. Lydbilledet bliver større og mere detaljeret. Bassen kontrolleres også meget bedre.



__________________
Callesoroe
Til top Vis callesoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callesoroe
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes