Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 01:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY 60cm XLR Sølv kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 06 April 2010 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

MRGM skrev:
Hmmm en DIY udgave af SlinkyLinks, nice.

Ahh Slinkylinks kører med 5 stk 30gauge(0.25mm) ledere i XLR. Men ja, det er lidt samme stil



__________________
Mit stereo rør gear
Til top Vis ts_riders's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ts_riders Besøg ts_riders's Websted
 
ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 09 April 2010 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

5. dag

Så kom onklen forbi med hans version af en reference CD, og nedenstående røg på maskineriet:

James Galway & Phil Coulter - Legends

Følgende numre blev nærlyttet "igen og igen og"

Track 4 - Mná na h-Eireann (women of Ireland)

Track 5 - The Battle of Kinsale (The Valley of tears)

Track 8 - Danny Boy

Track 5 var en general test af hele frekvens området, og hvor godt kablet kunne skille de forskellige instrumenter fra hinanden. Vi hørte nummeret nogle gange, og vi blev begge lidt overrasket over hvor klart de forskellige instrumenter stod. Der var ingen nævneværdig mudring af bassen og lavfrekvens instrumenterne. Jeg var lidt nervøs for, at den ultra høje diskant fra fuldtone tværfløjten på disse numre, ville knække i det højre frek. område. Men der var total kontrol. Dette kom virkelig til sin test ved track 8 - Danny Boy. Men den klarede den med UG kryds og slange.

Jeg kan virkelig klart anbefale ovenstående 3 numre til reference, og test af ens gear.

Bassen er stadig Sahara tør, fast og nærværende. Jeg er heller ikke løbet ind i RFI eller nogen former for kedelige diskant. Vedr. mellemtonerne kan jeg heller ikke komme ind på noget, som springer i øjnene. Jeg synes kablet gengiver et rigtig sandt og roligt lydbillede, og kan kun give de varmeste anbefalinger for dette setup.

Jeg er godt klar over, at det er meget lidt negativt respons, som jeg kommer med. Men jeg vitterligt ikke pt. komme med noget. Synes ellers jeg plejer at være kristisk nok. Nå, men der venter flere reviews fra andre kompetente ører i fremtiden. Stay tuned

 



__________________
Mit stereo rør gear
Til top Vis ts_riders's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ts_riders Besøg ts_riders's Websted
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 09 April 2010 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

ts_riders skrev:
Herfra bl.a.

http://www.svalander.se/shoppen/silver.htm

http://shop.ravstedhus.dk/pl/Metaller_Sølv_999__Finsølvtråd_ 999__2585.aspx

Dér skal man da' lige se sig om en extra gang - Sikke en prisforskel. Halv pris i DK "Bylderup-Bov haha" - eller er jeg helt galt på den. For det er vel den samme vare

Go' weekend. 



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 803
Sendt: 09 April 2010 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Hej TS riders super super flot arbejde må jeg sige. Kan du fortælle hvad det har kosted dig i materialer total, og hvor mange timer du har brugt?

mvh

Rasmus
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER
 
ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 09 April 2010 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

X-ray skrev:

ts_riders skrev:
Herfra bl.a.

http://www.svalander.se/shoppen/silver.htm

http://shop.ravstedhus.dk/pl/Metaller_Sølv_999__Finsølvtråd_ 999__2585.aspx

Dér skal man da' lige se sig om en extra gang - Sikke en prisforskel. Halv pris i DK "Bylderup-Bov haha" - eller er jeg helt galt på den. For det er vel den samme vare

Go' weekend. 

Sølv er jo ikke bare sølv. Det har jo forskellige ren- og hårdheder. Mit f.eks. er købt igennem min sparingspartner, Joe fra staterne, og det har en renhed på 3N dvs. 99,9%. Meeen det er nu nødvendigvis ikke ringere end fx. Svalanders 99,9999%. Man skal efter hvad jeg er kommet frem til, tage de der renheder med et gran salt. Jeg blev gjort opmærksom på, at det faktisk mere kommer an på, at sølvet er blødt. Mit blev ekstra blød 3N sølv. Joe har optimale lytteforhold og gear, og kunne på ingen måde høre forskel på 3N, 4N eller 5N sølv. Så er det også godt nok til mig.

Men kast dig ud i det, sølvtråden eller kobberet er nu den mindste udgift. Det er først, når du kommer til stikene, at det begynder at kunne mærkes.

Mvh Thor



__________________
Mit stereo rør gear
Til top Vis ts_riders's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ts_riders Besøg ts_riders's Websted
 
ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 09 April 2010 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

RAZZER skrev:
Hej TS riders super super flot arbejde må jeg sige. Kan du fortælle hvad det har kosted dig i materialer total, og hvor mange timer du har brugt?

mvh

Rasmus

Hej Rasmus

Jeg takker. Kablet er nu ikke helt færdigt, men er under løbende udvikling. Mnagler bare lige lidt dele. Men det kommer der lidt mere info om senere.

Jamen stikene er købt ved hificable.dk til 2620kr.

Sølv og Teflon kostede ca. 300kr. samlet.

Loddetin og kolbe har jeg ikke inkluderet. Så ca. 3000kr. alt ialt. Det er på ingen måde et billigt DIY kabel. Men min plan var at lave "mit sidste kabel."

Mvh Thor



__________________
Mit stereo rør gear
Til top Vis ts_riders's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ts_riders Besøg ts_riders's Websted
 
Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 420
Sendt: 09 April 2010 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

mht renheden i sølv, kan man som almindelig bruger ikke forvente nogen forskel fra 99,9999999 eller 99,9% det kan simpelthen ikke lade sig gøre,
og er så vidt jeg kan læse mig frem til, lidt nogen marketing halløj.

det som eftersigende skulle have en effekt, og specielt i diskant niveauet, skulle være hvor blødt et niveau kablet er i. me hvis du, ts-riders, ikke
kunne høre forskel på de forskellige hårdheder, er det måske begrænset hvor meget man skal ligge i det?

jeg har selv ønsket at gå igang med sølvkabel DIY, men har været lidt tilbageholdende pga at lyden skulle blive en anelse hård eller analytisk i
toppen. hvad er din erfaring? er der bare rent, behageligt hul igennem?


mvh
Bonde
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985
 
Bond
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 619
Sendt: 09 April 2010 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hej !

Filosofien omkring dit kabel minder meget om Argentos kabler (Århusfirma), deres "gamle" serie. De bruger/brugte dog Neutrix stik men kablingen er ført på samme måde & lydoplevelsen du beskriver minder meget om dem - især det med den stramme, velkontroleret & dybe bas.

Ser rigtig godt ud ! - prisen er, hvis lydbilledet er som beskrevet, godt givet ud........

Bond



__________________
Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
Til top Vis Bond's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bond
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 09 April 2010 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Nu kan man købe samme type sølv kabel færdig hos csn-teknik, som csn-teknik custom cable, til stor set samme pris som et DIY udgaven.

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1727&zoneid=1

http://www.recordere.dk/indhold/templates/infobox.aspx?artic leid=1748&zoneid=45


Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 420
Sendt: 09 April 2010 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

hmm, linket virker ikke rigtig
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 09 April 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Bonde1985 skrev:
hmm, linket virker ikke rigtig

Prøv at fjende mellem rummet, der findes i linke, og du skal selv kopier linket ind i din web browser, da jeg sidde på en mac. og her virke det at sætte et link ind desværre ikke.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 09 April 2010 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Bonde1985 skrev:
mht renheden i sølv, kan man som almindelig bruger ikke forvente nogen forskel fra 99,9999999 eller 99,9% det kan simpelthen ikke lade sig gøre,
og er så vidt jeg kan læse mig frem til, lidt nogen marketing halløj.

det som eftersigende skulle have en effekt, og specielt i diskant niveauet, skulle være hvor blødt et niveau kablet er i. me hvis du, ts-riders, ikke
kunne høre forskel på de forskellige hårdheder, er det måske begrænset hvor meget man skal ligge i det?

jeg har selv ønsket at gå igang med sølvkabel DIY, men har været lidt tilbageholdende pga at lyden skulle blive en anelse hård eller analytisk i
toppen. hvad er din erfaring? er der bare rent, behageligt hul igennem?


mvh
Bonde

Hej Bonde

Du kan roligt forholde dig til mine to beskrivelse, som jeg tidligere har lavet i denne tråd. Jeg var ligsom dig lidt betænkelig omkring hårdheden og især "S" og "F" problematikken. Jeg intet negativt at sige om mit resultat. Jeg synes der er en god ægthed i lyden, og har ikke tendens til at formudre bassen, eller tabe i det øvre frekvens område, som mit Argento Silver XLR havde lidt af. Men det er så også fremstillet på en noget anden måde, og har nogle mindre gode Neutrik stik.

Mvh Thor



__________________
Mit stereo rør gear
Til top Vis ts_riders's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ts_riders Besøg ts_riders's Websted
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 09 April 2010 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Vil lige komme med lidt indspark til debaten, først lidt om lederne, det er rigtig at nogle sølv ledere kan have en hår klang i toppen, så det drejer sig altså om at finde nogle ledere uden denne tenden, selv bruger jeg mundorf silver/gold som er et blandings produkt af 99% sølv og 1% guld, der er ingen skarp top med disse ledere. En anden ting er at de stik som ts har valgt at bruge er meget kostbare, nu er der forskæld på stik, også hørbar forskæld, Furutech laver et noget billigere stik som er bedere en Neutrik's xlr stik, men vil man ha det beste så er det Furutech's FP 601/602R man må invistere i og så slippe 2620 kr., de billigere heder FP 701/702G og kan købes her fragt frit for henholdsvis 89 kr. og 99 kr., disse stik har så "kun" en kabel indgang på 9mm, så man skal lige regne på hvor tykke teflon slanger man kan bruge.

God fornøjelse med hjemmesyslerne.

PS. FP 601/602 er faktisk og noget billiger hos sound & magic



__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 09 April 2010 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Vil lige komme med lidt indspark til debaten, først lidt om lederne, det er rigtig at nogle sølv ledere kan have en hår klang i toppen, så det drejer sig altså om at finde nogle ledere uden denne tenden, selv bruger jeg mundorf silver/gold som er et blandings produkt af 99% sølv og 1% guld, der er ingen skarp top med disse ledere.

Halløj Dan

Ret smart løsning med blandingsproduktet. Jeg har selv tænkt tanken, dog ville det så være rhodium furutech stikene, som blev skiftet ud med guld, netop for at skulle tage hårdheden i klangen. Dette har heldigvis ikke været nødvendigt.

Jeg havde også længe overvejet, om jeg skulle tage et færdigt kabel/leder, og så smække furu'er på. Men jeg kom frem til, at jeg ville holde det så rent og simpelt som muligt. Sårn ægte DIY. Mit sølv er købt direkte fra et raffinaderi og teflon slangen er fra en alm. "håndværker/elektriker" shop.

Så folkens en gang for alle. Fordi det er sølv ledere er det ikke skingert og hårdt i lyden...

Thor



__________________
Mit stereo rør gear
Til top Vis ts_riders's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ts_riders Besøg ts_riders's Websted
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 12 April 2010 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Tillykke med det vellykkede projekt ts . Jeg er ikke i tvivl om at det blev så godt, fordi du har været så omhyggelig i
udvælgelsen af alle "ingredienserne", og at du ikke er gået på kompromis nogen steder. Det er helt sikkert grunden til at du
ikke
har de problemer der ofte plager sølv.

Nu må jeg indrømme, at jeg er inkarneret sølv hader. Bruger det aldrig, heller ikke sølvtin. Jeg bruger enten noget neutralt
ultra rent tin, eller også bruger jeg ganske almindeligt Velleman, som faktisk er af meget høj kvalitet. Meget rent, og indeholder
kobber. Jeg tror ikke på alt for meget "blanden sammen". Kobber sammen med kobber, og sølv sammen med sølv. Jo mere
konsekvent, jo bedre. Rhodium har jeg dog indtrykket af, går fint med begge dele. Guld og sølv kan sikkert godt supplere
hinanden fint, men det er nu stadigvæk "blandingslyd". Men okay, lyder det godt, så er det godt, som man jo siger
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 13 April 2010 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt, her er en konstruktion meget lignende din, færdiglavet, til en meget favorabel pris (bemærk testen på 6Moons)
http://www.artisansilvercables.com/silverdream.htm
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 803
Sendt: 13 April 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:
Iøvrigt, her er en konstruktion meget lignende din, færdiglavet, til en meget favorabel pris (bemærk testen på 6Moons)
http://www.artisansilvercables.com/silverdream.htm


Tak for spændende link, ser meget lovende ud.
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER
 
ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 16 April 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Tweaker]Iøvrigt, her er en konstruktion meget lignende din, færdiglavet, til en meget favorabel pris (bemærk testen på 6Moons)
http://www.artisansilvercables.com/silverdream.htm[/QUOTE]

Hey Tweaker

Ja det er meget lignende den samme konstruktion som min. Dog har Artisansilver valgt en noget mindre teflon slange, end det produkt jeg/vi er endt op med.

Vi er pt. ved at skaffe noget nyt materiale, for at minimere den dielektriske konstant for kablet. Der kommer mere i fremtiden omkring denne optimering.

Meeen den tvivl og "had" du har til silver kabler, kan mit maeske en dag modbevise.

Thor 



__________________
Mit stereo rør gear
Til top Vis ts_riders's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ts_riders Besøg ts_riders's Websted
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 16 April 2010 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Se evt. tråden om snoning af kabel på Nerds: Der pusler undertegnede med isolering med goretex tape = porøs teflon = det 3.
bedste dielektrikum (teflon er nr. 4, nr. 1 er vacuum, nr. 2 er luft). Gore tex tapen er den hvide rørpakningstape, man bruger til
tætning af rørgevind. NB: der er tale om et forsøg under fortsat udvikling .
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 17 April 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Se evt. tråden om snoning af kabel på Nerds: Der pusler undertegnede med isolering med goretex tape = porøs teflon = det 3. bedste dielektrikum (teflon er nr. 4, nr. 1 er vacuum, nr. 2 er luft). Gore tex tapen er den hvide rørpakningstape, man bruger til tætning af rørgevind. NB: der er tale om et forsøg under fortsat udvikling .
fedt håber du ender med noget der lyder godt.. her er lige et billede af det closeup
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes