Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 17:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Marantz 250 - Tysk storvask og strygning! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 05 April 2010 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
KlausM skrev:
fredmarantz skrev:

Når disse ting er monteret er det driver-udgangstransistor-time. (de gamle var fine undtaget én, som målte mærkeligt og
dén tror jeg ikke på. Jeg gemmer de gode gamle og har bestilt en røvfuld ON-semi 15015/15016 fra samme batch (TO-3)-
og de er kommet - så er der driverne, som også er lidt mærkelige - de skal også skiftes - og jeg har en kanal igennem til
Holland, hvor jeg kan få nogle, som er helt kompatible med de originale, blot i TO-220 format. De originale kan jeg bare ikke
finde nok af til at kunne matche.




Hej Freddy

Hvordan er dit valg faldet på ON-semi 15015/15016 i stedet for fx 15003/15004, der er både mere strømstærke og kan tåle
højere spænding? Jeg spørger, fordi jeg er ved at identificere erstatninger for udgangs-transistorerne i min Dynaco ST-400,
der er samme boldgade, og jeg hælder nok mere 15003/15004.

Mht matching, hvad er det du matcher, hfe?

Tak, mvh Klaus

Det med udgangstransistorerne 15015/15016 har jeg fået hjælp til gennem en Hollandsk bekendt, som jeg arbejder tæt sammen med omkring disse forstærkere. Han er temmelig erfaren med 240/250/250M/1200B - osv - og har lavet en del af mine samt for andre i Holland/Tyskland. Disse kører alle meget tilfredstillende og lyder og yder helt som de skal - hans begrundelse for valget af netop dette sæt PNP/NPN kender jeg ikke tilbundsgående nok til at kunne svare endegyldigt på - jeg vil gerne prøve at hive et forhåbentligt brugbart svar hjem til denne tråd.

Matchningen foregår med HFe som parameter. Så vidt jeg ved, så er det en normal ting, at det ene sæt skal måle generelt lavere i Hfe end det andet (husker ikke lige hvilket) -

Jeg har en fin lille, men meget effektiv tester, som tager 0 tid at bruge og kan bruges af alle, som bare kan sætte tre kabler på en transistor - den fortæller alt om transistorens egenskaber, men kun målt ét sted på kurven(stejlheden om man vil) - det er altså ikke en curvetracer, men en ganske udmærket ting, som kan fortælle én en hel del om en given transistor eller diode - og altså betydeligt mere end en simpel diodetester.

Kan ses her: http://www.peakelec.co.uk/acatalog/jz_dca55.html

Den er jeg meget glad for -

Jeg prøver at hive et svar hjem fra træskoens og tulipanens land Smile

Vh

Freddy

Ok- det lakoniske svar fra Holland er, at der findes alt for mange dårlige efterligninger (kopivarer) af 15003/4 - og at 15015/16 er rigelige og rigtige til en model 250 ("The MJ-15015/16 are heavy enough: 120V-15A-180 Watt".)

 - mere kunne jeg ikke sådan lige få ud af ham - jeg har drevet omgang med en del apparater, som har disse siddende i - og der er absolut ingen problemer med driftsikkerhed og lyd - det er en sand fornøjelse.

Nu er mine omtalte apparater helelr ikke en Dynaco 400 - som vist er kraftigere og kan nyde godt af en serie MJ15003/4 - så det kan jo sagtens være, at du har fat i de helt rigtige til din amp - Klaus.

Vh

Freddy

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 05 April 2010 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
fredmarantz skrev:
Jeg har en fin lille, men meget effektiv tester, som tager 0 tid at bruge og kan bruges af alle, som bare kan sætte tre kabler på en transistor - den fortæller alt om transistorens egenskaber

Men de fleste testere måler ved meget lav strøm, så de er ikke altid så gode til at matche udgangstransistorer. Jeg testede på et tidspunkt et par transistorer på to forskellige testere, og fik meget forskellige Hfe værdier. Ingen af dem var i nærheden af den "rigtige" værdi målt ved realistiske forhold...

Hvilke drivertransistorer er det iøvrigt der mangler (dem i TO-66 hus)? Det ville da være bedre hvis man kunne finde nogle i det rigtige hus

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

De to TO-66 drivertransistorer hedder henholdsvis SJ2515 - og SJ2516. De skal efter servicemanualen matches til at være i samme Betaområde grupperet således: hhv. 50-79 , 80-124 - og 124 og op. Og jeg er helt enig med dig i, at det kunne være det helt rigtige med et rigtigt sæt TO-66.

Den omtalte tester, som jeg lige slog et lille slaw for, måler transistor HFE med en collectorstrøm på 2,50A og en collector/emitter spænding på mellem 2V og 3V - har ingen anelse om, om dette ville kunne bruges til noget fornuftigt?

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 05 April 2010 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
Solvin skrev:

fredmarantz skrev:

 

Matchningen foregår med HFe som parameter. Så vidt jeg ved, så er det en normal ting, at det ene sæt skal måle generelt lavere i Hfe end det andet (husker ikke lige hvilket) -:

 

Vh

Freddy

 

Ser dælme godt ud  Men hvad mener du med at det ene sæt skal have lavere "forstærkning" HFe, de sidder jo i parallel i udgangen, forklar nærmere.

Mvh

Torben

Hej Torben!

Helt ærligt, så ved jeg det virkelig ikke - det er min egen opfattelse, at det burde være ligesom du siger, altså en balanceret push/pull konfiguration, men jeg mener at have fået at vide, at man "tit har lavet en såkaldt "skæv" konfiguration" -  jeg har lavet nogle selvbestaltede kontroller at dette og har ofte fundet dette skæve billede i nogle amps. - det er bestemt ikke sikkert, at dette har noget på sig. Min "sunde fornuft" vil også gerne have et sæt hvor de alle (npn/pnp) matcher hinanden. Min problem med den lille smarte Diode/transistortester er, at den jo ikke tester HFe på hele kurven - men kun på ét bestemt sted. Ligesom med rørtestere, som kun måler Ai ved én bestemt spænding, medmindre vi kaster os ud i et Valve Characteristic meter - hvor vi kan plante nogle pejlepunkter på en række spændingsforhold og plotte en kurve - det kunne være frækt - og der findes sikkert udstyr som kan det med transistorer.

Vh

Freddy 

 

Hej Freddy

Når der benyttes emitter-modstande, så er det ikke så vigtigt at udgangs-transistorne er fuldstændig matchet, anderleds forholder det sig, hvis der ikke benyttes emitter-modstande, eller yderst lille værdi som LC-Audio gjorde i deres Klasse-A-amp. Et differential trin, er det nødvendigt at parre transistorne.

Som MCS_5 skriver kan man ikke stole på de små målere, der skal noget mere spændning og strøm til, en curve-tracer er et must, såfremt det skal gøres perfekt.

Jeg tror ikke du skal lægge for meget i det med at hfe, skal være forskelligt.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 05 April 2010 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

mcs_5 skrev:
fredmarantz skrev:
Jeg har en fin lille, men meget effektiv tester, som tager 0 tid at bruge og kan bruges af alle, som bare kan sætte tre kabler på en transistor - den fortæller alt om transistorens egenskaber

Men de fleste testere måler ved meget lav strøm, så de er ikke altid så gode til at matche udgangstransistorer. Jeg testede på et tidspunkt et par transistorer på to forskellige testere, og fik meget forskellige Hfe værdier. Ingen af dem var i nærheden af den "rigtige" værdi målt ved realistiske forhold...

Hvilke drivertransistorer er det iøvrigt der mangler (dem i TO-66 hus)? Det ville da være bedre hvis man kunne finde nogle i det rigtige hus

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

De to TO-66 drivertransistorer hedder henholdsvis SJ2515 - og SJ2516. De skal efter servicemanualen matches til at være i samme Betaområde grupperet således: hhv. 50-79 , 80-124 - og 124 og op. Og jeg er helt enig med dig i, at det kunne være det helt rigtige med et rigtigt sæt TO-66.

Den omtalte tester, som jeg lige slog et lille slaw for, måler transistor HFE med en collectorstrøm på 2,50A og en collector/emitter spænding på mellem 2V og 3V - har ingen anelse om, om dette ville kunne bruges til noget fornuftigt?

Vh

Freddy

2,50Ampere kollekter-strøm, ahhh Freddy jeg tror nærmere det er 2,50mA, husk lige på at den benytter et batteri på 12V, det samme som sidder i en trådløs- ringeklok.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 05 April 2010 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Hej Torben!

Tak for svaret - det letter jo også indkøbssituationen en del (med et efterfølgende håb om, at man nok også kommer på ferie i år) - så man ikke behøver at købe 100 stk for at kunne foretage en god matchning af disse Big smile.

Vh

Freddy

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 05 April 2010 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:
fredmarantz skrev:

mcs_5 skrev:
fredmarantz skrev:
Jeg har en fin lille, men meget effektiv tester, som tager 0 tid at bruge og kan bruges af alle, som bare kan sætte tre kabler på en transistor - den fortæller alt om transistorens egenskaber

Men de fleste testere måler ved meget lav strøm, så de er ikke altid så gode til at matche udgangstransistorer. Jeg testede på et tidspunkt et par transistorer på to forskellige testere, og fik meget forskellige Hfe værdier. Ingen af dem var i nærheden af den "rigtige" værdi målt ved realistiske forhold...

Hvilke drivertransistorer er det iøvrigt der mangler (dem i TO-66 hus)? Det ville da være bedre hvis man kunne finde nogle i det rigtige hus

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

De to TO-66 drivertransistorer hedder henholdsvis SJ2515 - og SJ2516. De skal efter servicemanualen matches til at være i samme Betaområde grupperet således: hhv. 50-79 , 80-124 - og 124 og op. Og jeg er helt enig med dig i, at det kunne være det helt rigtige med et rigtigt sæt TO-66.

Den omtalte tester, som jeg lige slog et lille slaw for, måler transistor HFE med en collectorstrøm på 2,50A og en collector/emitter spænding på mellem 2V og 3V - har ingen anelse om, om dette ville kunne bruges til noget fornuftigt?

Vh

Freddy

2,50Ampere kollekter-strøm, ahhh Freddy jeg tror nærmere det er 2,50mA, husk lige på at den benytter et batteri på 12V, det samme som sidder i en trådløs- ringeklok.

Mvh

Torben

Arrgghh  -selvfølgelig. Jeg har lille overset det lille "m" og havde samtidig syncront med dette slået hjernen fra. 

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
KlausM
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 December 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 05 April 2010 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Ok- det lakoniske svar fra Holland er, at der findes alt for mange dårlige efterligninger (kopivarer) af 15003/4 - og at 15015/16 er rigelige og rigtige til en model 250 ("The MJ-15015/16 are heavy enough: 120V-15A-180 Watt".)

 - mere kunne jeg ikke sådan lige få ud af ham - jeg har drevet omgang med en del apparater, som har disse siddende i - og der er absolut ingen problemer med driftsikkerhed og lyd - det er en sand fornøjelse.

Nu er mine omtalte apparater helelr ikke en Dynaco 400 - som vist er kraftigere og kan nyde godt af en serie MJ15003/4 - så det kan jo sagtens være, at du har fat i de helt rigtige til din amp - Klaus.

Vh Freddy

Det med forfalskninger lyder da som en rimelig grund, men vi kunne slå os sammen nogle stykker og købe 100 af hver af MJ15003/4 direkte fra OnSemi, hvor de kun koster 1,8 $ stykket plus fragt, told og moms?

Husk at udgangstransistorerne skal kunne håndtere det dobbelte af forsyningsspændingen til udgangstrinnet (ie, 120 volt er nok til 2x60 volt forsyningsspænding).

vh Klaus



__________________
Acoustic Research AR-2ax, AR-3a, AR-5, AR-6, AR-7, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-666, TU-666, AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-110, DH-200, DH-220, XL-280, DH-500
Til top Vis KlausM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausM
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 05 April 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan finde ud af, er SJ2515 og SJ2516 nogle numre Marantz selv har fundet på... Men hvilke typer er det så i virkeligheden?

Der er nogen der foreslår Toshiba typerne 2SC783 og 2SA483 (150V, 1,5A, 20W, 10MHz). Måske kunne Tesla's KD337/338 også bruges (80V, 2A, 20W, 3MHz).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 05 April 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se der er brugt en BD941+modpart i det ene print...den virker umiddelbart som et bedre valg idet den 'klarer' 3A og sådan 4 output-devices kan altså godt sutte noget strøm i sig... Jeg håber vi får at vide hvad ham  'hollænderen' forslår. Jeg foreslår MJE15034/35...de tåler både strøm og spænding..

Samtidig gør jeg opmærksom på især når man har 'rodet' godt og grundig med nye transistorer her og der...skal strøm-begrænserne (R541/542) indstilles ifh til manual ellers....samt checkes for RF (ustabilitet) samtidig med dette. Hvis der er tendens til selv-sving går den i selv-destruktion før du får sagt 'f*ck'. Jeg har selv lige haft præcis dette problem i min Arena T9000...det opstår når man sætter transistorer i med højere ft end de gamle. Jeg måtte 'sløve' de nye ned med 75pF de rette steder. 

Den fine transistor-checker er god nok, men mht strømmen er dette kun tilstrækkeligt til småsignal/indgangs og lign...at måle med 2,5mA på udgange...dur ikke..her skal man mindst op på 'tomgangs-strømmen' 25-100mA. Men checke om den stadig er en transistor eller noget andet (kortsluttet) det går jo nok.

Den her klarer det meste (selvom det er noget gammelt skrammel)...den bruger jeg bl.a til at matche transistorer på og ikke mindst...til at afsløre FUP-TRANSISTORERDet var derfor jeg anskaffede den.

PS. Flot det bliver din forstærker ihvertfald

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 07 April 2010 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Tak for de fine og brugbare inputs - Big smile

Jeg faldt netop over denne side, som vedligeholdes af en mand (går jeg ud fra), som godtnok heller ikke lægger fingre imellem, når et apparat skal underkastes en større omgang.

I dette eksempel er det jo så netop en Marantz 250, som er under behandling - og ved en gennemkigning (og læsningLOL) - kan jeg se, at jeg i hvert fald er ca. lige så grundig - og endnu grundigere mht. rengøring. Mine lodninger og printplader og dog generelt en del pænere end hans. Men sjovt nok er eksemplaret på linket et af de sidste, som blev produceret og mit er en af de første. (dog kun over et spænd på ca. 4 år)

Han har dog, hvad jeg  (endnu) ikke har , skiftet relæet og div. trimmerpots. Dette venter jeg lige med til jeg kan se, og mærke om det, der allerede sidder der, kører godt (det er jo blevet ultralysrenset og nænsomt fået olieholdig kontaktrens efterfølgende. Mit relæ er kun blevet grundigt renset og poleret helt blanke på kontaktfladerne.

Jeg har som bekendt recappet hele molevitten (undtaget de store PSU-Elko's) - og jeg har som også tidligere beskrevet, fundet nogle nyfabrikerede axiale kondensatorer - hvilket passer bedre i det kunstneriske indtryk -

her er linket:

part 1:   http://amp8.com/tr-amp/marantz/mar-250.htm

part 2:   http://amp8.com/tr-amp/marantz/mar250-2.htm

Det ta'r nok lidt tid at loade billederne - der er rigtig mange.

vh

Freddy

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes